Gouden Kalf
voor acteurs
in tv-film over
Holleeder
NIEUWS 3
NS zoekt naar mogelijkheden om meer reizigers te kunnen vervoeren
GOUDEN KALVEREN FILMFESTIVAL
NS gaat testen of computers de treinen
kunnen besturen. In de toekomst moet de spoor-
capaciteit zo beter worden benut. De machinist
grijpt nog wel in bij nood.
Nog dit jaar organiseren de Neder
landse Spoorwegen een eerste test
rit met een automatische treinpi-
loot. De proef zal worden gehouden
met de nieuwste Sprinter SNG van
treinbouwer CAF, op de lijn tussen
Lelystad en Zwolle. Er zitten dan
geen reizigers in de trein en een
machinist die in de cabine zit, be
geleidt de rit.
In de cabine wordt een compu
teronderdeel geplaatst dat de trein
bestuurt. Die computer weet alles
van de trein en de situatie op het
complexe spoornetwerk. De ma
chinist kan tijdens de rit bijsturen
en ingrijpen als dat nodig is. Het is
vergelijkbaar met een piloot in de
cockpit van een vliegtuig.
Via testritten wil NS de technische
mogelijkheden in kaart brengen
van zelfrijdende treinen. Het doel is
meer treinen korter achter elkaar te
laten rijden, om zo meer reizigers te
kunnen vervoeren.
Dat is geen overbodige luxe, want
het aantal reizigers groeit. Halver
wege augustus meldde NS dat het
steeds vaker voorkomt dat er onvol
doende spoor is om nog meer ritten
te rijden, of om treinen te kunnen
verlengen. Ook zijn cruciale per
rons hiervoor te kort. Op de drukste
trajecten kunnen treinen nu al niet
meer worden verlengd.
De bestaande spoorcapaciteit
moet daarom beter worden benut.
Het personeel is gisteren geïnfor
meerd over het voornemen om te
testen met treinen die rijden op de
automatische piloot.
De vraag is of machinisten de dupe
worden van de automatiserings
slag. Wordt hun werk saaier of juist
stressvoller? Een woordvoerder van
NS denkt dat de belangrijke rol van
machinisten nog vele jaren intact
zal blijven.
Vier kaderleden van FNV Spoor
hebben eerder in Engeland bekeken
wat automatisch rijdende treinen
betekenen voor de machinist. De
vakbond is volgens het eigen maga
zine al bezig met de gevolgen van
'machinistloos rijden'. Al met al is
het groepje kaderleden 'redelijk po
sitief' teruggekeerd. 'De rol van de
machinist is alleen nog gericht op
de veiligheid. Hij opent de deuren
en sluit ze en heeft tijdens de rit
steeds zijn hand op de dodemans-
hendel voor het geval er iets mis
dreigt te gaan. Maar in principe
stopt de trein volledig automatisch
tot 30 centimeter nauwkeurig bij
het markeerbord', zegt een van hen
in het magazine.
Spoorbeheerder ProRail kon
digde eerder dit jaar al een samen
werking aan met vervoerder Arriva,
treinbouwer Stadler en de provin
cie Groningen om de automatische
piloot voor treinen in die regio te
testen. Volgens ProRail verbetert
niet alleen de punctualiteit door
het nieuwe systeem; ook ontstaat er
meer ruimte voor bijvoorbeeld een
brugopening, zonder dat dit veel ef
fect heeft op het treinverkeer.
NS werkt ook aan andere
'slimme' oplossingen, om de reizi
gersgroei
mogelijk te maken. Zo rijdt al een
10-minutentrein tussen Eindho
ven, Utrecht en Amsterdam. Eerder
dit jaar introduceerde de vervoer
der een speciale smartwatch die
collega's helpt om op de seconde
nauwkeurig te vertrekken. Daar
naast pleit NS voor extra investerin
gen in het netwerk.
zaterdag 5 oktober 2019
GO
Rifka Lodeizen (foto, rechts) is
gisteravond bij de uitreiking van
de Gouden Kalveren tijdens het
Nederlands Film Festival uitge
roepen tot Beste Actrice in een
televisiefilm (Judas). Voor haar
rol als Astrid Holleeder won zij
haar derde Gouden Kalf. Bij de
uitreiking voor Beste Actrice in
een filmrol viel de keuze op Me
lody Klaver (foto, links) voor
haar vertolking in het vluchtelin-
gendrama Rafael. Tot Beste
Film werd Dirty God uitgeroe
pen, over een jonge vrouw die
door een aanval van haar ex-
vriendje met een verminkt ge
zicht moet leven. De regisseur,
Sacha Polak, werd ook be
kroond. Dirty God opende dit
jaar het filmfestival van Rotter
dam, maar was geen hit in de
bioscoop. Bij de filmacteurs
ging het Kalf naar Marcel Mus
ters voor zijn aandeel in het fa
miliedrama God Only Knows. Bij
de tv-acteurs viel de keuze op
Gijs Naber, voor zijn rol als Hol
leeder in Judas. De film met de
meeste nominaties was Nie
mand in de stad, de eerste
speelfilm van documentairema
ker Michiel van Erp. Zijn film
werd negen keer voorgedragen
en won twee Gouden Kalveren.
De speelfilmversie van Baantjer,
op de tweede plaats met zes no
minaties (maar niet in de be
langrijkste categorieën), won
één Gouden Kalf. foto anp
Trein op automatische piloot
Edwin van der Aa
Utrecht
De machinist heeft in een zelfrijdende trein een andere rol. foto anp