'Duurzaam maken huis minder duur' O O O lil 16 ECONOMIE Komt er binnenkort een einde aan de belastingontwijking van multinationals? De gezaghebbende denktank Oeso denkt van wel. De club van rijke geïndustrialiseerde landen komt met vergaande voorstellen. Kort Handel buiten EU gegroeid De internationale handel van de EU met landen waarmee ze een handelsverdrag heeft, is vorig jaar met 2 procent gegroeid, terwijl de import uit die landen steeg met 4,6 procent. Vooral de Europese landbouw- en levensmiddelensector deed het goed, staat in een jaarrapport van de Europese Commissie over de handelsverdragen. ,,Onze export van voedingsmiddelen en dranken bloeit dankzij lagere tarieven voor en juridische bescherming van ambachte lijke producten zoals champagne en feta'', zei Europees Commissaris Cecilia Malm- ström (Handel) gisteren bij de presentatie van het rapport in Brussel. Nieuwe topman Transavia Marcel de Nooijer wordt de nieuwe topman van Transavia. Hij volgt Mattijs ten Brink op die eind september vertrok bij de lucht vaartmaatschappij en bij reisorganisatie Sunweb aan de slag gaat. De Nooijer begint op 1 januari aan zijn nieuwe klus. De nieuwe baas van Transavia, dat onderdeel uitmaakt van Air France-KLM, komt uit de gelederen van het moederbedrijf. De Nooijer zat de laatste jaren hoog in de organisatie bij de vrachtdivisie van Air France-KLM. Verder maakte Transavia bekend dat commercieel directeur Erik-Jan Gelink per 1 januari ver trekt bij de onderneming. China nog niet akkoord China is nog niet van zins om een handteke ning te zetten onder een gedeeltelijk han delsakkoord met de Verenigde Staten. Dat melden ingewijden. China zou zekerheid willen van Amerika dat er een definitieve streep gaat door verdere verhogingen van importtarieven later dit jaar. China en de VS bereikten voor het weekend een overeen komst op hoofdlijnen. China zou als onder deel van de overeenkomst meer landbouw producten uit de VS importeren. De rege- ring-Trump zou op zijn beurt verdere ver hoging van handelstarieven voorlopig in de ijskast zetten. Beter Bed Heineken Signify Arcelor Mittal Internationaal opererende bedrijven betalen alleen be lasting in de landen waar ze hoofdkantoren en/of fabrie ken hebben. De Oeso, de club van dertig rijke indu strielanden, wil breken met dit internationale belastingsy steem uit 1920. Als het aan de denktank ligt, moeten bedrijven voortaan (ook) belasting betalen in de landen waar ze winst maken en waar hun klanten zitten. Dat lijkt logisch, maar is het geenszins. Techbedrijven als Face- book of Google, die honderden miljoenen klanten hebben over de hele wereld, kunnen nu in veel landen - waaronder Nederland - niet belast worden. Landen waar multinationals wel een hoofdkan toor hebben, lijken beter af, maar zeker is dat geen geenszins. Deze 'bofkonten' moeten geregeld met lede ogen aanzien dat de multina tionals het weer voor gezien hou den en hun kantoren overplaatsen naar een land met een (nog) lager tarief voor de winstbelasting. Het niet betalen van belastingen en de nationale fiscussen bewust proberen te ontlopen, roept steeds meer weerstand op. De multi nationals maken miljardenwin sten die niet of nauwelijks belast worden, terwijl landen worstelen om basisvoorzieningen als onder wijs, infrastructuur en zorg over eind te houden. Voor ontwikke lingslanden is het dubbel verve lend. Ze zijn alleen afzetmarkt voor producten, maar profiteren op geen enkele manier van de multinationals. Google en Facebook verkopen hun producten bijvoorbeeld we reldwijd, maar zijn in heel veel landen niet fysiek aanwezig. De winst die Facebook maakt op een Franse gebruiker kan daarom niet door Frankrijk worden belast, bij voorbeeld. Alleen de Verenigde Staten, waar ze hun hoofdkantoor hebben, kunnen belasting heffen. Dat was de reden dat Frankrijk en enkele andere Europese landen besloten een eigen belasting op techbedrijven in te voeren. Regels uit 1920 De internationale belastingheffing is nu nog gebaseerd op regels uit 1920. Die bepalen dat bedrijven belasting betalen in het land waar hun hoofdkantoor staat en waar ze goederen en diensten produceren. Heineken betaalt bijvoorbeeld be lasting in Indonesië over de winst van hun brouwerij daar. Maar de flesjes Heineken die een land