Willem van Zon (70) overleden
Gouden Eeuw centraal in
derde lichtspektakel Veste
7
BADKUIPSPOORLIJN MODEL OP BRITSE TV
Met man en macht
werd er na de
watersnoodramp
van 1953 gewerkt
om de treinen snel
weer te laten rijden.
De zogeheten
'badkuipspoorlijn' die
toen bij Kruiningen
werd aangelegd,
maakt nu furore op
de Britse televisie.
Z X ik&k UUUVll
Aan de andere kant van
de Noordzee begon on
langs het tweede sei
zoen van het televisie
programma The Great Model Rail
way Challenge. Een soort Heel
Holland Bakt, maar dan met mo
delspoorbanen in plaats van taar
ten. Toen Wim Harthoorn uit
Horseham - een plaatsje ten zui
den van Londen - een aflevering
van het eerste seizoen zag, begon
het te kriebelen. ,,Ik ben een lief
hebber van modelspoorbouw'',
vertelt hij. ,,En aangezien ook de
watersnoodramp mijn interesse
heeft, heb ik het idee ingediend
om de noodspoorlijn die in 1953
bij Kruiningen is aangelegd na te
bouwen. De programmamakers
waren enthousiast.''
Harthoorn (67) emigreerde als
3-jarige jongen met zijn ouders
naar Engeland. Hij woonde zelf
nooit in Zeeland, maar zijn voor
ouders van vaders kant komen
wel uit onze provincie. Hoewel er
geen doden te betreuren waren in
de familie, werden veel fa
milieleden volgens Hart-
hoorn wel getroffen toen
in februari 1953 de dijken
doorbraken.
In de polder bij Krui-
ningen vernielde het wa
ter destijds grote delen
van de spoorbaan, waar- -
door het voor de econo
mie van Zuid-Beveland en Wal
cheren belangrijke treinverkeer
stil kwam te liggen. Om in elk ge
val de goederentreinen zo snel
mogelijk weer te laten rijden,
werd een noodspoorlijn door het
water aangelegd. Veel inwoners
hielpen daarbij. Afgedreven rails
werd met laagwater vastgebonden
aan olievaten, die met hoogwater
naar de spoordijk werden gema
noeuvreerd. Provisorische dam
men aan beide zijden van het
spoor voorkwamen dat ze bij
hoogwater weer wegspoelden. De
spoorlijn, die bij vloed onder wa
ter kwam te staan, kreeg in de
volksmond de naam 'badkuip
spoorlijn'. Met een snelheid van
tien kilometer per uur konden
goederentreinen Zeeland weer in
rijden. Samen met vijf kompanen
heeft Harthoorn de noodspoorlijn
nagebouwd. Hij kan daadwerke
lijk onder water worden gezet om
de situatie van destijds bij hoog
water na te bootsen. ,,Natuurlijk
hadden we al veel voorwerk ge
daan, maar voor het televisiepro
gramma moesten we onze baan in
drie dagen in elkaar zetten'', zegt
Harthoorn. ,,Dat was loodzwaar.''
De zes modelbouwers hebben ook
het gehucht Baarsdorp in het
klein nagebouwd. ,,Niet dat Baars-
dorp in de buurt lag van de bad-
kuipspoorlijn, maar dat
is een vrijheid die je je
als modelbouwer kunt
permitteren", vertelt
Harthoorn. Zijn groot-
en overgrootvader
woonden in Baarsdorp
en zijn vader schreef
zelfs een boek over het
gehucht nabij 's-Heer
Abtskerke. „Om het zo
goed mogelijk te kunnen nabou
wen, zijn we zelfs in Baarsdorp
geweest'', zegt Harthoorn. ,,We
werden er met open armen ont
vangen.''
Of het zestal hoge ogen heeft
gegooid in het reeds opgenomen
programma van Channel 5 mag
hij nog niet zeggen, maar het pu
bliek reageerde volgens Hart-
hoorn enthousiast op het bouw
werk. ,,Veel mensen vonden het
leerzaam. Want hoewel de
watersnoodramp van 1953 ook En
geland heeft getroffen, zijn hier
maar weinig mensen die er iets
over weten.''
GOES De Goese veste vormt
vanaf donderdag vier dagen
lang het decor voor een groots
opgezet lichtspektakel. De
derde editie van het evene
ment Veste Verlicht heeft het
thema 'goud' gekregen.
De Gouden Eeuw is de in
spiratie hiervoor. 'Zonder te
ontkennen dat de zeventiende
eeuw ook schaduwkanten had,
werpen we een licht op deze
periode waarin de handel,
kunst en wetenschap bloei
den', stelt de organisatie. Ruim
tien kunstenaars zetten de
Oostvest in het licht met hun
creaties. Omdat het dit jaar
honderd jaar geleden is dat Le
onard Springer het ontwerp
voor de Oostwal maakte,
wordt elke boom verlicht.
Het evenement vond meer
dan twintig jaar geleden voor
het eerst plaats. Twee jaar gele
den, tijdens het themajaar
Goes-Azië, volgde een tweede
editie. Die sloeg zo aan dat de
stichting Rondom De Stenen
Brug besloot niet weer twintig
jaar te wachten. Elke avond
heeft een thema. Zo staat de
donderdag in het teken van
zen en is de vrijdagavond gere
serveerd voor de kinderen.
Informatie: vesteverlicht.nl.
RILLAND Maatschappelijke
duizendpoot Willem van
Zon uit Rilland is vrijdag op
70-jarige leeftijd overleden.
Van Zon was actief in ver
schillende vrijwilligersfunc
ties. Hij maakte zich vooral
sterk voor ouderen en pro
beerde door allerlei activitei
ten hen bij de maatschappij
betrokken te houden. Zo zat
hij zowel in het bestuur van
de Seniorenraad Reimerswaal
als van de de Stichting Senio
ren Reimerswaal. Hij was één
van de oprichters van het so
ciaal team in Rilland.
In die hoedanigheid trad
hij op als gastheer van het di
gicafé in De Nieuwe Vlied-
berg, waar ouderen met aller
lei vragen terecht kunnen.
Ook was hij lid van de Oran
jevereniging in zijn woon
plaats.
Tijdens de laatste gemeen
teraadsverkiezingen stond
Van Zon op de vierde plaats
van Leefbaar Reimerswaal,
net niet hoog genoeg om ver
kozen te worden tot raadslid.
Ondanks dat was hij wel ac
tief als burgerraadslid voor de
partij en nam hij geregeld
deel aan vergaderingen van
de Opinieraad en Themaraad.
Voor zijn maatschappelijke
verdiensten werd Van Zon in
april nog benoemd tot lid in
de orde van Oranje-Nassau.
dinsdag 1 oktober 2019
Juryleden bekijken de modelspoorbaan van Wim Harthoorn en zijn team, met boven de 'badkuipspoorlijn' bij Kruiningen en onder het gehucht Baarsdorp. foto wim harthoorn
Britten vergapen zich aan noodspoor
Rob Paardekam
Kruiningen