Soul Sisters brengen
Glitter, Glamour en
swingende muziek
'NATUURLIJK HEB
IK RAAKVLAKKEN
MET TINA, ARETHA,
DIANA EN CHAKA'
Commerciële bijlage
Tina-fan Peggy Sandaal is dolblij met de muziekvoorstelling Soul Sisters. Ze speelde
hyena Shenzi in The Lion King, was de helft van de black couple in Saturday Night Fever,
Nehebka en understudy Aïda in de musical Aïda. Prachtige rollen allemaal. Dat ze
nu samen met haar soulsisters de hoofdrol krijgt in de gelijknamige muziektheater
voorstelling, voelt voor Peggy Sandaal als een droom die uitkomt.
Waar Gitty Pregers de grootste klik heeft
met Aretha Franklin en Jacqueline met
Chaka Khan, neemt Peggy de songs
van Tina voor haar rekening. „Eigenlijk
hebben we alledrie ook best heftige
levens, of in ieder geval gehad.
Net als Tina ben ik niet door mijn biolo
gische ouders opgevoed, maar ik kende
ze wel. Ik had lieve (pleeg)ouders en ging
al jong puberen. Ik kon goed leren, maar
het werd toch havo-examen na vwo 5.
PEGGY SANDAAL
„Dit is echt te gek! Iets wat ik al heel
lang graag wil. Soms is het de juiste tijd
en ben je op de juiste plaats", zegt ze
over de show waarin de muziek van
Tina Turner, Aretha Franklin en Chaka
Khan centraal staat. „Tina Turner!
Dat is toch fantastisch. Tina Turner is
een groot voorbeeld voor mij. Die vrouw
is te gek, zij heeft zoveel kracht. Dat
ik haar muziek mag laten spreken, is
heel bijzonder. Natuurlijk heb ik ook
raakvlakken met Aretha en Diana Ross",
vertelt de Rotterdamse vol vuur.
Soul Sisters
Met De Charming Jacqueline Jonkers
en De Gorgeous Gitty Pregers („Zelfs
een duikbril staat haar mooi") vormt
De Pride Peggy Sandaal al geruime
tijd een trio dat met swingende soul-
nummers een zaal in vuur en vlam zet.
Als Soul Sisters gaan de drie nu het
podium op om iconische hits als Private
Dancer, Respect en I'm Every Woman
te vertolken.
Met producent Peter Groot Kormelink,
choreograaf Monira Mcintosh en
Regisseur Hans Somers en Muzikaal
Leider Dave 'Imby' Imbrechts zijn de
Soul Sisters zeker van een topteam
waarmee ze een wervelende show
neerzetten. „We zijn momenteel druk
aan het sparren, en kiezen welke
nummers een plek krijgen in de show.
Het wordt natuurlijk een groot feest met
deze soulnummers, maar we willen ook
diepgang, ledereen kent het turbulente
leven van Tina Turner, daar stap je niet
zomaar overheen. Uiteraard wordt er ook
veel gelachen. Muziek verbindt, leertje
beter communiceren en het mooiste is:
muziek kent geen racisme."
Toen kon ik naar de Fontys dansacademie
waar Barrie Stevens aan verbonden was,
zó'n schat. Dansen was mijn passie,
al mijn buurmeisjes drilde ik met mijn
danslessen", bekent ze schaterend.
'Simply the Best' Is het thema van
de soulsisters voorstelling en daar
richt Peggy zich op. „Ik let goed op mijn
lijf en op mijn stem, die moetje blijven
trainen. In zo'n show komen alle emoties
aan bod: boos, blij, bang, verdrietig.
Neem een nummer als And I'm Telling
You wat voor mij heel betekenisvol is.
Dat kun je op zoveel manieren zingen.
Iedere dag is de emotie anders, als je die
weet over te brengen, heb je het publiek
te pakken. Het wordt één groot feest."
Gelukkig voor Peggy volgde
ze haar studie in een tijd
dat dansers ook zongen
en zangers ook dansten.
„Eigenlijk de Triple treat:
dansen, zingen en acteren."
Toen haar werd gevraagd
'een stukje te zingen'
bracht ze zonder schroom
Get Here van Oleta
Adams ten gehore.
Een rol in Saturday Night
Fever volgde en enkele
maanden later Aïda.
„Toen ik hoorde dat ik
Nehebka mocht spelen en
understudy zou worden van
Aida, was ik in het Kralingse
bos. Ik was echt door het
dolle heen. Er moest wel wat
gewicht af, maar dat Lukte.
Als ik iets wil, dan ga ik ervoor."
Tekst: Joke Waltmans