cocon
Hybride maakt
het verschil
19
Hij krijgt het niet ge
makkelijk in Nederland,
want het segment van
de middenklassers heeft
de afgelopen jaren veel
marktaandeel moeten
inleveren. Nederlanders
kiezen tegenwoordig
voor compactere auto's.
Daarbij maakt de
nieuwe Camry het zich
zelf extra lastig als vier-
deurs sedan. Een sta
tionwagon komt er niet,
een zuinige diesel even
min. Maar daar stelt
Toyota een sterke troef
tegenover: een zuinige
hybride-aandrijflijn.
Geheel in de traditie van
Toyota zonder gedoe
met een stekker.
Het relatief zuinige en
schone karakter wordt
in Nederland dan weer
beloond met lagere
(BPM-) belasting. Het
verklaart waarom de
Camry redelijk geprijsd
is, zeker gezien zijn rijke
standaarduitrusting.
Ook in deze Toyota zet
de 2,5 liter viercilinder
benzinemotor (testver-
bruik 1 op 16) weer een
keel op als je eens stevig
het gaspedaal indrukt.
Laat de benzinemotor
daarom liever weinig
toeren maken en profi
teer zo veel mogelijk van
de elektromotor. De
Camry rijdt snel en soe
pel met deze aandrijflijn
en een bonus is de stan
daard automaat.
Het flinke formaat zit
zijn weggedrag niet in de
weg: de Toyota rijdt op
vallend stabiel over het
asfalt. Het flinke formaat
leidt ook tot veel binnen
ruimte. Op de achter
bank vinden volwasse
nen een ruime plek en
ook de kofferbak is met
524 liter inhoud lekker
groot.
Aan de kwaliteitsbele
ving valt nog wel wat te
verbeteren. De leren be
kleding oogt te goedkoop
en het centrale beeld
scherm is relatief klein.
Apple CarPlay en An
droid Auto zijn niet ver
krijgbaar. Verder is er
slecht nieuws voor fiets
en caravanliefhebbers:
een trekhaak levert
Toyota (voorlopig) niet.
-Niek Schenk
Grip
Waar Tesla's minder goed in zijn dan
de Taycan is het verbergen van hun
gewicht. Vooral in de bochten en bij
het aanremmen voelt de 2295 kilo
wegende Porsche niet extreem zwaar
aan dankzij de standaard actieve rol-
stabilisatoren. Ook de grip is feno
menaal. Zelfs op nat wegdek weet de
auto ogenschijnlijk moeiteloos trac
tie te vinden. Dat is deels te danken
aan het perfecte samenspel tussen de
twee elektromotoren en zeker ook
aan een perfect afgestelde tractiecon-
trole.
Als het op rijbeleving aankomt,
ontkomen we helaas niet aan het
noemen van het woord synthetisch.
auto. Als Gran Turismo voor een
lange, comfortabele rit naar Zuid
Frankrijk is de Taycan dan ook zeer
geschikt. Het onderstel slokt onef
fenheden op alsof ze niet bestaan en
door de overbemeten remmen en
alerte besturing voel je je meteen
compleet vertrouwd achter het stuur.
De stoelen zitten goed en het zicht
rondom is voldoende. Hooguit de
achterruit had iets groter mogen zijn.
Dan de acceleratie van 0-100 km/u.
Die is met 3,2 seconden voor de Turbo
en 2,9 seconden voor de Turbo S wer
kelijk ongelofelijk. Bij een filmpoging
van de acceleratie met launch control
werd door de G-krachten letterlijk de
telefoon uit onze handen geslagen.
Minstens net zo indrukwekkend zijn
de tussensprints. Inhalen is in de
Taycan veel minder eng door de
enorme trekkracht. Totdat de elek
tronica er bij 260 km/u een eind aan
maakt, versnelt de auto met veel ge
weld. Niet verrassend met vermo
gens van 680 en 761 pk voor respec
tievelijk de Turbo en de Turbo S. Maar
goed, dat zijn eigenschappen waar
mee ook Tesla's zich onderscheiden.
