NIEUWS 15
Autobranche is boos over extra bpm-miljoenen die schatkist in vloeien:
Vloeide er in 2016 nog 1,55 miljard
euro aan bpm - de aanschafbelas-
ting op nieuwe auto's en motor
voertuigen - de schatkist binnen,
een jaar later was dat al 2 miljard
euro. Vorig jaar stegen de inkom
sten door naar 2,27 miljard euro, een
stijging van 13,5 procent. Al met al
haalt het kabinet in korte tijd ruim
700 miljoen euro per jaar extra aan-
schafbelasting binnen.
De toename is opmerkelijk, nu
uit berekeningen van Bovag en RAI
Vereniging juist blijkt dat de CO2-
uitstoot van nieuw gekochte auto's
daalt. Stootte een nieuwe auto in
2017 gemiddeld 108,3 gram kooldi
oxide per kilometer uit, vorig jaar
was dat 105,5 gram per km. Die hoe
veelheid is de laagste van heel Eu
ropa, buurlanden als Duitsland en
België scoren met gemiddelden van
129,5 en 119,5 gram beduidend
slechter. „Nederland is het braafste
jongetje van de klas, de belastingin
komsten moeten juist afnemen'',
stelt Tom Huyskens van Bovag.
De autobelangenclub wijt de ge
stegen bpm-inkomsten onder meer
aan de vorig jaar september inge
voerde Europese emissietest voor
nieuwe auto's. Die uitstoottest
geeft veel beter weer hoeveel auto's
werkelijk aan kooldioxide uitstoten.
Tot voor kort testten fabrikanten de
uitstoot in het laboratorium, in
plaats van op de weg. De CO2-uit-
stoot leek daardoor veel lager dan in
werkelijkheid het geval is.
Verduurzaming
,,Het kabinet beloofde dat de invoe
ring van de Europese testen geen
fiscale gevolgen zou hebben, maar
dat blijkt nu toch gebeurd", zegt
Floris Liebrand van Rai Vereniging.
De kritiek van de autobranche is
echter veel fundamenteler. De hui
dige belasting op nieuwe auto's en
motoren werkt verduurzaming
juist tegen, betoogt ze.
In principe geldt: hoe nieuwer de
auto en hoe lager de CO2-uitstoot,
hoe lager de aanschafbelasting. De
uitwerking verloopt echter contra
productief, aldus Bovag en Rai Ver
eniging. Om het bijna 9 miljoen
personenauto's tellende wagenpark
te vergroenen, verlaagt het kabinet
jaarlijks de maximaal toegestane
CO2-uitstoot voor nieuwe auto's.
,,Een nieuwe Volkswagen Polo, Re
nault Clio of Kia Picanto krijgt ech
ter niet ieder jaar een motor die
minder uitstoot", stelt Huys-kens
van Bovag. ,,Een nieuw model blijft
vijf tot zes jaar op de markt."
Al met al wordt de aanschaf van
hetzelfde type nieuwe auto jaarlijks
duurder. ,,Kopers zijn echter merk
en modeltrouw en zullen om bpm
te sparen zich wenden tot een
tweedehands modelletje van jaren
oud. ,,Zo vergroenen we dus veel
minder snel dan mogelijk is."
De autobranche wijst ten slotte
op het voornemen van het vorige
kabinet-Rutte in 2015 om de bpm
stapsgewijs af te bouwen. De aan-
schafbelasting geldt als fraudege
voelig bij het importeren van twee
dehandsauto's, bovendien probe
ren veel kopers de belasting te
drukken door uit het buitenland te
importeren.
Bovag en Rai Vereniging krijgen
bijval van de ANWB. ,,De huidige
bpm resulteert in hogere consu
mentenprijzen en dat is geen goede
zaak", zegt Markus van Tol namens
die organisatie. Hij wijst erop dat
staatssecretaris Snel (Financiën)
heeft toegezegd dat de consument
geen nadeel mag ondervinden van
de nieuwe Europese emissietesten.
Het ministerie van Financiën laat
in een reactie weten dat staatssecre
taris Menno Snel zijn belofte ge
stand zal doen en dat de nieuwe
emissietesten niet mogen leiden
tot een hogere bpm-opbrengst. Fi
nanciën zegt verder dat de lagere
uitstoot vertekent. ,,Het bericht van
de Bovag gaat over alle auto's in 2017
en 2018. In die periode zijn veel
elektrische auto's verkocht, die de
gemiddelde CO2-uitstoot omlaag
trekken," stelt persvoorlichter Jacco
Neleman. In totaal gaat het om
bijna 32.000 exemplaren. Bij
nieuwe benzine- en dieselauto's is
de kooldioxide-uitstoot juist geste
gen. ,,Dat leidt dus tot een toename
van bpm-inkomsten."
Elektrische auto's
Bovag ontkent dat laatste overigens
stellig. De brancheclub stelt dat de
CO2-uitstoot zonder de verkoop
van elektrische auto's mee te ne
men, gelijk bleef. ,,Door de groei
ende verkoop van elektrische auto's
daalt het aandeel auto's op fossiele
brandstof echter. Bovendien daalt
de verkoop van diesels die relatief
weinig CO2-uitstoten, maar waar
voor wel een forse dieseltoeslag
geldt en waarvoor de meeste bpm
moet worden afgerekend. Zo stij
gen de bpm-opbrengsten, ondanks
een afgenomen verkoop van ben
zine- en dieselauto's."
dinsdag 22 oktober 2019
Skiën op échte sneeuw in
oktober. Het kan in het Oos
tenrijkse Kitzbühel, waar een
piste is aangelegd met
sneeuw die is bewaard van de
vorige winter. Dat bewaren
gebeurt in een depot: een
grote berg sneeuw die is inge
pakt met isolatieplaten en
landbouwfolie. Tijdens de
zomer neemt de hoeveelheid
afgedekte sneeuw maar met
20 procent af. Het extreem
vroege begin van het skisei
zoen heeft afgelopen week
end geleid tot verhitte discus
sies tussen klimaatactivisten
en de autoriteiten in de be
faamde wintersportplaats. De
sneeuw die nu is uitgestort, is
tegen de drukke periode rond
de kerst immers alweer ge
smolten, waardoor de kans
bestaat dat er alsnog sneeuw
kanonnen moeten worden in
gezet. foto joe klamar/afp
Ook schone nieuwe auto is
een melkkoe voor de fiscus
Terwijl de CO2-uitstoot van
nieuwe personenauto's daalt,
haalt het kabinet jaarlijks hon
derden miljoenen extra aan
bpm-inkomsten binnen. De auto
branche eist dat de nieuwe auto
niet langer als melkkoe wordt
gebruikt. ,,De bpm zou juist wor
den afgebouwd."
David Bremmer
Utrecht
U7ÉI
Vorig jaar stegen de bpm-
inkomsten van de overheid
naar 2,27 miljard euro; een jaar
daarvoor was de opbrengst
nog 2 miljard euro. Dit betekent
een stijging van 13,5 procent.