In 2030 een
epidemie?
Delfts bedrijf bouwt
testbaan voor hyperloop
ECONOMIE 13
Kees Koolen
enthousiast
AAN HET WERK
Onderzoek
naar kosten
opwarming
Een kwart van de werknemers zal in 2030
niet of minder kunnen werken door
stress of overbelasting. Een flink deel
van hen zal thuis komen te zitten met een
burn-out. Deze voorspelling deed Willem van
Rhenen, hoogleraar en stressexpert bij de
Arbo Unie, vorige week in deze krant. Klinkt
tamelijk apocalyptisch, maar in dit geval lijkt
de waarschuwing gepast. Wat betreft de burn-
outcijfers zijn we al jaren bezig met een race to
the bottom, waarvan het einde nog niet in
zicht is. Met name in de zorg en het onderwijs
staan we stilletjes toe dat een significant deel
van de werkende bevolking ernstige stress
klachten ontwikkelt.
In mijn boek Fokking druk (2018) waagde ik
me ook al aan voorspellingen. Ik schreef zelfs
een manifest: '2030 burn-outvrij'. Hierin be
toogde ik dat we - als we geen adequate maat
regelen nemen - in 2030 wat betreft de burn-
outepidemie nóg dieper in de shit zullen zit
ten. We trekken pas aan de bel als het echt on
acceptabel is, maar
wanneer is dat? Als een
op de vier mensen met
een burn-out kampt?
Als een op de drie ziek
Stop de wordt van de stress?
cultuur van
Het gevaar is dat we dit
soort cijfers op een ge-
bereikbaar- geven moment 'nor
heid. Altijd maal' gaan vinden.
stand-by
staan is ei
ongezond
Het kan anders, maar
staan is erg alleen met een brede
aanpak. Sterker, ik durf
te beweren dat we met
een pakket aan drastische maatregelen de epi
demie kunnen indammen. Daar is wel (veel)
meer voor nodig dan een Week van de Werk
stress of Postbus 51-campagne (al zijn dit
goede eerste stappen).
Hoe dan wel? In een notendop: de politiek
en vakbonden moeten werknemers bescher
men tegen de excessen van de bereikbaar
heidscultuur: altijd stand-by staan is erg on
gezond. Werkgevers moeten zorgen voor laag
drempelige hulp waar je in een vroeg stadium
naartoe kunt, en niet pas als het te laat is. Hoe
je de stress in je leven kunt managen, zou
basiskennis moeten zijn. Scholen en opleidin
gen moeten je niet alleen opleiden voor pres
taties, maar ook om goed voor jezelf te blijven
zorgen. En we moeten inzien dat er niets mis
is met een actief leven, maar wel met tijden
lang boven je macht werken totdat je omvalt.
In onze leuke maar ook veeleisende banen
zijn voldoende rust, pauze en herstel cruciaal.
Geen peulenschil, maar wel allemaal nodig.
In 2030 hebben we qua burn-outs een on
houdbare situatie óf we hebben stappen gezet
om deze epidemie op te lossen. De keuze is
aan ons. Maken we géén keuze, dan wordt die
voor ons gemaakt.
In 2016 al
alarm om
737 MAX
Elon Musks futuristische hyperloop krijgt
serieus vorm in Nederland. Het Delftse Hardt
Hyperloop heeft enkele miljoenen euro's
opgehaald voor een 3 kilometer lange testbaan.
et is snel gegaan met
Hardt Hyperloop, in
2016 opgericht door
de vier Delftse stu
denten die kort daar
voor Elon Musks prestigieuze
SpaceX Hyperloop Pod Competi
tion wonnen. De flamboyante ceo
van Tesla en SpaceX geldt als gees
telijk vader van deze futuristische
vervoersvorm waarbij capsules
met snelheden tot wel 1000 kilo
meter per uur magnetisch door
bijna vacuüm buizen zweven. De
450 kilometer tussen Amsterdam
en Frankfurt gaat zo terug van vier
uur naar 50 minuten reistijd.
De afgelopen maanden testte
Hardt Hyperloop de technologie
op een 30 meter lange baan, de al
lereerste in Europa. Uniek is de
baanwisseltechnologie, waardoor
capsules moeiteloos van de ene
naar de andere baan switchen.
,,Nu willen wij de volgende stap
zetten en een 3 kilometer lang
testtraject bouwen", vertelt Tim
Houter, ceo en medeoprichter.
Vanaf 2025 moet dan de eerste
commerciële hyperloopverbin-
ding worden gebouwd.
