MEDIA CULTUUR 25
Ed Struijlaart
Helden heet de voorstelling, na Ik ben
mijn lied (2016) de tweede soloshow
van de klassieke bariton, die zo veel
musicals (Les Misérables, Anatevka,
Drie musketiers) op zijn naam heeft
staan.
„Helden is al uitverkocht. In januari,
februari en maart zijn er voorstellin
gen bijgeboekt. Maar pas op: ik ben
niet dit vak ingegaan om een zoge
naamde Bekende Nederlander te
worden. Dat interesseert me geen
bal. Je ziet me zelden op een party. Of
in Party staan. Ik ben al 25 jaar met
Marjolein getrouwd (musicalactrice
Marjolein Keuning, red. We gooien
niet met serviesgoed naar elkaar. Ons
huwelijk is veel te saai."
,,Toen ik werd gevraagd voor Beste
zangers kreeg ik huiswerk mee: wie
zijn je helden? Wie hebben je geïn
spireerd? Nou, ik heb er wel een paar.
Johnny Jordaan, John Kraaijkamp en
Johan Cruijff, maar ook de grote Itali
aanse bariton Tito Gobbi.
,,Ook Rembrandt, die ik in de ge
lijknamige musical heb gespeeld. En
Vincent van Gogh, van wie ik echt al
les weet. Ik heb, jaren geleden, gepro
beerd een musical over hem te schrij
ven. Maar waar moet je beginnen?!"
In Helden, geregisseerd door Bart
Oomen en geschreven door Koen van
Dijk, komen zijn favorieten voorbij
en bezingt hij hen soms letterlijk.
Sterker: hij opent de avond met een
Op het podium
verschool
mijn moeder
zich het
liefst achter
een pilaar
of achter
twee dikke
zangeressen
ingetogen versie van Heroes van
David Bowie.
,,Je ziet mensen denken: wat krij
gen we nou...? Wat gaat die Poort
doen? Dan zing ik vervolgens Pikke-
tanussie van Johnny Jordaan. En ook
Come Prima van Willy Alberti en zo'n
lekkere meezinger als O sapperdiosia.
Ach man, ik heb zoveel dingen ge
daan. Dat palet wil ik laten horen."
Met het duet uit de Parelvissers van
Bizet keert hij even op het oude vo
cale nest terug - de opera. Hij zingt
de baritonpartij samen met een tevo
ren ingezongen tenorpartij. ,,Die is
een terts lager opgenomen, maar
wordt een terts hoger afgespeeld.
Dan heb je een duet in je eentje."
Hij zit al een halve eeuw in het vak,
zingen werd hem 'met de paplepel'
ingegoten. ,,En dan vooral het Am
sterdamse levenslied. Als mijn oma
jarig was, was het feest. Er was een
accordeonist, pelpinda's, een stukkie
leverworst, een borreltje. Een plank
over twee stoelen, zodat er meer
mensen bij konden. En dan zingen."
Tranen
Op zijn 16de werd Henk Poort lid van
de operetteclub waar ook zijn moe
der zong. ,,Die zong fantastisch. Als
mijn vader een plaat opzette, zong
ze mee met Christina Deutekom.
Pa en ik hadden tranen in onze ogen.
Maar ze was bescheiden. Op het
podium verschool ze zich het liefst
achter een pilaar of twee dikke zan
geressen."
Bij de toenmalige Hoofdstad Ope
rette kwam hij voor 80 gulden per
opvoering in het extra koor. ,,Ik had
een afspraak met de directrice. 'Je
krijgt 60 gulden per voorstelling.'
Nou, zei ik met mijn brutale Amster
damse bekkie: 'Dat vind ik wel wat
weinig'Goed', zei ze, 'dan krijg je
er 80. Case closed." Later zong hij er
grote rollen, onder meer als Overste
Ollendorf in Der Bettelstudent.
Ook met De Drie Baritons, waarin
hij met Marco Bakker en Ernst Daniël
Smid is verenigd, poogt Poort brug
gen te slaan tussen de verschillende
muziekgenres: tussen opera en ope
rette, tussen pop en Nederlandstalig
,,Bij mij staat voorop: muziek moet
uit het hart komen. We hebben met
Beste zangers een geweldige groep.
Als er een kwal tussen zou zitten,
zou ik helemaal geen lied voor zo ie
mand willen en kunnen zingen.
Maar met deze mensen zijn we één
familie. En voor familie heb je altijd
zin iets moois te zingen."
Een ode aan de gitaar en zijn helden
Bestel tickets op pzc.nl/struijlaart
donderdag 24 oktober 2019
PC
Met Floor Jansen in Beste zan
gers. FOTO NPO
m Informatie: henkpoort.nl
Toen Ed op zijn negende Eric Clapton op de televisie zag wist hij
twee dingen zeker: Ik wil zo'n baard en ik wil zo'n gitaar. Voor de
baard moest hij nog even geduld hebben, maar vanaf dat moment
is de gitaar zijn leven gaan bepalen. Tijdens zijn theatervoorstelling
'Gitaarmannen: van CLapton tot Sheeran', die na een zeer succesvol
eerste seizoen nu in reprise gaat, brengt StruijLaart een ode aan de
gitaar en aan zijn helden. Van de 'Crossroads' van Robert Johnson
naar het 'Seattle' van Jimi Hendrix.
T/m januari 2020 Diverse theaters
*De ticketprijzen zijn afhankelijk van de datum, tijd en rang en de vanaf prijs geldt
zolang de voorraad strekt. De prijzen zijn exclusief €2,- servicekosten per ticket.
Poort