Geblokte vlag valt te vroeg, Pérez mazzelt 5 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN JAPAN Ferrari blijft blunderen, Mercedes slaat weer toe gl Met duizenden Japanse ogen op zich gericht werd de Grand Prix in Suzuka voor Max Verstappen al in bocht 2 verpest. Hij ging vrijuit bij de botsing, die niet kon verbloemen dat Red Bull nog steeds flink tekortkomt. Vergeleken met de ca tastrofe die tyfoon Hagibis veel landge noten bezorgde, was het uiteraard klein leed. Maar de duizenden fans van Honda en Max Verstappen (22) sloegen gisteren toch hun handen voor de mond, kort nadat de rode lichten uit waren gegaan en de Grote Prijs van Japan in gang was gezet. De populairste coureur van de Formule 1 in het land stond al in de eerste rechterknik op het cir cuit van Suzuka, technisch gezien bocht nummer 2, in het gras. Charles Leclerc stootte Verstappen van de baan door hem vol in de flank te raken. Even leek de Neder lander nog aan een inhaalrace te beginnen, maar hij had te veel schade opgelopen en stuurde zijn auto na 14 moeizame rondes de garage in. Overigens niet voordat Verstappen nog even een ruk aan het stuur had gegeven toen Le- clerc, die was binnengekomen voor een nieuwe voorvleugel, hem inhaalde. Over en uit dus voor de Neder lander. Met sinds dit seizoen een Honda-motor in zijn auto was de race in Japan vanuit commercieel oogpunt rood omcirkeld. En ook al omdat het merk nog twijfelt over zijn toekomst in de sport. Maar het liep dus uit op een sportieve ramp, de vierde plek van Verstappens teamgenoot Alexander Albon kon de zondag ook niet redden. Beste racestart Die was al teleurstellend begon nen, met de door Hagibis uitge stelde kwalificatie. De vijfde plek was wellicht nog tot daaraan toe, vooral de wijze waarop die tot stand was gekomen ergerde Ver stappen. Te weinig power ('In de tweede vrije training had ik meer vermogen'), niet de juiste afstel ling, een te passieve strategie, geen 'slipstream'. De marge van acht tienden op poleposition was te fors. Toch had Verstappen die moeizame sessie snel weggepoetst met wat hij de beste racestart van het jaar noemde. Lewis Hamilton had hij meteen te pakken, Leclerc eigenlijk ook, maar die kon de bin- nenbocht niet houden en botste tegen Verstappen. De race was nog niet afgelopen of Verstappen vertelde achter de garages in zijn spijkerbroek wat hij van die actie vond. In kalme en keurige bewoordingen, toch waagde zijn perschef het na afloop de Nederlandse media te verzoe ken 'voorzichtig om te gaan met gedane uitspraken over de ste wards'. Nee, Verstappen vond het geen race-incident in de categorie 'kan gebeuren'. Hij was van mening dat de wedstrijdleiding direct had moeten ingrijpen, ook al had dat zijn dag verder niet opgefleurd. ,,Dit was geen racen, dit was lomp een crash veroorzaken. Ik heb nog nooit zo veel schade aan de zijkant van een auto gezien. Wat moet je nog meer doen om een straf te krijgen'', vroeg hij zich hardop af. ,,Wij hadden hem meteen gekre gen.'' Drie uur na de race besloot de jury Leclerc alsnog vijftien strafse- conden te geven, vijf voor de bot sing en tien voor het niet direct naar binnen komen toen stukken van zijn vleugel over de baan vlo gen. Het kostte de Monegask een plek, hij werd zevende in plaats van zesde. Podium Verstappen had op het podium ge mikt in Japan, waar hij de afgelo- ZESDE CONSTRUCTEURSTITEL OP RIJ STROLL DE DUPE pen drie jaar op stond. ,,En in die eerste bocht had ik wat dat betreft een heel goede uitgangspositie. Ik probeerde juist uit de problemen te blijven aan de buitenkant.'' Wat verder uitzoomend zit Ver stappen na de zomerstop niet in de goede