II 'Wiet voor iedereen lost overlast op' Nieuw tankstation aan Kenniswerf Vlissingen 7 BIBER BOULEVARD De Biber pronkt al vijf jaar aan de groene boulevard van Vlissingen. Om de onderzeeboot nog meer in de kijker te zetten, hebben Vrienden van het muZEEum de zeecontainer waarin deze ligt, van verlichting voorzien. donderdag 10 oktober 2019 René Hoonhorst Vlissingen Het Zeeuws maritiem muZEEum van Vlissin gen heeft de bijzondere onderzeeboot al zo'n vijftien jaar onder zijn hoede. De eerste paar jaren werkten Vrien den van het muZEEum en mede standers vooral aan het opknap pen van het vaartuig. Het roer werd vernieuwd en de verdwenen torpedo's nagemaakt en, evenals de boot, geschilderd. De Bever, zoals de eenpersoons duikboot in het Nederlands zou heten, was van 2007 tot 2014 te zien in Fort Rammekens. Staats bosbeheer vond dat de onderzee boot daar niet echt paste en ver volgens vond het oorlogsvaartuig een ideale plek in het herden- kingsgebied aan de Oranjedijk, dat Vlissingen destijds net aan het in richten was. Niek Peters is er blij mee. Als Vriend van het mu- ZEEum, maritiem manusje van al les en geschiedkundig geïnteres seerde, heeft hij zich verdiept in de historie van de in Vlissingen be landde Biber. Nog niet alles over de op oud jaarsdag 1950 opgedregde Biber is Niek Peters bij de de Biber, de eenmansduikboot die - als het enige Duitse 'oorlogsmonument' - in een container aan de groene boule vard in Vlissingen ligt. foto lex de meester bekend, weet Peters. ,,Bergingsbe- drijf Van Acker dacht een dagje voor 1951 begon voor de kust van Breskens een torpedo te hebben opgevist. Maar het bleek een een persoonsonderzeeboot. Ze losten het vaartuig zolang op een strandje bij Vlissingen, waardoor mensen op Nieuwjaarsdag dach ten dat-ie was aangespoeld." Onbekende zeeman De stoffelijke resten van de 'on derzeebootkapitein' zijn destijds geborgen en overgebracht naar de enige begraafplaats voor Duitse gevallenen in het Limburgse Ys- selsteyn. De inzittende is tot nu toe een onbekende zeeman, maar Peters hoopt binnen afzienbare tijd zijn naam en levensgeschiede- nis te achterhalen. ,,Met dna-on- derzoek is veel te achterhalen, maar om de resten op te kunnen graven, is toestemming van de Duitse staat nodig." Peters probeert ook nog via een andere weg de naam van de duik bootcommando te achterhalen. De inzittende van een tweede Biber overleefde destijds het naar de kel der schieten van zijn vaartuig, en werd als krijgsgevangene opge pakt. ,,De man leeft niet meer, maar we weten intussen wel dat hij in Engeland is gebleven. Mis schien dat via zijn nabestaanden de naam van zijn maat opduikt." Zo'n veertig Bibers waren eind 1944 actief, vooral in de mondin gen van de Westerschelde en de Theems. De bootjes hebben geen enkele invloed gehad op het ver loop van de Slag om de Schelde of de doorgaande strijd om de toe gang tot Antwerpen, stelt Peters. De geallieerden schrokken van die periscopen in de Schelde - Niek Peters, Vriend muZEEum ,,Wel zorgde het zien van perisco pen in de Schelde voor veel angst gevoelens. De geallieerden schrok ken, want onderzeeboten zouden helemaal niet in riviermondingen moeten kunnen opduiken." Na het afwerpen op het strand heeft de Biber in een halve eeuw een behoorlijke rondreis gemaakt, waarbij onder meer de Schelde- werf en het Polderhuis in Westka- pelle werden aangedaan. Filmpje Op de herdenkingsboulevard in Vlissingen