'Humor: heel
belangrijk!'
28
l Ijoütd** >nU
I jyJAJhfJU* 1OOX d*.
i/tyJUru
it UJtjcn cl&r\n<i^ajc
Ramon Severs (28) uit
Utrecht. Voorheen: gym
leraar op drie basisscho
len. Staat nu twee dagen
voor groep 8 van OMBS
De Meander in De Meern,
waar hij ook twee dagen
gymdocent is.
,,Het leuke aan de zijinstroomopleiding
is dat je al je hobby's kunt meenemen.
Omdat het een deeltijdopleiding is van
twee jaar, in plaats van vier jaar pabo,
volg je minder vakken. Ik heb affiniteit
met geschiedenis en muziek - die wil ik
zeker kiezen. Dat vind ik het mooie van
het vak: dingen die je zelf leuk vindt,
overbrengen op anderen.
Ik ben eigenlijk gymleraar. Maar ik wil
niet tot aan mijn pensioen in de gymzaal
staan. Als ik nu aan iemand vertel dat ik
leerkracht ben, is het eerste wat hij of
zij zegt: 'o, lekker veel vakantie'. Zo van:
lekker rustig. Het vak heeft een soft
imago. Het wordt onderschat. Mensen
zouden eens een dagje moeten komen
kijken. In het onderwijs maak je stan
daard extra uren. Daar krijg je niets voor,
behalve natuurlijk de voldoening. Met die
vakanties verdien je die overuren als het
ware terug.
Ik denk dat niet iedereen geschikt is
om leerkracht te worden. Je moet affini
teit hebben met kinderen, geduld, veel
geduld, een bepaalde omgang, een men
geling van duidelijkheid en structuur en,
heel belangrijk: humor!
Als zijinstromer moet je stevig in je
schoenen staan. Je hebt nog niet de ba
gage van een opleiding. De afgelopen
week heb ik mijn eerste dag alleen voor
de klas gehad, groep 8. Gelukkig ken ik
de kinderen al uit de gymles en ben ik
eraan gewend voor groepen te staan.
Als je dat nog nooit hebt gedaan, lijkt het
me heel heftig. Je kunt toch best makke
lijk afgaan of vastlopen.
Qua lesstof is er nog heel veel wat ik
niet beheers. Eén les geven gaat nog
wel. Maar qua leerlijnen, methodes of
hoe je de stof aanbiedt, ontbreekt me de
kennis. Ik heb voor de zomer samen met
mijn schoolopleider de leerlijnen per vak
uitgezocht. Ik weet wel wat het einddoel
is, maar hoe kom ik daar? Hoe loopt de
weg ernaartoe? Dat hoop ik tijdens de
opleiding te leren.
Gelukkig is mijn duocollega de school-
opleider en staat zij al negentien jaar
voor de klas. Zij adviseert me hoe ik les
sen moet voorbereiden, hoe ik iets het
beste kan aanpakken.
Die begeleiding heb je als zijinstromer
echt nodig. Anders red je het niet. We
beginnen binnenkort met co-teaching.
Dan zit zij in de klas terwijl ik lesgeef
en kan ze heel direct feedback geven
of bijsturen. Daar zal ik zeker veel van
leren.''