In 2030 een epidemie? Delfts bedrijf bouwt testbaan voor hyperloop ECONOMIE 13 Kees Koolen enthousiast AAN HET WERK Onderzoek naar kosten opwarming Een kwart van de werknemers zal in 2030 niet of minder kunnen werken door stress of overbelasting. Een flink deel van hen zal thuis komen te zitten met een burn-out. Deze voorspelling deed Willem van Rhenen, hoogleraar en stressexpert bij de Arbo Unie, vorige week in deze krant. Klinkt tamelijk apocalyptisch, maar in dit geval lijkt de waarschuwing gepast. Wat betreft de burn- outcijfers zijn we al jaren bezig met een race to the bottom, waarvan het einde nog niet in zicht is. Met name in de zorg en het onderwijs staan we stilletjes toe dat een significant deel van de werkende bevolking ernstige stress klachten ontwikkelt. In mijn boek Fokking druk (2018) waagde ik me ook al aan voorspellingen. Ik schreef zelfs een manifest: '2030 burn-outvrij'. Hierin be toogde ik dat we - als we geen adequate maat regelen nemen - in 2030 wat betreft de burn- outepidemie nóg dieper in de shit zullen zit ten. We trekken pas aan de bel als het echt on acceptabel is, maar wanneer is dat? Als een op de vier mensen met een burn-out kampt? Als een op de drie ziek Stop de wordt van de stress? cultuur van Het gevaar is dat we dit soort cijfers op een ge- bereikbaar- geven moment 'nor heid. Altijd maal' gaan vinden. stand-by staan is ei ongezond Het kan anders, maar staan is erg alleen met een brede aanpak. Sterker, ik durf te beweren dat we met een pakket aan drastische maatregelen de epi demie kunnen indammen. Daar is wel (veel) meer voor nodig dan een Week van de Werk stress of Postbus 51-campagne (al zijn dit goede eerste stappen). Hoe dan wel? In een notendop: de politiek en vakbonden moeten werknemers bescher men tegen de excessen van de bereikbaar heidscultuur: altijd stand-by staan is erg on gezond. Werkgevers moeten zorgen voor laag drempelige hulp waar je in een vroeg stadium naartoe kunt, en niet pas als het te laat is. Hoe je de stress in je leven kunt managen, zou basiskennis moeten zijn. Scholen en opleidin gen moeten je niet alleen opleiden voor pres taties, maar ook om goed voor jezelf te blijven zorgen. En we moeten inzien dat er niets mis is met een actief leven, maar wel met tijden lang boven je macht werken totdat je omvalt. In onze leuke maar ook veeleisende banen zijn voldoende rust, pauze en herstel cruciaal. Geen peulenschil, maar wel allemaal nodig. In 2030 hebben we qua burn-outs een on houdbare situatie óf we hebben stappen gezet om deze epidemie op te lossen. De keuze is aan ons. Maken we géén keuze, dan wordt die voor ons gemaakt. In 2016 al alarm om 737 MAX Elon Musks futuristische hyperloop krijgt serieus vorm in Nederland. Het Delftse Hardt Hyperloop heeft enkele miljoenen euro's opgehaald voor een 3 kilometer lange testbaan. et is snel gegaan met Hardt Hyperloop, in 2016 opgericht door de vier Delftse stu denten die kort daar voor Elon Musks prestigieuze SpaceX Hyperloop Pod Competi tion wonnen. De flamboyante ceo van Tesla en SpaceX geldt als gees telijk vader van deze futuristische vervoersvorm waarbij capsules met snelheden tot wel 1000 kilo meter per uur magnetisch door bijna vacuüm buizen zweven. De 450 kilometer tussen Amsterdam en Frankfurt gaat zo terug van vier uur naar 50 minuten reistijd. De afgelopen maanden testte Hardt Hyperloop de technologie op een 30 meter lange baan, de al lereerste in Europa. Uniek is de baanwisseltechnologie, waardoor capsules moeiteloos van de ene naar de andere baan switchen. ,,Nu willen wij de volgende stap zetten en een 3 kilometer lang testtraject bouwen", vertelt Tim Houter, ceo en medeoprichter. Vanaf 2025 moet dan de eerste commerciële