Sluimerend verlangen kan kortstondig bloeien Ruim baan voor de kwetsbare korte film Eigenzinnige ontwerpers in een broodnuchter land 7 at is - in dramatisch opzicht - het belang rijkste schilderij dat ooit in een speelfilm is opgedoken? Het meest bekeken is ongetwijfeld het olieverfkunstwerk dat Jack (Leo nardo DiCaprio) maakte van zijn naakte, maar onbereikbare liefde Rose (Kate Winslet) aan boord van de Titanic. Wie kent niet de zin: ,,Paint me like one of your French girls, Jack.'' Het scandaleuze doek van Jack was een fictief kunstwerk. Maar ook echte kunst inspireert filmmakers. Veel subtieler gaat het toe in Girl with a Pearl Earring (2003), waarin Johannes Vermeer (Colin Firth) zijn dienstmeid Griet (een jonge Scarlett Johansson) met haar schalkse blik en haar roodgeverfde lippen zo nauwe lijks verholen erotisch schildert dat zijn vrouw ziedend wordt. Was Vermeer nog terughoudend, veel explicieter gaat het toe in Klimt (2006), waarin John Malkovich de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt speelt, maker van het met goud be legde schilderij Portret van Adèle Block-Bauer uit 1907. Hij had talloze verhoudingen met zijn modellen en overleed in 1918 aan syfilis. Scheppingsproces De ultieme speelfilm over de schil der en zijn model is het ruim drieën half uur durende La Belle Noiseuse (1991), waarin een oude schilder (Michel Piccoli) een opleving krijgt als hij een jong model (Emmanuelle Béart, in haar eerste grote rol) voor zijn schildersezel krijgt. Urenlang mag de kijker over de schouder van de oude kunstenaar Fernhofer mee kijken en het scheppingsproces met elke penseelstreek meemaken. Een unieke film en nog steeds een mees terwerk. De Franse film Portrait de la jeune fille en feu van regisseur Céline Sciamma heeft een andere insteek. In de meeste verfilmde verhalen speelt het model zwijgend op de achtergrond. Ik wilde een andere invalshoek Hoofdpersoon is schilderes Marianne die in de achttiende eeuw op een ei land bij Bretagne de opdracht krijgt van een jonge vrouw een huwelijks portret te maken. Maar het object, de aristocratische Héloise die weinig zin heeft om uitgehuwelijkt te worden, mag niet merken dat zij op het doek wordt vastgelegd. Tussen de beide vrouwen groeit gaandeweg een eroti sche spanning, wat resulteert in zeer intieme scènes met een hartver scheurende afloop. Over haar film, en de verhouding tussen de schilder en zijn of haar mo del, zei Sciamma dit jaar tijdens het Filmfestival van Cannes, waar haar film met de prijs voor het beste sce nario werd bekroond: ,,Een van de re denen voor mij om deze film te ma ken was om de verhouding tussen de schilder, meestal een man, en zijn model, bijna altijd een vrouw, in een ander daglicht te plaatsen. In de meeste verfilmde verhalen speelt het model zwijgend op de achtergrond. Dat is bijna een cliché. Ik wilde dit verhaal, om diverse redenen, een an dere invalshoek geven. De vrouwen in Portrait de la jeune fille en feu zijn aan elkaar gewaagd. In intellectueel opzicht zeker. ,,Ze voeden elkaar op, leren van el kaar. Ze zijn in zeker opzicht de muze van elkaar. Bovenal gaat de film over een onmogelijke liefde, die zeker beïnvloed is door het tijdperk waarin dit verhaal is gesitueerd.'' Slechts weinig schilders hebben de overstap gemaakt naar de filmkunst. De Engelse, in Nederland wonende Peter Greenaway is daar een voor beeld van, evenals de Amerikaan Julian Schnabel. Beiden hebben over schilders gefilmd. De laatste maakte vorig jaar een film over Vincent van Gogh, vertolkt door de veel te oude Willem Dafoe. Greenaway maakte films over Rembrandt. Kijkpatroon De Engelsman heeft een eigenzin nige visie op de relatie tussen de schilderskunst en film. Diverse keren heeft hij verklaard dat de cinema op 31 oktober 1983 ten grave werd gedra gen. ,,Met de introductie van de af standsbediening is ons kijkpatroon veranderd. Wij zappen ons suf. Bij een schilderij in een museum, neem de Mona Lisa, kan de kijker in alle rust bepalen hoe hij het ervaart. In dat opzicht prefereer ik het museum boven beeldschermen.'' PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU —A.Z. Filmfestival Tegenstroom Het internationaal