+M +21% 'Adviseur eet van twee walletjes' O O O lil 16 ECONOMIE Kort Tata versnelt plannen reorganisatie Tata Steel voert zijn reorganisatieplannen in Europa op en verwacht dat dat zal leiden tot banenverlies, zo bevestigt het staalconcern, zonder op bedragen in te gaan. In IJmuiden, het voormalige Hoogovens, moet volgens een eerder bericht van NH Nieuws op basis van een interne memo zeker 170 miljoen euro worden bezuinigd op de personeels kosten. De vakbonden krijgen formeel pas eind volgende maand meer nieuws over de plannen in Nederland. Distributeurs willen schikken De medicijndistributeurs AmerisourceBer- gen, Cardinal, McKesson en de Israëlische farmaceut Teva zouden willen schikken met justitie in de Verenigde Staten om hun aan deel in de zogenoemde opiatencrisis af te kopen. Sinds 1999 zijn in het land zeker 400.000 mensen overleden aan een over dosis opiaten. Hudson's Bay van de beurs Hudson's Bay (HBC) verdwijnt van de beurs. Een groep aandeelhouders van het Canadese bedrijf bereikte een akkoord over de privatisering van de onderneming. Ze betalen daarvoor 10,30 Canadese dollar per aandeel. Eerder maakte Hudson's Bay be kend alle Nederlandse winkels eind van het jaar te sluiten. Cosmeticagigant zet Wella en OPI in de etalage De Amerikaanse Cosmeticagigant Coty denkt aan verkoop van de haarverzorgings- merken Wella, Good Hair Day en Clairol, en de nagellakken van OPI. Door de merken af te stoten zou Coty zijn omvangrijke schuld kunnen verkleinen. De professionalbeauty- divisie van Coty is goed voor een jaaromzet van 2,7 miljard dollar. Fugro Arcelor- Mittal Take- away.com Kiadis Pharma In Het Grote Gevecht Het eenzame gelijk van Paul Polman beschrijft journalist Jeroen Smit de strijd van de Nederlandse topman van Unilever, die het de afgelopen tien jaar anders wilde doen. ,,Ik hoop echt dat hij navolging krijgt.'' Na twee boeken over de lelijke kanten van het kapitalisme vond Jeroen Smit (56), auteur van de bestsellers Het Drama Ahold en De Prooi (over ABN Amro), het tijd voor iets anders. ,,Ik wilde dit keer laten zien dat het anders kan, op een manier die wel goed is voor de wereld. Ik geloof Paul Polman, en ik geloof dat zijn logica onont koombaar is. Ik wilde onderzoe ken in hoeverre er ruimte voor zijn ideeën is in het kapitalistische systeem.'' Dat hij een risico neemt met deze toch wat complexe insteek, beseft hij goed. ,,De Prooi en het Drama Ahold hebben iets van een Shakespeariaans drama in zich. Dat lezen mensen graag: verhalen over de rise and fall van mannen die op een gegeven moment te veel in hun eigen gelijk gaan gelo ven. Tegelijk bestaan er talloze van dit soort verhalen. Het verhaal over Polman is misschien inge wikkelder, maar het is wel echt nieuw. En het is relevant.'' De Nederlander Paul Polman was van 2009 tot begin dit jaar topman van het Brits-Nederlandse voedingsconcern Unilever. Hij viel op doordat hij het anders deed dan andere ceo's, en was daarom ver zekerd van een soort van helden- status bij de milieubeweging. ,,Polman was een moedige pio nier. Ik vond hem meteen al een fascinerende man. Hij deed het De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Neder landse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel. ,,Klanten hebben vaak geen idee.'' Volgens de NVHP worden zo'n beetje alle hypotheekadviseurs wel minimaal één keer per jaar bena derd door een commerciële partij met de vraag of zij klanten willen doorverwijzen in ruil voor een financiële vergoeding. Onlogisch is dat niet: hypotheek adviseurs weten vaak als eerste van verhuisplannen en dat maakt een tussenpersoon een aantrekkelijk contact voor commerciële partijen. Als het tot een deal komt, zouden percentages van 10 tot 15 procent over het totaalbedrag worden be taald. Verboden is de praktijk niet, maar wat de branchevereniging be treft zouden adviseurs hier alleen op mogen ingaan als zij er open en eerlijk over zijn naar klanten. En aan die transparantie schort het nogal eens. De vereniging noemt dat zorgwekkend. ,,Als klanten achterafhoren dat de hypotheekadviseur die ze had doorverwezen naar een keuken- boer, daarvoor een vergoeding heeft gekregen, kan dat hun ver trouwen ondermijnen. Een klant kan zich gaan afvragen hoe goed en oprecht het hypotheekadvies ei genlijk was. Dat schaadt het ver trouwen en daar kan uiteindelijk de hele financiële sector onder lijden'', aldus het bestuur van de NVHP. De NVHP zegt de consumenten waakhond AFM op de hoogte te hebben gesteld over de praktijken. Officieel valt dit buiten het toezicht van de waakhond, omdat het niet om een financieel advies gaat. IJMUIDEN AL 400.000 DODEN DOOR OPIATENCRISIS KETEN WORDT GEPRIVATISEERD SCHULDENBERG DWINGT TOT VERKOOP O De bodemon derzoeker ein digde bovenaan de MidKap. Het staalconcern trapte de beurs- week af als kop loper in de AEX. m Beleggers waren niet tevreden over maaltijdbe zorger Just Eat, de beoogde fusiepartner van de Nederlanders. m Nieuwe tegen slag voor de biotechnoloog. dinsdag 22 oktober 2019 Annemieke van Dongen Sander van Mersbergen Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energie bedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoe ding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro's. Natasja de Groot Hoevelaken E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16