NIEUWS 15 Autobranche is boos over extra bpm-miljoenen die schatkist in vloeien: Vloeide er in 2016 nog 1,55 miljard euro aan bpm - de aanschafbelas- ting op nieuwe auto's en motor voertuigen - de schatkist binnen, een jaar later was dat al 2 miljard euro. Vorig jaar stegen de inkom sten door naar 2,27 miljard euro, een stijging van 13,5 procent. Al met al haalt het kabinet in korte tijd ruim 700 miljoen euro per jaar extra aan- schafbelasting binnen. De toename is opmerkelijk, nu uit berekeningen van Bovag en RAI Vereniging juist blijkt dat de CO2- uitstoot van nieuw gekochte auto's daalt. Stootte een nieuwe auto in 2017 gemiddeld 108,3 gram kooldi oxide per kilometer uit, vorig jaar was dat 105,5 gram per km. Die hoe veelheid is de laagste van heel Eu ropa, buurlanden als Duitsland en België scoren met gemiddelden van 129,5 en 119,5 gram beduidend slechter. „Nederland is het braafste jongetje van de klas, de belastingin komsten moeten juist afnemen'', stelt Tom Huyskens van Bovag. De autobelangenclub wijt de ge stegen bpm-inkomsten onder meer aan de vorig jaar september inge voerde Europese emissietest voor nieuwe auto's. Die uitstoottest geeft veel beter weer hoeveel auto's werkelijk aan kooldioxide uitstoten. Tot voor kort testten fabrikanten de uitstoot in het laboratorium, in plaats van op de weg. De CO2-uit- stoot leek daardoor veel lager dan in werkelijkheid het geval is. Verduurzaming ,,Het kabinet beloofde dat de invoe ring van de Europese testen geen fiscale gevolgen zou hebben, maar dat blijkt nu toch gebeurd", zegt Floris Liebrand van Rai Vereniging. De kritiek van de autobranche is echter veel fundamenteler. De hui dige belasting op nieuwe auto's en motoren werkt verduurzaming juist tegen, betoogt ze. In principe geldt: hoe nieuwer de auto en hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager de aanschafbelasting. De uitwerking verloopt echter contra productief, aldus Bovag en Rai Ver eniging. Om het bijna 9 miljoen personenauto's tellende wagenpark te vergroenen, verlaagt het kabinet jaarlijks de maximaal toegestane CO2-uitstoot voor nieuwe auto's. ,,Een nieuwe Volkswagen Polo, Re nault Clio of Kia Picanto krijgt ech ter niet ieder jaar een motor die minder uitstoot", stelt Huys-kens van Bovag. ,,Een nieuw model blijft vijf tot zes jaar op de markt." Al met al wordt de aanschaf van hetzelfde type nieuwe auto jaarlijks duurder. ,,Kopers zijn echter merk en modeltrouw en zullen om bpm te sparen zich wenden tot een tweedehands modelletje van jaren oud. ,,Zo vergroenen we dus veel minder snel dan mogelijk is." De autobranche wijst ten slotte op het voornemen van het vorige kabinet-Rutte in 2015 om de bpm stapsgewijs af te bouwen. De aan- schafbelasting geldt als fraudege voelig bij het importeren van twee dehandsauto's, bovendien probe ren veel kopers de belasting te drukken door uit het buitenland te importeren. Bovag en Rai Vereniging krijgen bijval van de ANWB. ,,De huidige bpm resulteert in hogere consu mentenprijzen en dat is geen goede zaak", zegt Markus van Tol namens die organisatie. Hij wijst erop dat staatssecretaris Snel (Financiën) heeft toegezegd dat de consument geen nadeel mag ondervinden van de nieuwe Europese emissietesten. Het ministerie van Financiën laat in een reactie weten dat staatssecre taris Menno Snel zijn belofte ge stand zal doen en dat de nieuwe emissietesten niet mogen leiden tot een hogere bpm-opbrengst. Fi nanciën zegt verder dat de lagere uitstoot vertekent. ,,Het bericht van de Bovag gaat over alle auto's in 2017 en 2018. In die periode zijn veel elektrische auto's verkocht, die de gemiddelde CO2-uitstoot omlaag trekken," stelt persvoorlichter Jacco Neleman. In totaal gaat het om bijna 32.000 exemplaren. Bij nieuwe benzine- en dieselauto's is de kooldioxide-uitstoot juist geste gen. ,,Dat leidt dus tot een toename van bpm-inkomsten." Elektrische auto's Bovag ontkent dat laatste overigens stellig. De brancheclub stelt dat de CO2-uitstoot zonder de verkoop van elektrische auto's mee te ne men, gelijk bleef. ,,Door de groei ende verkoop van elektrische auto's daalt het aandeel auto's op fossiele brandstof echter. Bovendien daalt de verkoop van diesels die relatief weinig CO2-uitstoten, maar waar voor wel een forse dieseltoeslag geldt en waarvoor de meeste bpm moet worden afgerekend. Zo stij gen de bpm-opbrengsten, ondanks een afgenomen verkoop van ben zine- en dieselauto's." dinsdag 22 oktober 2019 Skiën op échte sneeuw in oktober. Het kan in het Oos tenrijkse Kitzbühel, waar een piste is aangelegd met sneeuw die is bewaard van de vorige winter. Dat bewaren gebeurt in een depot: een grote berg sneeuw die is inge pakt met isolatieplaten en landbouwfolie. Tijdens de zomer neemt de hoeveelheid afgedekte sneeuw maar met 20 procent af. Het extreem vroege begin van het skisei zoen heeft afgelopen week end geleid tot verhitte discus sies tussen klimaatactivisten en de autoriteiten in de be faamde wintersportplaats. De sneeuw die nu is uitgestort, is tegen de drukke periode rond de kerst immers alweer ge smolten, waardoor de kans bestaat dat er alsnog sneeuw kanonnen moeten worden in gezet. foto joe klamar/afp Ook schone nieuwe auto is een melkkoe voor de fiscus Terwijl de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's daalt, haalt het kabinet jaarlijks hon derden miljoenen extra aan bpm-inkomsten binnen. De auto branche eist dat de nieuwe auto niet langer als melkkoe wordt gebruikt. ,,De bpm zou juist wor den afgebouwd." David Bremmer Utrecht U7ÉI Vorig jaar stegen de bpm- inkomsten van de overheid naar 2,27 miljard euro; een jaar daarvoor was de opbrengst nog 2 miljard euro. Dit betekent een stijging van 13,5 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15