Slob: 'Meer geld voor het onderwijs? Dat zit er nu niet in' NIEUWS 13 Coalitie botst over stikstof MEETPUNTEN MILIEUVERVUILING Regeringspartijen CDA en VVD uitten gisteren twijfels over het model om te bepalen uit welke sec toren stikstof in Nederland afkom stig is. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is de landbouw verant woordelijk voor 46 procent van alle stikstof die neerslaat in de Neder landse natuur. Ruim 6 procent komt van het wegverkeer en 0,1 procent uit de luchtvaart. Oud-mi nister Johan Remkes adviseerde op basis daarvan om de veestapel rond natuurgebieden in te krimpen en de maximumsnelheid op bepaalde wegen te verlagen. Het kabinet heeft die adviezen afgelopen vrij dag grotendeels overgenomen. Boeren en hun belangenorgani saties trekken de stikstofcijfers al ja ren in twijfel. Zij hebben kritiek op het geringe aantal meetpunten en de locatie daarvan. Zo zijn er slechts zes meetmasten voor ammoniak, de belangrijkste bron van stikstof die afkomstig is van veehouderijen. Stikstof Nederland naar sector 2018 46% Eén daarvan staat zo dicht bij een grote kippenstal, dat de meetresul taten volgens hen vertekend zijn. Die kritiek is deels terecht, zegt Jan Willem Erisman, hoogleraar in tegrale stikstofstudies. ,,Tot 2000 waren er meer meetpunten, maar die zijn wegbezuinigd. De overge bleven meetpunten zijn strategisch gekozen, maar het pluimveebedrijf in de buurt van het meetpunt Vre- depeel is de laatste jaren fors uitge breid. Het zou goed zijn als op meer plaatsen wordt gemeten.'' De zes ammoniakstations zijn niet de enige. In totaal zijn er in Ne derland 139 meetstations, legt stik- stofdeskundige Addo van Pul van het RIVM uit. ,,In tachtig natuurge bieden meten we de concentratie ammoniak. Daarnaast zijn er acht stations waar we meten hoeveel stikstof neerslaat met regen en 45 meetpunten voor stikstofoxiden.'' Stikstofoxiden zijn de belangrijkste bron van stikstof afkomstig van fos siele brandstoffen. Die meetpunten staan langs snelwegen, in de Rot terdamse haven en bij Schiphol. De 139 stations kunnen niet de tecteren hoeveel moleculen afkom stig zijn uit koeienpoep, de uitlaat van een auto of vliegtuigmotoren. Dat berekent het RIVM vervolgens met modellen. ,,We weten waar veehouderijen staan en hoeveel au to's over welke wegen rijden'', zegt Van Pul. ,,Door middel van emissie registratie kennen we de stikstof- uitstoot van alle bronnen. Die gege vens stoppen we in een model dat ook wordt gebruikt voor weers voorspellingen. Zo weten we hoe de stikstof zich door de lucht ver spreidt en waar die neerslaat.'' Daarbij wordt met twee maten gemeten, stelde de SGP gisteren. Volgens die partij wordt bij wegen gekeken naar de stikstof die neer slaat tot 5 kilometer van een weg, terwijl het effect bij boerderijen en bouwprojecten tot op 'oneindige afstand' wordt berekend. Het CDA trekt verder de 0,1 procent uitstoot van het vliegverkeer in twijfel. Het RIVM veegt die kritiek van tafel. ,,Als het om de bronnen van stikstof gaat, wordt elke uitstoot volledig meegerekend'', stelt Van Pul. ,,Ook die van auto- en vliegver keer. Vliegtuigen vliegen echter zo hoog dat de concentratie enorm is verdund tegen de tijd dat hun stik stof neerslaat. Bovendien wordt die deels omgezet in andere stoffen.'' Daarnaast is er kritiek op het ge brek aan transparantie van het RIVM en de grote onzekerheids marge (30 procent). Minister Schouten denkt wel dat er verbete ringen mogelijk zijn. Daarom zul- We weten waar veehouderijen staan en hoeveel auto's over de wegen rijden DEBAT len er meer meetpunten worden geregeld, beloofde zij gisteren. Erisman pleit ervoor dat ook sa tellietmetingen in het model wor den opgenomen. ,,Meer meetgege vens maken de onzekerheidsmarge kleiner.'' Ook hij vindt dat het RIVM meer openheid moet geven. Hij verwacht niet dat satellietme tingen en extra masten tot com pleet andere cijfers leiden. ,,Dat gaat om een verschil van enkele procen ten. Wellicht dat landbouw dan op 42 procent uitkomt in plaats van 46 