is de Biber, die het wil lekeurige nummer 313 heeft gekre gen, helemaal op zijn plek, vindt Peters. ,,Vanaf dit weekeind staat de boot echt in de schijnwerpers. Over drie weken kunnen mensen ook een filmpje over de geschiede nis van de onderzeeër zien en za terdag 23 november tijdens een symposium over de Slag om de Schelde nemen we de vernieuwde container officieel in gebruik." Als iedere volwassene wiet mag kopen bij de twee coffee shops, is het binnen de kortste keren gebeurd met de overlast van straathandel in Vlissingen. René Hoonhorst Vlissingen Coffieshophouder Gerard Aarden herhaalt de oplossing die hij de af gelopen jaren vaker opperde nog maar eens. ,,Als de gemeente het i- criterium laat vallen, neemt de straathandel sterk af", betoogt hij. Vóór 2013, toen binnen- en buiten landers nog softdrugs mochten kopen bij coffeeshops, was er nau welijks of geen overlast door straathandel in de Vlissingse bin nenstad, stelt de eigenaar van Cof feeshop Aarden. Aarden was dinsdag aanwezig tij dens de door vijf oppostiepartijen gehouden bijeenkomst, maar kreeg niet meer de gelegenheid zijn visie te geven. Hij raadt de ge meenteraad aan uit te zoeken hoe- Aarden pleit voor de vrije verkoop van wiet; dan neemt de straathandel af veel overlast er was in de jaren vóór 2013 en in de jaren erna. ,,Ik zag tot zes jaar geleden nooit straatdealers in de binnenstad. Maar sinds wij alleen wiet mogen verkopen aan Nederlandse ingeze tenen van 18 jaar en ouder, zie je de straathandel opbloeien. Buiten landse toeristen, Duitsers voorop, en arbeidsmigranten worden in de stad rechtstreeks aangesproken door straatdealers." De coffeeshophouder pleit er daarom voor het ingezetenencrite- rium bij wijze van proef te schrap pen. Als de overlast niet vermin dert, kan het criterium door de burgemeester opnieuw worden ingevoerd. ,,Desnoods duurt de proef niet langer dan een jaar. Mocht het niet helpen, dan blijf ik bereid mijn zaak naar de rand van de stad te verhuizen, buiten bereik van een school of sportclub. Als er goede parkeergelegenheid is, wordt de overlast zo tot een minimum be perkt." VLISSINGEN De inwoners van Vlissingen mogen al niet klagen over het aantal tankstations binnen de stadsgrenzen. Binnen een paar maanden hoeven automobilisten die op de Kenniswerf werken of studeren de stad niet meer in, maar kunnen ze hun voertuig direct aan de Oostsouburgseweg volgooien. OK is een relatief nieuwe speler in de Zeeuwse oliehandel. De brandstoffen- en smeermiddelen handelaar met hoofdkantoor in Staphorst, heeft tot nu toe drie tankstations in West-Zeeuws- Vlaanderen en een in Middelburg. Burgemeester en wethouders van Vlissingen vinden wel dat er al be hoorlijk wat tankstations in de ge- meente zijn, maar laat de vestiging van nieuwe brandstofleveranciers - in tegenstelling tot die van super markten - aan de markt. OK is blij met een nieuw station met wasgelegenheid tussen de Oude Veerhavenweg en het spoor. ,,Vlakbij de bedrijven aan de Ken- niswerf en bedrijven op het nieuwe bedrijventerrein Souburg II", zegt woordvoerder Pieter Cieremans. Hij meldt verder dat OK voortdu rend naar uitbreiding van het areaal OK-stations zoekt. ,,Maar concrete plannen voor Zeeland zijn er nog niet. Die zijn voor een groot deel ook afhankelijk van overnamemo gelijkheden van bestaande stati ons." Duitse duikboot in de schijnwerpers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35