HESTE
van eindeloos
werk zoeken
naar direct
succes boeken.
•f nationale
w vacaturebank
ECONOMIE 17
Zolang de
wereld
bevolking
groeit, is er
genoeg
plastic afval
OESO wil belastingontwijking
Apple en Amazon tegengaan
olie. Het is diesel zonder andere
zaken. Er zit nauwelijks stikstof in,
nauwelijks zwavel en ook geen
fijnstof. En er zitten bijna geen
aromaten in. Bij verbranding zie je
vrijwel geen zwarte rook. Je ruikt
het niet.''
Vrachtwagenondernemers zeg
gen te besparen op onderhouds
kosten sinds ze Neste MY tanken,
zegt Vanacker. Dat is een meeval
ler, want aan de pomp zal Neste
MY duurder zijn dan gewone die
sel. ,,Het is duurder om te produ
ceren. Zelfs afval heeft z'n prijs,
terwijl aardolie momenteel erg
goedkoop is.'' Hoeveel duurder
kan hij niet zeggen. Hij gaat voor
alsnog uit van 'ietsjes duurder'.
Hoewel Neste MY nu als merk
in Nederland is gelanceerd, is de
hernieuwbare diesel hier op kleine
schaal al meer dan een jaar ver
krijgbaar. In Friesland is het te
koop als Blauwe diesel bij de Ta-
moil-tankstations. Ook in Alk
maar en Heerlen heeft Tamoil
pompen met blauwe diesel. De
prijs ligt ruim 20 cent per liter ho
ger dan die van gewone diesel. Be
halve bij Tamoil zal de milieu
vriendelijke brandstof te koop zijn
bij enkele stations van Esso, Fire-
zone en DCB.
Volgens Vanacker is de Neder
landse klant zo ver dat hij die dub
beltjes extra voor schone brand
stof wil neertellen. „Nederlanders
lopen voorop in het nemen van
milieumaatregelen.'' Hij zegt niet
alleen op de particulier te mikken,
maar ook op transportonderne
mers die graag schoner willen rij
den.
Raffinaderij
Neste is in 1949 opgericht als het
staatsoliebedrijf van Finland. Be
gin deze eeuw schakelde het con
cern, dat nog steeds voor de helft
in handen is van de Finse over
heid, over op hernieuwbare
brandstoffen. De oudste fabrieken
die hernieuwbare diesel maken,
dateren van 2007 en 2009 en staan
in het Finse Porvoo. Het bedrijf
heeft een grote raffinaderij in Sin
gapore en sinds 2011 nog een in
-Peter Vanacker, Neste
#RenewableDfc
Til, IMV'I
Rotterdam. ,,Hier produceren we
jaarlijks 1 miljoen ton brandstof.
We bestuderen verdere uitbrei
ding. Het gaat om miljardeninves
teringen, maar we hebben er ver
trouwen in dat we onze productie
moeten verhogen.''
Hij steunt daarbij op de zeker
heid dat de luchtvaart blijft
groeien. ,,Met 3 procent per jaar.
Als luchtvaartmaatschappijen wil
len voorkomen dat hun vervuiling
met dezelfde tred stijgt, zullen ze
onze brandstof moeten aanschaf
fen." Zijn bedrijf heeft inmiddels
contracten met brandstofleveran
cier Air BP en luchtvaartmaat
schappij Lufthansa.
Ondertussen werkt Neste aan de
volgende stappen. Het veroveren
van de Chinese markt staat op
Vanackers verlanglijst en het ma
ken van brandstof uit plastic afval.
,,Over tien jaar willen we 1 miljoen
ton afvalplastic verwerken tot
schone diesel. We breken het plas
tic volledig af en gebruiken de mo
leculen opnieuw voor de produc
tie van brandstof en groene kool
waterstoffen.'' Technisch lastig,
maar niet onmogelijk, zegt hij.
,,Het probleem is in ieder geval
niet of er genoeg afval is. Zolang
de wereldbevolking groeit, zal
daarvan voldoende zijn.''
Overheden moeten meer moge
lijkheden krijgen om techreu-
zen als Amazon en Apple belas
ting te laten betalen - ook in
landen waar ze geen kantoor
hebben. Dat schrijft de Organi
satie voor Economische Samen
werking en Ontwikkeling
(OESO). De denktank kreeg van
meer dan 130 landen de op-
dracht om een voorstel voor een
grootscheepse vernieuwing van
internationale belastingregelge
ving op te stellen. Nieuwe regels
zijn nodig om belastingontwij
king tegen te gaan. De regel dat
multinationals alleen belasting
betalen in landen waar ze fysiek
aanwezig zijn, raakt steeds meer
omstreden en achterhaald.
'Lagelonenlanden in
Afrika raken achterop'
Rapport waarschuwt
voor 5G-netwerken
Snelle 5G-netwerken zullen al
lerlei economische sectoren
gaan veranderen, reden om heel
waakzaam te zijn voor cyberaan-
vallen en andere veiligheidsrisi
co's. Daarvoor waarschuwt een
EU-rapport waarin de kwets
baarheden van 5G zijn opge
somd. 5G zou aanvallers meer
mogelijkheden geven 'om toe te
slaan'. ,,5G maakt ons afhankelij
ker van derde partijen, het is
daarom goed te kijken met wie
je in zee gaat'', stelde EU-com-
missaris Julian King. ,,En we
moeten niet te veel op één be
drijf leunen.''
I WNS^ «Jjctr
donderdag 10 oktober 2019
GO
Diesel uit onder meer
slachtafval en visolie.
Helder, iets dikker dan
water, zuiverder dan
diesel uit aardolie, be
looft de Finse fabrikant.
Ml II
Apple ligt bij de OESO onder een vergrootglas. foto ap
PARIJS
WASHINGTON
Ontwikkelingslanden moeten
meer vaart maken met hervor
mingen. Anders raken ze steeds
verderop bij landen die de nood
zaak van veranderingen wel
hebben ingezien, aldus het Inter
nationaal Monetair Fonds. Vol
gens het IMF was er in de
jaren 90 nog sprake van een
grote golf aan hervormingen, bij
voorbeeld in Sri Lanka, Egypte
en de Filipijnen. Maar de laatste
jaren lijkt het hervormingstempo
duidelijk afgenomen. Vooral in
lagelonenlanden in Afrika ten
zuiden van de Sahara is nog veel
werk te verzetten.
BRUSSEL
vind jouw baan op nationalevacaturebank.nl
De raffinaderij van
Neste op de Maasvlakte
bij Rotterdam.
FOTO ARIE KIEVIT