ZEELAND 11 SCHULDEN ARTIKEL 12 Bergen op Zoom zit diep in de schulden, maar wordt geen artikel 12-gemeente, zei wethouder Annette Stinenbosch vorige week. Vlissingen is dat wel. Is dat zo erg? De wethouder Financiën in Vlissingen heeft geen cent te makken. Sinds 2015 is Vlissingen artikel 12-gemeente, waarmee de stad financieel onder curatele is geplaatst van Rijk en provincie. Naar eigen keus en inzicht de gemeente kas bestieren, is er niet meer bij. Wat betekent dat voor inwoners en ge meentebestuur? Een gesprek daar over met John de Jonge, wethouder Financiën namens de Lokale Partij Vlissingen. „Iedereen in de stad weet dat je bij mij niet hoeft aan te klop pen voor geld, want dat heb ik niet." ,,Ik kan op tal van andere manieren meedenken en oplossingen zoeken. Als wethouder van een artikel 12-ge- meente leer je om heel creatief te zijn. Ik heb ook Economische Zaken in portefeuille. Ondernemers of in woners die iets willen, kunnen altijd langs komen. Ook zonder veel geld, kun je dingen voor elkaar krijgen. Door artikel 12 heeft Vlissingen wer kelijk alle franje uit de begroting moeten snoeien. Er is heel fors bezui nigd op sport en cultuur. Rijk en pro vincie vinden het niet primair de taak van een gemeente om een mu seum of poppodium in de lucht te houden. Dus moest de geldkraan dicht. Sportclubs moesten veel die per in de buidel tasten om de huur van velden en accommodaties te be talen. Ja, dat doet pijn. Je leert als ge meente wel om heel zakelijke afwe gingen te maken. Het mooie is dat het culturele leven in Vlissingen niet tot stilstand is gekomen. In tegen deel! De gemeente heeft zich deels teruggetrokken, maar wat betreft evenementen en festivals is er van al les te doen in onze stad." ,,Eind 2014 is de aanvraag gedaan op initiatief van de toenmalige coalitie partijen. Ik trad in dat jaar aan als wethouder Financiën. Heb daarvoor dertig jaar in directiefuncties bij de Rabobank gewerkt. Ik heb dus het hele traject rond artikel 12 vanaf het begin meegemaakt. Heel belangrijk: de wil en het besef waren aanwezig om een plan van aanpak te maken waarmee Vlissingen structureel uit de financiële problemen zou komen. Op zich zegt een schuld niet zoveel. Het grote probleem in Vlissingen zat in de algemene reserve die voor 120 miljoen in het rood stond. Het ging om grondposities die voor veel te hoge bedragen in de boeken stonden. De verwachte winst op nieuwbouw in het Scheldekwartier bleef uit door de grote banken- en financiële crisis. Artikel 12 bood een uitweg, zowel voor de korte als lange termijn. Op 15 januari 2016 werd Vlissingen, met te rugwerkende kracht tot en met 2015, officieel artikel 12-gemeente. We kre gen vervolgens ruim 4 miljoen om het begrotingstekort 2015 te dekken. ,,Nee, maar gemakkelijke oplossin gen bestaan niet in zo'n situatie. Tot en met 2029 krijgt Vlissingen ruim 80 miljoen aan noodhulp plus een malig 8 miljoen voor achterstallig on derhoudswerk. Het perspectief is dat we in 2029 weer zwarte cijfers schrij ven met de algemene reserve. Er gloort dus licht in de tunnel. Voor waarde voor alle financiële hulp is wel dat Vlissingen zelf tot het uiter ste gaat om uitgaven te snoeien en inkomsten te vergroten. Dat laatste betekent dus dat de lokale belastin gen fors omhoog moeten." ,,De sanering duurt nog tien jaar. De artikel 12-inspecteur wil dat de ozb in Vlissingen in 2020 naar 150 procent stijgt van het