elektrisch
Groter bereik met
nieuwe batterijen
8,1
BMW 530e (252 pk/185 kW),
vanaf €64.548
weg in de derde versnelling en ook
blijkt de bediening nogal rubberach
tig. Allesbehalve ideaal is ook de
overmaatse pookknop die je eerder in
een vrachtwagen zou verwachten en
niet lekker in de hand ligt. Het veder
lichte koppelingspedaal zou ook wat
meer gevoel mogen bieden.
De benzinevariant die we testen is
de 1,2 liter PureTech 130. Die voelt
een stuk beter aan, vooral ook door
zijn soepele achttraps automaat. Het
driecilinder motortje gromt lekker
boos bij het intrappen van het gas
pedaal en dankzij de GT Line trim
voelt het alsof je een klasse hoger
rijdt. Hooguit zou het bandengeluid
iets minder de cabine mogen bin
nendringen. De 130 pk sterke 1.2 trekt
snel genoeg op en biedt voldoende
comfort voor de lange afstanden. En
hoewel de besturing en het onderstel
het qua sportiviteit afleggen tegen
een auto als de Ford Fiesta, is dit een
prima allrounder.
Elektrisch
Echt revolutionair blijkt de nieuwe
Peugeot pas als je achter het stuur zit
van de e-208. Deze elektrische vari
ant heeft een 50 kWh accu, waarmee
hij tot 340 kilometer ver komt en 136
pk sterk is. Dankzij de vloeistofkoe-
ling van de accu's laadt de auto snel
ler, verbetert het bereik en wordt de
levensduur van de accu's verlengd.
Peugeot garandeert dat de accu's acht
jaar lang of 160.000 kilometer hun
werk blijven doen.
De auto kan binnen acht uur wor-
den opgeladen via een thuislader,
een laadstation met driefase-aanslui
ting of een snellader. In het laatste
geval zit de e-208 binnen een half uur
voor 80 procent vol. Het opladen kan
ook op afstand worden geregeld via
een app. Als laatste redmiddel kan de
e-208 via een gewoon stopcontact
worden opgeladen, zij het dat het dan
langer dan twintig uur duurt.
De e-208 is uiteraard zwaarder dan
zijn varianten met verbrandings
motor, maar doordat het accupakket
met een inhoud van 220 liter volledig
Bij de verkeerslichten of
tijdens een tussensprint
schiet de auto ervandoor
onder de laadvloer is geplaatst, ligt de
auto wel zeer goed op de weg. Sterker
nog, bij normaal gebruik is er nauwe
lijks verschil met zijn evenknieën die
over een benzine- of dieselmotor be
schikken. Dankzij de trekkracht van
260 Newtonmeter - direct beschik
baar bij een elektromotor - schiet de
auto er bij de verkeerslichten of tij
dens een tussensprint vandoor.
Tijdens het rijden valt verder wei
nig op, of het moet de stilte zijn die
ook hier alleen enigszins wordt ver
stoord door het bandengeruis.
Afgezien van de ingeperkte actie
radius moet de eigenaar van de elek
trische 208 ook qua topsnelheid een
offer brengen, want harder dan 150
km/u gaat de e-208 niet. Dat is overi
gens meer dan voldoende als je niet
elke week in Duitsland moet zijn. De
sprinttijden zijn wel weer keurig met
een acceleratie van 0-100 km/u in 8,1
seconden. Ook de bagageruimte is
niet ingeperkt: de volledige inhoud
van 210 liter staat tot je beschikking.
Rijk
De Peugeot 208 beschikt over een
rijke standaarduitrusting en kan
tevens worden voorzien van opties
die tot voor kort uitsluitend in veel
duurdere modelseries werden aange
boden: een inductielader voor mo
biele telefoons, TomTom realtime
verkeersinformatie, 3D-navigatie en
koppelingen voor Apple CarPlay en
Android Auto, adaptieve cruise con
trol met file-assistent, rijstrookbewa
king, parkeerhulp en de nieuwste ge
neratie automatische noodremhulp.
Peugeot heeft nog niet alle prijzen
vrijgegeven, maar zeker is dat de auto
te koop is vanaf 17.580 euro als 1,2 liter
PureTech 75 met handbak. De puur
elektrische e-208 staat in de prijslijst
vanaf 36.250 euro. Dan krijg je met
een de bijzonder rijk uitgeruste ver
sie, maar met zo'n prijs zal het nog
steeds niet lukken autokopers mas
saal tot het elektrisch rijden te verlei
den. En daar ligt op dit moment wel
de grote uitdaging voor de auto
industrie. Terwijl zakelijke rijders in
groten getale op elektrische auto's
overstappen, kijkt de particuliere
koper nog steeds afwachtend toe.
BMW heeft zijn plug
in hybride 530e van een
nieuw accupakket voor
zien. Er kan nu meer
stroom in en dat leidt
tot een groter rijbereik:
puur elektrisch tot 64
kilometer. Ver genoeg
voor de gemiddelde rit
die de Nederlandse au
tomobilist dagelijks
maakt, alhoewel
natuurlijk lang niet vol
doende voor de echte
kilometervreter. Helaas
is dat dan weer wel
degene die doorgaans
een BMW uit de 5 Serie
koopt. Hoe dan ook,
deze hybride is meer
dan ooit een aantrekke
lijk alternatief voor
diesel, de brandstof die
al een tijdje in het ver
domhoekje zit en daar
ook niet meer uit lijkt te
komen.
Enig nadeel van deze
plug-in is dat hij uitslui
tend als sedan wordt
geleverd en niet als stati
onwagon, nog altijd een
zeer geliefde carrosserie-
vorm bij zakelijke rijders,
al is de BMW 5 Serie ook
als sedan een ruime auto.
Op de achterbank heb
ben twee volwassenen
meer dan genoeg plek,
maar een derde heeft last
van de grote tunnel in de
vloer.
De 2,0 liter grote vier-
cilinder benzinemotor
en de elektromotor ma
ken de BMW bliksem
snel. Mooi ook dat deze
plug-inhybride (testver-
bruik 1 op 16,8) volledig
elektrisch nog altijd
weggedrag. Niet
als stationwagon lever
baar. Hoge prijs.
een topsnelheid heeft
van 140 km/u. Op de
snelweg kan hij dus ook
elektrisch moeiteloos
mee met het overige
verkeer.
Het gewicht (1845 kg)
laat zich soms gelden in
het weggedrag. Je voelt
het soms in de besturing
en in de manier waarop
de auto reageert in boch
ten of bij snelle koers-
wisselingen. De 530e
vertoont wel degelijk een
stabiele wegligging, maar
mist de uitdagende
dynamiek die we van
andere BMW-modellen
kennen. Deze BMW lijkt
vooral afgestemd op
comfort en daar is na
tuurlijk niks mis mee
voor een kilometer
vreter. —Niek Schenk
vrijdag 18 oktober 2019
508heeft allure
Enig nadeel van deze plug-in: hij is uitsluitend
te koop als sedan. foto's bart hoogveld
Nieuwe batterijen
maken van de BMW 5
Serie stekkerhybride
een nóg aantrekkelij
ker alternatief voor
diesel. Hij komt er
immers 30 procent
verder mee op stroom.
Flinke actieradius
op stroom. Elek
trische topsnelheid 140
km/u. Comfortabel.
h Gewicht beïnvloedt
De dure, maar
bijzonder comfor
tabele BMW 530e
is stil, vooral als hij
elektrisch rijdt, en
ook snel. Jammer dat
zijn gewicht soms de
rijdynamiek in de weg
zit en dat hij niet als
stationwagon verkrijg
baar is.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities