Starship van Elon Musk
Met gebruikelijk ongeduld presenteert hightechpionier Elon Musk
zijn jongste speeltje: Starship. Het ruimtevaartuig, geschikt voor
honderd passagiers, moet mensen naar de maan en Mars brengen.
Is het een
grap, een
hoog uit
gevallen
graansilo?
22
HANS VAN ZON
Waar hij ook is, Elon Musk geeft
altijd gas. Of het nu gaat om
een nieuwe uitvoering van
zijn elektrische auto, Tesla,
een Falcon-draagraket, de su
persnelle hyperloop of de 'ruimtebus' Starship,
Musk is altijd verder in de tijd. Voor hem is de
onthulling van Starship, nabijBrownsville
(Texas), meteen al oud nieuws. Hij praat al over
de eerste testvluchten en stelt daarbij eisen die
medewerkers vaak te boven gaan. ,,Over een of
twee maanden kunnen we buiten de dampkring
vliegen en weer terugkeren'', aldus de baas van
de ruimtevaartorganisatie SpaceX. Onbemand,
tot een hoogte van bijna 20 kilometer. Musk: ,,En
ik denk dat we volgend jaar de eerste bemande
vlucht kunnen maken.''
Zijn team kan met deze deadlines de borst
weer natmaken, als de overheid ten minste haast
maakt en de vereiste vergunningen op tijd af
geeft. En daarmee houdt het niet op. ,,Binnen
enkele jaren landen we op de maan of op Mars'',
voegt de bevlogen ondernemer eraan toe. Met
het laatste zou zijn grootste droom uitkomen.
Maar ook Musk weet dat hij met zijn gedurfde
voorspellingen vaak veel te optimistisch is.
De eerste blik op Starship zet menig belang
stellende op het verkeerde been. Het lijkt een
wat hoog uitgevallen graansilo. Of een verticaal
opgestelde airbus. En ook doet het gevaarte den
ken aan de raket uit het stripverhaal Mannen op
de maan van Kuifje. Of is het een raket uit de vo
rige eeuw die flink is opgepoetst? Het vaartuig is
namelijk gemaakt van glimmende platen roest
vrij staal.
Beschermd
Aanvankelijk was gekozen voor veel lichtere
koolstofcomposieten. ,,Maar staal van type 301
kan veel beter tegen hoge temperaturen. Daar
door hoeft het alleen aan de buitenkant te wor
den beschermd met lichte keramische tegels te
gen de hitte die ontstaat bij de terugkeer in de
atmosfeer, met een snelheid van 25 keer het ge
luid. Deze raket van roestvrij staal is de oplossing
met het kleinste gewicht. En veel goedkoper'',
zegt Musk vol trots. ,,Ik ben heel blij dat we deze
keuze hebben gemaakt. Dit is een van de meeste
inspirerende dingen die ik ooit heb gezien.''
Elon Musk is ook een man van het juiste mo-
ment. Hij onthult zijn Starship elf jaar na de al
lereerste lancering door SpaceX. ,,Toen lachte het
geluk ons toe met de lancering van de Falcon-1'',
zegt de Amerikaanse durfal. Sindsdien brengt
zijn ruimtevaartbedrijf met grote regelmaat
kunstmanen in een baan om de aarde. Ook zorgt
zij voor de bevoorrading van het internationale
ruimtestation ISS.
Zijn Starship, aangedreven door een zoge
noemde superheavy booster, is 50 meter hoog.
De romp heeft een diameter van ruim 9 meter.
Aanvankelijk zou hij landen op de uiteinden van
zijn vleugels, nu heeft hij zes uitklapbare poten.
Het laadvermogen bedraagt 150 ton, 150.000 kilo.
Met deze indrukwekkende cijfers kan hij de ver
gelijking aan met de Saturnus 5-raket, het werk
paard dat vijftig jaar geleden de astronauten naar
de maan bracht. Alleen Starship keert wel terug
voor hergebruik, de Saturnus 5 niet.
Kunstmanen
Of er met het ruimtevaartuig meteen veel geld
is te verdienen, is nog onduidelijk. Musk geeft
toe dat er 'nog geen commerciële markt voor is'.
Mogelijk gebruikt SpaceX Starship eerst zelf om
eigen kunstmanen uit te zetten, onder meer
voor zijn Starlink internetservice. Op een ideale
dag zou het ruimtevaartuig meerdere keren
kunnen worden gelanceerd.
Musk onderzoekt ook de kansen voor snelle
reizen over de wereld. Voor bijvoorbeeld een trip
van New York naar Tokio. In 30 minuten! Passa
giers moeten wel veel geld hebben. ,,Starship is
eigenlijk een een intercontinentale ballistische
ZATERDAG 12 OKTOBER 2019 GO
A
maan