Gouden Kalf voor acteurs in tv-film over Holleeder NIEUWS 3 NS zoekt naar mogelijkheden om meer reizigers te kunnen vervoeren GOUDEN KALVEREN FILMFESTIVAL NS gaat testen of computers de treinen kunnen besturen. In de toekomst moet de spoor- capaciteit zo beter worden benut. De machinist grijpt nog wel in bij nood. Nog dit jaar organiseren de Neder landse Spoorwegen een eerste test rit met een automatische treinpi- loot. De proef zal worden gehouden met de nieuwste Sprinter SNG van treinbouwer CAF, op de lijn tussen Lelystad en Zwolle. Er zitten dan geen reizigers in de trein en een machinist die in de cabine zit, be geleidt de rit. In de cabine wordt een compu teronderdeel geplaatst dat de trein bestuurt. Die computer weet alles van de trein en de situatie op het complexe spoornetwerk. De ma chinist kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. Het is vergelijkbaar met een piloot in de cockpit van een vliegtuig. Via testritten wil NS de technische mogelijkheden in kaart brengen van zelfrijdende treinen. Het doel is meer treinen korter achter elkaar te laten rijden, om zo meer reizigers te kunnen vervoeren. Dat is geen overbodige luxe, want het aantal reizigers groeit. Halver wege augustus meldde NS dat het steeds vaker voorkomt dat er onvol doende spoor is om nog meer ritten te rijden, of om treinen te kunnen verlengen. Ook zijn cruciale per rons hiervoor te kort. Op de drukste trajecten kunnen treinen nu al niet meer worden verlengd. De bestaande spoorcapaciteit moet daarom beter worden benut. Het personeel is gisteren geïnfor meerd over het voornemen om te testen met treinen die rijden op de automatische piloot. De vraag is of machinisten de dupe worden van de automatiserings slag. Wordt hun werk saaier of juist stressvoller? Een woordvoerder van NS denkt dat de belangrijke rol van machinisten nog vele jaren intact zal blijven. Vier kaderleden van FNV Spoor hebben eerder in Engeland bekeken wat automatisch rijdende treinen betekenen voor de machinist. De vakbond is volgens het eigen maga zine al bezig met de gevolgen van 'machinistloos rijden'. Al met al is het groepje kaderleden 'redelijk po sitief' teruggekeerd. 'De rol van de machinist is alleen nog gericht op de veiligheid. Hij opent de deuren en sluit ze en heeft tijdens de rit steeds zijn hand op de dodemans- hendel voor het geval er iets mis dreigt te gaan. Maar in principe stopt de trein volledig automatisch tot 30 centimeter nauwkeurig bij het markeerbord', zegt een van hen in het magazine. Spoorbeheerder ProRail kon digde eerder dit jaar al een samen werking aan met vervoerder Arriva, treinbouwer Stadler en de provin cie Groningen om de automatische piloot voor treinen in die regio te testen. Volgens ProRail verbetert niet alleen de punctualiteit door het nieuwe systeem; ook ontstaat er meer ruimte voor bijvoorbeeld een brugopening, zonder dat dit veel ef fect heeft op het treinverkeer. NS werkt ook aan andere 'slimme' oplossingen, om de reizi gersgroei mogelijk te maken. Zo rijdt al een 10-minutentrein tussen Eindho ven, Utrecht en Amsterdam. Eerder dit jaar introduceerde de vervoer der een speciale smartwatch die collega's helpt om op de seconde nauwkeurig te vertrekken. Daar naast pleit NS voor extra investerin gen in het netwerk. zaterdag 5 oktober 2019 GO Rifka Lodeizen (foto, rechts) is gisteravond bij de uitreiking van de Gouden Kalveren tijdens het Nederlands Film Festival uitge roepen tot Beste Actrice in een televisiefilm (Judas). Voor haar rol als Astrid Holleeder won zij haar derde Gouden Kalf. Bij de uitreiking voor Beste Actrice in een filmrol viel de keuze op Me lody Klaver (foto, links) voor haar vertolking in het vluchtelin- gendrama Rafael. Tot Beste Film werd Dirty God uitgeroe pen, over een jonge vrouw die door een aanval van haar ex- vriendje met een verminkt ge zicht moet leven. De regisseur, Sacha Polak, werd ook be kroond. Dirty God opende dit jaar het filmfestival van Rotter dam, maar was geen hit in de bioscoop. Bij de filmacteurs ging het Kalf naar Marcel Mus ters voor zijn aandeel in het fa miliedrama God Only Knows. Bij de tv-acteurs viel de keuze op Gijs Naber, voor zijn rol als Hol leeder in Judas. De film met de meeste nominaties was Nie mand in de stad, de eerste speelfilm van documentairema ker Michiel van Erp. Zijn film werd negen keer voorgedragen en won twee Gouden Kalveren. De speelfilmversie van Baantjer, op de tweede plaats met zes no minaties (maar niet in de be langrijkste categorieën), won één Gouden Kalf. foto anp Trein op automatische piloot Edwin van der Aa Utrecht De machinist heeft in een zelfrijdende trein een andere rol. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3