O
m
28 MEDIA CULTUUI
M
ANGELA
KIJKT TV
wét
De uitreiking van de Sonja Barend Award
voor beste tv-interview aan Kefah Allush
van het programma De Kist (EO) werd
maandagavond in DWDD bijna een lesje wis
kunde. Wat is precies het aandeel van de geïnter
viewde in een goed gesprek en wat is de intervie
wer aan te rekenen? Interessante vraag.
Met de bescheidenheid die hem zo kenmerkt
als presentator schreef Allush - aanwezig via
een skypeverbinding uit Marokko - de eer voor het
bijzondere gesprek met oud-commandant der
strijdkrachten Peter van Uhm over de dood van
zijn zoon Dennis 'voor 99 procent' op het conto
van de gast. Hij was als interviewer slechts een
instrument, vond hij. Sonja, die als geestelijk moe
der van de prijs wél aan tafel zat, vond enige nuan
cering op zijn plaats. Met een droomgast kun je
ook een slecht gesprek voeren, stelde ze.
Daar had ze natuurlijk gelijk in. De recente
tv-geschiedenis kent genoeg voorbeelden. Bijna
altijd gaat het om mensen die negatief in het
nieuws zijn en in hun paniek (of lafheid) voor de
makkelijke uitweg kiezen en dus voor de intervie
wer met de fluwelen handschoen. Het pakt eigen
lijk altijd slecht uit. Niks dwingt zoveel respect af
als de confrontatie durven aangaan, met de kritiek
en dus zichzelf. Dan heb je in de publieke opinie al
50 procent gewonnen.
Zoals Richard de Mos maandagavond bij Pauw.
Tegen de (nog net niet) voormalige wethouder
van Den Haag loopt een onderzoek wegens cor
ruptie en omkoping. De media stonden ongetwij
feld in rijen van drie om als eerste zijn kant van het
verhaal te mogen optekenen. Maar De Mos koos
voor de tafel van de scherpste interviewer op live
tv. Het beste bewijs dat hij het spelletje snapt.
Om dezelfde reden had hij een paar handige cli
chés paraat. Dat hij zich 'te vuur en te zwaard' voor
zijn tienduizenden kiezers blijft inzetten. Dat 'na
vallen opstaan' komt. Ook had hij duidelijk geoe
fend op de zinsnede dat hij als wethouder annex
partijleider enkel geld aannam om zijn partijkas te
spekken, die het zonder subsidie moet stellen.
Maar: altijd met het duidelijke voorbehoud dat hij
voor die gift nooit iets zou doen of laten.
Het was een sterk optreden tegen een overi
gens net zo sterke Jeroen Pauw, die bleef hame
ren op die knellende dubbelrol van De Mos. De
eindstand was, om het populair te zeggen, fifty-
fifty. Wat natuurlijk ook de verdeling was tussen
Van Uhm en Allush in hun prijswinnende gesprek.
Laat u niet in de luren leggen door die bescheiden
99-1. Al nam het me als kijker nóg meer in voor de
interviewer Allush.
Quote van de dag
Nominaties
Hall of Fame
Boef moet
wachten
CABARET ANNICK BOER
Y~
De stap is opmerkelijk. Cabaretiers gaan
weleens richting toneel en musical, maar
met haar eerste cabaretvoorstelling Dat is
goed gelukt! bewandelt actrice Annick Boer
de omgekeerde weg ,,Ik voel me in m'n
eentje op het podium op mijn plek.''
erst even m'n
kunstwimpers
eraf halen,
hoor..." Annick
Boer (48) bergt
de valse oogha
ren op in haar
koffer in de kleedkamer van het
Veur Theater in Leidschendam.
Ze is deze weken alleen op pad
met haar onewomanshow Dat is goed
gelukt! - slechts begeleid door haar
pianist Jean Louis van Dam. Opmer
kelijk voor een echt gezelschapmens
dat, zo lijkt het, het liefst in groeps
verband speelt. In musicals als War
horse, Doe Maar!, Into the woods en Ja
zuster, nee zuster en op tv natuurlijk in
Kanniewaarzijn.
En terwijl sommige cabaretiers tij
dens hun loopbaan een zijsteeg in
slaan naar andere podiumdisciplines,
bewandelt Annick Boer juist de om
gekeerde weg. Haar lang gekoesterde
verlangen naar een kleinkunstsolo
geeft ze in haar eersteling bepaald
indrukwekkend vorm.
,,Als ik een cabaretier zag, dacht ik
altijd: dit wil ik ook! In m'n eentje
verhalen vertellen. Misschien zat het
er altijd wel in. Als er tijdens een to
neelstuk of musical iets misging - de
lichtcomputer die vastliep of zoiets -
moest er altijd iemand iets tegen het
publiek zeggen. Dan riep ik telkens:
'Laat mij maar.'
,,We hadden een keer een onver
wachte onderbreking tijdens de mu
sical Rembrandt in Carré. De hon
derdste voorstelling nota bene. Met
coryfeeën als Mies Bouwman en
Martine Bijl in de zaal. Toen ben ik
maar grappen gaan maken voor het
publiek. In de trant van: 'Dames en
heren, we wilden graag van de hon
derdste iets bijzonders maken.'''
Ik zit in de 'moederbak':
de verzameling
vrouwen die moeders
en grootmoeders
spelen
Ruim een jaar geleden begon ze te
schrijven aan het script voor wat haar
debuut als cabaretière moest worden.
Ze liet het lezen aan cabaretier Ri
chard Groenendijk en haar regis
seuse Esther Habbema en kreeg van
Jochem Myjer het advies 'haar pro
gramma ook met de zaal te maken'.
Zijpaadjes
,,Nu ik een paar voorstellingen on
derweg ben, begrijp ik precies wat hij
bedoelt. Interactie met de zaal be
paalt mede de avond. De eerste twee
shows zijn niet te vergelijken met
wat ik nu op de planken doe.''
In Dat is goed gelukt! neemt ze de
aanwezigen aan de hand voor een
wandeling door haar professionele
en privéleven, waarbij ze voortdu
rend spannende zijpaadjes inslaat.
En niet bang is zich kwetsbaar op te
stellen waar het om haar persoon
lijke bestaan gaat.
Het begint ermee dat ze, op zoek
Ik denk dat het
publiek het ook
wil, ik in ieder
geval wel
De Mos
woensdag 16 oktober 2019
PC
POPMUZIEK
Whitney Hous
ton (foto) maakt
kans op een
plekje in de
Rock and Roll
Hall of Fame.
Ook The Notori
ous BIG, T Rex,
Thin Lizzy, Mo-
törhead en Pat
Benatar zijn ge
nomineerd door
het museum
voor popge
schiedenis.
HIPHOP
Het hoger be
roep van Sofi-
ane Bous-
saadia, alias
rapper Boef,
tegen zijn rijver
bod van acht
tien maanden,
wordt pas vol
gend jaar be
handeld. De 26-
jarige rapper
beging twee
forse snelheids
overtredingen.
3
■u
de 1 k ekke
in haar eente
op het
podium
Arno Gelder
—Annick Boer
—Scarlett Johansson
gaat voor een
superheldenfilm
met alleen maar