Geblokte vlag
valt te vroeg,
Pérez mazzelt
5
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN JAPAN
Ferrari blijft blunderen, Mercedes slaat weer toe
gl
Met duizenden
Japanse ogen op
zich gericht werd de
Grand Prix in Suzuka
voor Max Verstappen
al in bocht 2 verpest. Hij
ging vrijuit bij de botsing,
die niet kon verbloemen
dat Red Bull nog steeds
flink tekortkomt.
Vergeleken met de ca
tastrofe die tyfoon
Hagibis veel landge
noten bezorgde, was
het uiteraard klein
leed. Maar de duizenden fans van
Honda en Max Verstappen (22)
sloegen gisteren toch hun handen
voor de mond, kort nadat de rode
lichten uit waren gegaan en de
Grote Prijs van Japan in gang was
gezet.
De populairste coureur van de
Formule 1 in het land stond al in
de eerste rechterknik op het cir
cuit van Suzuka, technisch gezien
bocht nummer 2, in het gras.
Charles Leclerc stootte Verstappen
van de baan door hem vol in de
flank te raken. Even leek de Neder
lander nog aan een inhaalrace te
beginnen, maar hij had te veel
schade opgelopen en stuurde zijn
auto na 14 moeizame rondes de
garage in. Overigens niet voordat
Verstappen nog even een ruk aan
het stuur had gegeven toen Le-
clerc, die was binnengekomen
voor een nieuwe voorvleugel, hem
inhaalde.
Over en uit dus voor de Neder
lander. Met sinds dit seizoen een
Honda-motor in zijn auto was de
race in Japan vanuit commercieel
oogpunt rood omcirkeld. En ook al
omdat het merk nog twijfelt over
zijn toekomst in de sport. Maar het
liep dus uit op een sportieve ramp,
de vierde plek van Verstappens
teamgenoot Alexander Albon kon
de zondag ook niet redden.
Beste racestart
Die was al teleurstellend begon
nen, met de door Hagibis uitge
stelde kwalificatie. De vijfde plek
was wellicht nog tot daaraan toe,
vooral de wijze waarop die tot
stand was gekomen ergerde Ver
stappen. Te weinig power ('In de
tweede vrije training had ik meer
vermogen'), niet de juiste afstel
ling, een te passieve strategie, geen
'slipstream'. De marge van acht
tienden op poleposition was te
fors. Toch had Verstappen die
moeizame sessie snel weggepoetst
met wat hij de beste racestart van
het jaar noemde. Lewis Hamilton
had hij meteen te pakken, Leclerc
eigenlijk ook, maar die kon de bin-
nenbocht niet houden en botste
tegen Verstappen.
De race was nog niet afgelopen
of Verstappen vertelde achter de
garages in zijn spijkerbroek wat hij
van die actie vond. In kalme en
keurige bewoordingen, toch
waagde zijn perschef het na afloop
de Nederlandse media te verzoe
ken 'voorzichtig om te gaan met
gedane uitspraken over de ste
wards'.
Nee, Verstappen vond het geen
race-incident in de categorie 'kan
gebeuren'. Hij was van mening dat
de wedstrijdleiding direct had
moeten ingrijpen, ook al had dat
zijn dag verder niet opgefleurd.
,,Dit was geen racen, dit was lomp
een crash veroorzaken. Ik heb nog
nooit zo veel schade aan de zijkant
van een auto gezien. Wat moet je
nog meer doen om een straf te
krijgen'', vroeg hij zich hardop af.
,,Wij hadden hem meteen gekre
gen.''
Drie uur na de race besloot de
jury Leclerc alsnog vijftien strafse-
conden te geven, vijf voor de bot
sing en tien voor het niet direct
naar binnen komen toen stukken
van zijn vleugel over de baan vlo
gen. Het kostte de Monegask een
plek, hij werd zevende in plaats
van zesde.
Podium
Verstappen had op het podium ge
mikt in Japan, waar hij de afgelo-
ZESDE CONSTRUCTEURSTITEL OP RIJ
STROLL DE DUPE
pen drie jaar op stond. ,,En in die
eerste bocht had ik wat dat betreft
een heel goede uitgangspositie. Ik
probeerde juist uit de problemen
te blijven aan de buitenkant.''
Wat verder uitzoomend zit Ver
stappen na de zomerstop niet in
de goede waaier. Zijn auto komt
snelheid tekort ten opzichte van
Mercedes en Ferrari. Verbeterde
benzine en kleine updates aan zijn
auto veranderden daar in Japan
niets aan. ,,Het zit niet mee, dat
heb je soms, we moeten gewoon
gas blijven geven'', zei Verstappen,
nog net voordat zijn perschef de
boel afkapte.