Opladen doet de Taycan
als de beste. Na 5
minuten kun je alweer
100 kilometer rijden
Dat kan ook niet anders als je het lek
kerste element van een Porsche eli
mineert: een motor die klinkt, stinkt
en drinkt. De besturing is prima en
geeft voldoende feedback, maar doet
zijn werk toch minder analoog dan
die van een 911. Het onderstel met
standaard luchtvering is stil maar wel
wat rubberachtig bij het verwerken
van oneffenheden.
De grip in bochten is fenomenaal
en als je de tractiecontrole uitscha
kelt, behoren zelfs bijna perfecte
driftsessies tot de mogelijkheden.
We reden overigens niet alleen met
de Turbo, maar ook met de Turbo S.
Als het je alleen gaat om het vermo
gen, kun je dat extra geld in je zak
houden. Je moet er een stopwatch
naast houden om de verschillen te
merken. In de neus en de kont van de
Taycan zitten speakers verstopt,
waaruit een sportieve brom weer-
klinkt. Elektrische auto's moeten
verplicht geluid maken en dan kun
je dat maar beter sportief maken, zo
redeneerde men.
Perfect is de Taycan echter niet. Zo
zijn de drie beeldschermen alle drie
van een andere leverancier en daar
door stemmen de graphics en sym
bolen niet overeen. Ook werken de
touchscreens vaak traag of zelfs hele
maal niet. Door de korte voordeuren
is in- en uitstappen minder gemak
kelijk dan je denkt. Achterin is vooral
de hoofdruimte beneden peil. De
bagageruimte biedt een redelijke 366
liter inhoud. Onder de voorklep is
nog eens 81 liter beschikbaar.
Oplaadtijd
De Porsche Taycan is de eerste in
massa geproduceerde elektrische
auto die op een systeemspanning van
800 volt rijdt, in plaats van de 400
volt waarop elektrische auto's door
gaans rijden. Laden doet de Taycan
daardoor als de beste. Na 5 minuten
kun je alweer 100 kilometer rijden en
binnen 22,5 minuten laadt de auto
van vijf naar tachtig procent - mits je
bij de juiste laadpaal van Ionity staat
en die zijn er nog niet op grote schaal.
De actieradius (WLTP-norm) van de
Taycan Turbo S bedraagt 412 kilome
ter en die van de Taycan Turbo 450
km. Ter vergelijking: een Tesla Model
S komt tot 610 km ver.
De prijs van de eerste elektrische
Porsche is niet mals: vanaf 157.100
euro. Per saldo kunnen we stellen dat
de Taycan op dit moment de beste
elektrische auto ter wereld is, maar
het beloofde mega-onderscheid tus
sen de Taycan en de Model S bleef
bij deze eerste rij-impressie uit.
Bovendien heeft Tesla bijna een ver
nieuwde, bliksemsnelle Model S met
zeven zitplaatsen en drie motoren
klaar.
vrijdag 4 oktober 2019
De grip van A
de snelle Taycan
is fenomenaal.
FOTO PORSCHE
GO
Toyota Camry 2.5 Hybrid (218 pk/160 kW),
vanaf €39.995
De Camry is ruim bemeten. De opvolger van de
Avensis is er alleen als sedan. fotos bart hoogveld
De Toyota Camry was
15 jaar geleden plots
van de Europese
markt verdwenen.
Maar nu is hij terug,
als opvolger van de
Avensis.
Zuinige benzine
hybride zonder
stekker. Veel ruimte.
Besturing en weglig-
ging zijn top.
h Tekortkomingen
infotainment.
Motorgeluid bij hogere
toeren. Geen trekhaak
mogelijk.
De Toyota Camry
onderscheidt zich met
zijn stekkerloze
hybride-aandrijving,
scherpe prijs én
ruimte. Hij rijdt uitste
kend, maar het info
tainment kan beter. En
wie graag fietsen of
een caravan wil mee
nemen, kan maar
beter aan de Camry
voorbij gaan.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities