HESTE van eindeloos werk zoeken naar direct succes boeken. •f nationale w vacaturebank ECONOMIE 17 Zolang de wereld bevolking groeit, is er genoeg plastic afval OESO wil belastingontwijking Apple en Amazon tegengaan olie. Het is diesel zonder andere zaken. Er zit nauwelijks stikstof in, nauwelijks zwavel en ook geen fijnstof. En er zitten bijna geen aromaten in. Bij verbranding zie je vrijwel geen zwarte rook. Je ruikt het niet.'' Vrachtwagenondernemers zeg gen te besparen op onderhouds kosten sinds ze Neste MY tanken, zegt Vanacker. Dat is een meeval ler, want aan de pomp zal Neste MY duurder zijn dan gewone die sel. ,,Het is duurder om te produ ceren. Zelfs afval heeft z'n prijs, terwijl aardolie momenteel erg goedkoop is.'' Hoeveel duurder kan hij niet zeggen. Hij gaat voor alsnog uit van 'ietsjes duurder'. Hoewel Neste MY nu als merk in Nederland is gelanceerd, is de hernieuwbare diesel hier op kleine schaal al meer dan een jaar ver krijgbaar. In Friesland is het te koop als Blauwe diesel bij de Ta- moil-tankstations. Ook in Alk maar en Heerlen heeft Tamoil pompen met blauwe diesel. De prijs ligt ruim 20 cent per liter ho ger dan die van gewone diesel. Be halve bij Tamoil zal de milieu vriendelijke brandstof te koop zijn bij enkele stations van Esso, Fire- zone en DCB. Volgens Vanacker is de Neder landse klant zo ver dat hij die dub beltjes extra voor schone brand stof wil neertellen. „Nederlanders lopen voorop in het nemen van milieumaatregelen.'' Hij zegt niet alleen op de particulier te mikken, maar ook op transportonderne mers die graag schoner willen rij den. Raffinaderij Neste is in 1949 opgericht als het staatsoliebedrijf van Finland. Be gin deze eeuw schakelde het con cern, dat nog steeds voor de helft in handen is van de Finse over heid, over op hernieuwbare brandstoffen. De oudste fabrieken die hernieuwbare diesel maken, dateren van 2007 en 2009 en staan in het Finse Porvoo. Het bedrijf heeft een grote raffinaderij in Sin gapore en sinds 2011 nog een in -Peter Vanacker, Neste #RenewableDfc Til, IMV'I Rotterdam. ,,Hier produceren we jaarlijks 1 miljoen ton brandstof. We bestuderen verdere uitbrei ding. Het gaat om miljardeninves teringen, maar we hebben er ver trouwen in dat we onze productie moeten verhogen.'' Hij steunt daarbij op de zeker heid dat de luchtvaart blijft groeien. ,,Met 3 procent per jaar. Als luchtvaartmaatschappijen wil len voorkomen dat hun vervuiling met dezelfde tred stijgt, zullen ze onze brandstof moeten aanschaf fen." Zijn bedrijf heeft inmiddels contracten met brandstofleveran cier Air BP en luchtvaartmaat schappij Lufthansa. Ondertussen werkt Neste aan de volgende stappen. Het veroveren van de Chinese markt staat op Vanackers verlanglijst en het ma ken van brandstof uit plastic afval. ,,Over tien jaar willen we 1 miljoen ton afvalplastic verwerken tot schone diesel. We breken het plas tic volledig af en gebruiken de mo leculen opnieuw voor de produc tie van brandstof en groene kool waterstoffen.'' Technisch lastig, maar niet onmogelijk, zegt hij. ,,Het probleem is in ieder geval niet of er genoeg afval is. Zolang de wereldbevolking groeit, zal daarvan voldoende zijn.'' Overheden moeten meer moge lijkheden krijgen om techreu- zen als Amazon en Apple belas ting te laten betalen - ook in landen waar ze geen kantoor hebben. Dat schrijft de Organi satie voor Economische Samen werking en Ontwikkeling (OESO). De denktank kreeg van meer dan 130 landen de op- dracht om een voorstel voor een grootscheepse vernieuwing van internationale belastingregelge ving op te stellen. Nieuwe regels zijn nodig om belastingontwij king tegen te gaan. De regel dat multinationals alleen belasting betalen in landen waar ze fysiek aanwezig zijn, raakt steeds meer omstreden en achterhaald. 'Lagelonenlanden in Afrika raken achterop' Rapport waarschuwt voor 5G-netwerken Snelle 5G-netwerken zullen al lerlei economische sectoren gaan veranderen, reden om heel waakzaam te zijn voor cyberaan- vallen en andere veiligheidsrisi co's. Daarvoor waarschuwt een EU-rapport waarin de kwets baarheden van 5G zijn opge somd. 5G zou aanvallers meer mogelijkheden geven 'om toe te slaan'. ,,5G maakt ons afhankelij ker van derde partijen, het is daarom goed te kijken met wie je in zee gaat'', stelde EU-com- missaris Julian King. ,,En we moeten niet te veel op één be drijf leunen.'' I WNS^ «Jjctr donderdag 10 oktober 2019 GO Diesel uit onder meer slachtafval en visolie. Helder, iets dikker dan water, zuiverder dan diesel uit aardolie, be looft de Finse fabrikant. Ml II Apple ligt bij de OESO onder een vergrootglas. foto ap PARIJS WASHINGTON Ontwikkelingslanden moeten meer vaart maken met hervor mingen. Anders raken ze steeds verderop bij landen die de nood zaak van veranderingen wel hebben ingezien, aldus het Inter nationaal Monetair Fonds. Vol gens het IMF was er in de jaren 90 nog sprake van een grote golf aan hervormingen, bij voorbeeld in Sri Lanka, Egypte en de Filipijnen. Maar de laatste jaren lijkt het hervormingstempo duidelijk afgenomen. Vooral in lagelonenlanden in Afrika ten zuiden van de Sahara is nog veel werk te verzetten. BRUSSEL vind jouw baan op nationalevacaturebank.nl De raffinaderij van Neste op de Maasvlakte bij Rotterdam. FOTO ARIE KIEVIT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17