WERK Hoe wij feedback geven werkt niet Technisch consultant Boek: motiveren kun je leren 18 Je brein op het werk WAT DOET EEN... W Ga je elke dag met plezier naar je werk? Vind je alle taken die je moet doen even leuk? Mwah, dacht het niet. Dan Ariely weet hoe je toch gemotiveerd blijft. Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Kritiek krijgen is nooit leuk. Ook niet als het opbouwend is. De zender geeft zorgvuldig feedback en de ontvangende partij be gint meteen te sputteren: 'Niet mijn schuld, helemaal niet be langrijk en wie zegt dit dan?' experts om feedback te geven op mijn presentatiekunsten. Waar ik volgens hen aan kon werken was mijn spraakwa terval en de opbouw van mijn verhaal. Op zich hadden ze wel een punt, maar toch voelde ik weerstand. Ik praat nou eenmaal snel, kan dat niet mijn handelskenmerk zijn? En wat weten mijn cursusleiders nou van denkfouten? We denken graag positief over onszelf en kritiek onder mijnt dit goede gevoel. Van daar dat we onszelf een expe dient escape gunnen: we ver zinnen goede redenen om te ontsnappen aan de kritiek. Je zou denken dat iemand die echt slecht is in zijn vak eerder kritiek aanneemt, maar het blijkt precies andersom. Hoe slechter iemand presteert, hoe sterker dit effect van 'ex pedient escape' is en hoe gro- ver zijn afweergeschut. Niet verwonderlijk dus dat bij een talentenjacht op televisie de minst getalenteerden de jury het meest in twijfel trekken. Om weerstand te voorko men, geven we vaak feedback in een complimentensand- wich. Je begint met een com pliment, belegt het met een venijnig plakje kritiek en dekt het geheel weer toe met een compliment. Prettig voor gever en ontvanger. Maar ook totaal nutteloos. Met zo'n complimentensandwich geef je de ontvanger namelijk een heel makkelijke 'expedient es cape': er gaat zóveel goed, ik hou éven mijn vingers in de oren bij het kritiekstukje. Hoe krijg je iemand dan aan zijn verstand gepeuterd dat hij misschien moet werken aan zijn zwakke vaardigheden? iemand in jouw functie goed moeten kunnen? Maak samen een lijst met vaardigheden. Vraag vervolgens: welke stap pen zou je kunnen nemen? Zelf lees ik nu elke dag vijf minuten op rustig tempo mijn kat voor. Gaat dat goed, dan mag ik mijn spreeksnelheid op echte mensen uitproberen. e vinden het moeilijk om onszelf te motive ren én veel werkgevers weten niet hoe ze hun werknemers op de goede manier aan het werk krijgen. ,,Werkgevers denken niet goed na over motivatie of ze begrijpen het niet.'' Een gemiste kans, zegt de Amerikaanse Dan Ariely (52), hoog leraar psychologie en gedragsecono mie aan Duke University (North Carolina). ,,Als we motivatie beter begrijpen, is iedereen blijer. Werk nemers, collega's, aandeelhouders. Het is bijna gratis energie en boven dien presteren bedrijven met gemo tiveerde werknemers beter.'' De hoogleraar is voor een bezoek in Nederland. Hij geeft een lezing op de UvA (waar hij ook de Joep Lange- leerstoel bekleedt) en geeft inter views ter promotie van zijn in het Nederlands vertaalde boek Motivatie dat deze week uitkomt. Hij is gespe cialiseerd in irrationeel menselijk gedrag en schreef al eerder bestsellers over geld en gedrag. Maar, gemotiveerd blijven is mak kelijker gezegd dan gedaan. Sterker nog: binnen no time kun je ergens geen zin meer in hebben. ,,Als we ra tioneel denken, is het geld dat ons in eerste instantie motiveert. Maar wat je aanvankelijk motiveert, is niet het geen dat je aan de gang houdt. Als we bezig zijn, denken we niet aan moti vatie'', aldus Ariely. In zijn boek legt hij uit waarom motivatie makkelijk om zeep te helpen is. Hij beschrijft een sessie met een groep ingenieurs uit Seattle. Die waren totaal gedemo tiveerd nadat na twee jaar de stekker uit hun project werd getrokken. Al het werk voor niets gedaan, de hele investering in tijd en moeite weg. Ariely: ,,Soms moet je als ceo be slissingen nemen, maar je moet dan wel proberen om een deel van de motivatie te bewaren.'' De ingenieurs hadden wel ideeën hoe hun baas het anders had kunnen aanpakken: het was al beter geweest als ze op z'n minst hun resultaten met de rest van het bedrijf hadden mogen delen. Of als ze verder mochten nadenken over welke aspecten van hun project wel toepasbaar waren. ,,Het goede nieuws is dat mensen altijd zoeken naar motivatie. Je moet ze alleen wel de kans geven'', aldus de hoogleraar. Het belangrijkste om gemotiveerd te zijn én te blijven? Betekenisvol werk doen en verbondenheid. Juist, niet geld. Het gaat om waardering. ,,Twee jaar geleden wilde ik mijn per soneel op het onderzoekslab laten weten dat ik om ze geef. Niet alleen op het gebied van werk, maar ook als een persoon. Ik wilde vooruitkijken, om te laten zien dat ik graag in ze investeer. Ik vroeg aan ze om op te schrijven wat ze wilden leren, los van hun werk.'' Alle werknemers kregen zo'n 'ervaring' cadeau. Een cursus drum men, een les cartoons maken of mediteren. ,,Het bleek een fantas tisch cadeau. Nog veel beter dan ik had verwacht'', aldus Ariely. ,,Ze kwamen terug en waren gemoti veerd, ze hadden iets gedaan waar ze zelf nooit de moed voor hadden ge had.'' Maar, zegt hij: ik wilde zeker weten dat het niets met geld te ma ken had. Een jaar later gaf hij al zijn 'Sociale motivatie is heel belangrijk. Mensen blijven langer op hun werk om een vriend te helpen dan als het om hun eigen werk gaat' donderdag 24 oktober 2019 GO Vorige week betaalde ik Vraag de ander: wat zou ONUR YILDIRIM (27) is technisch consultant bij VNOM Technisch Uitzendbureau. Je bent consultant, dus je geeft advies? ,,Dat is een deel van de baan, maar is niet alles. Ik bemiddel tussen technische bedrijven en werkzoekende technici.'' Wat vind je het leukste aan je functie? ,,Als een klant blij is met de werknemer die ik aan hem gekoppeld heb en andersom.'' In samenwerking met Nationale Vacaturebank Tsjakka! Weer een werkdag, zin in! Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt MARLOE VAN DER SCHRIER -DAN ARIELY Hoogleraar Dan Ariely raakte als kind verbrand en schrijft in zijn boek 'Motivatie' over wat hem drijft ie mand die hetzelfde overkwam te helpen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18