II Zeeuws slavernijverleden en de Bijbel 10 ZEELAND Monnikenwerk PORTRETTEN MARIE TAK VAN POORTVLIET MUSEUM van Jopie Ruys. Een compositie in wit, grijs en zwart van een puber meisje dat met enige tegenzin lijkt te poseren. Sluijters weet natura lisme en expressiviteit op heel persoonlijke manier te combine ren. Door het gekozen palet komt wat er aan kleur in het portret ver schijnt des te sterker naar voren. Gedurfd is ook de compositie. Sluijters schildert het meisje niet van top tot teen: aan de onderzijde van het vlak zie je alleen haar witte sokjes. Het boeiende aan deze tentoon- Jan Toorop is als trekker van de Domburgse kunstenaarskolonie vanzelfsprekend aanwezig stelling is de verscheidenheid aan visies, materialen en technieken. Dat biedt uitstekende mogelijkhe den om te vergelijken. Zo blijkt dat geïnspireerd vakmanschap ook na de oorlog aanwezig is. Het subtiele portret dat Reinier de Muynck maakte van Hans Warren kan zich meten met het werk van Van Veen. Zoals Douwe Vosselman in zijn serie indringende zelfportret ten de beheersing van Sluijters combineert met een mooie balans tussen naturalisme en expressio nisme. De portretten die Annelies Hoek en Trees Verwilligen maak ten zijn luchtiger, terwijl de ex pressieve aanpak zich sterk mani festeert in de schilderijen van Ma rijke Gussenhoven en Hans Verha gen. Een tentoonstelling als deze is te vergelijken met op een terrasje zitten en kijken naar de mensen die passeren. Met als extra de blik van de kunstenaars door wier ogen je hen ziet. Het is een overrompelende verzameling. 125 portretten in een niet al te grote ruimte. Toch straalt de zorgvuldigheid waarmee Francisca van Vloten deze tijdelijke collectie heeft samengebracht ervan af. Elk werk heeft een relatie met Zeeland. De gepor- tretteerden of degenen die het werk maakten hebben hier korte of langere tijd gewoond of doen dat nog steeds. Verder selecteerde Van Vloten werk uit Zeeuwse collec ties. Het gegeven portret is trou wens breed opgevat. Ik zie bijvoor beeld ook een heerlijk impressio nistisch schilderijtje van Kirill Datsouk, waarin de twee afge beelde mensen niet meer dan fi guranten zijn in een zomers tuin- tafereel. De drie prenten van Peter Alma, een vriend van Mondriaan, zijn ook geen doorsneeportretten. Alma maakte in de jaren 20 van de vorige eeuw zijn werk dienstbaar aan het verspreiden van de sociale revolutie. Eén van zijn prenten verbeeldt in een strakke vormen taal de balans tussen wonen, wer ken en het produceren van voed sel. Nog steeds een relevant thema. Het getoonde werk start met de jaren 70 en 80 van de 19e eeuw en loopt door tot het heden. Jan Toorop is als trekker van de Dom- burgse kunstenaarskolonie van zelfsprekend aanwezig. Zijn werk maakt deel uit van enkele kabinet ten met grafiek- en tekenkunst. Hij etaleert zijn meesterschap over de lijn zowel in losse, rake teke ningen als in het doorwerkte Por trait of a lady. Dat vakmanschap is bij veel van zijn tijdgenoten on miskenbaar aanwezig, met sterke voorbeelden in de impressionisti sche, de naturalistische en in de expressieve sfeer. Mooi is bijvoor- beeld hoe Maurice Goth met losse kleurvlekken een enkel personage oproept dat in de natuur zit te ge nieten. Witte sokjes Heel anders, strak van lijn en ver stild qua sfeer, is het werk van Jan Heyse. Enigszins daarmee ver want is een klassiek portret door Karel van Veen, die in Veere naast Heyse woonde en onder andere bekend werd met zijn statieportret van koningin Juliana. Mijn per soonlijke hoogtepunt is het por tret dat Jan Sluijters in 1928 maakte Afgelopen woensdag was er een symposium in Middel burg over de afschaffing van de slavernij. Handel in tot slaaf ge maakte mensen, maakt deel uit van de geschiedenis van Zeeland. Het bracht economische voorspoed in onder andere Middelburg en Vlis- singen. Nakomelingen van slaven resteerden familiegeschiedenissen die gruwelijk zijn. Commissaris van de Koning, Han Polman, gaf aan waarom het van belang is hier bij stil te staan: ,,Als je het verleden kent, kun je het heden begrijpen en de toekomst vormgeven." In de omgang tussen mensen met een verschillende huidskleur gaat veel goed, maar sommige opvattingen en gedragingen zijn - hoe bizar dat misschien klinkt - nog steeds gete kend door het slavernijverleden. Deze week keek ik hoe religie een rol heeft gespeeld bij het ontstaan van die denkbeelden. De slavernij speelde zich meestal ver buiten het dagelijks leven van de Zeeuwen af. Totdat een schip met een 'partij' op Portugezen buitgemaakte slaven in Middelburg aanmeert. Ze blijken te zijn ge doopt en christenen mochten naar de opvattingen destijds, niet tot slaaf worden gemaakt of worden verhandeld. Zeeland zat er flink mee in de maag. Aan het debat over slavenhandel vanaf het midden van de zeventiende eeuw, namen ook Zeeuwse predikanten deel. Er wa ren predikanten die de slavenhan del goedkeurden, waaronder Ude- mans uit Zierikzee. Volgens hem hadden heidenen de slavernij te danken aan hun eigen leven als zondaar. Christenen konden geen slaven worden, want door Christus 'syne doot, alleene vry ghemaeckt vande geestelijcke slavernie des duyvels, ende der sonde.' Om God te kunnen dienen moesten christe nen ook lichamelijk vrij zijn, vond hij. Andere predikanten rechtvaar digen slavernij op basis van een vervloeking door Noach. De af stammelingen van Cham, zo luidt de opvatting, komen terecht in Afrika en kunnen enkel middels li chamelijk geweld tot arbeid aange zet worden. Het idee was dat ze on der een hard slavenregime tot ont plooiing zouden kunnen komen. Dat is een hardnekkige en ver keerde uitleg met kwalijke gevol gen, stelt Oud Testamenticus prof.dr. Eric Peels naar aanleiding van verkiezingen in Zuid-Afrika in het Reformatorisch Dagblad van 13 mei 2019. Onder de tegenstanders van slavernij in de zeventiende eeuw bevinden zich ook predikan ten. Bekende zoals als Voetius en Hondius, maar ook Zeeuwen als Gregorius de Raad, predikant in Vlissingen en Johannes de Mey, predikant op Zuid-Beveland. Eind goed al goed? Vergeet het maar. Speciaal VN-rapporteur voor racisme en xenofobie, Tendayi Achiume, riep afgelopen maandag in haar persconferentie de Neder landse overheid op meer te doen om racisme te bestrijden, onder meer door onderwijs te geven over de geschiedenis en de gevolgen van slavernij. En zullen we het daarbij dan ook eens hebben over de rol van religie? zaterdag 12 oktober 2019 Mensen kijken in Domburg AA Zelfportret van Douwe Vos- selman en Portret van M.J. Ruys van Jan Sluijters. fotos nico out T/m 3 november: Zeeuwse por tretten II. MTVP Museum Dom burg, Ooststraat 10a, Domburg. Di t/m zo 13.00-17.00 uur. Nico Out Recensie José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38