'Geef Atlantikwall profiel met kunst' Juwelier Minderhoud 5 donderdag 17 oktober 2019 UIT DE VERKOOP KOSTUUMVERHUURDER Het Costuumpje stond anderhalf jaar te koop. Maar Els Korstanje heeft de winkel met duizenden kostuums, galajurken en verkleedkleren uit de verkoop gehaald. René Hoonhorst Arnemuiden I ls Korstanje nadert met haar 65 jaar de pensi oengerechtigde leeftijd. Na haar zestigste heeft I ze twee keer sterk over wogen de pijp aan Maarten te ge ven, maar onlangs besloot ze zich weer helemaal op de winkel in Ar nemuiden te storten. ,,Aan achter de geraniums zitten, wil ik niet denken. Het werk is nog veel te leuk om te doen. En er zijn men sen die de boel draaiend kunnen houden als ik er even tussenuit wil." Anderhalfjaar terug zette Els Costuumpje te koop. Ze had het verlies van haar compagnon Ma rian Kalkman, die ruim drie jaar geleden overleed, een plek gege ven, maar vond het toch tijd om de winkel aan een ander over te dra gen. Ook al omdat ze met man Per er af en toe tussenuit wil en de winkel alleen tussen Kerstmis en Nieuwjaar dicht is. Kantje, bandje, randje Hoewel ze aankondigde dat de winkel open zou blijven tot ze een overnamekandidaat had gevon den, werd het vanaf vorig jaar zo mer even een stuk minder druk. ,,Mensen hebben gehoord dat je wilt stoppen en proberen elders kleding te huren. Vaste klanten bleven echter komen en ook ande ren weten ons weer steeds beter te vinden." Toen ze nog samen met Marian de winkel dreef, dachten ze er al Kunst kan hét bindmiddel zijn om restanten van de Atlantik wall breder onder de aandacht te brengen, er toekomstbesten- dige objecten van te maken en de bunkers met elkaar te ver binden. Dat vinden erfgoedor ganisaties uit de 'Atlantikwall- landen'. Sophie Stockman Sluis Een reusachtig konijn dat tegen een bunker leunt, exposities m een bunker of een bunker met een tuin er bovenop: er zijn talloze voor beelden van wat er kan met de vroegere Duitse verdedigingslinie, liet Atlantikwall Europe gisteren zien in het Sluise belfort. Dat sa menwerkingsproject bestaat uit de stichting Europees Erfgoed Atlan- tikwall (organisator van de Neder landse Bunkerdag), Domein Ra- versyde uit Oostende, de Vlaamse Landmaatschappij en het Franse erfgoedmuseum La Fabrique de patrimoines en Normandie. Daar naast hebben erfgoedorganisaties uit de andere Atlantikwalllanden (Denemarken, Noorwegen, Ka naaleilanden en Duitsland) zich aangesloten. De Atlantikwall was 6200 kilo meter lang. Duitsland legde tijdens de Tweede Wereldoorlog de verde digingslinie aan op strategische plekken langs de kust van Noor wegen, Denemarken, Duitsland, We willen ons op meerdere plekken laten horen -Raf Deroo, Atlantikwall Europe Nederland en België naar Frankrijk tot aan de grens met Spanje. De bunkers zijn praktisch onver woestbaar en hebben hun plek op geëist in het landschap, ook in Zee land. Atlantikwall Europe vraagt aan dacht voor bunkers als cultureel erfgoed en neemt het initiatief voor de Europese Bunkerdag, waarbij bunkers open worden ge- steld voor publiek. De proj ectgroep denkt nog verder na over dit stuk gedeeld erfgoed. Atlantikwall Eu rope wil in elk geval alle locaties van de verdedigingslinie met el kaar verbinden door middel van kunst. Tijdens de workshop in Sluis werd gepraat en gediscussieerd over welke functie bunkers van daag de dag hebben en wat er mo gelijk is op kunstgebied. Kunste naars uit Nederland, België, Duits land en Frankrijk vertelden over hun projecten en ervaringen, als eerste aanzet. Netwerkcoördinator Raf Deroo van Atlantikwall Eu rope: ,,We geven nu in Sluis een workshop, maar willen ons op meerdere plekken laten horen." Wij hebben interesse in uw goud en zilver O.a. (Zeeuwse) sieraden, bestek, munten, bloedkoraal Wij taxeren op reële waarde en kopen bij belangstelling in Westkapelle Arnemuiden www.juwelierminderhoud.nl Els Korstanje tussen de kleding in het Costuumpje. foto lex de meester eens aan om de winkel van de hand te doen. Maar ook destijds bleek het niet zo makkelijk om 'de uit de hand gelopen hobby' op te geven. Lachend: ,,Wat moet ik thuis doen? Dan wil ik ook de hort op. En dan kost het geld, terwijl het nou nog wat oplevert." Op een doordeweekse woens dag heeft Els steun van drie men sen. Jeanette Schroevers woont in Erremu en stapt heel vaak binnen om te helpen. Aarnoud de Molen- naar uit Kats en Connie Traas uit 's Heerenhoek werken al druk aan de kleding voor de jubileumproduc tie van Muziektheater Zeeland. Het muziektheater brengt volgend voorjaar de musical Michiel de Ruyter op de planken en de 44 zangers/acteurs hebben zo'n hon- derdvijftig kostuums nodig om het leven van de Zeeuwse zeeheld tot zijn recht te laten komen. Connie en Aarnoud zijn elke woensdag in Arnemuiden om in de winkel aan de kleding voor het Muziektheater te werken. Ze hoe ven gelukkig geen honderdvijftig nieuwe pakken te maken. ,,Heel veel kostuums vinden we hier in Ik zie hier alleen maar blije mensen. Wat wil een mens nog meer -Els Korstanje, eigenaresse Costuumpje het enorme assortiment. Met wat kleine ingrepen kunnen we er al iets bijzonders van maken", ont hult Aarnoud. De drie dames roepen, dubbel van het lachen, bijna in koor: „Kantje, bandje, randje." Aarnoud werkt onver stoorbaar door en legt uit dat een jurk of buis er met een kantje om de kraag, een randje aan de onderkant of een bandje bij de mouwen heel anders uitziet. „Niet veel werk en toch een heel ander kostuum." Juist door de inventiviteit van Els en haar medewer kers kloppen toneelclubs uit heel het land aan bij het *v;' Costuumpje. Een toneel- f vereniging uit Woerden huurt eind dit jaar honderd pakken voor haar nieuwe pro ductie. Els: „Hoe die club hier te recht is gekomen, weet ik niet. Maar dat de klandizie uit heel het land komt, ligt ook aan studenten van de HZ en de UCR. Die komen na hun studententijd overal van daan om een smoking of een gala jurk te huren." Die trouw en de vreugde van de klanten zijn voor Els Korstanje ook belangrijke re denen om het Costuumpje nog niet aan een knaapje te hangen. ,,Ik zie hier alleen blije mensen. Wat wil een mens meer Costuumpje pakt draad weer op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33