O m 28 MEDIA CULTUUI M ANGELA KIJKT TV wét De uitreiking van de Sonja Barend Award voor beste tv-interview aan Kefah Allush van het programma De Kist (EO) werd maandagavond in DWDD bijna een lesje wis kunde. Wat is precies het aandeel van de geïnter viewde in een goed gesprek en wat is de intervie wer aan te rekenen? Interessante vraag. Met de bescheidenheid die hem zo kenmerkt als presentator schreef Allush - aanwezig via een skypeverbinding uit Marokko - de eer voor het bijzondere gesprek met oud-commandant der strijdkrachten Peter van Uhm over de dood van zijn zoon Dennis 'voor 99 procent' op het conto van de gast. Hij was als interviewer slechts een instrument, vond hij. Sonja, die als geestelijk moe der van de prijs wél aan tafel zat, vond enige nuan cering op zijn plaats. Met een droomgast kun je ook een slecht gesprek voeren, stelde ze. Daar had ze natuurlijk gelijk in. De recente tv-geschiedenis kent genoeg voorbeelden. Bijna altijd gaat het om mensen die negatief in het nieuws zijn en in hun paniek (of lafheid) voor de makkelijke uitweg kiezen en dus voor de intervie wer met de fluwelen handschoen. Het pakt eigen lijk altijd slecht uit. Niks dwingt zoveel respect af als de confrontatie durven aangaan, met de kritiek en dus zichzelf. Dan heb je in de publieke opinie al 50 procent gewonnen. Zoals Richard de Mos maandagavond bij Pauw. Tegen de (nog net niet) voormalige wethouder van Den Haag loopt een onderzoek wegens cor ruptie en omkoping. De media stonden ongetwij feld in rijen van drie om als eerste zijn kant van het verhaal te mogen optekenen. Maar De Mos koos voor de tafel van de scherpste interviewer op live tv. Het beste bewijs dat hij het spelletje snapt. Om dezelfde reden had hij een paar handige cli chés paraat. Dat hij zich 'te vuur en te zwaard' voor zijn tienduizenden kiezers blijft inzetten. Dat 'na vallen opstaan' komt. Ook had hij duidelijk geoe fend op de zinsnede dat hij als wethouder annex partijleider enkel geld aannam om zijn partijkas te spekken, die het zonder subsidie moet stellen. Maar: altijd met het duidelijke voorbehoud dat hij voor die gift nooit iets zou doen of laten. Het was een sterk optreden tegen een overi gens net zo sterke Jeroen Pauw, die bleef hame ren op die knellende dubbelrol van De Mos. De eindstand was, om het populair te zeggen, fifty- fifty. Wat natuurlijk ook de verdeling was tussen Van Uhm en Allush in hun prijswinnende gesprek. Laat u niet in de luren leggen door die bescheiden 99-1. Al nam het me als kijker nóg meer in voor de interviewer Allush. Quote van de dag Nominaties Hall of Fame Boef moet wachten CABARET ANNICK BOER Y~ De stap is opmerkelijk. Cabaretiers gaan weleens richting toneel en musical, maar met haar eerste cabaretvoorstelling Dat is goed gelukt! bewandelt actrice Annick Boer de omgekeerde weg ,,Ik voel me in m'n eentje op het podium op mijn plek.'' erst even m'n kunstwimpers eraf halen, hoor..." Annick Boer (48) bergt de valse oogha ren op in haar koffer in de kleedkamer van het Veur Theater in Leidschendam. Ze is deze weken alleen op pad met haar onewomanshow Dat is goed gelukt! - slechts begeleid door haar pianist Jean Louis van Dam. Opmer kelijk voor een echt gezelschapmens dat, zo lijkt het, het liefst in groeps verband speelt. In musicals als War horse, Doe Maar!, Into the woods en Ja zuster, nee zuster en op tv natuurlijk in Kanniewaarzijn. En terwijl sommige cabaretiers tij dens hun loopbaan een zijsteeg in slaan naar andere podiumdisciplines, bewandelt Annick Boer juist de om gekeerde weg. Haar lang gekoesterde verlangen naar een kleinkunstsolo geeft ze in haar eersteling bepaald indrukwekkend vorm. ,,Als ik een cabaretier zag, dacht ik altijd: dit wil ik ook! In m'n eentje verhalen vertellen. Misschien zat het er altijd wel in. Als er tijdens een to neelstuk of musical iets misging - de lichtcomputer die vastliep of zoiets - moest er altijd iemand iets tegen het publiek zeggen. Dan riep ik telkens: 'Laat mij maar.' ,,We hadden een keer een onver wachte onderbreking tijdens de mu sical Rembrandt in Carré. De hon derdste voorstelling nota bene. Met coryfeeën als Mies Bouwman en Martine Bijl in de zaal. Toen ben ik maar grappen gaan maken voor het publiek. In de trant van: 'Dames en heren, we wilden graag van de hon derdste iets bijzonders maken.''' Ik zit in de 'moederbak': de verzameling vrouwen die moeders en grootmoeders spelen Ruim een jaar geleden begon ze te schrijven aan het script voor wat haar debuut als cabaretière moest worden. Ze liet het lezen aan cabaretier Ri chard Groenendijk en haar regis seuse Esther Habbema en kreeg van Jochem Myjer het advies 'haar pro gramma ook met de zaal te maken'. Zijpaadjes ,,Nu ik een paar voorstellingen on derweg ben, begrijp ik precies wat hij bedoelt. Interactie met de zaal be paalt mede de avond. De eerste twee shows zijn niet te vergelijken met wat ik nu op de planken doe.'' In Dat is goed gelukt! neemt ze de aanwezigen aan de hand voor een wandeling door haar professionele en privéleven, waarbij ze voortdu rend spannende zijpaadjes inslaat. En niet bang is zich kwetsbaar op te stellen waar het om haar persoon lijke bestaan gaat. Het begint ermee dat ze, op zoek Ik denk dat het publiek het ook wil, ik in ieder geval wel De Mos woensdag 16 oktober 2019 PC POPMUZIEK Whitney Hous ton (foto) maakt kans op een plekje in de Rock and Roll Hall of Fame. Ook The Notori ous BIG, T Rex, Thin Lizzy, Mo- törhead en Pat Benatar zijn ge nomineerd door het museum voor popge schiedenis. HIPHOP Het hoger be roep van Sofi- ane Bous- saadia, alias rapper Boef, tegen zijn rijver bod van acht tien maanden, wordt pas vol gend jaar be handeld. De 26- jarige rapper beging twee forse snelheids overtredingen. 3 ■u de 1 k ekke in haar eente op het podium Arno Gelder —Annick Boer —Scarlett Johansson gaat voor een superheldenfilm met alleen maar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 28