In de Porsche Taycan rijd je als in een
AUTO
18
De Taycan is de eerste elektrische sportwagen van
Porsche. Kan hij de 'hooggespannen' verwachtingen
waarmaken? Een roadtrip verschaft duidelijkheid.
VRAAG ANTWOORD
De Porsche Taycan is een
opmerkelijke auto. Dat
blijkt al na enkele meters
als we de weg op gaan.
Duimen gaan omhoog en
wanneer we ergens stoppen, ontstaat
al snel een oploopje. Vooral Tesla-
rijders tonen belangstelling. Hetzij
door hun duim op te steken, hetzij
door de auto opzichtig te negeren.
Dat laatste is mogelijk een gevolg van
de roemruchte tweestrijd tussen de
twee merken die zich afgelopen
maanden afspeelde op circuit
Nürburgring, alwaar de Porsche Tay-
can de voorlopige winnaar is met een
officiële rondetijd van 7.42 minuten.
Nadat je de sleutelknop links van
het stuur hebt omgedraaid en de au
tomaat in stand 'D' hebt gezet door
een schakelaar rechts van het stuur
naar beneden te drukken, komt de
Taycan met een licht zoemend geluid
in beweging. Direct daarna overvalt
Twee dagen
achtereen
stappen we
na een rit van
300km fris als
een hoentje uit
de stilte ons. Niet alleen door het
ontbreken van motorgeluid, maar
ook door de afwezigheid van omge
vingsgeluid, windgeruis en bonkge-
luiden van het onderstel. De eerste
notitie luidt dan ook: extreem stil.
Later, op slecht wegdek, blijkt dat
de banden zich toch af en toe laten
horen. En ook enig windgeruis
dringt door tot de cabine. Maar net
als we dat willen opschrijven, blijkt
dat we 184 kilometer per uur rijden.
Daarmee hebben we het tweede op
vallende punt te pakken: je kunt
moeiteloos met absurd hoge snelhe
den rijden en toch het gevoel hebben
dat je net de 130 km/u aantikt.
Dat heeft als enorm voordeel dat je
als in een soort rustgevende cocon
richting de einder schiet, zonder ver
moeiende motor-, wind- en banden
geluiden en koetsbewegingen die
hier normaal gesproken mee gepaard
gaan. Twee dagen achtereen stappen
we na een tocht van meer dan 300
kilometer fris als een hoentje uit de
Mag motorfiets
onbeperkt
herrie maken?
Stadslicht is geen
oplossing voor
achterlichten
Waarom heeft mijn
Renault Captur
geen TPMS?
vrijdag 4 oktober 2019
Stil, maar
bloedsnel
ERIK KOUWENHOVEN
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Gelden er geen regels voor
de geluidsoverlast van mo
toren? Ik heb vlakbij een dijk
gewoond en bij mooi weer
zit je de hele dag in de her
rie. Volgens mij wordt daar
weinig aan gedaan. Auto's
moeten aan bepaalde nor
men voldoen, maar motor
fietsen niet?
—Rinus Vonk
Ook motorfietsen moeten
aan normen voldoen, maar
die zijn wel veel ruimer. Een
auto mag niet meer geluid
produceren dan 95 dB(A) bij
3500 toeren, gemeten dicht
bij de uitlaat. Bij motoren is
het maximum bepaald per
type motorfiets en dat kan tot
ver boven de 100 dB(A) gaan.
Hierbij wordt rekening gehou
den met de cilinderinhoud en
Iemand noemde laatst in
deze rubriek stadslicht als
oplossing voor het probleem
dat bij veel auto's geen ach
terlichten branden als ze
met dagrijlicht rijden. Maar
het gebruik van stadslicht is
uitsluitend toegestaan in
combinatie met mistlampen.
De naam stadslicht is al
jaren geleden vervangen
door stand- of parkeerlich-
ten. Ze mogen gebruikt wor
den bij een in het donker
geparkeerde auto, om hem
beter zichtbaar te maken.
Wil je met dagrijverlichting
overdag ook de achterlich
ten aan hebben, dan kan je
beter het dimlicht inschake
len.
—Frie van der Meij
Hartelijk dank voor deze aan
vulling en tip.
Ik las laatst dat een systeem
voor bandenspanningscon
trole, oftewel TPMS, in
nieuwe auto's verplicht is.
Maar ik heb eerder dit jaar
een Renault Captur gekocht
van augustus 2018 en daar
zit zo'n systeem niet in. Hoe
kan dat?
—Ger van Heest
De verplichting geldt sinds
2014 voor modellen die vanaf
dat moment compleet nieuw
op de markt zijn gekomen. De
huidige generatie van de
Renault Captur kwam echter
een jaar eerder op de markt
en is destijds dus de dans
ontsprongen. Overigens
verschijnt er nog dit jaar een
compleet nieuwe generatie
van de Captur en die zal
uiteraard wél standaard
TMPS aan boord hebben.
de bouw van de betreffende
motorfiets. Het maximum is
terug te vinden op het Voer
tuig Identificatie Nummer
(VIN-plaatje) op de motor
fiets, op het kentekenbewijs
en ook op de website van de
RDW, na invoering van het
kenteken. Feit is wel dat de
politie hier in de praktijk niet
of nauwelijks op controleert.