elektrisch Groter bereik met nieuwe batterijen 8,1 BMW 530e (252 pk/185 kW), vanaf €64.548 weg in de derde versnelling en ook blijkt de bediening nogal rubberach tig. Allesbehalve ideaal is ook de overmaatse pookknop die je eerder in een vrachtwagen zou verwachten en niet lekker in de hand ligt. Het veder lichte koppelingspedaal zou ook wat meer gevoel mogen bieden. De benzinevariant die we testen is de 1,2 liter PureTech 130. Die voelt een stuk beter aan, vooral ook door zijn soepele achttraps automaat. Het driecilinder motortje gromt lekker boos bij het intrappen van het gas pedaal en dankzij de GT Line trim voelt het alsof je een klasse hoger rijdt. Hooguit zou het bandengeluid iets minder de cabine mogen bin nendringen. De 130 pk sterke 1.2 trekt snel genoeg op en biedt voldoende comfort voor de lange afstanden. En hoewel de besturing en het onderstel het qua sportiviteit afleggen tegen een auto als de Ford Fiesta, is dit een prima allrounder. Elektrisch Echt revolutionair blijkt de nieuwe Peugeot pas als je achter het stuur zit van de e-208. Deze elektrische vari ant heeft een 50 kWh accu, waarmee hij tot 340 kilometer ver komt en 136 pk sterk is. Dankzij de vloeistofkoe- ling van de accu's laadt de auto snel ler, verbetert het bereik en wordt de levensduur van de accu's verlengd. Peugeot garandeert dat de accu's acht jaar lang of 160.000 kilometer hun werk blijven doen. De auto kan binnen acht uur wor- den opgeladen via een thuislader, een laadstation met driefase-aanslui ting of een snellader. In het laatste geval zit de e-208 binnen een half uur voor 80 procent vol. Het opladen kan ook op afstand worden geregeld via een app. Als laatste redmiddel kan de e-208 via een gewoon stopcontact worden opgeladen, zij het dat het dan langer dan twintig uur duurt. De e-208 is uiteraard zwaarder dan zijn varianten met verbrandings motor, maar doordat het accupakket met een inhoud van 220 liter volledig Bij de verkeerslichten of tijdens een tussensprint schiet de auto ervandoor onder de laadvloer is geplaatst, ligt de auto wel zeer goed op de weg. Sterker nog, bij normaal gebruik is er nauwe lijks verschil met zijn evenknieën die over een benzine- of dieselmotor be schikken. Dankzij de trekkracht van 260 Newtonmeter - direct beschik baar bij een elektromotor - schiet de auto er bij de verkeerslichten of tij dens een tussensprint vandoor. Tijdens het rijden valt verder wei nig op, of het moet de stilte zijn die ook hier alleen enigszins wordt ver stoord door het bandengeruis. Afgezien van de ingeperkte actie radius moet de eigenaar van de elek trische 208 ook qua topsnelheid een offer brengen, want harder dan 150 km/u gaat de e-208 niet. Dat is overi gens meer dan voldoende als je niet elke week in Duitsland moet zijn. De sprinttijden zijn wel weer keurig met een acceleratie van 0-100 km/u in 8,1 seconden. Ook de bagageruimte is niet ingeperkt: de volledige inhoud van 210 liter staat tot je beschikking. Rijk De Peugeot 208 beschikt over een rijke standaarduitrusting en kan tevens worden voorzien van opties die tot voor kort uitsluitend in veel duurdere modelseries werden aange boden: een inductielader voor mo biele telefoons, TomTom realtime verkeersinformatie, 3D-navigatie en koppelingen voor Apple CarPlay en Android Auto, adaptieve cruise con trol met file-assistent, rijstrookbewa king, parkeerhulp en de nieuwste ge neratie automatische noodremhulp. Peugeot heeft nog niet alle prijzen vrijgegeven, maar zeker is dat de auto te koop is vanaf 17.580 euro als 1,2 liter PureTech 75 met handbak. De puur elektrische e-208 staat in de prijslijst vanaf 36.250 euro. Dan krijg je met een de bijzonder rijk uitgeruste ver sie, maar met zo'n prijs zal het nog steeds niet lukken autokopers mas saal tot het elektrisch rijden te verlei den. En daar ligt op dit moment wel de grote uitdaging voor de auto industrie. Terwijl zakelijke rijders in groten getale op elektrische auto's overstappen, kijkt de particuliere koper nog steeds afwachtend toe. BMW heeft zijn plug in hybride 530e van een nieuw accupakket voor zien. Er kan nu meer stroom in en dat leidt tot een groter rijbereik: puur elektrisch tot 64 kilometer. Ver genoeg voor de gemiddelde rit die de Nederlandse au tomobilist dagelijks maakt, alhoewel natuurlijk lang niet vol doende voor de echte kilometervreter. Helaas is dat dan weer wel degene die doorgaans een BMW uit de 5 Serie koopt. Hoe dan ook, deze hybride is meer dan ooit een aantrekke lijk alternatief voor diesel, de brandstof die al een tijdje in het ver domhoekje zit en daar ook niet meer uit lijkt te komen. Enig nadeel van deze plug-in is dat hij uitslui tend als sedan wordt geleverd en niet als stati onwagon, nog altijd een zeer geliefde carrosserie- vorm bij zakelijke rijders, al is de BMW 5 Serie ook als sedan een ruime auto. Op de achterbank heb ben twee volwassenen meer dan genoeg plek, maar een derde heeft last van de grote tunnel in de vloer. De 2,0 liter grote vier- cilinder benzinemotor en de elektromotor ma ken de BMW bliksem snel. Mooi ook dat deze plug-inhybride (testver- bruik 1 op 16,8) volledig elektrisch nog altijd weggedrag. Niet als stationwagon lever baar. Hoge prijs. een topsnelheid heeft van 140 km/u. Op de snelweg kan hij dus ook elektrisch moeiteloos mee met het overige verkeer. Het gewicht (1845 kg) laat zich soms gelden in het weggedrag. Je voelt het soms in de besturing en in de manier waarop de auto reageert in boch ten of bij snelle koers- wisselingen. De 530e vertoont wel degelijk een stabiele wegligging, maar mist de uitdagende dynamiek die we van andere BMW-modellen kennen. Deze BMW lijkt vooral afgestemd op comfort en daar is na tuurlijk niks mis mee voor een kilometer vreter. —Niek Schenk vrijdag 18 oktober 2019 508heeft allure Enig nadeel van deze plug-in: hij is uitsluitend te koop als sedan. foto's bart hoogveld Nieuwe batterijen maken van de BMW 5 Serie stekkerhybride een nóg aantrekkelij ker alternatief voor diesel. Hij komt er immers 30 procent verder mee op stroom. Flinke actieradius op stroom. Elek trische topsnelheid 140 km/u. Comfortabel. h Gewicht beïnvloedt De dure, maar bijzonder comfor tabele BMW 530e is stil, vooral als hij elektrisch rijdt, en ook snel. Jammer dat zijn gewicht soms de rijdynamiek in de weg zit en dat hij niet als stationwagon verkrijg baar is. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25