O 'Steek geld in speciale begeleiding op kinderdagverblijf' 7 KINDEROPVANG BIJZONDER GEDRAG Kinderdagverblijven worstelen met peuters die extra zorg nodig hebben. Ze willen de kleintjes binnenboord houden, maar het ontbreekt soms aan kennis en geld. Soms lukt het wél, zoals in Nijmegen. ,,Welke kleur heb ik hier?" Jeugdspe- cialist Mireille Meilink houdt een blokje voor haar gezicht en kijkt de 4- jarige Jules verwachtingsvol aan. „Oranje", roept het mannetje uit. Hij pakt het blokje en legt het op tafel. ,,En deze?" vraagt Mellink, terwijl ze een ander blokje omhoog houdt. „Geel!" Jules wil het pakken, maar de jeugdspecialist houdt het iets stevi ger vast. Ze zoekt oogcontact met de kleuter. ,,Hij moet me eerst aankij ken, dan pas mag hij het blokje pak ken", legt ze uit. Op peutergroep De Bellenboom in Nijmegen is Jules één van de kinde ren die extra aandacht krijgt. Het be gon allemaal begin dit jaar. De peda gogisch medewerkers merkten dat het jongetje wat afwijkend gedrag vertoonde. Hij praatte constant overal doorheen, vond het moeilijk om te spelen, had weinig aansluiting bij de andere kinderen en accep teerde 'nee' slecht. Na een gesprek met moeder Ta mara Hartman bleek dat er ook thuis problemen waren. ,,'Nee' was totaal onacceptabel. Zijn wil was wet. Nu kan je zeggen: dat heeft elke 2- of 3- jarige, maar ik voelde dat dit niet bij de leeftijd hoorde." Toen de peuter- opvang aanbood om het mannetje bij De Bellenboom te observeren, greep moeder Tamara die kans met beide handen aan. ,,Die mensen hebben er verstand van en ik had het gevoel dat er iets was." In de Nijmeegse kinderopvang is bovengemiddeld veel zorg beschik baar. De locaties kunnen via de GGD een zorgcoördinator inschakelen die de kinderen observeert en de eerste adviezen aan zowel ouders als peda gogisch medewerkers geeft. Vaak volgt een aanmelding bij passende kinderopvang. Dat is het moment waarop Mellink een paar weken lang in de groep met een kind komt wer ken om te ontdekken waarom het zich opvallend gedraagt en bovenal wat er nodig is om het in de opvang te houden. Gewone klassen Er wordt veel gesproken over passend onderwijs, waarbij kinderen die zorg nodig hebben zo veel mogelijk in ge wone klassen moeten blijven. Maar hoe diezelfde kinderen zich in de kinderopvang redden, daarover is weinig bekend, zo blijkt uit onder zoek van deze krant. Slechts op en kele plekken in het land is extra hulp om deze groep binnenboord te hou den en klaar te stomen voor een goede overgang naar de basisschool. In Nijmegen heeft de gemeente vier jaar geleden al besloten een proef te draaien met passende kinderop vang. Van de ruim zevenduizend kinderen tussen de 0 en 4 jaar heeft 15 procent een 'ontwikkelingsrisico'. ,,Die risico's proberen we vroegtijdig te signaleren. Met preventieve, laag drempelige ondersteuning stimule ren we de ontwikkeling van het kind", reageert woordvoerder Su zanne Baks. Om uiteindelijk grotere problemen te voorkomen en een soe peler overgang naar de basisschool te We zien zelf ook wel dat een kind opvalt, maar er is geen tijd om goed te kijken wat nodig is creëren. ,,Een voorzichtige aanname is dat een deel van deze kinderen meer ontwikkelkansen heeft en minder snel naar speciale kinderopvang of speciaal onderwijs gaat." Duidelijk aanspreken Voor Jules blijkt de begeleiding een uit komst. Hij heeft een lichte vorm van au tisme en is erg slim. Bij De Bellenboom krijgt hij de hulp die moeder Tamara bij zijn oudste broer - die soortgelijke pro blemen had - heeft gemist. Het gaat vaak om kleine veranderingen. Zo helpt het om hem duidelijk aan te spreken, inclusief zijn naam, om ook een ant woord terug te krijgen. En Jules is een mannetje dat veel duidelijkheid nodig heeft. ,,We gingen er vaak in mee als hij de regie pakte, want het is goed als kin deren een eigen inbreng hebben. Maar Jules wilde wel erg veel inbreng", zegt leidster Lieke Adolfs lachend. Voor de pedagogisch medewerkers is extra advies van grote waarde. ,,We zien zelf ook wel dat bepaalde kinderen op vallen, maar hebben geen tijd om goed te kijken wat er nodig is. Het is heel fijn dat we daarvoor hulp kunnen inschake len", zegt Adolfs. De leidsters kunnen de kinderen nu veel beter bieden wat ze nodig hebben. Ook lukt het beter een goede plek op een basisschool te vinden voor deze kinderen. Jules blijkt in ieder geval in de kleu terklas het beste af op een speciale school waar hij ook therapie krijgt. Daarna bekijkt de school of de kleuter alsnog naar een gewone basisschool kan doorstromen. Voor nu is die conclusie overigens even zuur: Jules werd in de zomerva kantie 4 jaar, maar kan pas na de herfst vakantie starten op de best passende school. ,,De hele zomer heb ik hem niet over school gehoord, maar nu noemt hij de peutergroep ineens de babyschool. Hij wil heel graag naar school", vertelt zijn moeder. Dat laat hij ook deze och tend zien: ,,Mam, blijf ik hierheen gaan?" vraagt hij, als hij de peutergroep in loopt. Waarop zij antwoordt: ,,Nu even wel, maar straks mag je ook naar de grote school." Voor nu accepteert hij het. Opvangcentra en ouders trekken aan de bel Ellen van Gaalen Nijmegen Uit onderzoek op zo'n 120 locaties blijkt dat 24 procent van de kinde ren in de kinderopvang en 37 pro cent op de peutergroepen extra zorg nodig heeft. Het grootste deel van de kleintjes heeft extra taalon- dersteuning nodig. Zo'n 6 procent heeft gedragsproblemen, ze zijn bijvoorbeeld druk of agressief of hebben kenmerken van autisme. Ook zitten kinderen met een licha melijke of verstandelijke beperking op de groepen. Met name bij de peuters zitten kinderen die 'bijzonder gedrag' la ten zien en de groep kunnen ont wrichten. Ze weigeren naar een an dere ruimte op het kinderdagver blijf te lopen en gaan op de grond liggen gillen. Of ze vinden het moeilijk met andere kinderen om te gaan en bijten. Hoewel pedagogisch medewer kers het gedrag wel zien, vinden ze het veelal lastig om de peuters de juiste begeleiding te geven. Temeer omdat de groep nog vijftien andere peuters telt. Extra hulp inschakelen is meestal niet mogelijk, omdat daar geen geld voor is. Met als ge volg dat de leidsters 'doormodde ren' of in het ergste geval verwijzen naar een medische dagopvang. Preventief Waar in het onderwijs wettelijk is bepaald dat kinderen die zorg nodig hebben zo veel mogelijk binnen de reguliere klassen moeten blijven, met behulp van extra ondersteu ning, is in de kinderopvang niets geregeld. Slechts in enkele gemeen ten is extra geld uitgetrokken om kinderen van 0 tot 4 jaar preventief te begeleiden. Kinderdagverblijven vinden dat daar verandering in moet komen. ,,We hebben andere expertise nodig om dergelijke zorg te bieden, maar het is heel afhanke- lijk van personen of het op de agenda staat", constateert Elianne Vossen, projectleider van Passende Kinderopvang Nijmegen. In deze regio trekt de gemeente wél geld uit om al vroeg speciale zorg te bieden aan kinderen. Ook ouderorganisa tie Boink vindt dat er meer steun moet komen voor passende kinder opvang. ,,Als kinderdagverblijven het niet redden, moeten die peuters nu gelijk naar een medische dagop vang. Dat is vele malen duurder en lang niet altijd nodig", constateert voorzitter Gjalt Jellesma. Hij roept op tot een onderzoek naar wat de kinderdagverblijven nodig hebben om meer kinderen binnenboord te houden. dinsdag 22 oktober 2019 GO Met wat extra hulp draait Jules gewoon mee op de peutergroep Ellen van Gaaien Nijmegen Jules speelt met blokken, samen met met jeugd- specialist Mireille Mellink. foto KOEN VERHEIJDEN -Lieke Adolfs, leidster Kinderdagverblijven en ouders willen dat er meer geld komt om peuters in de opvang de juiste zorg te bieden. Nu ontbreekt het aan voldoende kennis en onder steuning, waardoor kinderen on nodig afglijden naar het speciaal onderwijs. Gjalt Jellesma van Boink roept op tot onderzoek. foto e. van t woud

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7