'Sylvia Kristel nam
het leven zoals het
kwam, zonder
rancuneus te zijn'
RECENSIE
Borduren uit
liefde of verzet
Kristels levensstijl kan rock-'n-roll worden
genoemd. Sterker: ze zou Amy Winehouse
eruit hebben gedronken, zegt Rethans. ,,Ja-
renlang begon ze haar ochtend met bier
- 'er zitten toch granen in?' riep ze dan -
en ze sloeg dagelijks een fles wodka achter
over. Ze snoof met gemak tien gram coke
per week; dan moet je aardig je best doen.
Die gewoonten, in combinatie met gigan
tisch veel sigaretten, zorgden ervoor dat
haar omgeving dacht dat ze de 40 niet zou
halen. Later is ze alsnog ernstig ziek gewor
den, ze kreeg keel- en longkanker.''
Naar het waarom van haar destructieve
gedrag blijft het deels gissen. Maar Rethans
vermoedt - ze raadpleegde forensisch psy
choloog Corine de Ruiter - dat emotionele
verwaarlozing in de liefdeloze jeugd van de
Emmanuelle-ster daarmee te maken heeft.
Kristels ouders hadden veel meer oog voor
het runnen van hun hotel dan voor het wel
zijn van hun kinderen. ,,Misschien dat ze
daardoor onthecht was. En dat ze dacht dat
ze geen leuke man verdiende. Ze oogde
vaak als een eenzaam en verloren persoon.
Haar tegenstrijdige kanten verbazen mij
nog steeds en ondanks mijn onderzoek
blijft Sylvia deels een mysterie. Daarnaast
was zij een theatrale persoonlijkheid die
niet kon omgaan met het plotselinge suc
ces. Ze was pas 21 toen ze een wereldster
werd.''
De tragiek van Kristels leven schuilt
verder in het feit dat ze het genre waarin
ze succesvol was niet kon omarmen, zegt
Rethans. ,,Ze wilde zwaardere rollen, maar
nam dan weer niet de moeite zich te verbe
teren als actrice. Daardoor mislukte ze in
Hollywood. Toen ze ook nog bijna al haar
geld verloor doordat haar tweede echtgenoot
Philippe Blot haar aan de rand van de finan
ciële afgrond bracht, was ze terug bij af"
Het mooie aan Sylvia Kristel was dat
ze zich altijd weer wist op te richten. „On
danks haar ziekte, tegenslagen en relatie
problemen. Ze begon met schilderen en
exposeren, ze ging het toneel op terwijl
ze het doodeng vond. En ze nam het leven
zoals het kwam zonder rancuneus te zijn.
Die kracht wilde ik ook laten zien in mijn
biografie. Want de documentaire van Mi-
chiel van Erp uit 2007 focust op verloede
ring, terwijl haar autobiografie Naakt maar
een deel van haar verhaal schetst. Ik denk
dat Sylvia minder zou zijn veroordeeld als
ze in deze tijd carrière had gemaakt. Men
sen kijken niet meer zo snel ergens van
op. Aan de andere kant is het de vraag of
ze het ook nu als actrice zou hebben ge
maakt.''
Clare Hunter begint haar
prachtig geschreven Levensdra
den; een wereldgeschiedenis door
het oog van de naald (Balans,
€25) met een bezoek aan het 70
meter lange Tapijt van Bayeux.
Het wandtapijt is een borduur
werk uit de middeleeuwen vol
paarden en soldaten met pijl en
boog. Hunters kennersogen (zij
is textielkunstenaar) zien zo
veel meer dan een oorlogstafe
reel: de tederheid van de steken,
een gemiste steek omdat
iemand moe was, en ook waar
de wol op was. Hunter geeft bo
vendien stem aan de vrouwen
die het tapijt weefden maar on
genoemd blijven in het Franse
museum. 'Al die uren werk, die
vindingrijkheid en fantasie van
die vrouwen, opzijgeschoven
alsof ze er niet toe doen.'
In een waaier van verras
sende verhalen toont Clare
Hunter dat over de hele wereld
in alle tijden werd geborduurd
en genaaid uit liefde, verzet, on
recht en macht. Veteranen van
de Eerste Wereldoorlog naai
den een kleed voor een
gedenkmis. Vrouwen in een
inrichting weefden noodkreten
op hun ziekenhuisjas. Moeders
van de verdwenen jongeren in
Argentinië naaiden hun namen
op hoofddoeken. En naaien
doet er nog steeds toe: Hunter
beschrijft haar werk als kunste
naar in Schotland. Met mannen
met een verstandelijke beper
king naaide ze gordijnen voor
een ziekenhuiscafé. En voor de
zestien Schotse kleuters die in
1996 door een verwarde man
werden doodgeschoten, maakte
ze herdenkingsbanieren. Ge
weldig mens, geweldig boek.
34
Lezen
In de schijnwerpers
La Kristel in 2011,
een jaar voor haar
overlijden.
Begeerd en verguisd; het leven van Sylvia
Kristel van Suzanne Rethans verschijnt op
donderdag, 17 oktober bij uitgeverij Atlas
Contact (€25).
Begeerd en verguisd
LtVENS GESCHIEDENIS
DRADEN x
■asfcsss. Clare Hunter,
Levensdraden
—Maaike Lange