Ondine
Hup, daar ging
de ingelijste
merklap van ma
t
In het nieuws
Uit het nieuws
4!
Peter Ummenthum in documentaires
DOW Benelux wint Zeeuwse Parel
DEZE WEEK IN Z.
n
Fermin was
echt onder
deel van
hetgezin
Als je anders
bent, ben je
ook normaal
Welke
schatten
stonden op
het punt in
de mist van
de tijd te
6KJELD
VONDEEN
DOEL IN HET
KAPPERSVAK
9 JESSICA IS
WEEREVEN
THUIS IN
VLISSINGEN
10 NIJMEEGSE
VIERDE
BEVRIJDING
IN GOES
De man wilde het net in de container mikken. Hij
aarzelde. Een ogenblik, om het vreemde object
te bekijken. Vraagtekens in zijn ogen. Ik had het
antwoord. ,,O! Een blotter!", riep ik opgetogen.
,,Wat leuk. Gaat u die weggooien?" De man
knikte en reikte mij de inktdepper aan: een stuk hout met
bovenop een koperen greepje, heel praktisch vastgezet met
vleugelmoeren. Draaide je die los, dan kon je de bovenzijde
loshalen van het halfronde, onderste deel. Tussen die twee
delen in klemde je het vloeipapier, wist ik. Als je dan de
blotter over de zojuist met kroontjespen en inkt - of vulpen
- geschreven letters liet schommelen, zoog die direct de
overtollige inkt op. Allemaal overlevering - zelf heb ik op de
eerste klas lagere school na, altijd met balpen geschreven.
,,Neem maar mee hoor", zei de man, na het horen van
mijn uitleg. Hij boog zich over de al bijna lege doos om het
volgende stuk eruit te halen.
Hij had haast. Ik ook, maar
de doos had nu mijn inte
resse. Tussen bruine prop
pen papier piepte de rand
van een fotolijst uit. In een
hoekje ontwaarde ik een
plastic zak met een witte
wolk gaas erin. Een geel ver
kleurd haakwerkje, dMr
weer achter. Wat zat er in
hemelsnaam in deze doos?
Welke schatten stonden op
het punt in de mist van de
tijd te verdwijnen?
Vooruit, neem de hele
doos maar mee, gebaarde
de man gul. Alles ging toch
weg. Toen ik de verhuisdoos
in de auto zette, zag ik pas
het stickertje aan de zijkant:
'persoonlijke spullen pa en
ma'. Het meeste moest al
weg zijn: de doos met het
nummer van het verhuisbe
drijf (01180-26919, Middel
burg) was grotendeels leeg.
'Glazen', stond er in sierlijke
letters op. In de proppen van
bruin papier bleek een rook-
glazen kaptafelsetje schuil te
gaan: karafjes, parfumver
stuiver, kammenbakje. Uit
de plastic zak kwam een
heuse bruidssluier van vlies
dun gaas met kanten zoom.
Een gesteven broekje met
pijpjes van fijne katoen en kant, een dito onderrokje. Wel
licht gemaakt op de Nijverheidsschool. Kantwerkjes en
merklapjes, alle met een etiketje eraan waarop in kriebelig,
ouderwets handschrift de naam van de maakster.
Wie had dit gekoesterd, ooit? Onderin de doos lag het
antwoord op die vraag. Vergeelde foto's van mannen en
vrouwen, van kinderen en oude mensen. Twee vrouwen in
jaren vijftig-jassen voor het oude station Hollands Spoor in
Den Haag: een moeder die haar dochter uitzwaait, onge
twijfeld. Moeder met handtas, dochter met een koffer.
Wat te doen? Ik gaf het kaptafelsetje aan mijn buurmeisje.
Van de foto's en andere spulletjes van 'pa en ma' besloot ik
vooralsnog een gedenkplekje in te richten. Het buurmeisje -
negen jaar oud - vond het maar niks. ,,Allemaal dode men
sen. Beetje eng", huiverde ze.
