ZEELAND 11
SCHULDEN ARTIKEL 12
Bergen op Zoom zit
diep in de schulden,
maar wordt geen
artikel 12-gemeente,
zei wethouder
Annette Stinenbosch
vorige week.
Vlissingen is dat wel.
Is dat zo erg?
De wethouder Financiën
in Vlissingen heeft geen
cent te makken. Sinds
2015 is Vlissingen artikel
12-gemeente, waarmee
de stad financieel onder curatele is
geplaatst van Rijk en provincie. Naar
eigen keus en inzicht de gemeente
kas bestieren, is er niet meer bij. Wat
betekent dat voor inwoners en ge
meentebestuur? Een gesprek daar
over met John de Jonge, wethouder
Financiën namens de Lokale Partij
Vlissingen. „Iedereen in de stad weet
dat je bij mij niet hoeft aan te klop
pen voor geld, want dat heb ik niet."
,,Ik kan op tal van andere manieren
meedenken en oplossingen zoeken.
Als wethouder van een artikel 12-ge-
meente leer je om heel creatief te
zijn. Ik heb ook Economische Zaken
in portefeuille. Ondernemers of in
woners die iets willen, kunnen altijd
langs komen. Ook zonder veel geld,
kun je dingen voor elkaar krijgen.
Door artikel 12 heeft Vlissingen wer
kelijk alle franje uit de begroting
moeten snoeien. Er is heel fors bezui
nigd op sport en cultuur. Rijk en pro
vincie vinden het niet primair de
taak van een gemeente om een mu
seum of poppodium in de lucht te
houden. Dus moest de geldkraan
dicht. Sportclubs moesten veel die
per in de buidel tasten om de huur
van velden en accommodaties te be
talen. Ja, dat doet pijn. Je leert als ge
meente wel om heel zakelijke afwe
gingen te maken. Het mooie is dat
het culturele leven in Vlissingen niet
tot stilstand is gekomen. In tegen
deel! De gemeente heeft zich deels
teruggetrokken, maar wat betreft
evenementen en festivals is er van al
les te doen in onze stad."
,,Eind 2014 is de aanvraag gedaan op
initiatief van de toenmalige coalitie
partijen. Ik trad in dat jaar aan als
wethouder Financiën. Heb daarvoor
dertig jaar in directiefuncties bij de
Rabobank gewerkt. Ik heb dus het
hele traject rond artikel 12 vanaf het
begin meegemaakt. Heel belangrijk:
de wil en het besef waren aanwezig
om een plan van aanpak te maken
waarmee Vlissingen structureel uit
de financiële problemen zou komen.
Op zich zegt een schuld niet zoveel.
Het grote probleem in Vlissingen zat
in de algemene reserve die voor 120
miljoen in het rood stond. Het ging
om grondposities die voor veel te
hoge bedragen in de boeken stonden.
De verwachte winst op nieuwbouw
in het Scheldekwartier bleef uit door
de grote banken- en financiële crisis.
Artikel 12 bood een uitweg, zowel
voor de korte als lange termijn. Op 15
januari 2016 werd Vlissingen, met te
rugwerkende kracht tot en met 2015,
officieel artikel 12-gemeente. We kre
gen vervolgens ruim 4 miljoen om
het begrotingstekort 2015 te dekken.
,,Nee, maar gemakkelijke oplossin
gen bestaan niet in zo'n situatie. Tot
en met 2029 krijgt Vlissingen ruim
80 miljoen aan noodhulp plus een
malig 8 miljoen voor achterstallig on
derhoudswerk. Het perspectief is dat
we in 2029 weer zwarte cijfers schrij
ven met de algemene reserve. Er
gloort dus licht in de tunnel. Voor
waarde voor alle financiële hulp is
wel dat Vlissingen zelf tot het uiter
ste gaat om uitgaven te snoeien en
inkomsten te vergroten. Dat laatste
betekent dus dat de lokale belastin
gen fors omhoog moeten."
,,De sanering duurt nog tien jaar. De
artikel 12-inspecteur wil dat de ozb in
Vlissingen in 2020 naar 150 procent
stijgt van het landelijk gemiddelde.
