het spoor van de grote componist 'Bach was een snacker hoor. En hij hield ook van bier, een tikkeltje te veel' 21 mmmi Beckand loopt langs water, bossen en velden, terwijl de crew regelmatig de auto pakt. Bec kand oreert, wijst en eet gerechten uit die tijd, zoals bloedworst en Schmalz, dierlijk vet met brood. ,,Als Bach nu geleefd had, zou hij onge twijfeld na een optreden langs de McDonald's gaan of een kapsalonnetje halen. Was een snacker, hoor. En hij hield ook van bier, een tikkeltje te veel.'' Beckand doorkruist industriestad GOTHA en het middeleeuwse MÜHLHAUSEN, gaat over de hoogste berg van de Harz, de BROC- KEN en vervolgt zijn tocht door het Nedersak- sische GIFHORN. Met in zijn slipstream de crew. Ook zij weten na een paar honderd kilo meter wandelen zo'n beetje alles van Bach. ,,Hij was een ambachtsman die op die manier ook muziek maakte. Alsof je een schuur bouwt of een gerecht bereidt. Je kookt het, eet het op en het is weg. Zijn muziek werd ook vaak maar één keer gespeeld. Heel veel is weg gegooid.'' Beckand noemt klassieke muziek 'het acht ste wereldwonder'. Het zit in de familie. Over grootvader Charles was componist en opa Edgard cellist. Beckand gaf enkele jaren terug een muzieklesje in de klas van zijn toen 6-ja- rige dochter. Ga naast je stoel staan als je het kent, zei hij en liet Bach horen. Toccata Fugue of Air on G String. Je kent die muziek ge woon, al weet je niet waarvan. 90 procent stond naast zijn stoel.'' Het programma is, gniffelt hij, 'ook een ex cuus om vier afleveringen lang te besteden aan één unieke componist'. Omdat het levens verhaal van Bach niet louter in deze route zit, wijkt Beckand er ook van af. Zo trekt hij naar zijn geboorteplaats Eisenach, naar Dornheim waar hij trouwde en naar Leipzig, de stad waar de componist openluchtconcerten gaf, lesgaf, stierf (in 1750) en begraven ligt in de Thomas- kirche. Ook komt hij terecht in Potsdam. Uilenspiegel Op de wandelroute volgen na Gifhorn de plaatsen LÜNEBURG en MÖLLN, waar op het marktpleintje een standbeeld van Tijl Uilen spiegel is verrezen. ,,Kijk'', zegt Beckand, ver noemd naar het sagepersonage, ,,de duim en voet van standbeeld zijn glad. Als je ze tegelijk aanraakt, brengt dat geluk.'' Dan bereikt de crew LÜBECK, de eindbe stemming van de route. Beckand wandelt in Lübeck langs de Trave, de rivier waarover het zout werd vervoerd. Hij loopt naar de Hol- stentor, één van de toegangspoorten. In het St. Annen Museum vertelt hij over de bombardementen op de stad, de verwoesting van de Marienkirche, waarvan alleen nog een restant van het originele orgel is overgebleven. De kerk en zijn organist vormen het hoog tepunt van de reis. Als Beckand binnenstapt klinkt het orgel luid. Dit is de plek waar Bux- tehude en Bach elkaar ontmoet hebben, waar ze hebben samengewerkt, gelachen, mis schien wel gehuild. Achter het orgel zit Johan nes Unger, de tiende organist na Buxtehude. ,,Bijna niemand kende Buxtehude, maar Bach heeft zo'n beetje alles van hem opgestoken.'' Johannes Unger speelt voor de gelegenheid muziek van Buxtehude. En warempel, daar komt ook het dreuntje van Zagen zagen wiede- wiedewagen voorbij. Unger speelt, vertelt en grapt dat hij 'wél zijn eigen vrouw mocht kie zen'. Dat vraagt om uitleg. En die komt prompt van de presentator. „Destijds", zegt Beckand, ,,was het traditie dat je alleen orga nist kon worden als je trouwde met de doch ter van je voorganger. Volgens de verhalen wilde Bach best organist worden in Lübeck, maar schrok hij zó van het slechte gebit van de dochter van Dieterich Buxtehude dat hij toch maar vertrok.'' GO ZATERDAG 5 OKTOBER 2019 mTijl in het voetspoor van Bach, vanaf dinsdag 8 oktober vier afleveringen bij AVROTROS op NPO2. Lübeck Mölln Lüneburg Gifhorn Potsdam Broeken1 Mühlhausen 3 Gotha Eisenach 0 Wéamt ornheim Arnstadt TSJECHIE ■Main Tijl Beckand: „Veel van de muziek van Bach is verloren gegaan en slechts één keer uitgevoerd." foto avrotros

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 69