9 mrZ 'J-JriV7l 0 v. Sï - msff"' van zo'n mooi stukje Zeeland van de baan was. Mensen begonnen te beseffen wat er gebeurde en wil den daar paal en perk aan stellen." Opnieuw komt de zorg over de druk op de andere wateren naar boven ,,Langs de Deltawateren zal het nu niet zo'n vaart lopen als langs de Noordzeekust. Maar om zo'n project als die huisjes op de dijk bij Baarland de juiste kant op te sturen, moet je wel afspraken maken en die goed borgen." Volgestouwd met huisjes Op plekken waar nog wel gebouwd mag worden, moet dat met veel meer aandacht voor het landschap gebeuren, vindt hij. ,,Neem nu de Groote Duynen bij Kamperland. Het ontwerp is niet slecht, maar het is helaas geheel volgestouwd met huisjes. Ook is de locatie hier in mijn ogen niet passend. Dat zie je vaak gebeuren: ze willen gewoon zoveel mogelijk opbrengst uit een zo klein mogelijk oppervlakte ha len. Hetzelfde geldt voor het Roompot-park bij Dishoek en de nieuwbouw op het Zilveren Schor. Vreselijk, ik fietste er langs en dacht: wat is Mér gebeurd? Dat zijn plannen die ik echt onbegrijpelijk vind." Het zijn niet alleen grote recrea tieondernemers die de rust aan de Zeeuwse kust aantasten. ,,We lo pen nu op een buitendijks fiets pad. Daar is veel discussie over ge weest. Hoe zorg je dat de prachtige delta goed beleefbaar is en tegelij kertijd diersoorten voldoende rust en ruimte krijgen om te leven en zich voort te planten? Juist op de stukken die voor (fiets)verkeer af gesloten zijn, zie je de broedaan- tallen toenemen. Eigenlijk zou je die stukjes helemaal moeten slui ten. Waarom zou je er niet mogen fietsen, maar wel met een hond mogen lopen?" Recent diende zich aan de noordkust van Noord-Beveland een nieuwe bedreiging aan. Het waterschap was van plan om de na tuurstenen bekleding van oude nollen te vervangen door breuk steen en asfalt. Van der Vlugt kreeg lucht van de plannen en smeedde in korte tijd een coalitie van orga nisaties om het waterschap op an dere gedachten te brengen. Met succes, het plan is voorlopig in de ijskast gezet. ,,Het waterschap komt nu met een visie op nollen." In plaats van onheil op het laatste moment af te wenden, zit Van der Vlugt liever aan tafel voordat aller lei plannen worden gesmeed. ,,Bij- voorbeeld bij de ontwikkeling van windparken kunnen we dan aan dachtspunten meegeven en kijken of er natuurwinst te behalen valt." Die pragmatische aanpak is ook weer niet heilig. ,,Als we niet tot een mooi compromis kunnen ko men, schuwen wij niet om tegen een ontwikkeling in te gaan." Het Zeeuwse Landschap streed samen met andere natuurorganisa ties en lokale actievoerders lang te gen de de nieuwe 38okV-lijn tus sen Borssele en Rilland. Tot woede van tegenstanders uit Krabben- dijke, trokken de natuurorganisa ties vlak voor de rechtszaak hun bezwaren in. ,,Wat ik erg jammer vind is dat ze ons nooit opgebeld hebben. Ons sterkste punt was de mast in de Oosterschelde. We had den kunnen eisen dat die binnen dijks moest komen, waardoor de lijn dicht tegen Krabbendijke zou komen." Na lang wikken en wegen beslo ten de natuurorganisaties in ruil voor 'een heel groot pakket voor natuur en landschap' de bezwaren in te trekken. ,,Ik vind het jammer dat toen meteen gezegd werd dat we voor een zak zilverlingen waren omgekocht. Dat deed wel zeer. Ja, we konden er keihard tegenin gaan. Maar de kans dat je de zaak zou ver liezen was reëel. We dienen ook een maatschappelijk belang, dan kun je maar beter een goed pakket afspreken." Verdriet Persoonlijk vindt Van der Vlugt het vooral jammer dat de Vlaakse Moer straks doorsneden wordt door de 38okV-lijn. ,,Dat is mijn grootste verdriet. Ik vrees de dag dat die masten daar staan." De af gelopen jaren plaatste hij vanuit de trein tientallen foto's van De Vlaakse Moer op Twitter. ,,Als grapje heb ik een keer de hashtag treinleven erbij gezet. Daarna kreeg ik allerlei berichtjes van vrienden dat de Metro mijn foto Het is nu een running gag aan het worden: elke keer als ik in de trein zit, maak ik een foto van de Vlaakse Moer had overgenomen. Ik ben dat blij ven doen en heb wel iets van acht keer in die krant gestaan." ,,Het is nu een running gag aan het worden: elke keer als ik in de trein zit, maak ik een foto. Ik let zelfs op waar ik ga zitten: bovenin en aan de goede kant van de trein. Aan de andere kant is het wel leuk dat hierdoor veel mensen nu de Vlaakse Moer kennen. Daar merk je de kracht van sociale media." ,,Op persoonlijke titel heb ik ook geageerd tegen de bomenkap bij de Rijnsburgseweg en de Oranjezon- weg, één van de mooiste wegen op Walcheren. Veiligheid is daar het allesoverkoepelende thema waar je nooit tegenin kan. Daar had ik zo mijn vraagtekens bij. Er zit wel verschil tussen de A58 en een be- stemmingsverkeerweg. Uiteinde lijk ben ik heel blij dat de ge meente Veere heeft afgedwongen dat de bomen niet op twaalf, maar acht meter van elkaar worden her plant." Hollebollige weilanden De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe natuurgebieden bijgeko men. Is het landschap er onder de streep mooier op geworden? Van der Vlugt twijfelt. ,,De verweven heid tussen landbouw en natuur is afgenomen, de scheiding is strak ker geworden. Neem bijvoorbeeld de hollebollige weilanden in West- Zeeuws-Vlaanderen die afgelopen jaren zijn geëgaliseerd. Dat krijg je nooit meer terug." Van der Vlugt gaat nu aan de slag als beleidsmedewerker bij de Provincie Zuid-Holland en ver huist naar Rotterdam. Dat bete kent niet dat Zeeland een afgeslo ten hoofdstuk is. ,,Ik ben en blijf een trotse Zeeuw." vrijdag 18 oktober 2019 beseffen hoe mooi het hier is' GO 3L.r*-i j4 -•Jfe - voormalige haventje De Oesterput bij Wissenkerke. foto marcelle davidse -Kees van der Vlugt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45