'Sylvia Kristel nam het leven zoals het kwam, zonder rancuneus te zijn' RECENSIE Borduren uit liefde of verzet Kristels levensstijl kan rock-'n-roll worden genoemd. Sterker: ze zou Amy Winehouse eruit hebben gedronken, zegt Rethans. ,,Ja- renlang begon ze haar ochtend met bier - 'er zitten toch granen in?' riep ze dan - en ze sloeg dagelijks een fles wodka achter over. Ze snoof met gemak tien gram coke per week; dan moet je aardig je best doen. Die gewoonten, in combinatie met gigan tisch veel sigaretten, zorgden ervoor dat haar omgeving dacht dat ze de 40 niet zou halen. Later is ze alsnog ernstig ziek gewor den, ze kreeg keel- en longkanker.'' Naar het waarom van haar destructieve gedrag blijft het deels gissen. Maar Rethans vermoedt - ze raadpleegde forensisch psy choloog Corine de Ruiter - dat emotionele verwaarlozing in de liefdeloze jeugd van de Emmanuelle-ster daarmee te maken heeft. Kristels ouders hadden veel meer oog voor het runnen van hun hotel dan voor het wel zijn van hun kinderen. ,,Misschien dat ze daardoor onthecht was. En dat ze dacht dat ze geen leuke man verdiende. Ze oogde vaak als een eenzaam en verloren persoon. Haar tegenstrijdige kanten verbazen mij nog steeds en ondanks mijn onderzoek blijft Sylvia deels een mysterie. Daarnaast was zij een theatrale persoonlijkheid die niet kon omgaan met het plotselinge suc ces. Ze was pas 21 toen ze een wereldster werd.'' De tragiek van Kristels leven schuilt verder in het feit dat ze het genre waarin ze succesvol was niet kon omarmen, zegt Rethans. ,,Ze wilde zwaardere rollen, maar nam dan weer niet de moeite zich te verbe teren als actrice. Daardoor mislukte ze in Hollywood. Toen ze ook nog bijna al haar geld verloor doordat haar tweede echtgenoot Philippe Blot haar aan de rand van de finan ciële afgrond bracht, was ze terug bij af" Het mooie aan Sylvia Kristel was dat ze zich altijd weer wist op te richten. „On danks haar ziekte, tegenslagen en relatie problemen. Ze begon met schilderen en exposeren, ze ging het toneel op terwijl ze het doodeng vond. En ze nam het leven zoals het kwam zonder rancuneus te zijn. Die kracht wilde ik ook laten zien in mijn biografie. Want de documentaire van Mi- chiel van Erp uit 2007 focust op verloede ring, terwijl haar autobiografie Naakt maar een deel van haar verhaal schetst. Ik denk dat Sylvia minder zou zijn veroordeeld als ze in deze tijd carrière had gemaakt. Men sen kijken niet meer zo snel ergens van op. Aan de andere kant is het de vraag of ze het ook nu als actrice zou hebben ge maakt.'' Clare Hunter begint haar prachtig geschreven Levensdra den; een wereldgeschiedenis door het oog van de naald (Balans, €25) met een bezoek aan het 70 meter lange Tapijt van Bayeux. Het wandtapijt is een borduur werk uit de middeleeuwen vol paarden en soldaten met pijl en boog. Hunters kennersogen (zij is textielkunstenaar) zien zo veel meer dan een oorlogstafe reel: de tederheid van de steken, een gemiste steek omdat iemand moe was, en ook waar de wol op was. Hunter geeft bo vendien stem aan de vrouwen die het tapijt weefden maar on genoemd blijven in het Franse museum. 'Al die uren werk, die vindingrijkheid en fantasie van die vrouwen, opzijgeschoven alsof ze er niet toe doen.' In een waaier van verras sende verhalen toont Clare Hunter dat over de hele wereld in alle tijden werd geborduurd en genaaid uit liefde, verzet, on recht en macht. Veteranen van de Eerste Wereldoorlog naai den een kleed voor een gedenkmis. Vrouwen in een inrichting weefden noodkreten op hun ziekenhuisjas. Moeders van de verdwenen jongeren in Argentinië naaiden hun namen op hoofddoeken. En naaien doet er nog steeds toe: Hunter beschrijft haar werk als kunste naar in Schotland. Met mannen met een verstandelijke beper king naaide ze gordijnen voor een ziekenhuiscafé. En voor de zestien Schotse kleuters die in 1996 door een verwarde man werden doodgeschoten, maakte ze herdenkingsbanieren. Ge weldig mens, geweldig boek. 34 Lezen In de schijnwerpers La Kristel in 2011, een jaar voor haar overlijden. Begeerd en verguisd; het leven van Sylvia Kristel van Suzanne Rethans verschijnt op donderdag, 17 oktober bij uitgeverij Atlas Contact (€25). Begeerd en verguisd LtVENS GESCHIEDENIS DRADEN x ■asfcsss. Clare Hunter, Levensdraden —Maaike Lange

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 122