Dat willen we niet. Vlissingen zit nu
op 140 procent en dat vinden we ge-
Artikel 12 bood
uitweg, zowel
voor de korte
als de lange
termijn
ARTIKEL 12
noeg. We wachten op de beschikking
van de minister hierover. Tot 2029
moet Vlissingen zelf zo'n 20 miljoen
bij elkaar harken. De inspecteurs
houden de vinger aan de pols. Ze ge
ven wel suggesties waar het minder
kan. Maar Vlissingen bepaalt uitein
delijk zelf waar dat bezuinigingsgeld
vandaan komt."
,,De financiële situatie was uitzicht
loos. Vlissingen is een arbeidersstad
met relatief veel inwoners in een uit
kering. Hard bezuinigen kon niet in
2014. De reservepositie was nul. Na
tuurlijk schrok de politiek hevig toen
bleek wat artikel 12 allemaal inhoudt.
Maar de overtuiging dat hard ingrij
pen onvermijdelijk was, won het van
de schrik. Je kunt er als gemeente
voor kiezen om ieder jaar te schuiven
en te worstelen om de begroting slui
tend te krijgen. Waarmee je een ge
vangene wordt van je eigen begroting
en er niks meer kan. Artikel 12 heeft
als bijkomend voordeel dat Vlissin-
gen nu extra wordt geholpen voor de
oplopende kosten van jeugdzorg en
Wmo. Die last kunnen we er niet nog
eens bij hebben."
,,Ja. Het is geen makkelijke weg, maar
wel een noodzakelijke. Het stelt de
gemeente voor pijnlijke keuzes. Maar
de horizon is wel dat Vlissingen in
2029 financieel weer op eigen benen
staat."
dinsdag 1 oktober 2019
VL
Pijnlijke keuzes onvermijdelijk
voor 'arm' Vlissingen
Franka van der Rijt
Vlissingen
Dat lijkt een weinig benijdenswaar
dige positie voor een wethouder
die over geld gaat.
Bergen op Zoom worstelt met een
schuld van 240 miljoen euro als er
fenis van het gestrande bouwpro
ject Bergse Haven. Vlissingen
kwam in de rode cijfers (230 mil
joen) door stadsvernieuwingsplan
Scheldekwartier voor de binnen-
stad. Wie besloot om artikel 12-sta-
tus aan te vragen?
Klinkt aanlokkelijk om vele miljoe
nen in de schoot geworpen te krij
gen. Is het een feestje?
Daar worden burgers nooit blij van.
Is de volksopstand al uitgebroken in
Vlissingen? Bergen op Zoom hui
vert bij voorbaat over stijgende las
ten.
John de Jonge: ,,Als
wethouder van een ar
tikel 12-gemeente leer
je creatief te zijn." foto
MECHTELDJANSEN
- John de Jonge
Een artikel 12-gemeente is door
het Rijk onder curatele gesteld van
wege een structureel slechte finan
ciële situatie. De gemeente krijgt
extra geld (noodhulp) in ruil voor
streng financieel toezicht. De nood
hulp hoeft niet terugbetaald te wor
den.
Vlissingen telt ruim 44.300 inwo
ners. Het gemiddelde inkomen ligt
op 23.300 euro. Bergen op Zoom
telt ruim 66.800 inwoners met een
gemiddeld inkomen van 24.900
euro.
Vlissingen en Bergen op Zoom
kwamen beide in financiële nood
toen omvangrijke bouwplannen
strandden
De Bergse wethouder financiën
Annette Stinenbosch zei vorige
week in BNDeStem dat er nul kans
is dat Bergen op Zoom in aanmer
king komt voor artikel 12. In de ge
meentelijke spaarpot zit altijd nog
43 miljoen, al is het appeltje voor de
dorst in de afgelopen tien jaar flink
kleiner geworden. Bovendien be
schikt Bergen op Zoom, aldus Sti-
nenbosch, over een investeringsre
serve van 6 miljoen voor tegenval
lende grondexploitaties.
U loopt dus aan een stevige lei
band. Waren er geen andere moge
lijkheden dan artikel 12?
Zou u, met de kennis en ervaring
van nu, opnieuw gaan voor artikel
12?