Liefdevol en eerlijk portret
van muzikaal genie Pavarotti
Stine is geen knuffeloma
met thee en koekjes
7
Een lach om nooit te vergeten
ren wordt
The Joker
steeds vilei-
ner voorgesteld.
Hij vergiftigt kinderen
met snoepgoed, laat glas vol
chemicaliën neerdalen op de
inwoners van Gotham City
en deinst er niet voor terug
om tegenstanders eigen
handig dood te knuppelen.
In een van de verhalen
pleegt hij zelfs zelfmoord
om Batman erbij te lappen.
In de rol van Jack Nichol
son wordt zelfs gesugge
reerd dat The Joker verant
woordelijk is voor de dood
van de ouders van miljo-
nairszoon Wayne/Bat
man. Overigens ging ook
Nicholson niet over een
nacht ijs om deze freak te
spelen. Naar verluidt
oefende de acteur zo lang
voor de spiegel om de
geschikte grijns te beden
ken dat hij kramp kreeg in
zijn kaken.
Jared Leto, die veel kritiek
van de fans kreeg te verdu
ren, verdedigde zijn rigou
reuze aanpak - hij inter
viewde zelfs moordlus-
JOKER
Droeve blik
De regisseur van Joker, Todd Phil
lips, plaatste voor de première
een foto op Instagram van zijn
hoofdrolspeler Phoenix, opge
maakt als de duivelse titel-
schurk. De intense, droevige
blik in de ogen van de acteur
maakte als foto al veel indruk.
Het is alsof hij in je ziel
kijkt'', constateerde een
Italiaanse krant.
- A.Z.
Pavarotti
Na zijn archieffilm over The Beat
les (Eight Days a Week) heeft
speelfilmregisseur Ron Howard
zich weer in een documentaire
ontfermd over een muzikaal feno
meen: Luciano Pavarotti. Ook nu
weer lijkt de filmmaker, die bios
coophits als The Da Vinci Code en
Apollo 13 op zijn naam heeft staan,
vooral geïnteresseerd te zijn in
wat roem met een muzikaal genie
kan doen. Pavarotti, zoals de do-
Kapsalon Romy
donderdag 3 oktober 2019
GO
'Joker
Phoenix. foio
KO TAVERNISE
tige criminelen als voorbe
reiding, met de woorden:
The Joker houdt met niets en
niemand rekening. Dat moest voel
baar zijn.''
Met zulke illustere voorgangers
moet Phoenix wel van goeden huize
komen om van deze rol iets bijzon
ders te maken. Met Martin Scorsese
als producent lijkt de film meer op
een misdaaddrama en niet op de zo
veelste stripverfilming. De film is al
met Taxi Driver vergeleken. Deze
Joker is een zielig figuur, nog wo
nend bij zijn moeder en nog lang
niet de machtige aartsschurk. Hij
verdient de kost als straatclown,
wordt in elkaar geslagen en droomt
van een carrière als komediant. Als
die droom uiteenspat, is er geen
houden meer aan.
DRAMA
Regie: Todd Phillips.
Hoofdrollen: Joaquin
Phoenix en Robert de
Niro.
Zo luid en onophoude
lijk lachen dat het
angstaanjagend wordt
en bijna pijnlijk om te
zien. Wie Joker heeft
gezien, zal de aan hys
terie grenzende scha
terlach van Joaquin
Phoenix nog lang na
voelen. De Oscarwin
naar (Walk the Line)
maakt van zijn stripper
sonage een hysterisch,
tragisch, aandoenlijk en
gevaarlijk projectiel dat
meer diepgang heeft
dan alle Jokers uit de
Batmanfilms bij elkaar.
Regisseur Todd Phillips
heeft deze Joker vrijwel
helemaal losgeweekt
van de stripfiguur die al
in diverse verfilmingen
is gebruikt. Deze versie
is een beklagenswaar
dige figuur die als
clown op straat in el-
kaar wordt geslagen, bij
zijn dementerende
moeder woont en aan
een aandoening lijdt
waardoor hij op onge
paste momenten in la
chen uitbarst.
Van deze figuur maakt
Phoenix een vertolking
met een unieke li
chaamstaal. Hij viel
kilo's af om deze
kwetsbare en onbere
kenbare man neer te
zetten als een buiten
beentje met een afwij
king die zijn lachspieren
en motoriek beheerst.
In het grimmige Got
ham, waar vuilnis en
tuig het straatbeeld be
palen, probeert hij zich
als straatclown en ko
mediant staande te
houden, maar hij wordt
het mikpunt van spot,
zelfs op de nationale
televisie in een talk
show, gepresenteerd
door een soort Jay
Leno, een treffende rol
van Robert de Niro.
Joker oogt rauw en
realistisch en onder
scheidt zich van de an
dere stripverfilmingen.
Er zijn aanknopings
punten met de Wayne-
familie, met een jonge
Bruce (de latere Bat
man), maar alles draait
toch om deze Joker,
een fascinerend perso
nage dat nog het meest
lijkt op een vulkaan die
op punt van uitbarsten
staat.
Joaquin
Phoenix
(rechts) en
Robert de
Niro.
FOTO
NIKO TAVERNISE
DOCUMENTAIRE
Regie: Ron Howard. Hoofdrol:
Luciano Pavarotti.
cumentaire heet, is een liefdevol
en adorerend filmportret van de
grootste, naoorlogse tenor. Ho
ward laat zien hoe de Italiaanse
bakkerszoon opgroeide in een be
scheiden gezin. Door zijn zangta
lent kon hij de sprong naar eeu
wige roem maken. Howard volgt
braaf de ontwikkeling die Pava
rotti met zijn stem en persoon
lijkheid doormaakte. Er zijn tal
van onbekende archiefbeelden
gebruikt die aangeven hoe charis
matisch Luciano al op jonge leef
tijd was. Deze documentaire be
vat niet alleen hosannageroep.
Howard schroomt niet om de fa-
Luciano Pavarotti.
milieman Pavarotti ook voor te
stellen als een overspelige echtge
noot die tijdens de slopende tour
nees ver van huis wel vreemd
ging. Wat vooral blijft hangen, is
zijn enorme levenslust. Die uitte
zich in zang, kookkunst en vrou
wen. - A.Z.
FAMILIEFILM
Regie: Mischa Kamp. Hoofdrol
len: Vita Heijmen en Beppie
Melissen.
Romy's oma zit nooit met thee en
koekjes op haar 10-jarige klein
kind te wachten. De van oor
sprong Deense Stine is een
stugge, harde werker met een ei
gen kapsalon. Als Romy's pas ge
scheiden moeder in de knoop
komt met haar werkrooster, moet
Romy na school naar Stine. Daar
zit niemand op te wachten. Pas
als Romy ontdekt dat Stine steeds
verwarder raakt, beseft haar
kleindochter dat het juist goed is
dat ze in de buurt is.
Mischa Kamp kan met recht
een kinderfilmspecialist ge
noemd worden, net als scenarist
Tamara Bos trouwens. Hier kie
zen ze voor de blik van een 10-
jarige die met een lastige schei
ding en de ziekte van Alzheimer
te maken krijgt; behoorlijk com
plexe thema's voor een familie
film die toch óók bedoeld is voor
kinderen. Het gevoelige, zware
verhaal had daarom best meer op
beurende, speelse scènes kunnen
gebruiken. - M.N.