Liefdevol en eerlijk portret van muzikaal genie Pavarotti Stine is geen knuffeloma met thee en koekjes 7 Een lach om nooit te vergeten ren wordt The Joker steeds vilei- ner voorgesteld. Hij vergiftigt kinderen met snoepgoed, laat glas vol chemicaliën neerdalen op de inwoners van Gotham City en deinst er niet voor terug om tegenstanders eigen handig dood te knuppelen. In een van de verhalen pleegt hij zelfs zelfmoord om Batman erbij te lappen. In de rol van Jack Nichol son wordt zelfs gesugge reerd dat The Joker verant woordelijk is voor de dood van de ouders van miljo- nairszoon Wayne/Bat man. Overigens ging ook Nicholson niet over een nacht ijs om deze freak te spelen. Naar verluidt oefende de acteur zo lang voor de spiegel om de geschikte grijns te beden ken dat hij kramp kreeg in zijn kaken. Jared Leto, die veel kritiek van de fans kreeg te verdu ren, verdedigde zijn rigou reuze aanpak - hij inter viewde zelfs moordlus- JOKER Droeve blik De regisseur van Joker, Todd Phil lips, plaatste voor de première een foto op Instagram van zijn hoofdrolspeler Phoenix, opge maakt als de duivelse titel- schurk. De intense, droevige blik in de ogen van de acteur maakte als foto al veel indruk. Het is alsof hij in je ziel kijkt'', constateerde een Italiaanse krant. - A.Z. Pavarotti Na zijn archieffilm over The Beat les (Eight Days a Week) heeft speelfilmregisseur Ron Howard zich weer in een documentaire ontfermd over een muzikaal feno meen: Luciano Pavarotti. Ook nu weer lijkt de filmmaker, die bios coophits als The Da Vinci Code en Apollo 13 op zijn naam heeft staan, vooral geïnteresseerd te zijn in wat roem met een muzikaal genie kan doen. Pavarotti, zoals de do- Kapsalon Romy donderdag 3 oktober 2019 GO 'Joker Phoenix. foio KO TAVERNISE tige criminelen als voorbe reiding, met de woorden: The Joker houdt met niets en niemand rekening. Dat moest voel baar zijn.'' Met zulke illustere voorgangers moet Phoenix wel van goeden huize komen om van deze rol iets bijzon ders te maken. Met Martin Scorsese als producent lijkt de film meer op een misdaaddrama en niet op de zo veelste stripverfilming. De film is al met Taxi Driver vergeleken. Deze Joker is een zielig figuur, nog wo nend bij zijn moeder en nog lang niet de machtige aartsschurk. Hij verdient de kost als straatclown, wordt in elkaar geslagen en droomt van een carrière als komediant. Als die droom uiteenspat, is er geen houden meer aan. DRAMA Regie: Todd Phillips. Hoofdrollen: Joaquin Phoenix en Robert de Niro. Zo luid en onophoude lijk lachen dat het angstaanjagend wordt en bijna pijnlijk om te zien. Wie Joker heeft gezien, zal de aan hys terie grenzende scha terlach van Joaquin Phoenix nog lang na voelen. De Oscarwin naar (Walk the Line) maakt van zijn stripper sonage een hysterisch, tragisch, aandoenlijk en gevaarlijk projectiel dat meer diepgang heeft dan alle Jokers uit de Batmanfilms bij elkaar. Regisseur Todd Phillips heeft deze Joker vrijwel helemaal losgeweekt van de stripfiguur die al in diverse verfilmingen is gebruikt. Deze versie is een beklagenswaar dige figuur die als clown op straat in el- kaar wordt geslagen, bij zijn dementerende moeder woont en aan een aandoening lijdt waardoor hij op onge paste momenten in la chen uitbarst. Van deze figuur maakt Phoenix een vertolking met een unieke li chaamstaal. Hij viel kilo's af om deze kwetsbare en onbere kenbare man neer te zetten als een buiten beentje met een afwij king die zijn lachspieren en motoriek beheerst. In het grimmige Got ham, waar vuilnis en tuig het straatbeeld be palen, probeert hij zich als straatclown en ko mediant staande te houden, maar hij wordt het mikpunt van spot, zelfs op de nationale televisie in een talk show, gepresenteerd door een soort Jay Leno, een treffende rol van Robert de Niro. Joker oogt rauw en realistisch en onder scheidt zich van de an dere stripverfilmingen. Er zijn aanknopings punten met de Wayne- familie, met een jonge Bruce (de latere Bat man), maar alles draait toch om deze Joker, een fascinerend perso nage dat nog het meest lijkt op een vulkaan die op punt van uitbarsten staat. Joaquin Phoenix (rechts) en Robert de Niro. FOTO NIKO TAVERNISE DOCUMENTAIRE Regie: Ron Howard. Hoofdrol: Luciano Pavarotti. cumentaire heet, is een liefdevol en adorerend filmportret van de grootste, naoorlogse tenor. Ho ward laat zien hoe de Italiaanse bakkerszoon opgroeide in een be scheiden gezin. Door zijn zangta lent kon hij de sprong naar eeu wige roem maken. Howard volgt braaf de ontwikkeling die Pava rotti met zijn stem en persoon lijkheid doormaakte. Er zijn tal van onbekende archiefbeelden gebruikt die aangeven hoe charis matisch Luciano al op jonge leef tijd was. Deze documentaire be vat niet alleen hosannageroep. Howard schroomt niet om de fa- Luciano Pavarotti. milieman Pavarotti ook voor te stellen als een overspelige echtge noot die tijdens de slopende tour nees ver van huis wel vreemd ging. Wat vooral blijft hangen, is zijn enorme levenslust. Die uitte zich in zang, kookkunst en vrou wen. - A.Z. FAMILIEFILM Regie: Mischa Kamp. Hoofdrol len: Vita Heijmen en Beppie Melissen. Romy's oma zit nooit met thee en koekjes op haar 10-jarige klein kind te wachten. De van oor sprong Deense Stine is een stugge, harde werker met een ei gen kapsalon. Als Romy's pas ge scheiden moeder in de knoop komt met haar werkrooster, moet Romy na school naar Stine. Daar zit niemand op te wachten. Pas als Romy ontdekt dat Stine steeds verwarder raakt, beseft haar kleindochter dat het juist goed is dat ze in de buurt is. Mischa Kamp kan met recht een kinderfilmspecialist ge noemd worden, net als scenarist Tamara Bos trouwens. Hier kie zen ze voor de blik van een 10- jarige die met een lastige schei ding en de ziekte van Alzheimer te maken krijgt; behoorlijk com plexe thema's voor een familie film die toch óók bedoeld is voor kinderen. Het gevoelige, zware verhaal had daarom best meer op beurende, speelse scènes kunnen gebruiken. - M.N.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51