cocon Hybride maakt het verschil 19 Hij krijgt het niet ge makkelijk in Nederland, want het segment van de middenklassers heeft de afgelopen jaren veel marktaandeel moeten inleveren. Nederlanders kiezen tegenwoordig voor compactere auto's. Daarbij maakt de nieuwe Camry het zich zelf extra lastig als vier- deurs sedan. Een sta tionwagon komt er niet, een zuinige diesel even min. Maar daar stelt Toyota een sterke troef tegenover: een zuinige hybride-aandrijflijn. Geheel in de traditie van Toyota zonder gedoe met een stekker. Het relatief zuinige en schone karakter wordt in Nederland dan weer beloond met lagere (BPM-) belasting. Het verklaart waarom de Camry redelijk geprijsd is, zeker gezien zijn rijke standaarduitrusting. Ook in deze Toyota zet de 2,5 liter viercilinder benzinemotor (testver- bruik 1 op 16) weer een keel op als je eens stevig het gaspedaal indrukt. Laat de benzinemotor daarom liever weinig toeren maken en profi teer zo veel mogelijk van de elektromotor. De Camry rijdt snel en soe pel met deze aandrijflijn en een bonus is de stan daard automaat. Het flinke formaat zit zijn weggedrag niet in de weg: de Toyota rijdt op vallend stabiel over het asfalt. Het flinke formaat leidt ook tot veel binnen ruimte. Op de achter bank vinden volwasse nen een ruime plek en ook de kofferbak is met 524 liter inhoud lekker groot. Aan de kwaliteitsbele ving valt nog wel wat te verbeteren. De leren be kleding oogt te goedkoop en het centrale beeld scherm is relatief klein. Apple CarPlay en An droid Auto zijn niet ver krijgbaar. Verder is er slecht nieuws voor fiets en caravanliefhebbers: een trekhaak levert Toyota (voorlopig) niet. -Niek Schenk Grip Waar Tesla's minder goed in zijn dan de Taycan is het verbergen van hun gewicht. Vooral in de bochten en bij het aanremmen voelt de 2295 kilo wegende Porsche niet extreem zwaar aan dankzij de standaard actieve rol- stabilisatoren. Ook de grip is feno menaal. Zelfs op nat wegdek weet de auto ogenschijnlijk moeiteloos trac tie te vinden. Dat is deels te danken aan het perfecte samenspel tussen de twee elektromotoren en zeker ook aan een perfect afgestelde tractiecon- trole. Als het op rijbeleving aankomt, ontkomen we helaas niet aan het noemen van het woord synthetisch. auto. Als Gran Turismo voor een lange, comfortabele rit naar Zuid Frankrijk is de Taycan dan ook zeer geschikt. Het onderstel slokt onef fenheden op alsof ze niet bestaan en door de overbemeten remmen en alerte besturing voel je je meteen compleet vertrouwd achter het stuur. De stoelen zitten goed en het zicht rondom is voldoende. Hooguit de achterruit had iets groter mogen zijn. Dan de acceleratie van 0-100 km/u. Die is met 3,2 seconden voor de Turbo en 2,9 seconden voor de Turbo S wer kelijk ongelofelijk. Bij een filmpoging van de acceleratie met launch control werd door de G-krachten letterlijk de telefoon uit onze handen geslagen. Minstens net zo indrukwekkend zijn de tussensprints. Inhalen is in de Taycan veel minder eng door de enorme trekkracht. Totdat de elek tronica er bij 260 km/u een eind aan maakt, versnelt de auto met veel ge weld. Niet verrassend met vermo gens van 680 en 761 pk voor respec tievelijk de Turbo en de Turbo S. Maar goed, dat zijn eigenschappen waar mee ook Tesla's zich onderscheiden. Opladen doet de Taycan als de beste. Na 5 minuten kun je alweer 100 kilometer rijden Dat kan ook niet anders als je het lek kerste element van een Porsche eli mineert: een motor die klinkt, stinkt en drinkt. De besturing is prima en geeft voldoende feedback, maar doet zijn werk toch minder analoog dan die van een 911. Het onderstel met standaard luchtvering is stil maar wel wat rubberachtig bij het verwerken van oneffenheden. De grip in bochten is fenomenaal en als je de tractiecontrole uitscha kelt, behoren zelfs bijna perfecte driftsessies tot de mogelijkheden. We reden overigens niet alleen met de Turbo, maar ook met de Turbo S. Als het je alleen gaat om het vermo gen, kun je dat extra geld in je zak houden. Je moet er een stopwatch naast houden om de verschillen te merken. In de neus en de kont van de Taycan zitten speakers verstopt, waaruit een sportieve brom weer- klinkt. Elektrische auto's moeten verplicht geluid maken en dan kun je dat maar beter sportief maken, zo redeneerde men. Perfect is de Taycan echter niet. Zo zijn de drie beeldschermen alle drie van een andere leverancier en daar door stemmen de graphics en sym bolen niet overeen. Ook werken de touchscreens vaak traag of zelfs hele maal niet. Door de korte voordeuren is in- en uitstappen minder gemak kelijk dan je denkt. Achterin is vooral de hoofdruimte beneden peil. De bagageruimte biedt een redelijke 366 liter inhoud. Onder de voorklep is nog eens 81 liter beschikbaar. Oplaadtijd De Porsche Taycan is de eerste in massa geproduceerde elektrische auto die op een systeemspanning van 800 volt rijdt, in plaats van de 400 volt waarop elektrische auto's door gaans rijden. Laden doet de Taycan daardoor als de beste. Na 5 minuten kun je alweer 100 kilometer rijden en binnen 22,5 minuten laadt de auto van vijf naar tachtig procent - mits je bij de juiste laadpaal van Ionity staat en die zijn er nog niet op grote schaal. De actieradius (WLTP-norm) van de Taycan Turbo S bedraagt 412 kilome ter en die van de Taycan Turbo 450 km. Ter vergelijking: een Tesla Model S komt tot 610 km ver. De prijs van de eerste elektrische Porsche is niet mals: vanaf 157.100 euro. Per saldo kunnen we stellen dat de Taycan op dit moment de beste elektrische auto ter wereld is, maar het beloofde mega-onderscheid tus sen de Taycan en de Model S bleef bij deze eerste rij-impressie uit. Bovendien heeft Tesla bijna een ver nieuwde, bliksemsnelle Model S met zeven zitplaatsen en drie motoren klaar. vrijdag 4 oktober 2019 De grip van A de snelle Taycan is fenomenaal. FOTO PORSCHE GO Toyota Camry 2.5 Hybrid (218 pk/160 kW), vanaf €39.995 De Camry is ruim bemeten. De opvolger van de Avensis is er alleen als sedan. fotos bart hoogveld De Toyota Camry was 15 jaar geleden plots van de Europese markt verdwenen. Maar nu is hij terug, als opvolger van de Avensis. Zuinige benzine hybride zonder stekker. Veel ruimte. Besturing en weglig- ging zijn top. h Tekortkomingen infotainment. Motorgeluid bij hogere toeren. Geen trekhaak mogelijk. De Toyota Camry onderscheidt zich met zijn stekkerloze hybride-aandrijving, scherpe prijs én ruimte. Hij rijdt uitste kend, maar het info tainment kan beter. En wie graag fietsen of een caravan wil mee nemen, kan maar beter aan de Camry voorbij gaan. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19