II
'Wiet voor iedereen lost overlast op'
Nieuw tankstation aan
Kenniswerf Vlissingen
7
BIBER BOULEVARD
De Biber pronkt
al vijf jaar aan de
groene boulevard
van Vlissingen. Om
de onderzeeboot
nog meer in de
kijker te zetten,
hebben Vrienden
van het muZEEum
de zeecontainer
waarin deze ligt, van
verlichting voorzien.
donderdag 10 oktober 2019
René Hoonhorst
Vlissingen
Het Zeeuws maritiem
muZEEum van Vlissin
gen heeft de bijzondere
onderzeeboot al zo'n
vijftien jaar onder zijn hoede. De
eerste paar jaren werkten Vrien
den van het muZEEum en mede
standers vooral aan het opknap
pen van het vaartuig. Het roer
werd vernieuwd en de verdwenen
torpedo's nagemaakt en, evenals
de boot, geschilderd.
De Bever, zoals de eenpersoons
duikboot in het Nederlands zou
heten, was van 2007 tot 2014 te
zien in Fort Rammekens. Staats
bosbeheer vond dat de onderzee
boot daar niet echt paste en ver
volgens vond het oorlogsvaartuig
een ideale plek in het herden-
kingsgebied aan de Oranjedijk, dat
Vlissingen destijds net aan het in
richten was. Niek Peters is er blij
mee. Als Vriend van het mu-
ZEEum, maritiem manusje van al
les en geschiedkundig geïnteres
seerde, heeft hij zich verdiept in de
historie van de in Vlissingen be
landde Biber.
Nog niet alles over de op oud
jaarsdag 1950 opgedregde Biber is
Niek Peters bij de de Biber, de eenmansduikboot die - als het enige Duitse 'oorlogsmonument' - in een container aan de groene boule
vard in Vlissingen ligt. foto lex de meester
bekend, weet Peters. ,,Bergingsbe-
drijf Van Acker dacht een dagje
voor 1951 begon voor de kust van
Breskens een torpedo te hebben
opgevist. Maar het bleek een een
persoonsonderzeeboot. Ze losten
het vaartuig zolang op een
strandje bij Vlissingen, waardoor
mensen op Nieuwjaarsdag dach
ten dat-ie was aangespoeld."
Onbekende zeeman
De stoffelijke resten van de 'on
derzeebootkapitein' zijn destijds
geborgen en overgebracht naar de
enige begraafplaats voor Duitse
gevallenen in het Limburgse Ys-
selsteyn. De inzittende is tot nu
toe een onbekende zeeman, maar
Peters hoopt binnen afzienbare
tijd zijn naam en levensgeschiede-
nis te achterhalen. ,,Met dna-on-
derzoek is veel te achterhalen,
maar om de resten op te kunnen
graven, is toestemming van de
Duitse staat nodig."
Peters probeert ook nog via een
andere weg de naam van de duik
bootcommando te achterhalen. De
inzittende van een tweede Biber
overleefde destijds het naar de kel
der schieten van zijn vaartuig, en
werd als krijgsgevangene opge
pakt. ,,De man leeft niet meer,
maar we weten intussen wel dat
hij in Engeland is gebleven. Mis
schien dat via zijn nabestaanden
de naam van zijn maat opduikt."
Zo'n veertig Bibers waren eind
1944 actief, vooral in de mondin
gen van de Westerschelde en de
Theems. De bootjes hebben geen
enkele invloed gehad op het ver
loop van de Slag om de Schelde of
de doorgaande strijd om de toe
gang tot Antwerpen, stelt Peters.
De geallieerden
schrokken van die
periscopen in de
Schelde
- Niek Peters, Vriend muZEEum
,,Wel zorgde het zien van perisco
pen in de Schelde voor veel angst
gevoelens. De geallieerden schrok
ken, want onderzeeboten zouden
helemaal niet in riviermondingen
moeten kunnen opduiken."
Na het afwerpen op het strand
heeft de Biber in een halve eeuw
een behoorlijke rondreis gemaakt,
waarbij onder meer de Schelde-
werf en het Polderhuis in Westka-
pelle werden aangedaan.
Filmpje
Op de herdenkingsboulevard in
Vlissingen is de Biber, die het wil
lekeurige nummer 313 heeft gekre
gen, helemaal op zijn plek, vindt
Peters. ,,Vanaf dit weekeind staat
de boot echt in de schijnwerpers.
Over drie weken kunnen mensen
ook een filmpje over de geschiede
nis van de onderzeeër zien en za
terdag 23 november tijdens een
symposium over de Slag om de
Schelde nemen we de vernieuwde
container officieel in gebruik."
Als iedere volwassene wiet
mag kopen bij de twee coffee
shops, is het binnen de kortste
keren gebeurd met de overlast
van straathandel in Vlissingen.
René Hoonhorst
Vlissingen
Coffieshophouder Gerard Aarden
herhaalt de oplossing die hij de af
gelopen jaren vaker opperde nog
maar eens. ,,Als de gemeente het i-
criterium laat vallen, neemt de
straathandel sterk af", betoogt hij.
Vóór 2013, toen binnen- en buiten
landers nog softdrugs mochten
kopen bij coffeeshops, was er nau
welijks of geen overlast door
straathandel in de Vlissingse bin
nenstad, stelt de eigenaar van Cof
feeshop Aarden.
Aarden was dinsdag aanwezig tij
dens de door vijf oppostiepartijen
gehouden bijeenkomst, maar
kreeg niet meer de gelegenheid
zijn visie te geven. Hij raadt de ge
meenteraad aan uit te zoeken hoe-
Aarden pleit voor de
vrije verkoop van
wiet; dan neemt de
straathandel af
veel overlast er was in de jaren
vóór 2013 en in de jaren erna. ,,Ik
zag tot zes jaar geleden nooit
straatdealers in de binnenstad.
Maar sinds wij alleen wiet mogen
verkopen aan Nederlandse ingeze
tenen van 18 jaar en ouder, zie je de
straathandel opbloeien. Buiten
landse toeristen, Duitsers voorop,
en arbeidsmigranten worden in de
stad rechtstreeks aangesproken
door straatdealers."
De coffeeshophouder pleit er
daarom voor het ingezetenencrite-
rium bij wijze van proef te schrap
pen. Als de overlast niet vermin
dert, kan het criterium door de
burgemeester opnieuw worden
ingevoerd.
,,Desnoods duurt de proef niet
langer dan een jaar. Mocht het niet
helpen, dan blijf ik bereid mijn
zaak naar de rand van de stad te
verhuizen, buiten bereik van een
school of sportclub. Als er goede
parkeergelegenheid is, wordt de
overlast zo tot een minimum be
perkt."
VLISSINGEN De inwoners van
Vlissingen mogen al niet klagen
over het aantal tankstations binnen
de stadsgrenzen. Binnen een paar
maanden hoeven automobilisten
die op de Kenniswerf werken of
studeren de stad niet meer in, maar
kunnen ze hun voertuig direct aan
de Oostsouburgseweg volgooien.
OK is een relatief nieuwe speler
in de Zeeuwse oliehandel. De
brandstoffen- en smeermiddelen
handelaar met hoofdkantoor in
Staphorst, heeft tot nu toe drie
tankstations in West-Zeeuws-
Vlaanderen en een in Middelburg.
Burgemeester en wethouders van
Vlissingen vinden wel dat er al be
hoorlijk wat tankstations in de ge-
meente zijn, maar laat de vestiging
van nieuwe brandstofleveranciers -
in tegenstelling tot die van super
markten - aan de markt.
OK is blij met een nieuw station
met wasgelegenheid tussen de
Oude Veerhavenweg en het spoor.
,,Vlakbij de bedrijven aan de Ken-
niswerf en bedrijven op het nieuwe
bedrijventerrein Souburg II", zegt
woordvoerder Pieter Cieremans.
Hij meldt verder dat OK voortdu
rend naar uitbreiding van het areaal
OK-stations zoekt. ,,Maar concrete
plannen voor Zeeland zijn er nog
niet. Die zijn voor een groot deel
ook afhankelijk van overnamemo
gelijkheden van bestaande stati
ons."
Duitse duikboot in de schijnwerpers