filmfestival Te genstroom, dat van vandaag t/m zondag plaatsvindt in het Ledel- theater in Oostburg, biedt de be zoekers een kijkje in de wereld van de kwetsbare korte film. ,,De kwetsbaarheid begint wanneer woorden tekortkomen'', bena drukt Jeannice Adriaansens van Stichting Deining Films, initia tiefneemster van Tegenstroom. Zij hoopt dat de films uitdagen het leven eens van de andere kant te bekijken. Niet de verbale, ratio nele kant maar juist de kant die je niet in woorden kunt vatten. Vijftig films uit twintig landen worden er tijdens dit vierdaagse festival vertoond in verschillende blokken, waarbij ieder blok uit een aantal korte films bestaat en in totaal ongeveer 75 minuten duurt. Voor Tegenstroom zijn 1500 films ingezonden. Uiteinde lijk zijn er daar vijftig van gese lecteerd, waaronder vijf Neder landse. Het festival wordt ge opend met twee films van de Ne derlandse filmmaakster Thessa Meijer: The Walking Fish en De dag dat mijn huis viel. Tegenstroom heeft naast films een boeiende randprogrammering met muziek- optredens, workshops en een ron- detafelgesprek. De prijsuitreiking in diverse categorieën is zondag middag om 16.30 uur. Tegenstroom, Internationaal fes tival voor korte films, do. 17 t/m zo. 20 okt., Ledeltheater Oostburg; info: tegenstroomfestival.com - Ali Pankow Puck Hans - Made in Holland Puck Kroon en Hans Kemmink boden de nuchtere Nederlander vanaf de jaren 60 iets nieuws: mode! Het duo verkocht zelf ont worpen en eigenhandig geprodu ceerde stukken en minicollecties die al snel gedragen werden door eigenzinnige modeliefhebbers. In deze documentaire wordt teruggeblikt op hun bijzondere leven en hun carrière, waarbij ze zichzelf steeds opnieuw uitvon den. Aanleiding is een retrospec- tief van hun werk in het Amster dam Museum. Omdat het duo amper eigen werk in huis blijkt te hebben, wordt een speurtocht opgezet naar Puck Hans-dra gers die 'hun' stukken uit willen lenen. Het weerzien ontlokt het duo allerhande, smakelijke anek dotes. De aanstekelijke speur tocht en de ontwikkeling van de tentoonstelling wordt in deze compacte film vermengd met in terviews met beroemde collega's en klanten, heerlijk archiefmate riaal en met de verhalen van het markante, doch opmerkelijk nuchtere stel zelf. - M.N. donderdag 17 oktober 2019 GO AbZagt Céline Sciamma, regisseur Adèle Haenel en Noémie Merlant aan de Bretonse kust. FOTO CINEART Michel Piccoli en Emmanuelle Béart in La Belle Noiseuse. FOTO PIERRE GRISE PRODUCTIONS DRAMA Regie: Céline Sciamma. Hoofdrollen: Adèle Haenel en Noémie Merlant. Het aangrijpendste slot van een recente speelfilm staat zonder enige twijfel op naam van de Franse regis seur Céline Sciamma in haar meesterlijke Portrait de la jeune fille en feu. Sciamma spaart het hart van de kijker niet als zij haar film over de onmogelijke liefde tussen twee vrouwen op een eiland bij Bretagne in de achttiende eeuw een mooi, memorabel en muzi kaal einde geeft. Portrait de la jeune fille en feu oogt aanvankelijk als een kostuumfilm van dertien in een dozijn. Maar al snel blijkt dat de elegante film van Sciamma een afwijkend verhaal bevat over sluime rend verlangen dat kortston dig de mogelijkheid krijgt om tot bloei te komen. Hoofdpersoon is Marianne, een schilderes die de op dracht krijgt de aristocrati sche, uitgehuwelijkte doch ter Heloïse te portretteren, zonder haar medeweten. Een dramatische ervaring met een andere schilder ligt hieraan ten grondslag. Bo vendien heeft de zuster van de vrouw zelfmoord ge pleegd. Marianne wordt aangenomen onder de dek mantel van een gezel schapsdame. Gaandeweg krijgen de twee gemanipu leerde vrouwen affectie voor elkaar, hetgeen uitmondt in een erotische verhouding die zeer decent en smaakvol wordt vertoond. Beiden be seffen dat hun liefde geen kans van slagen heeft. Portrait de la jeune fille en feu is een bedaarde film met prachtige, afgemeten dialo gen, vooral over kunst. Maar de slotbeelden maken een onuitwisbare indruk. Mits de kijker niet van steen is. Still uit de film The Walking Fish, openingsfilm van Festival Tegenstroom. foto thessa meijer DOCUMENTAIRE Regie: Peter Wingender.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51