In de Porsche Taycan rijd je als in een AUTO 18 De Taycan is de eerste elektrische sportwagen van Porsche. Kan hij de 'hooggespannen' verwachtingen waarmaken? Een roadtrip verschaft duidelijkheid. VRAAG ANTWOORD De Porsche Taycan is een opmerkelijke auto. Dat blijkt al na enkele meters als we de weg op gaan. Duimen gaan omhoog en wanneer we ergens stoppen, ontstaat al snel een oploopje. Vooral Tesla- rijders tonen belangstelling. Hetzij door hun duim op te steken, hetzij door de auto opzichtig te negeren. Dat laatste is mogelijk een gevolg van de roemruchte tweestrijd tussen de twee merken die zich afgelopen maanden afspeelde op circuit Nürburgring, alwaar de Porsche Tay- can de voorlopige winnaar is met een officiële rondetijd van 7.42 minuten. Nadat je de sleutelknop links van het stuur hebt omgedraaid en de au tomaat in stand 'D' hebt gezet door een schakelaar rechts van het stuur naar beneden te drukken, komt de Taycan met een licht zoemend geluid in beweging. Direct daarna overvalt Twee dagen achtereen stappen we na een rit van 300km fris als een hoentje uit de stilte ons. Niet alleen door het ontbreken van motorgeluid, maar ook door de afwezigheid van omge vingsgeluid, windgeruis en bonkge- luiden van het onderstel. De eerste notitie luidt dan ook: extreem stil. Later, op slecht wegdek, blijkt dat de banden zich toch af en toe laten horen. En ook enig windgeruis dringt door tot de cabine. Maar net als we dat willen opschrijven, blijkt dat we 184 kilometer per uur rijden. Daarmee hebben we het tweede op vallende punt te pakken: je kunt moeiteloos met absurd hoge snelhe den rijden en toch het gevoel hebben dat je net de 130 km/u aantikt. Dat heeft als enorm voordeel dat je als in een soort rustgevende cocon richting de einder schiet, zonder ver moeiende motor-, wind- en banden geluiden en koetsbewegingen die hier normaal gesproken mee gepaard gaan. Twee dagen achtereen stappen we na een tocht van meer dan 300 kilometer fris als een hoentje uit de Mag motorfiets onbeperkt herrie maken? Stadslicht is geen oplossing voor achterlichten Waarom heeft mijn Renault Captur geen TPMS? vrijdag 4 oktober 2019 Stil, maar bloedsnel ERIK KOUWENHOVEN Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Gelden er geen regels voor de geluidsoverlast van mo toren? Ik heb vlakbij een dijk gewoond en bij mooi weer zit je de hele dag in de her rie. Volgens mij wordt daar weinig aan gedaan. Auto's moeten aan bepaalde nor men voldoen, maar motor fietsen niet? —Rinus Vonk Ook motorfietsen moeten aan normen voldoen, maar die zijn wel veel ruimer. Een auto mag niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. Bij motoren is het maximum bepaald per type motorfiets en dat kan tot ver boven de 100 dB(A) gaan. Hierbij wordt rekening gehou den met de cilinderinhoud en Iemand noemde laatst in deze rubriek stadslicht als oplossing voor het probleem dat bij veel auto's geen ach terlichten branden als ze met dagrijlicht rijden. Maar het gebruik van stadslicht is uitsluitend toegestaan in combinatie met mistlampen. De naam stadslicht is al jaren geleden vervangen door stand- of parkeerlich- ten. Ze mogen gebruikt wor den bij een in het donker geparkeerde auto, om hem beter zichtbaar te maken. Wil je met dagrijverlichting overdag ook de achterlich ten aan hebben, dan kan je beter het dimlicht inschake len. —Frie van der Meij Hartelijk dank voor deze aan vulling en tip. Ik las laatst dat een systeem voor bandenspanningscon trole, oftewel TPMS, in nieuwe auto's verplicht is. Maar ik heb eerder dit jaar een Renault Captur gekocht van augustus 2018 en daar zit zo'n systeem niet in. Hoe kan dat? —Ger van Heest De verplichting geldt sinds 2014 voor modellen die vanaf dat moment compleet nieuw op de markt zijn gekomen. De huidige generatie van de Renault Captur kwam echter een jaar eerder op de markt en is destijds dus de dans ontsprongen. Overigens verschijnt er nog dit jaar een compleet nieuwe generatie van de Captur en die zal uiteraard wél standaard TMPS aan boord hebben. de bouw van de betreffende motorfiets. Het maximum is terug te vinden op het Voer tuig Identificatie Nummer (VIN-plaatje) op de motor fiets, op het kentekenbewijs en ook op de website van de RDW, na invoering van het kenteken. Feit is wel dat de politie hier in de praktijk niet of nauwelijks op controleert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18