Dichterbij Van Gogh is tot en met 22 december te zien in de de Van Gogh Kerk op de Markt in Etten-Leur. Joseph Roulin, La Berceuse en het zelfportret, geschilderd door Vincent van Gogh. fotos collectie kröller-müller museum, otterlo en (zelfportret) van gogh museum, Amsterdam (vincent van gogh 12 ZEELAND 'Die mensen hadden ook nu kunnen leven' Fotograaf Marc Boom exposeert in Etten-Leur foto's, perfect nagemaakt van portretten van Vincent van Gogh. Roem is op meerdere manie ren te meten. In aantal ver kochte werken, bijvoorbeeld. Of hoeveel bezoekers je weet te boeien. Het fortuin dat je door je roem hebt vergaard. Maar misschien is het toppunt wel dat het noemen van je voornaam voldoende is. Er is maar één Rembrandt. Bij Jo- han denkt iedereen aan die le gendarische nummer 14. En Vincent, dat is natuurlijk onze eigen West-Babantse Van Gogh. Rembrandt en Johan kenden roem en fortuin tij dens hun leven, waar het be staan van Van Gogh getekend werd door tragiek. Het is die tragiek die de Go- rinchemse fotograaf Marc Boom (1968) zo boeit in de in Zundert geboren schilder. Los van de schoonheid van de schilderijen, uiteraard. Boom bracht in de expositie Dichterbij Van Gogh, te zien in Etten-Leur, een aantal be roemde werken van de schil der tot leven. Letterlijk. Boom fotografeerde de afgelopen ja ren gelijkende personen in de zelfde setting als op de schil derijen. Je moet twee keer naar de foto's kijken om te zien of het nou foto's zijn of schilde rijen, zo kwijtte Boom zich van zijn taak. ,,Van Goghs modellen waren mensen uit zijn eigen omge- ving, vrienden, bekenden, fa milieleden. Mensen met wie Vincent zelf interactie had", zo zei Boom laatst bij het opstel len van de expositie. ,,Ik heb in mijn foto's die mensen willen eren, ze tot leven willen wek ken. Mijn intentie was om te laten zien dat het echte men sen waren, die nu ook hadden kunnen leven." Dat de foto's van Boom van uitzonderlijke kwaliteit zijn, bewijst de komst van een bus vol internationale journalis- ten, vorige week, een dag voor de opening van Dichterbij Van Gogh. Ze kwamen uit landen als Duitsland, Italië, Spanje, Frankrijk en België en verte genwoordigden kunstmaga zines van naam. De locatie hielp daarbij uiteraard ook mee, want Vincents vader preekte als dominee in de zelfde kerk, en de schilder zelf zat er in zijn jonge jaren vaak vooraan in de kerkbanken. ,,Ik ben echt heel trots op dit werk", zegt Boom. ,,Deze ex positie was al in Spanje, maar om de foto's nu hier op te han gen, op een plek waar Vincent echt geweest is, is het hoogte punt van mijn carrière." De foto's van Boom hangen er zonder veel beschrijving. Een kleine afbeelding van het origineel van Van Gogh doet je beseffen hoe pijnlijk accuraat de foto's zijn. Boom: ,,De mo- dellen, hun gezichten en uit straling, de compositie, de at tributen; alles moet kloppen. Van Gogh had een eigen stijl, maar hij hield zich aan de re gels rond compositie. Dat wilde ik in deze werken ook terugbrengen. De uitdaging voor mij zat hem juist in het perfect nadoen. En als ik dat heb bereikt, maak ik één foto. Die moet meteen raak zijn." Wat Boom zo in de figuur Van Gogh aanspreekt, is zijn tragiek: ,,De persoon doet mij soms meer dan zijn werk. Neem Vincents brieven. Daarin gunt hij je continu een kijkje in zijn ziel. Hij was in die brieven zo met zijn hoofd bezig, dat boeit mij enorm." dinsdag 1 oktober 2019 VL Vlnr portret van Joseph Roulin, La Berceuse en een zelfportret met grijze vilthoed. fotos marc boom 'Eén foto, die moet meteen raak zijn' Joost Klaverdijk Etten-Leur - Marc Boon, fotograaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 56