8 ZEELAND Familie Westveer in de clinch met Monuta na begrafenis van zoontje Het geluk lacht Chloe (29) en John (49) Westveer uit Heinkenszand afgelopen zomer toe. Chloe is hoogzwanger en het zou nog maar enkele weken duren totdat ze hun zoon in de armen zouden kunnen houden. Maar dan slaat het noodlot keihard toe: de baby, Kareltje, over lijdt na 36 weken onverwachts als gevolg van een losgeraakte pla centa. Het is dan 17 juli. Het stel is kapot van verdriet; in plaats van een kraamfeest moet ineens een uitvaart worden gere geld. Maar dan wel zo mooi moge lijk, vinden de gebroken ouders. De verzekeringspolis laat dat ook toe: bij Monuta heeft Chloe een zogehe ten toppakket afgesloten voor een uitvaart ter waarde van 10.500 euro. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis mee verzekerd. Het bedrag bestaat uit een dienstenpakket van 5400 euro en een vrij besteedbaar bedrag van 5100 euro, exclusief indexering. Bijbetalen Chloe en John nemen uitvaarton dernemer Richard Ensing uit Goes in de arm, die als franchiseonder- nemer onder de vlag van Monuta actiefis op de Bevelanden. In eerste instantie verloopt alles naar wens; Ensing maakt een begrotingsnota op die door Chloe en John wordt ondertekend. Maar als de eindnota op de mat valt, blijkt dat ze honderd euro moeten bijbetalen. Dat be vreemdt hen. Als ze de rekening nalopen, komen ze erachter dat ze eigenlijk nog ongeveer duizend euro tegoed hebben om te besteden aan de uitvaart. „Achteraf worden er dingen bijgerekend waar je niets van af weet", zegt Chloe. ,,Dit riekt naar fraude en oplichting", stelt zij. ,,In- en verkoopmarges gaan af van het vrij besteedbare bedrag, maar dat weet je als klant niet." Het balletje komt min of meer per toeval aan het rollen. Chloe en John willen hun zoon met een rouwkoets naar de begraafplaats laten brengen. Dat kost 1325 euro en daar wordt stal houderij T. Reedijk in Tienhoven voor ingehuurd. Chloe, die een ver leden in de paardenwereld heeft, raakt tijdens de rit in gesprek met Reedijk. Hij geeft haar zelfs de teu gels, iets wat hij normaliter niet doet. Geraakt door het verhaal en het verdriet besluit hij een gebaar te maken: hij rekent 800 euro voor de koets in plaats van de 1325 euro. De rekening stuurt hij direct naar En- sing. Maar tot hun verbijstering zien Chloe en John dat toch de 1325 euro op de eindafrekening staat. Ze vra gen daarop de factuur op bij Reedijk en daar staat het zwart op wit: 800 euro. ,,Dus waar is die 525 euro ge bleven?", vraagt het Heinkens- zandse stel zich af. Door het koetsverhaal besluiten ze Dit riekt naar fraude en oplichting de hele nota te controleren. ,,Toen kwamen we er dus achter dat bij voorbeeld 70 euro is gerekend voor het plaatje dat je in afwachting van de steen bij het grafje kunt plaatsen, terwijl dat volgens de ondernemer gratis is als je een steen kiest." Ook de rouwkrans en inbakerdoek blij ken zomaar tientjes duurder te zijn, zonder dat daar een duidelijke ver klaring voor is. Volgens Ensing is door het bedrijfwaar hij de krans in koopt, per ongeluk een prijslijst van vorig jaar gebruikt. Volgens hem is er een 'heel transparante kostenbe- groting en rekening'. ,,Maar zoals het bij alles werkt: we hanteren een in koop- en een verkoopprijs." Voor een officiële reactie verwijst Ensing naar het Monuta-hoofdkantoor. De Westveers, bijgestaan door Chloes moeder die de gesprekken voert als het voor haar dochter emo tioneel te zwaar is, dienen een klacht in bij Monuta en bellen Ensing om opheldering. Hij houdt de boot ech ter af en verwij st naar het hoofdkan toor. Uit opgenomen telefoonge sprekken met Ensing blijkt dat hij het 'gezeur' van Chloe beu is. 'Je gaat op je moeder lijken, dat moet je niet willen', laat hij zich op enig moment ontvallen. Heftig Achteraf vinden Chloe en John dat geen helderheid is gegeven over de werkelijke kosten. ,,Je wordt in het diepe gegooid, en in je verdriet teken je voor iets waar dus nog mee kan worden gerommeld. Wat gaat er dan fout, terwijl we zo'n goede verzeke ring hadden? Maar als je daar naar vraagt, krijg je te horen dat je blij mag zijn dat je je kind gratis mag be graven. Heel heftig, je komt op deze manier niet meer aan rouwen toe. Het is verdriet bovenop verdriet." Na veel heen-en-weergebel be sluit Monuta de honderd euro die boven het verzekerde bedrag van 10.500 euro zou zijn uitgekomen kwijt te schelden. Maar de West- veers stellen dat zij niet boven het budget zijn gegaan, maar juist nog zo'n duizend euro tegoed hebben van het verzekerde bedrag om aan de uitvaart te besteden. ,,We willen dat het grafje van onze zoon in orde komt. Want dat is nog steeds niet klaar. En er liggen nog andere reke ningen die we nu zelf moeten beta len." Bij de Branchevereniging Gecerti ficeerde Nederlandse Uitvaarton dernemingen (BGNU) wordt met verbazing op de kwestie gereageerd. ,,Zaken moeten transparant zijn, zegt woordvoerster Heidi van Haas- tert. ,,Het kan niet zo zijn dat je vra gen hebt over de factuur." Fouten gemaakt Monuta zegt 'te betreuren dat na een mooie uitvaart er een gevoel van onvrede is ontstaan'. ,,De fami lie Westveer heeft het volledige vrij besteedbare bedrag kunnen gebrui ken om alle zaken omtrent de uit vaart te bekostigen. Zij hebben geen extra kosten hoeven te maken voor de uitvaart. Daarnaast is de uit vaart, naar eigen zeggen, volledig volgens de wens van de familie uit gevoerd", reageert woordvoerster Naomi Samson. Toch geeft zij toe dat er fouten zijn gemaakt. ,,We hebben de in- en verkoopprijs van de rouwkoets nogmaals kritisch be keken. De opslag die over de rouw koets is gedaan is té hoog en niet conform onze standaard. Wij gaan gepaste stappen nemen om dit recht te zetten, zowel naar de fami lie Westveer als richting onze fran chisenemer. Wij hebben nog niet alle rekeningen geverifieerd die be trekking hebben op deze uitvaart. Als wij alles hebben ontvangen kunnen wij beoordelen of er nog een bedrag overblijft dat de familie kan gebruiken voor het declareren van uitvaartkosten. Daarnaast ne men we dit incident als voorbeeld om onze controles op de naleving van de regels aan te scherpen." zaterdag 19 oktober 2019 A John en Chloe West veer bij het graf van hun voor de ge boorte overle den zoon Ka- reltje. foto johan VAN DER HEIJDEN 'Het is nu verdriet op verdriet' Chloe en John Westveer uit Hein- kenszand voelen zich in de kou gezet door uitvaartondernemer Richard Ensing van Monuta uit Goes. Na het overlijden van hun ongeboren zoon Kareltje kregen zij een eindnota waar volgens hen maar weinig van klopt. 'We kunnen nu het grafje niet eens afmaken'. Monuta erkent dat din gen niet goed zijn gegaan. Luc Oggel Heinkenszand -Chloe Westveer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36