Ik vond het wel gepast. Weggooien kon altijd nog. Zoals ik
laatst een vrouw hoorde zeggen, terwijl ze de ingelijste
merklap hoog ophief boven de rand van de container bij die
verzorgingsflat, ergens in Zeeland: ,,Kijk! Daar gaat de
noeste arbeid van m'n moeder." Waarop ze hem ferm aan
diggelen sloeg.
De Typisch-reeks, een populaire
reeks documentaires van de EO
over het Land van Hulst is vanaf
maandag te zien. In dit pro
gramma wordt een aantal mar
kante Hulstenaren geportretteerd.
Één van die Hulstenaren is kroeg
baas Peter Ummenthum van The
Prince of Wales. Hij is in maar
liefst twaalf afleveringen te zien.
,,Ik vond het erg leuk dat ik hier
voor gevraagd werd", zegt hij.
,,Zoiets verwacht je niet. Het is
bijzonder als je als bekende Hul
stenaar wordt gezien. Blijkbaar
kenden ze mij al erg goed want de
makers van het programma wis
ten alles. Gelukkig had ik al wat
tv-ervaring. Ik had dus weinig
moeite mee te werken en had er
veel plezier in." Wat er daadwer-
kelijk te zien zal zijn, is ook voor
hem nog een verassing. ,,De afle
veringen heb ik nog niet kunnen
zien. Ik ben erg benieuwd wat de
EO ervan gemaakt heeft."
In de afleveringen zal te zien
zijn hoe Ummenthum zijn Vene
zolaanse medewerker Fermin (op
voorgrond foto) in Nederland pro
beert te houden. ,,Zijn asielver
zoek werd afgewezen door de im
migratiedienst", zegt Umment-
hum. ,,Het is zo zonde. Hij woonde
bij ons en was erg goed in zijn
werk. Al vijf jaar zit ik zonder per
soneel, maar hij was er wel. Fer-
min was echt onderdeel van het
gezin. Nu probeert hij in België
alsnog asiel aan te vragen."
Maandag om 19.15 is de eerste
aflevering te zien op NPO 2.
DOW Benelux won tijdens Inter
nationale Coming-Outdag de
Zeeuwse Parel. Met het netwerk
GLAD zet het bedrijf zich in voor
gelijke rechten voor LHBT-mede-
werkers en diversiteit binnen het
bedrijf.
Lennart Heip, ambassadeur van
DOW's inclusie, was blij verrast
met de overwinning. ,,De andere
genomineerden waren ook erg
goed", zegt hij. ,,Deze erkenning is
een mooi teken dat wij echt staan
voor een inclusieve werkomge
ving." Tijdens de bijeenkomst in
Cinecity Vlissingen kreeg het be
drijf de prijs uitgereikt door de
jury. ,,Het was een erg mooie bij-
eenkomst", vertelt Heip. Een
aantal ervaringen van mensen die
uit de kast zijn gekomen werd ge
deeld en dat gaf een sterk signaal
af. Als je anders bent, ben je ook
normaal."
Volgens Heip helpt de prijs ook
om de ambitie van een veilige om
geving binnen het eigen bedrijf
over te brengen. ,,Intern kunnen
nog zaken veranderen om de
werkomgeving voor iedereen be
ter te maken", zegt hij. ,,Dat kan
hem al zitten in het beter naden
ken over onschuldige grappen, die
onbewust pijn kunnen doen. Ie
dereen moet zich veilig voelen om
dat toe te kunnen geven."
Tk l
ZATERDAG 19 OKTOBER 2019 GO
Boerenprotest.
KIEK! P12
6 Wat speelt op sociale media?
11 Zout Volkerak nog niet zomaar verwerpen
14 Samenwonen in Indonesië niet zonder gevaar
15 Koerdische Naz Taha herleeft haar vlucht naar
Nederland in 1991
21 Moeten we alle natuur blijven beschermen?