zoals Indonesië uit Nederland impor- teert om daar te verkopen, worden weer in Nederland belast. De Oeso komt nu met een revo lutionair plan om de belasting grondslag te veranderen. In het voorbeeld van Heineken betekent het dat de brouwer meer belasting in de marktlanden gaat betalen en minder in Nederland. De Indone sische regering kan straks de winst op de geïmporteerde flesjes Hei- neken belasten. Nu vloeit die winstbelasting nog in de Neder landse schatkist. Peperduur De nieuwe regels moeten gaan gel den voor techbedrijven en bedrij ven die goederen met een hoge winstmarge aan consumenten ver kopen. Denk aan peperdure Merce- dessen of Louis Vuitton-tassen. De hoge winsten die dergelijke bedrij ven behalen, worden nu alleen in het thuisland belast. ,,De grote vraag is: welke landen gaan er meer belasting krijgen en welke minder'', zegt Marlies de Ruiter, belastingexpert bij accoun tants- en adviesorganisatie EY. ,,Er wordt van uitgegaan dat landen die nu weinig belastinginkomsten hebben, er straks op vooruit gaan en landen met hoge belastingin komsten erop achteruit gaan.'' Nederland zou een van de ver liezers worden. Dankzij gunstige fiscale constructies hebben we re latief veel hoofdkantoren van mul tinationals in Nederland. Die beta len nu hier belasting. Maar straks gaan ze veel meer betalen in de landen waar ze hun omzet halen Neutraal Omgekeerd kan Nederland wel meer belasting heffen op de omzet van bedrijven in Nederland. Maar Nederland is maar een kleine markt, dus die extra inkomsten zullen niet opwegen tegen het ver lies van de andere belastingin komsten. Ook Zwitserland, Ier land, Zweden en Singapore zullen verliezers zijn. Voor de VS en China zal de heffing naar ver wachting neutraal uitpakken. Het idee is dat ontwikkelings landen profiteren. Zij profiteren De gemiddelde woningeigenaar staat niet onwelwillend tegenover verduurzaming, signaleert ABN Amro. Sterker nog: van de duizend ondervraagden zegt ruim de helft verduurzaming van het huis be langrijk te vinden. Iets minder dan de helft van hen nam de afgelopen drie jaar ook daadwerkelijk maatre gelen. Zij vervingen de oude ramen door isolerend glas, lieten zonnepa nelen aanbrengen of een nieuwe HR-combiketel installeren. De andere helft van de woningei genaren die willen verduurzamen, zeggen heel erg tegen de (ge schatte) kosten aan te hikken. Ge vraagd naar de motieven om hun huizen niet te isoleren, wijzen zij bijna allemaal naar hun portemon nee. Het zou veel te duur zijn. Slechts 8,5 procent gaat ervan uit dat hij of zij de rekening uit eigen zak kan betalen, dus zonder subsi die van de overheid. Te hoog Sectoreconoom Madeline Buijs van ABN Amro constateert dat veel ei genaren de kosten veel te hoog in schatten. Vooral eigenaren van wo- ningen met een laag energielabel (E tot en met G) zitten er flink naast, zegt ze. Die laatste groep gaat ervan uit dat ze zo'n 33.000 euro nodig hebben om naar energielabel A te gaan. Uit onderzoek van het Econo misch Instituut voor de Bouw (EIB) blijkt echter dat er hooguit 22.000 euro mee gemoeid is. ,,Veel mensen zijn onzeker over hoe het Klimaat akkoord voor hen gaat uitpakken. Door die onzekerheid en onduide lijkheid zijn mensen geneigd de kosten hoger in te schatten", ver klaart Buijs. In het onderzoek zegt bijna driekwart behoefte te hebben aan info over de kosten van ver duurzaming, mogelijke subsidies, welke aanpassingen aan de woning nodig zijn en op welke termijn. DANKZIJ BESCHERMING PRODUCTEN PROMOTIE VOOR MARCEL DE NOOIJER PEKING EIST MEER GARANTIES VAN VS o dinsdag 15 oktober 2019 GO Het beddenbe- drijf verkoopt zijn veel bekriti seerde Duitse dochter. De bierbrouwer was een van de weinige licht puntjes in de AEX. 12% De lichtfabriek stond onderaan de MidKap. Het staalconcern had te kampen met tegenval lende Chinese handelscijfers. Van ónze Peet Vogels Rotterdam Ruim 130 landen buigen zich over de plannen rondom de ver nieuwing. Die landen zijn samen goed voor 95 procent van de we reldeconomie. Woningeigenaren denken dat ze gemiddeld zo'n 22.000 euro kwijt zijn aan het energiezuinig maken van hun huis. ABN Amro rekent voor dat de kosten in werkelijkheid nog niet de helft bedragen. Natasja de Groot Amsterdam E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16