Dichterbij Van Gogh is tot en
met 22 december te zien in de
de Van Gogh Kerk op de Markt
in Etten-Leur.
Joseph Roulin, La Berceuse en het zelfportret, geschilderd door Vincent van Gogh. fotos collectie kröller-müller museum, otterlo en (zelfportret) van gogh museum, Amsterdam (vincent van gogh
12 ZEELAND
'Die mensen
hadden ook nu
kunnen leven'
Fotograaf Marc Boom exposeert
in Etten-Leur foto's, perfect
nagemaakt van portretten
van Vincent van Gogh.
Roem is op meerdere manie
ren te meten. In aantal ver
kochte werken, bijvoorbeeld.
Of hoeveel bezoekers je weet
te boeien. Het fortuin dat je
door je roem hebt vergaard.
Maar misschien is het toppunt
wel dat het noemen van je
voornaam voldoende is. Er is
maar één Rembrandt. Bij Jo-
han denkt iedereen aan die le
gendarische nummer 14. En
Vincent, dat is natuurlijk onze
eigen West-Babantse Van
Gogh. Rembrandt en Johan
kenden roem en fortuin tij
dens hun leven, waar het be
staan van Van Gogh getekend
werd door tragiek.
Het is die tragiek die de Go-
rinchemse fotograaf Marc
Boom (1968) zo boeit in de in
Zundert geboren schilder. Los
van de schoonheid van de
schilderijen, uiteraard.
Boom bracht in de expositie
Dichterbij Van Gogh, te zien in
Etten-Leur, een aantal be
roemde werken van de schil
der tot leven. Letterlijk. Boom
fotografeerde de afgelopen ja
ren gelijkende personen in de
zelfde setting als op de schil
derijen. Je moet twee keer naar
de foto's kijken om te zien of
het nou foto's zijn of schilde
rijen, zo kwijtte Boom zich
van zijn taak.
,,Van Goghs modellen waren
mensen uit zijn eigen omge-
ving, vrienden, bekenden, fa
milieleden. Mensen met wie
Vincent zelf interactie had", zo
zei Boom laatst bij het opstel
len van de expositie. ,,Ik heb in
mijn foto's die mensen willen
eren, ze tot leven willen wek
ken. Mijn intentie was om te
laten zien dat het echte men
sen waren, die nu ook hadden
kunnen leven."
Dat de foto's van Boom van
uitzonderlijke kwaliteit zijn,
bewijst de komst van een bus
vol internationale journalis-
ten, vorige week, een dag voor
de opening van Dichterbij Van
Gogh. Ze kwamen uit landen
als Duitsland, Italië, Spanje,
Frankrijk en België en verte
genwoordigden kunstmaga
zines van naam. De locatie
hielp daarbij uiteraard ook
mee, want Vincents vader
preekte als dominee in de
zelfde kerk, en de schilder zelf
zat er in zijn jonge jaren vaak
vooraan in de kerkbanken.
,,Ik ben echt heel trots op dit
werk", zegt Boom. ,,Deze ex
positie was al in Spanje, maar
om de foto's nu hier op te han
gen, op een plek waar Vincent
echt geweest is, is het hoogte
punt van mijn carrière."
De foto's van Boom hangen
er zonder veel beschrijving.
Een kleine afbeelding van het
origineel van Van Gogh doet je
beseffen hoe pijnlijk accuraat
de foto's zijn. Boom: ,,De mo-
dellen, hun gezichten en uit
straling, de compositie, de at
tributen; alles moet kloppen.
Van Gogh had een eigen stijl,
maar hij hield zich aan de re
gels rond compositie. Dat
wilde ik in deze werken ook
terugbrengen. De uitdaging
voor mij zat hem juist in het
perfect nadoen. En als ik dat
heb bereikt, maak ik één foto.
Die moet meteen raak zijn."
Wat Boom zo in de figuur
Van Gogh aanspreekt, is zijn
tragiek: ,,De persoon doet mij
soms meer dan zijn werk.
Neem Vincents brieven.
Daarin gunt hij je continu een
kijkje in zijn ziel. Hij was in
die brieven zo met zijn hoofd
bezig, dat boeit mij enorm."
dinsdag 1 oktober 2019
VL
Vlnr portret van Joseph Roulin, La Berceuse en een zelfportret met grijze vilthoed. fotos marc boom
'Eén foto, die moet meteen raak zijn'
Joost Klaverdijk
Etten-Leur
- Marc Boon, fotograaf