hyperloopverbin- ding worden gebouwd. Een nieuwe investeringsronde verschaft meerdere miljoenen eu ro's vers kapitaal om de hoge am bities te verwezenlijken. Het be drag is afkomstig van diverse Ne derlandse en buitenlandse inves- teerders, waaronder het Duitse fonds Freigeist Capital. Grootste geldschieter is het Nederlandse Koolen Industries, het groene energiebedrijf van techonderne- mer Kees Koolen. In ruil voor aan delen verstrekt hij het grootste deel van het geld. Vorig jaar haalde Hardt Hyperloop ook al 5 miljoen euro op. In totaal heeft het Delftse bedrijf nu 10 miljoen euro van in vesteerders ontvangen. Houter is in zijn nopjes. ,,Met dit geld kunnen we naast de bouw INVESTEERDER van een testbaan ons team van 25 medewerkers uitbreiden.'' Hardt Hyperloop is druk bezig om een locatie te vinden voor het nieuwe European Hyperloop Centre. De Delftenaar zegt in gesprek te zijn met vier provincies, waaronder Flevoland. De beschikbaarheid van een minstens 2,5 kilometer lange strook land is één van de be langrijkste voorwaarden. Veel te winnen Begin volgend jaar moet er witte rook zijn. Houter beklemtoont dat er voor provincies veel te winnen valt. Recent onderzoek becijfert de hyperloopmarkt over zeven jaar op 6 miljard dollar. ,,Ons centrum kan de start blijken van een econo mische hotspot, zoals Toulouse dat in Frankrijk voor de vliegtuig bouw is. Dat levert veel werkgele genheid op.'' Hij is er van over tuigd dat de hyperloop geen lucht fietserij blijkt. ,,De technologie werkt. Als ons testwerk in 2022 klaar is, staat niets commerciële exploitatie in de weg.'' De eerste echte versie kan in 2025 gereed zijn, allereerst voor goederentransport. In 2030 volgt dan een hyperloop voor passagiers, aanvankelijk met een bescheiden lengte van circa 50 km, bijvoor beeld van een vliegveld naar een stadscentrum. Het zal nog decennia vergen voordat Europese steden via een fijnmazig buizennetwerk met el kaar verknoopt zijn. Houter bena drukt de vele voordelen. ,,De hy perloop is volledig emissieloos en sneller dan het vliegtuig.'' De aan leg is goedkoper dan een hsl of een magneetzweefbaan. Ook heeft de baan minder ruimte nodig dan een hogesnelheidslijn. maandag 21 oktober 2019 GO Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: de toekomst. IMF Het Internatio naal Monetair Fonds (IMF) onderzoekt de impact van klimaatvraag stukken op de wereldwijde financiële mark ten. Ook wil het fonds weten of beleggers vol doende reke ning houden met risico's. Dat zei IMF-eco- noom Adrian op de najaarsver gadering in Washington. Thijs Launspach is psycholoog en stress-ex pert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018) en Werken met millennials (2019). BOEING Een piloot van vliegtuigmaker Boeing had al in 2016 techni sche aanmer kingen op het 737 MAX-toe- stel, dat van wege twee crashes al maanden aan de grond staat. De Ameri kaanse Lucht vaartautoriteit FAA kreeg de documenten pas deze week en verwijt Boe ing laksheid. David Bremmer Delft Ondernemer Kees Koolen steekt met overtuiging geld in Hardt Hyperloop. ,,Ik houd van alles wat nieuw en baanbrekend is'', zegt Koolen, die een neusje heeft voor talentvolle bedrijven. ,,Dit is bovendien een Neder lands bedrijf.'' Eerder inves teerde hij in Uber toen dat pas tien werknemers telde. Hij stak in 1997 geld in Booking.com, waarvan hij tussen 2001 en 2011 ceo was. Koolen voorziet een grote toekomst voor de hy perloop. ,,Mensen zullen blijven reizen, maar het moet schoner. Met de hyperloop kan dat.'' M De capsules schie ten door een buis dankzij een magne tisch veld. Tim Houter, ceo en medeoprichter van Hardt Hyperloop. FOTO'S EPA; HARDT HYPERLOOP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13