ECONOMIE 17 Waar Uber ook neerstrijkt - één ding staat vast: binnen de kortste keren is er gedonder, heel veel gedonder. De Amerikaanse journalist Mike Isaac herkent het patroon: zijn boek beschrijft de wereldwijde ontsporing van Uber. Vertel Mike Isaac (foto) hoe het Uber de afgelopen jaren is vergaan in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven en hij knikt instemmend. Onafgebroken. Isaac weet als geen ander dat zijn land genoten niet wachten op zoiets triviaals als vergunningen. Dat klagen over de werkdruk geen enkele zin heeft. En dat handha vers echt niet geholpen worden om illegale chauffeurs op heter daad te betrappen. ,,Het is hoe Uber werkt'', zegt Isaac. ,,In de Verenigde Staten, in China en in Europa. Overal waar het bedrijf neerstrijkt, werken ze volgens hetzelfde draaiboek. Markten moeten veroverd worden, concurrenten vernietigd. Tegen elke prijs. Regelgeving, wetten: ze zijn er volgens Uber om genegeerd te worden. Uber moet groeien, on geacht de gevolgen. De wet is niet wat ergens staat opgeschreven, de wet is dat wat wordt nageleefd.'' Regels zijn er volgens Uber dus om overtreden te worden, consta teert Isaac keer op keer. Als tech- verslaggever voor The New York Times volgt hij het bedrijf al sinds 2010 op de voet en hij geldt als de best ingevoerde journalist als het gaat over de onderneming die stelt slechts te bemiddelen tussen rei zigers en taxichauffeurs, maar die intussen markten ontwricht, wet ten omzeilt en - laten we dat ook niet vergeten - mateloos populair is en blijft onder de klanten. Meeslepend Afgelopen week was Isaac in Am sterdam voor de promotie van het boek dat hij schreef over zijn erva ringen De strijd om Uber: van tome loze ambitie tot totale ontsporing. Onderwerp is het bedrijf dat de taxiwereld ook hier op zijn kop zette. Het is een mee slepend verhaal over hoe Uber synoniem werd voor alles wat er mis is met Si licon Valley, aan de hand van de ontluisterende strijd om de macht tussen oprichter Travis Kalanick en de leden van zijn eigen raad van be stuur, die hem in 2017 met de grootst mogelijke moeite wisten te ontslaan. Kalanick, arrogant, briljant en nietsontziend, was de man die zijn medewerkers stimuleerde zich van God noch gebod iets aan te trekken. Opsporingsambtenaren en journalisten werden bespio neerd, concurrenten met grove misleiding met de grond gelijk gemaakt. Binnen het bedrijf Uber heerste een 'bro-cultuur': alfa mannetjes maakten er de dienst uit. Drugs waren gemeengoed, bedrijfsfeesten werden gegeven in stripclubs en vrouwelijke werkne mers voelden zich onveilig. ,,De toon van die bedrijfscultuur van Uber werd gezet door de top. Kala- nick wist wat hij zocht: blanke mannen van in de twintig. Hij nam zijn personeelsbeslissingen op instinct.'' Hoe zit dat in Nederland? Isaac zegt dat Uber vrijwel overal de zelfde strategie koos. ,,Elk kantoor, elke stad is uniek. Kalanick wilde zijn medewerkers zelfstandig heid bieden om te bouwen, x hij spoorde ze aan verant- woordelijkheid te nemen voor de resultaten in hun A™ eigen domein. Maar door dat Uber duizenden Ka- lanick-klonen had aangenomen, ver toonden veel bijkantoren soortgelijke trekken.'' Isaac is heel kritisch over de wijze waarop Uber met de chauf- feurs omgaat. ,,Het zijn geen men sen voor hen, ze werden behan deld als apparaten die ze nu een maal nodig hadden om reizigers te vervoeren. Veel uren draaien? Dat hoort erbij als je probeert vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.'' Chaos Vanaf 2017 was de chaos binnen Uber zo groot dat bijna wekelijks schandalen naar buiten kwamen. Uiteindelijk moest Kalanick het veld ruimen. Hij werd vervangen door Dara Khosrowshahi, die Uber in rustiger vaarwater manoeu vreerde en het bedrijf opschoonde. ,,Dara is misschien een beetje boring, maar dat is waar het bedrijf nu behoefte aan heeft. De gekte van de bro-cultuur lijkt voorbij.'' Uber gaat een interessante fase in nu het beter zijn best doet niet meer iedereen tegen zich in het harnas te jagen, zegt Isaac. ,,Het wordt vriendelijker, maar het moet blijken of dit gaat werken. Nog steeds heeft het bedrijf nooit winst gemaakt. Je kunt veel kritiek hebben op Uber en de manier waarop het zich heeft ontwikkeld tot een speler die de markt domi neert, maar het was vanuit het perspectief van groei wel succes vol.'' ,,Er zit ook een interessante tegenstrijdigheid in: Uber is een heel geslaagd product, maar als merk heeft het bedrijf een zeer slechte naam. Gebruikers waarde ren Uber dan weer wel - we gaan zien hoe dat de komende jaren verder gaat.'' Strafheff ing op kaas van 25% WERK Kritiek op koers ECB Apple maakt meer iPhones TAXI SCHANDALEN zaterdag 5 oktober 2019 GO Uber: geslaagd product met zeer slechte naam Marc Kruyswijk Amsterdam DEN HAAG Vanaf 18 okto ber gaat voor bijna de helft van de Nederlandse kazen die naar de VS worden geëxporteerd een strafhef- fing van 25 procent gelden. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken giste ren bekendgemaakt. De Amerikaanse importheffing op kaas is een vergeldings maatregel voor de staats steun die de EU aan vlieg tuigfabriek Airbus gaf. Ook andere kaaslanden in de EU, whiskystokers en vleeswarenfabrikanten zijn de sigaar. Vorig jaar expor teerde Nederland voor 80 miljoen euro aan kaas naar de VS. In de VS kwamen er vorige maand 136.000 banen bij. Gerekend was op 145.000 nieuwe arbeidsplaatsen. AMSTERDAM Een groep voormalige ECB-leden heeft kritiek geuit op de koers van de Europese Centrale Bank. De oud- ECB'ers, onder wie de voormalige baas van De Nederlandsche Bank Nout Wellink, zeggen in een brandbrief zich zorgen te maken over de huidige 'cri sismodus' van de ECB, die volgens hen niet nodig is. CUPERTINO Apple ver wacht een flink hogere vraag naar zijn nieuwste iPhones. De Amerikaanse technologiegigant heeft daarom zijn productie op gekrikt. Eerder deze maand onthulde Apple ver schillende modellen van de iPhone 11. Daarbij werden de iPhones voor het eerst niet duurder dan het jaar ervoor, maar goedkoper. ILLUSTRATIE JIP VAN DER TOORN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17