Marjan Berk NIEUWS 17 De allerbeste natuurfoto's Ik zat op de hoek aan het gangpad van de tiende rij, vrij dicht bij het podium. Daar was hij, David Bowie, de bomvolle zaal golfde van enthousiasme. Hij droeg een bandplooibroek, een ruime bloes en waarschijnlijk stond hij op kothurnen, hij leek langer dan ik me hem op mijn netvlies meedroeg. Een geweldig imposant lichtplan suggereerde ook een grote man, elkaar kruisende lichtbanen zorgden voor een wonderlijk surrealistische sfeer. Hij begon te zingen, zijn wonderlijke stem spon mij volledig in. zich als de de stralen van het afweergeschut, dat ik als oorlogskind 's nachts vaak zag. Sensa tioneel. Onvergetelijk. Ik ben niet zo erg van de adoratie van sterren. Maar van David Bowie kreeg ik daar in de Ahoyhal de creeps, ril lingen langs m'n rug gengraat. met vakantie in Zwit serland en daar in de rij bij het postkantoor stond ik ineens in die rij achter hem. Een kleine man in een ribfluwelen broek, grijs jackie, een beetje shabby, heel Engels. Een beeldschone vrouw, zijn vrouw - dat wist ik van foto's in kran ten - wachtte op hem, leunde tegen de muur. Nog één keer in mijn leven heb ik als een kind achter iemand aangelopen. Ik was voor het eerst in New York en daar, op Fifth Avenue, liep Blondie, die toen net een grote hit had. Als een malle tiener liep ik achter haar aan. Ze liep heel vlug, ik ook. Daar stapte ze de winkel van Fiorucci in, ik erach teraan! Ze zocht in een rek met jasjes, ik hield haar scherp in de gaten. Maar plotseling was ze weg, foetsie. Ik kocht in mijn opwinding (,,Jongens, ik heb Blondie gezien!'') een ongelofelijk spannend spits geruit buitenbudgettair jasje. Dat jasje hebben alle meiden in mijn familie ge dragen: ikzelf, m'n dochter, vriendinnen van mijn dochter. Ja, zelfs mijn gitaarspelende zoon heeft het nog eens een avond aangehad! In de rij bij een postkantoor in Zwitserland stond ik ineens achter David Bowie WILDFOTOGRAFIE PRIJS woensdag 16 oktober 2019 GO Stardust M Een cheeta heeft het aan de stok met een meute wilde honden (ook hyenahonden genoemd) in een wildpark in Zuid-Afrika. Beide dier soorten zijn bedreigd. De scher mutseling was kort, maar hevig. De cheeta koos eieren voor zijn geld. FOTO PETER HAYGARTH Ik vond het fantastisch en toen hij een song van Bertold Brecht en Kurt Weill uit de Driestuivers- opera begon te zingen, liet ik mij van mijn hoek- stoel glijden en begon ik richting podium te lopen. Hij zong zo griezelig spannend, ik wilde heel dicht bij die fascinatie komen. Het lichtdecor bewoog Een jaar later was ik In de kleine wereld van de natuurfo- tografen geldt het als de Oscar: de titel van Wildlife Photographer of the Year. Afgelopen jaar ging de prijs naar de Nederlander Marsel van Oosten, met zijn sfeervolle foto van twee stompneusapen. Ook kreeg Frans Lanting een prijs voor zijn bij drage aan de natuurfotografie. Gis teravond laat vond in het National History Museum in Londen de editie 2019 van het prijzencircus plaats. Toen deze krant ter perse ging, was de winnaar nog niet bekend. Maar op deze pagina alvast enkele van de foto's, waarvan de makers dit jaar kans maken op de prijs. Een jonge grijze walvis onder zoekt nieuwsgierig de handen van een toerist die op een boot zit in de lagune van San Ignacio, aan de Mexicaanse kust. De jonge dieren en hun moeders zoeken vaker con tact met mensen. foto thomas p. pe- M Strand, zee, een strandstoel. Het had een mooi plaatje kunnen zijn aan de kust van de Amerikaanse staat Alabama, ware het niet dat de strandstoel als afval in de zee is beland en een zeldzame Kemps zeeschildpad er dodelijk in ver strikt is geraakt. foto matthew ware Wat misschien een raar uitziende snuitkever lijkt, is heel wat anders. Een 'zombieschimmel' in Peru heeft de kever overgenomen en hem gedwongen in een varen te klimmen. Daar gebruikte de schim mel het binnenste van de dode kever als brandstof om tentakels te laten groeien die sporen moeten verspreiden. foto frank deschandol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17