Starship van Elon Musk Met gebruikelijk ongeduld presenteert hightechpionier Elon Musk zijn jongste speeltje: Starship. Het ruimtevaartuig, geschikt voor honderd passagiers, moet mensen naar de maan en Mars brengen. Is het een grap, een hoog uit gevallen graansilo? 22 HANS VAN ZON Waar hij ook is, Elon Musk geeft altijd gas. Of het nu gaat om een nieuwe uitvoering van zijn elektrische auto, Tesla, een Falcon-draagraket, de su persnelle hyperloop of de 'ruimtebus' Starship, Musk is altijd verder in de tijd. Voor hem is de onthulling van Starship, nabijBrownsville (Texas), meteen al oud nieuws. Hij praat al over de eerste testvluchten en stelt daarbij eisen die medewerkers vaak te boven gaan. ,,Over een of twee maanden kunnen we buiten de dampkring vliegen en weer terugkeren'', aldus de baas van de ruimtevaartorganisatie SpaceX. Onbemand, tot een hoogte van bijna 20 kilometer. Musk: ,,En ik denk dat we volgend jaar de eerste bemande vlucht kunnen maken.'' Zijn team kan met deze deadlines de borst weer natmaken, als de overheid ten minste haast maakt en de vereiste vergunningen op tijd af geeft. En daarmee houdt het niet op. ,,Binnen enkele jaren landen we op de maan of op Mars'', voegt de bevlogen ondernemer eraan toe. Met het laatste zou zijn grootste droom uitkomen. Maar ook Musk weet dat hij met zijn gedurfde voorspellingen vaak veel te optimistisch is. De eerste blik op Starship zet menig belang stellende op het verkeerde been. Het lijkt een wat hoog uitgevallen graansilo. Of een verticaal opgestelde airbus. En ook doet het gevaarte den ken aan de raket uit het stripverhaal Mannen op de maan van Kuifje. Of is het een raket uit de vo rige eeuw die flink is opgepoetst? Het vaartuig is namelijk gemaakt van glimmende platen roest vrij staal. Beschermd Aanvankelijk was gekozen voor veel lichtere koolstofcomposieten. ,,Maar staal van type 301 kan veel beter tegen hoge temperaturen. Daar door hoeft het alleen aan de buitenkant te wor den beschermd met lichte keramische tegels te gen de hitte die ontstaat bij de terugkeer in de atmosfeer, met een snelheid van 25 keer het ge luid. Deze raket van roestvrij staal is de oplossing met het kleinste gewicht. En veel goedkoper'', zegt Musk vol trots. ,,Ik ben heel blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Dit is een van de meeste inspirerende dingen die ik ooit heb gezien.'' Elon Musk is ook een man van het juiste mo- ment. Hij onthult zijn Starship elf jaar na de al lereerste lancering door SpaceX. ,,Toen lachte het geluk ons toe met de lancering van de Falcon-1'', zegt de Amerikaanse durfal. Sindsdien brengt zijn ruimtevaartbedrijf met grote regelmaat kunstmanen in een baan om de aarde. Ook zorgt zij voor de bevoorrading van het internationale ruimtestation ISS. Zijn Starship, aangedreven door een zoge noemde superheavy booster, is 50 meter hoog. De romp heeft een diameter van ruim 9 meter. Aanvankelijk zou hij landen op de uiteinden van zijn vleugels, nu heeft hij zes uitklapbare poten. Het laadvermogen bedraagt 150 ton, 150.000 kilo. Met deze indrukwekkende cijfers kan hij de ver gelijking aan met de Saturnus 5-raket, het werk paard dat vijftig jaar geleden de astronauten naar de maan bracht. Alleen Starship keert wel terug voor hergebruik, de Saturnus 5 niet. Kunstmanen Of er met het ruimtevaartuig meteen veel geld is te verdienen, is nog onduidelijk. Musk geeft toe dat er 'nog geen commerciële markt voor is'. Mogelijk gebruikt SpaceX Starship eerst zelf om eigen kunstmanen uit te zetten, onder meer voor zijn Starlink internetservice. Op een ideale dag zou het ruimtevaartuig meerdere keren kunnen worden gelanceerd. Musk onderzoekt ook de kansen voor snelle reizen over de wereld. Voor bijvoorbeeld een trip van New York naar Tokio. In 30 minuten! Passa giers moeten wel veel geld hebben. ,,Starship is eigenlijk een een intercontinentale ballistische ZATERDAG 12 OKTOBER 2019 GO A maan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 70