Zo dreigt het seizoen als een
nachtkaars uit te gaan en lijkt het
gat dat Red Bull Racing komende
winter moet overbruggen weer
gegroeid. De zorgen zijn niet
nieuw, maar een opsteker - juist in
Honda-land - hadden die voor
even kunnen verbloemen.
FORMULE 1
Uitslagen
maandag 14 oktober 2019
GO
VOLGENDE RACE GP VAN MEXICO (ZONDAG 27 OKTOBER, 20.10 UUR)
Honda-land huilt
om horrorscenario
Rik Spekenbrink
Suzuka
SUZUKA Voor het zesde
jaar op rij verzekerde Mer
cedes zich van de wereldti
tel bij de constructeurs. Met
nog vier races te gaan kan
Ferrari het gat niet meer
overbruggen. Pijnlijk voor de
Italianen: qua snelheid staat
er sinds de zomerstop ei
genlijk geen maat op hun
auto, maar ze krijgen de
technische en tactische fou
ten er maar niet uit. Gisteren
was het Sebastian Vettel die
vanaf poleposition de dupe
werd van zijn eigen valse
start, die overigens niet werd
bestraft omdat hij binnen de
grenzen van een legale start
zou zijn gebleven. Maar
omdat Vettel meteen na zijn
pikstart weer stilstond, werd
hij door Valtteri Bottas inge
haald. De Fin, vertrokken
vanaf de derde plek, won zo
zijn derde race van het sei
zoen. Vettels teamgenoot
Charles Leclerc, als tweede
gestart, kwam na de botsing
met Verstappen en een tijd-
straf niet verder dan een ze
vende plek. Lewis Hamilton
eindigde als derde en kan
theoretisch al over twee
weken in Mexico zijn zesde
wereldtitel pakken.
SUZUKA In de miljoenen-
sport die de Formule 1 is,
gaan soms de simpelste din
gen mis. Gisteren werd de
elektronische finishvlag een
rondje te vroeg aan de cou
reurs getoond. Hoewel ze alle
maal op volle snelheid doorre
den en de 53 rondes volmaak
ten, kon de wedstrijdleiding
niet anders dan de officiële
uitslag vaststellen na 52 ron
des. Sergio Pérez had zo
doende geluk. Hij schoot in de
laatste ronde van de baan na
een touché met Pierre Gasly
en viel eigenlijk uit, maar werd
vanwege de fout als negende
geklasseerd. Het levert de
Mexicaan twee punten op en
kost Lance Stroll, de eigenlijke
nummer 10, juist een punt.
In de tweede bocht van de
race gaat het al mis voor Ver
stappen. Hij belandt naast de
baan na een tik van Leclerc en
geeft later op. foto afp
Sergio Pérez. foto epa
Winnaar Valtteri Bottas (rechts). foto bsr
GRAND PRIX VAN JAPAN
11. Stroll (Can/Rac) +1 ronde,
12. Kvyat (Rus/Tor) +1 ronde,
13. Norris (GBr/McL) +1 ronde,
14. Raikkönen (Fin/Alf) +1 ronde,
15. Grosjean (Fra/Haa) +1 ronde,
16. Giovinazzi (Ita/Alf) +1 ronde,
17. Magnussen (Den/Haa) +1 ronde,
18. Russell (GBr/Wil) +2 ronden,
19. Kubica (Pol/Wil) +2 ronden.
Uitgevallen: Verstappen (Ned/RB).
Snelste ronde: Hamilton.
1. Bottas (Fin/Mer) 1.21.46,755 25 pt
2. Vettel (Dui/Fer)
+13,343
18 pt
3. Hamilton (GBr/Mer)
+13,858 16 pt
4. Albon (Tha/RB)
+59.537
12 pt
5. Sainz jr. (Spa/)
+69,101
10 pt
6. Ricciardo (Aus/Ren)
+1 ronde
8 pt
7. Leclerc (Mon/Fer)
+1 ronde
6 pt
8. Gasly (Fra/Tor)
+1 ronde
4 pt
9. Pérez (Mex/Rac)
+1 ronde
2 pt
10. Hülkenberg (Dui/Ren) +1 ronde
1 pt
WK-stand
Constructeurs
1. Hamilton
338
1.
Mercedes 612
2. Bottas
274
2.
Ferrari 433
3. Leclerc
221
3.
Red Bull 323
4. Verstappen 212
4.
McLaren 111
5. Vettel
212
5.
Renault 77
6. Sainz jr.
76
6.
Toro Rosso 59
7. Gasly
73
7.
Racing Point54
8. Albon
64
8.
Alfa Romeo 35
9. Ricciardo
42
9.
Haas 28
10. Hülkenberg 35
10. Williams 1