Een nieuwe investeringsronde
verschaft meerdere miljoenen eu
ro's vers kapitaal om de hoge am
bities te verwezenlijken. Het be
drag is afkomstig van diverse Ne
derlandse en buitenlandse inves-
teerders, waaronder het Duitse
fonds Freigeist Capital. Grootste
geldschieter is het Nederlandse
Koolen Industries, het groene
energiebedrijf van techonderne-
mer Kees Koolen. In ruil voor aan
delen verstrekt hij het grootste
deel van het geld. Vorig jaar haalde
Hardt Hyperloop ook al 5 miljoen
euro op. In totaal heeft het Delftse
bedrijf nu 10 miljoen euro van in
vesteerders ontvangen.
Houter is in zijn nopjes. ,,Met dit
geld kunnen we naast de bouw
INVESTEERDER
van een testbaan ons team van 25
medewerkers uitbreiden.'' Hardt
Hyperloop is druk bezig om een
locatie te vinden voor het nieuwe
European Hyperloop Centre. De
Delftenaar zegt in gesprek te zijn
met vier provincies, waaronder
Flevoland. De beschikbaarheid
van een minstens 2,5 kilometer
lange strook land is één van de be
langrijkste voorwaarden.
Veel te winnen
Begin volgend jaar moet er witte
rook zijn. Houter beklemtoont dat
er voor provincies veel te winnen
valt. Recent onderzoek becijfert de
hyperloopmarkt over zeven jaar op
6 miljard dollar. ,,Ons centrum
kan de start blijken van een econo
mische hotspot, zoals Toulouse
dat in Frankrijk voor de vliegtuig
bouw is. Dat levert veel werkgele
genheid op.'' Hij is er van over
tuigd dat de hyperloop geen lucht
fietserij blijkt. ,,De technologie
werkt. Als ons testwerk in 2022
klaar is, staat niets commerciële
exploitatie in de weg.''
De eerste echte versie kan in
2025 gereed zijn, allereerst voor
goederentransport. In 2030 volgt
dan een hyperloop voor passagiers,
aanvankelijk met een bescheiden
lengte van circa 50 km, bijvoor
beeld van een vliegveld naar een
stadscentrum.
Het zal nog decennia vergen
voordat Europese steden via een
fijnmazig buizennetwerk met el
kaar verknoopt zijn. Houter bena
drukt de vele voordelen. ,,De hy
perloop is volledig emissieloos en
sneller dan het vliegtuig.'' De aan
leg is goedkoper dan een hsl of een
magneetzweefbaan. Ook heeft de
baan minder ruimte nodig dan
een hogesnelheidslijn.
maandag 21 oktober 2019
GO
Psycholoog Thijs
Launspach bindt
de strijd aan met
beroepsziekte nr. 1:
burn-out. Elke
maandag geeft hij hier
zijn kijk op stress op
het werk. Vandaag:
de toekomst.
IMF
Het Internatio
naal Monetair
Fonds (IMF)
onderzoekt de
impact van
klimaatvraag
stukken op de
wereldwijde
financiële mark
ten. Ook wil het
fonds weten of
beleggers vol
doende reke
ning houden
met risico's. Dat
zei IMF-eco-
noom Adrian op
de najaarsver
gadering in
Washington.
Thijs Launspach is psycholoog en stress-ex
pert. Hij schreef hierover de boeken Fokking
druk (2018) en Werken met millennials (2019).
BOEING
Een piloot van
vliegtuigmaker
Boeing had al in
2016 techni
sche aanmer
kingen op het
737 MAX-toe-
stel, dat van
wege twee
crashes al
maanden aan
de grond staat.
De Ameri
kaanse Lucht
vaartautoriteit
FAA kreeg de
documenten
pas deze week
en verwijt Boe
ing laksheid.
David Bremmer
Delft
Ondernemer Kees Koolen
steekt met overtuiging geld in
Hardt Hyperloop. ,,Ik houd van
alles wat nieuw en baanbrekend
is'', zegt Koolen, die een neusje
heeft voor talentvolle bedrijven.
,,Dit is bovendien een Neder
lands bedrijf.'' Eerder inves
teerde hij in Uber toen dat pas
tien werknemers telde. Hij stak
in 1997 geld in Booking.com,
waarvan hij tussen 2001 en
2011 ceo was. Koolen voorziet
een grote toekomst voor de hy
perloop. ,,Mensen zullen blijven
reizen, maar het moet schoner.
Met de hyperloop kan dat.''
M De capsules schie
ten door een buis
dankzij een magne
tisch veld.
Tim Houter, ceo en
medeoprichter van
Hardt Hyperloop.
FOTO'S EPA; HARDT HYPERLOOP