landelijk gemiddelde. Dat willen we niet. Vlissingen zit nu op 140 procent en dat vinden we ge- Artikel 12 bood uitweg, zowel voor de korte als de lange termijn ARTIKEL 12 noeg. We wachten op de beschikking van de minister hierover. Tot 2029 moet Vlissingen zelf zo'n 20 miljoen bij elkaar harken. De inspecteurs houden de vinger aan de pols. Ze ge ven wel suggesties waar het minder kan. Maar Vlissingen bepaalt uitein delijk zelf waar dat bezuinigingsgeld vandaan komt." ,,De financiële situatie was uitzicht loos. Vlissingen is een arbeidersstad met relatief veel inwoners in een uit kering. Hard bezuinigen kon niet in 2014. De reservepositie was nul. Na tuurlijk schrok de politiek hevig toen bleek wat artikel 12 allemaal inhoudt. Maar de overtuiging dat hard ingrij pen onvermijdelijk was, won het van de schrik. Je kunt er als gemeente voor kiezen om ieder jaar te schuiven en te worstelen om de begroting slui tend te krijgen. Waarmee je een ge vangene wordt van je eigen begroting en er niks meer kan. Artikel 12 heeft als bijkomend voordeel dat Vlissin- gen nu extra wordt geholpen voor de oplopende kosten van jeugdzorg en Wmo. Die last kunnen we er niet nog eens bij hebben." ,,Ja. Het is geen makkelijke weg, maar wel een noodzakelijke. Het stelt de gemeente voor pijnlijke keuzes. Maar de horizon is wel dat Vlissingen in 2029 financieel weer op eigen benen staat." dinsdag 1 oktober 2019 VL Pijnlijke keuzes onvermijdelijk voor 'arm' Vlissingen Franka van der Rijt Vlissingen Dat lijkt een weinig benijdenswaar dige positie voor een wethouder die over geld gaat. Bergen op Zoom worstelt met een schuld van 240 miljoen euro als er fenis van het gestrande bouwpro ject Bergse Haven. Vlissingen kwam in de rode cijfers (230 mil joen) door stadsvernieuwingsplan Scheldekwartier voor de binnen- stad. Wie besloot om artikel 12-sta- tus aan te vragen? Klinkt aanlokkelijk om vele miljoe nen in de schoot geworpen te krij gen. Is het een feestje? Daar worden burgers nooit blij van. Is de volksopstand al uitgebroken in Vlissingen? Bergen op Zoom hui vert bij voorbaat over stijgende las ten. John de Jonge: ,,Als wethouder van een ar tikel 12-gemeente leer je creatief te zijn." foto MECHTELDJANSEN - John de Jonge Een artikel 12-gemeente is door het Rijk onder curatele gesteld van wege een structureel slechte finan ciële situatie. De gemeente krijgt extra geld (noodhulp) in ruil voor streng financieel toezicht. De nood hulp hoeft niet terugbetaald te wor den. Vlissingen telt ruim 44.300 inwo ners. Het gemiddelde inkomen ligt op 23.300 euro. Bergen op Zoom telt ruim 66.800 inwoners met een gemiddeld inkomen van 24.900 euro. Vlissingen en Bergen op Zoom kwamen beide in financiële nood toen omvangrijke bouwplannen strandden De Bergse wethouder financiën Annette Stinenbosch zei vorige week in BNDeStem dat er nul kans is dat Bergen op Zoom in aanmer king komt voor artikel 12. In de ge meentelijke spaarpot zit altijd nog 43 miljoen, al is het appeltje voor de dorst in de afgelopen tien jaar flink kleiner geworden. Bovendien be schikt Bergen op Zoom, aldus Sti- nenbosch, over een investeringsre serve van 6 miljoen voor tegenval lende grondexploitaties. U loopt dus aan een stevige lei band. Waren er geen andere moge lijkheden dan artikel 12? Zou u, met de kennis en ervaring van nu, opnieuw gaan voor artikel 12?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55