waaier. Zijn auto komt snelheid tekort ten opzichte van Mercedes en Ferrari. Verbeterde benzine en kleine updates aan zijn auto veranderden daar in Japan niets aan. ,,Het zit niet mee, dat heb je soms, we moeten gewoon gas blijven geven'', zei Verstappen, nog net voordat zijn perschef de boel afkapte. Zo dreigt het seizoen als een nachtkaars uit te gaan en lijkt het gat dat Red Bull Racing komende winter moet overbruggen weer gegroeid. De zorgen zijn niet nieuw, maar een opsteker - juist in Honda-land - hadden die voor even kunnen verbloemen. FORMULE 1 Uitslagen maandag 14 oktober 2019 GO VOLGENDE RACE GP VAN MEXICO (ZONDAG 27 OKTOBER, 20.10 UUR) Honda-land huilt om horrorscenario Rik Spekenbrink Suzuka SUZUKA Voor het zesde jaar op rij verzekerde Mer cedes zich van de wereldti tel bij de constructeurs. Met nog vier races te gaan kan Ferrari het gat niet meer overbruggen. Pijnlijk voor de Italianen: qua snelheid staat er sinds de zomerstop ei genlijk geen maat op hun auto, maar ze krijgen de technische en tactische fou ten er maar niet uit. Gisteren was het Sebastian Vettel die vanaf poleposition de dupe werd van zijn eigen valse start, die overigens niet werd bestraft omdat hij binnen de grenzen van een legale start zou zijn gebleven. Maar omdat Vettel meteen na zijn pikstart weer stilstond, werd hij door Valtteri Bottas inge haald. De Fin, vertrokken vanaf de derde plek, won zo zijn derde race van het sei zoen. Vettels teamgenoot Charles Leclerc, als tweede gestart, kwam na de botsing met Verstappen en een tijd- straf niet verder dan een ze vende plek. Lewis Hamilton eindigde als derde en kan theoretisch al over twee weken in Mexico zijn zesde wereldtitel pakken. SUZUKA In de miljoenen- sport die de Formule 1 is, gaan soms de simpelste din gen mis. Gisteren werd de elektronische finishvlag een rondje te vroeg aan de cou reurs getoond. Hoewel ze alle maal op volle snelheid doorre den en de 53 rondes volmaak ten, kon de wedstrijdleiding niet anders dan de officiële uitslag vaststellen na 52 ron des. Sergio Pérez had zo doende geluk. Hij schoot in de laatste ronde van de baan na een touché met Pierre Gasly en viel eigenlijk uit, maar werd vanwege de fout als negende geklasseerd. Het levert de Mexicaan twee punten op en kost Lance Stroll, de eigenlijke nummer 10, juist een punt. In de tweede bocht van de race gaat het al mis voor Ver stappen. Hij belandt naast de baan na een tik van Leclerc en geeft later op. foto afp Sergio Pérez. foto epa Winnaar Valtteri Bottas (rechts). foto bsr GRAND PRIX VAN JAPAN 11. Stroll (Can/Rac) +1 ronde, 12. Kvyat (Rus/Tor) +1 ronde, 13. Norris (GBr/McL) +1 ronde, 14. Raikkönen (Fin/Alf) +1 ronde, 15. Grosjean (Fra/Haa) +1 ronde, 16. Giovinazzi (Ita/Alf) +1 ronde, 17. Magnussen (Den/Haa) +1 ronde, 18. Russell (GBr/Wil) +2 ronden, 19. Kubica (Pol/Wil) +2 ronden. Uitgevallen: Verstappen (Ned/RB). Snelste ronde: Hamilton. 1. Bottas (Fin/Mer) 1.21.46,755 25 pt 2. Vettel (Dui/Fer) +13,343 18 pt 3. Hamilton (GBr/Mer) +13,858 16 pt 4. Albon (Tha/RB) +59.537 12 pt 5. Sainz jr. (Spa/) +69,101 10 pt 6. Ricciardo (Aus/Ren) +1 ronde 8 pt 7. Leclerc (Mon/Fer) +1 ronde 6 pt 8. Gasly (Fra/Tor) +1 ronde 4 pt 9. Pérez (Mex/Rac) +1 ronde 2 pt 10. Hülkenberg (Dui/Ren) +1 ronde 1 pt WK-stand Constructeurs 1. Hamilton 338 1. Mercedes 612 2. Bottas 274 2. Ferrari 433 3. Leclerc 221 3. Red Bull 323 4. Verstappen 212 4. McLaren 111 5. Vettel 212 5. Renault 77 6. Sainz jr. 76 6. Toro Rosso 59 7. Gasly 73 7. Racing Point54 8. Albon 64 8. Alfa Romeo 35 9. Ricciardo 42 9. Haas 28 10. Hülkenberg 35 10. Williams 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33