procent, maar het blijft de belang rijkste bron van stikstofuitstoot.'' Premier Mark Rutte en Slob gaan volgende week woensdag in ge sprek met werkgevers en onder wijsbonden. Verschillende Kamer leden wilden van Slob weten wat hij in dat gesprek kon bieden. Maar de 'hoge verwachtingen' die D66- Kamerlid Paul van Meenen zei te hebben van de afspraak waarbij de minister-president aanschuift, maakte Slob in het debat niet waar. Slob benadrukte dat de sociale Inmiddels woekert er een uitslaande brand. Er is nu meer geld nodig partners zelf om het gesprek heb ben gevraagd. De werkgevers en bonden willen met Rutte om tafel omdat hij bij de Algemene Politieke Beschouwingen zei op zoek te wil len gaan naar extra geld, mits er eerst een nieuwe cao wordt geslo ten. Dat werd gezien als chantage. Volgens Slob had Rutte alleen aan gegeven dat het 'heel dienstbaar' zou zijn als de cao wordt gesloten. Volgens de oppositie is de maat vol nu het lerarentekort steeds zichtbaarder wordt. Meerdere Ka merleden haalden de 16de Montes sorischool in Amsterdam aan, die twee weken geleden aankondigde te moeten sluiten vanwege het le rarentekort. Zij willen actie van Slob. Ook regeringspartij D66 wil dat de loonkloof tussen het basison derwijs en het voortgezet onder wijs wordt gedicht. Volgens Van Meenen woedde er een paar jaar ge leden een veenbrand in het onder wijs. ,,Er kwamen toen twee em mers water voor een salarisverho ging en lagere werkdruk. Inmiddels woekert er een uitslaande brand. Er is meer nodig." Volgens PvdA en SP moet Van Meenen dan ook boter bij de vis doen en de premier en Slob met een opdracht naar het gesprek met de sociale partners sturen. Van Mee- nen stelde dat gesprek eerst te wil len afwachten. In de strijd tegen het lerarente kort pleitten de coalitiepartijen er in De Telegraaf voor om de toela tingstoets voor geschiedenis, aard rijkskunde en natuur en techniek op de pabo te schrappen. De taal- en rekentoets moest wel in stand blijven. Maar minister Ingrid van Engelshoven - die over de pabo's gaat - voelt er weinig voor de toela tingseisen te versoepelen. ,,Het is te makkelijk en te snel om te zeggen: dan doen we die toetsen maar niet.'' donderdag 10 oktober 2019 GO Hoe meten we eigenlijk hoeveel stikstof van boerderijen komt? Minister Carola Schouten van Landbouw wil dat er meer meet punten in Nederland komen om stikstof te meten. Regeringspar tijen CDA en VVD twijfelen aan het rekenmodel van het RIVM. Hoe weten we hoeveel stikstof van boerderijen komt, en hoe veel van vliegtuigen? Annemieke van Dongen Den Haag Industrie Overig Scheepvaart 31 4 32 Buitenland Land bouw Een boer injecteert gier in een akker. foto flip franssen/hh RIVM-meetmast met stikstofmeting op verschillende hoogtes -Addo van Pul, RIVM DEN HAAG De coalitiepar tijen botsen over maatrege len die boeren moeten nemen om de uitstoot van stikstof te verminderen. D66 wil een drijfmestverbod, tot grote woede van coalitiegeno ten CDA en VVD. Eerder haalde D66-Kamerlid Tjeerd de Groot zich al de woede op de hals van zijn co alitiepartners door een halve ring van de veestapel voor te stellen. Gisteren, tijdens een debat over de begroting van het ministerie van Landbouw, pleitte D66'er De Groot voor een drijfmestverbod. Zo'n verbod houdt in dat boe ren verplicht worden om poep en urine van vee gescheiden op te vangen in hun stallen: daardoor ontstaat geen 'drijf- mest'. Bij drijfmest komt am moniak vrij, wat als stikstof in de natuur neerslaat. Als poep en urine gescheiden moeten worden, vergt dat kostbare in vesteringen in stallen. Zowel CDA als VVD zeiden zo'n drijfmestverbod niet te accepteren. Peter Winterman Minister Arie Slob van Basis- en Voortgezet Onderwijs houdt vol dat er géén extra geld komt voor lerarensalarissen. ,,Structureel geld, dat zit er nu niet in'', zei hij tijdens een Kamerdebat over le raren. ,,We gaan wel kijken naar incidenteel geld.'' Hanneke Keultjes Den Haag -Paul van Meenen, Kamerlid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13