MEDIA CULTUUR 25 Ed Struijlaart Helden heet de voorstelling, na Ik ben mijn lied (2016) de tweede soloshow van de klassieke bariton, die zo veel musicals (Les Misérables, Anatevka, Drie musketiers) op zijn naam heeft staan. „Helden is al uitverkocht. In januari, februari en maart zijn er voorstellin gen bijgeboekt. Maar pas op: ik ben niet dit vak ingegaan om een zoge naamde Bekende Nederlander te worden. Dat interesseert me geen bal. Je ziet me zelden op een party. Of in Party staan. Ik ben al 25 jaar met Marjolein getrouwd (musicalactrice Marjolein Keuning, red. We gooien niet met serviesgoed naar elkaar. Ons huwelijk is veel te saai." ,,Toen ik werd gevraagd voor Beste zangers kreeg ik huiswerk mee: wie zijn je helden? Wie hebben je geïn spireerd? Nou, ik heb er wel een paar. Johnny Jordaan, John Kraaijkamp en Johan Cruijff, maar ook de grote Itali aanse bariton Tito Gobbi. ,,Ook Rembrandt, die ik in de ge lijknamige musical heb gespeeld. En Vincent van Gogh, van wie ik echt al les weet. Ik heb, jaren geleden, gepro beerd een musical over hem te schrij ven. Maar waar moet je beginnen?!" In Helden, geregisseerd door Bart Oomen en geschreven door Koen van Dijk, komen zijn favorieten voorbij en bezingt hij hen soms letterlijk. Sterker: hij opent de avond met een Op het podium verschool mijn moeder zich het liefst achter een pilaar of achter twee dikke zangeressen ingetogen versie van Heroes van David Bowie. ,,Je ziet mensen denken: wat krij gen we nou...? Wat gaat die Poort doen? Dan zing ik vervolgens Pikke- tanussie van Johnny Jordaan. En ook Come Prima van Willy Alberti en zo'n lekkere meezinger als O sapperdiosia. Ach man, ik heb zoveel dingen ge daan. Dat palet wil ik laten horen." Met het duet uit de Parelvissers van Bizet keert hij even op het oude vo cale nest terug - de opera. Hij zingt de baritonpartij samen met een tevo ren ingezongen tenorpartij. ,,Die is een terts lager opgenomen, maar wordt een terts hoger afgespeeld. Dan heb je een duet in je eentje." Hij zit al een halve eeuw in het vak, zingen werd hem 'met de paplepel' ingegoten. ,,En dan vooral het Am sterdamse levenslied. Als mijn oma jarig was, was het feest. Er was een accordeonist, pelpinda's, een stukkie leverworst, een borreltje. Een plank over twee stoelen, zodat er meer mensen bij konden. En dan zingen." Tranen Op zijn 16de werd Henk Poort lid van de operetteclub waar ook zijn moe der zong. ,,Die zong fantastisch. Als mijn vader een plaat opzette, zong ze mee met Christina Deutekom. Pa en ik hadden tranen in onze ogen. Maar ze was bescheiden. Op het podium verschool ze zich het liefst achter een pilaar of twee dikke zan geressen." Bij de toenmalige Hoofdstad Ope rette kwam hij voor 80 gulden per opvoering in het extra koor. ,,Ik had een afspraak met de directrice. 'Je krijgt 60 gulden per voorstelling.' Nou, zei ik met mijn brutale Amster damse bekkie: 'Dat vind ik wel wat weinig'Goed', zei ze, 'dan krijg je er 80. Case closed." Later zong hij er grote rollen, onder meer als Overste Ollendorf in Der Bettelstudent. Ook met De Drie Baritons, waarin hij met Marco Bakker en Ernst Daniël Smid is verenigd, poogt Poort brug gen te slaan tussen de verschillende muziekgenres: tussen opera en ope rette, tussen pop en Nederlandstalig ,,Bij mij staat voorop: muziek moet uit het hart komen. We hebben met Beste zangers een geweldige groep. Als er een kwal tussen zou zitten, zou ik helemaal geen lied voor zo ie mand willen en kunnen zingen. Maar met deze mensen zijn we één familie. En voor familie heb je altijd zin iets moois te zingen." Een ode aan de gitaar en zijn helden Bestel tickets op pzc.nl/struijlaart donderdag 24 oktober 2019 PC Met Floor Jansen in Beste zan gers. FOTO NPO m Informatie: henkpoort.nl Toen Ed op zijn negende Eric Clapton op de televisie zag wist hij twee dingen zeker: Ik wil zo'n baard en ik wil zo'n gitaar. Voor de baard moest hij nog even geduld hebben, maar vanaf dat moment is de gitaar zijn leven gaan bepalen. Tijdens zijn theatervoorstelling 'Gitaarmannen: van CLapton tot Sheeran', die na een zeer succesvol eerste seizoen nu in reprise gaat, brengt StruijLaart een ode aan de gitaar en aan zijn helden. Van de 'Crossroads' van Robert Johnson naar het 'Seattle' van Jimi Hendrix. T/m januari 2020 Diverse theaters *De ticketprijzen zijn afhankelijk van de datum, tijd en rang en de vanaf prijs geldt zolang de voorraad strekt. De prijzen zijn exclusief €2,- servicekosten per ticket. Poort

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25