ECONOMIE 19 woensdag 9 oktober 2019 de onderzoekers zijn er aanwijzin gen dat de kinderen van de mijn werkers meer risico lopen op aan geboren misvormingen. Amnesty riep bedrijven in 2016 op om te onderzoeken waar hun kobalt vandaan komt, en of de win ning ervan gepaard gaat met men senrechtenschendingen. Onder meer BMW, Daimler en Renault hebben sindsdien informatie gepu bliceerd over hun toeleveringske tens. Volgens Amnesty moeten meer bedrijven openheid van za ken geven over waar hun kobalt vandaan komt. 'Elektrische voer tuigen zijn essentieel voor de af bouw van fossiele brandstoffen. Maar ze zijn momenteel niet zo ethisch verantwoord als verkopers ons doen geloven', stelde Amnesty onlangs in een bericht. Die oproep aan bedrijven is kei hard nodig, zegt Mark Dummett, Amnesty's Business Human Rights-onderzoeker. ,,Voor de meeste mijnwerkers in Congo is er sinds ons rapport in 2016 weinig veranderd'', zegt hij vanuit Londen. Alleen openheid van zaken geven, is volgens hem echter niet genoeg. ,,Grote afnemers moeten druk uit oefenen op lokale mijnen om de werkomstandigheden te verbete ren. Simpelweg de handelsrelatie verbreken met een toeleverancier of een embargo voor de DRC instel len, is niet de oplossing. Daarmee ontneem je de plaatselijke bevol- king haar broodwinning'', aldus Dummett. Er zijn wel wat hoopvolle initia tieven om de werkomstandigheden in Congo te verbeteren, vertelt Dummett. Zoals proeven met handmatige mijnbouw waarbij het beschermingsmateriaal en de vei ligheids- en milieucontroleurs worden geleverd door een van de grote mijnbouwbedrijven. Hoewel de schaal nog klein is, ziet Amnesty de oplossing in mijnen waarbij de arbeidsomstandigheden worden gecontroleerd. Dummett: ,,Het is mogelijk om kobalt handmatig on der duurzame en ethische omstan digheden te winnen, maar daarvoor is betere controle nodig.'' Kobaltvrij Accuproducent Panasonic en auto producenten Tesla en Volkswagen zien de oplossing in het ontwikke len van kobaltvrije batterijen. Ook universiteitslaboratoria proberen dergelijke batterijen te ontwikke len, maar voorlopig is nog geen en kel exemplaar klaar voor commer cieel gebruik. Onlangs gaf de Euro pese Unie nog een subsidie van 8 miljoen euro aan een Duits onder zoeksinstituut voor een kobaltvrije batterij die in 2030 op Europese bo dem geproduceerd moet kunnen worden. Tot het zover is, zal de vraag naar kobalt alleen maar toenemen door de verwachte groei van elektrische auto's én zonne-energie. Ook voor accu's waarin zonnestroom wordt opgeslagen is kobalt nodig en de verwachting is dat deze steeds po pulairder worden. In Nederland is zo'n thuisaccu nog geen zinvolle investering omdat bezitters van zonnepanelen een aardige vergoe ding krijgen voor de elektriciteit die ze aan het net terug leveren. Vanaf 2031 is er alleen nog de lagere ver goeding voor de stroom die aan een energiebedrijf wordt geleverd. Dat maakt een thuisaccu aantrekkelij ker. Dat geldt al helemaal als de ac cu's ook nog eens goedkoper wor den'', stelt voorlichtingsorganisatie MilieuCentraal. Opvallend genoeg plaatst de voorlichtingsorganisatie over duur zaamheid verder geen kantteke ning bij deze thuisaccu's. Milieu- Centraal stelt dat met een elektri sche auto 'stiller, schoner én kli- maatbewuster' wordt gereden, maar zegt daarbij ook niets over ko balt. De enige kritische noot die er op de website van de voorlichtings organisatie over kobalt te vinden is, is de opmerking dat 'sommige grondstoffen van batterijen en ac cu's uit landen komen waar de winning ten koste gaat van mens en milieu'. Waarom is er onder voorstanders van duurzame technologieën zo weinig aandacht voor de misstan den rondom kobalt? ,,Bij kobalt gaat het meer om mensenrechten en so- ciale omstandigheden en daar we ten andere organisaties, zoals Am nesty, meer van'', reageert Marieke Reisinger van MilieuCentraal. ,,Maar het heeft zeker wel onze aan dacht. Voor we iets naar buiten brengen, moeten we echter alle in formatie op een rij hebben. Over een maand of drie komt er meer in formatie op onze website'', vertelt ze. Luis in de pels Gelukkig kan de consument ook iets doen. Dummett roept consu menten op een luis in de pels te worden van grote afnemers van ko balt. Niet alleen van autobedrijven, maar ook van Apple, Microsoft en Samsung die kobalt onder meer ge bruiken voor de batterijen in hun computers, tablets en telefoons. ,,Vraag hen waar het kobalt dat ze verwerken, vandaan komt. Stuur een mail of stel de vraag op sociale media. Het is belangrijk dat consu menten dit onderwerp op de agenda zetten van grote bedrijven." Verder valt met recycling winst te behalen. In de Europese Unie wordt slechts 5 procent van de li- thium-ionbatterijen, waarin het kobalt zit, gerecycled. Terwijl 95 procent van het kobalt uit een oude batterij teruggewonnen kan wor den, zo stelt MilieuCentraal. Reis- inger: ,,Dus lever je mobiele tele foon en tablet in om te recyclen. En koop wat minder snel een nieuwe.'' GO Kobaltwinning gebeurt vaak onder levensgevaarlijke en mensonterende omstan digheden. FOTO'S GETTY/REUTERS Het recyclen van kobalt uit oude batterijen staat nog in de kinderschoenen. Slechts 5 procent wordt hergebruikt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19