'Zo doen we dat
normaal niet'
V
Thijs Visser (33) uit
Utrecht. Voorheen:
muziekdocent.
Nu: meester van groep
5 van katholieke
basisschool De Wilge
in Hilversum.
,,Ik liep al drie jaar met het gevoel dat
ik iets anders wilde. Als muziekdocent op
muziek- en basisscholen miste ik de
verdieping; in de muziek zelf, maar ook in
het contact met kinderen.
Begin dit jaar stuurde een collega mij een
vacature door van een zijinstroomtraject.
Daarna ging het snel. Begin maart kon ik
vijf dagen meelopen op een school. Al snel
wist ik: ja, ik wil meester worden.
Ik heb nu mijn eerste week achter de rug.
Maandag heb ik meegekeken met mijn
duocollega, op donderdag en vrijdag stond
ik voor het eerst solo voor de klas. Ik ging
er vrij blanco in maar het is wel heel ener
verend wat er allemaal gebeurt met twintig
leerlingen! Er komt zo veel op je af. De kin
deren moeten jou leren kennen en jij hen -
dat is al veel - en dan moet je de lessen
nog draaien. Het is alsof je met 130 kilome
ter per uur uit een auto wordt gegooid.
Om een beetje begrip te kweken, had ik
gezegd dat het mijn eerste dag op deze
school was, maar niet dat het mijn allereer
ste dag als leraar was. Vrijdag werkten ze
rustig en luisterden ze als ik wat zei, maar
donderdag was het echt hectisch en ru
moerig. Dat kwam ook doordat ik die dag
praktisch onvoorbereid voor de klas stond
omdat mijn zoontje van acht maanden de
nacht ervoor plots ziek was geworden.
Toen ik me ook nog een halfuur versliep,
werd ik wel even zenuwachtig.
Ik had bij mijn collega vooral gelet op hoe
hij instructie gaf en niet zozeer op de rest.
Zo'n klas vaart grotendeels op routines. Tij
dens de tienuurpauze kreeg ik te horen: 'Zo
doen we dat normaal niet, meester.'
Ik doe nu veel op gevoel, maar heb nog
geen inzicht in wat ik doe. Op de opleiding
hoop ik de ervaring die ik al heb in lesge
ven, te koppelen aan de theorie. Al leer je
toch het meest door te doen. Met zo'n klas
heb je twintig feedbackkanonnetjes voor je.
Als de kopjes alle kanten opgaan, of er ste
ken ineens tien vingers de lucht in, dan
weet je dat je iets niet goed doet.
Ik volg de discussies over het lerarentekort,
de hoge werkdruk en de lage salarissen
wel, maar ze weerhuouden me niet. Ik zie
nu ook waar het vandaan komt. Informatie
avond hier, viering daar, schoolkamp - het
is niet ingewikkeld, maar het moet wel alle
maal geregeld.''
ZATERDAG 5 OKTOBER 2019 29