Twee uur voor aankomst knijpt ze in je voet MCSKOL BRATSK CMC /IMC het harde leven in Siberië vol te houden. Mensen trokken en masse weg, de plaatsen langs de BAM werden spooksteden en -dorpen. Er gaat tegenwoordig niet eens meer een trein vanuit Moskou naar het einde van de lijn, Sovyetskaya Gavan aan de Stille Oceaan. De lijn is gedegradeerd tot een tweederangs netwerk, opgeknipt in aparte trajecten. Maar in mijn hoofd was het nog steeds één trein, die 4000 kilome ter door de wildernis denderde. In december 2016 stapte ik voor het eerst op, het tweede deel legde ik een jaar later, ook weer in december, af. Als je Siberië wilt voelen, moet je hartje winter gaan. Reizen met de trein door Siberië is anders dan in Nederland. Je installeert je in de coupé alsof het je nieuwe huiskamer is. Russen bergen hun koffers op, zetten proviand op het tafeltje en kleden zich vervolgens om in hun 'treinpak'. Dat kan een trainingspak zijn, maar een pyjama is ook prima. De trein gaat elke dag wel door een andere tijd zone, en sommige passagiers zijn al zeven tijdzones verder, dus het ritme tussen dag en nacht is een grijs gebied. Om de verwar ring nog groter te maken, zijn de treintijden op de kaartjes en de stationsklokken altijd in Moskou-tijd. De provodnitsa, begeleider, is essentieel op elke Russische treinreis. De naam 'con ducteur' doet hem of haar - meestal haar - tekort. Ze controleert je kaartje, maar ze doet nog veel meer. Ze werkt een paar dagen achter elkaar op de trein, heeft haar eigen slaaphut. Ze zorgt ervoor dat iedereen lakens heeft en je kunt bij haar een thee, Nescafé en noedels bestellen, die je vervol gens aanvult met heet water uit de enorme samowar die altijd op de gang staat te borre len. De provodnitsa doet de wc-deur op slot voordat de trein een stad binnenrijdt, vaak met zeer ruime marges. Zo kan het gebeu ren dat je twintig minuten voor en na een station geen poepje kunt laten vallen op de maagdelijke taiga waar hooguit af en toe een beer langskomt. Twee uur voor aan komst maakt ze je wakker, ook als je om zeven uur 's ochtends ergens aankomt. Dat gaat vaak nogal bruut: ze gooit het licht in de coupé aan, en knijpt daarna in je voet. Stiekem doorslapen lukt niet, je dient onmiddellijk je beddengoed in te leveren. De provodnitsa verdient niet veel, maar vult haar loon clandestien aan met het ver voer van pakketjes. Het is een waterdicht systeem, en sneller dan welke koerier ook. Het begrip 'pakketje' is zeer ruim. Zo stuurde mijn toenmalige vriendin eens haar kat per trein uit Sint-Petersburg naar Moskou. Op het aankomststation meldde ik mij bij wagon 8 met de tekst: 'Ik kom voor Sjoera de kat'. Luidsprekers Een diesellocomotief trekt ons vooruit. Rustig dendert de trein over het spoor, zel den harder dan 50 kilometer per uur. Heel soms stoppen we in een dorp, maar vaker op een desolate plek waar de trein nieuwe kolen, water en diesel krijgt. Vage rangeer terreinen met keiharde bouwlampen en luidsprekers waar een vrouwenstem onop houdelijk onverstaanbare dingen doorheen schreeuwt. Spoorwerkers die in de vrieskou rommelen aan het onderstel. Elk tweede woord dat ze naar elkaar schreeuwen is een scheldwoord. Ik kijk veel naar buiten, soms wel een uur lang. Dat kan thuis ook, maar dan is er al gauw een calvinistisch stemmetje in mijn hoofd dat roept: 'Hoor jij niet wat te doen?' Hier is het gelegitimeerd luieren. Na talloze treinreizen in Rusland (in mijn tijd als correspondent zat ik liever een dag in de trein dan een uur in zo'n gammel vliegtuig) ben ik enigszins achter de mores van de trein gekomen. Het is de bedoeling dat je gelijk je bed opmaakt, of het nu 's ochtends of 's avonds is. Het is een ma nier om jouw vierkante meter in de trein te claimen, waar je je op terug kunt trekken met een boek of iPad. Of je maakt je de spe cialiteit van de meeste Russen eigen: op je rug liggen en naar buiten staren. Je moet je overleveren aan een staat die valt te om schrijven als een mengeling van verveling en meditatie, afgewisseld met slaap. Als ik 40 Reizen Turen Reis als een Rus: ga op je rug liggen en staar naar bui ten. Een com binatie van meditatie en verveling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 128