Willem van Zon (70) overleden Gouden Eeuw centraal in derde lichtspektakel Veste 7 BADKUIPSPOORLIJN MODEL OP BRITSE TV Met man en macht werd er na de watersnoodramp van 1953 gewerkt om de treinen snel weer te laten rijden. De zogeheten 'badkuipspoorlijn' die toen bij Kruiningen werd aangelegd, maakt nu furore op de Britse televisie. Z X ik&k UUUVll Aan de andere kant van de Noordzee begon on langs het tweede sei zoen van het televisie programma The Great Model Rail way Challenge. Een soort Heel Holland Bakt, maar dan met mo delspoorbanen in plaats van taar ten. Toen Wim Harthoorn uit Horseham - een plaatsje ten zui den van Londen - een aflevering van het eerste seizoen zag, begon het te kriebelen. ,,Ik ben een lief hebber van modelspoorbouw'', vertelt hij. ,,En aangezien ook de watersnoodramp mijn interesse heeft, heb ik het idee ingediend om de noodspoorlijn die in 1953 bij Kruiningen is aangelegd na te bouwen. De programmamakers waren enthousiast.'' Harthoorn (67) emigreerde als 3-jarige jongen met zijn ouders naar Engeland. Hij woonde zelf nooit in Zeeland, maar zijn voor ouders van vaders kant komen wel uit onze provincie. Hoewel er geen doden te betreuren waren in de familie, werden veel fa milieleden volgens Hart- hoorn wel getroffen toen in februari 1953 de dijken doorbraken. In de polder bij Krui- ningen vernielde het wa ter destijds grote delen van de spoorbaan, waar- - door het voor de econo mie van Zuid-Beveland en Wal cheren belangrijke treinverkeer stil kwam te liggen. Om in elk ge val de goederentreinen zo snel mogelijk weer te laten rijden, werd een noodspoorlijn door het water aangelegd. Veel inwoners hielpen daarbij. Afgedreven rails werd met laagwater vastgebonden aan olievaten, die met hoogwater naar de spoordijk werden gema noeuvreerd. Provisorische dam men aan beide zijden van het spoor voorkwamen dat ze bij hoogwater weer wegspoelden. De spoorlijn, die bij vloed onder wa ter kwam te staan, kreeg in de volksmond de naam 'badkuip spoorlijn'. Met een snelheid van tien kilometer per uur konden goederentreinen Zeeland weer in rijden. Samen met vijf kompanen heeft Harthoorn de noodspoorlijn nagebouwd. Hij kan daadwerke lijk onder water worden gezet om de situatie van destijds bij hoog water na te bootsen. ,,Natuurlijk hadden we al veel voorwerk ge daan, maar voor het televisiepro gramma moesten we onze baan in drie dagen in elkaar zetten'', zegt Harthoorn. ,,Dat was loodzwaar.'' De zes modelbouwers hebben ook het gehucht Baarsdorp in het klein nagebouwd. ,,Niet dat Baars- dorp in de buurt lag van de bad- kuipspoorlijn, maar dat is een vrijheid die je je als modelbouwer kunt permitteren", vertelt Harthoorn. Zijn groot- en overgrootvader woonden in Baarsdorp en zijn vader schreef zelfs een boek over het gehucht nabij 's-Heer Abtskerke. „Om het zo goed mogelijk te kunnen nabou wen, zijn we zelfs in Baarsdorp geweest'', zegt Harthoorn. ,,We werden er met open armen ont vangen.'' Of het zestal hoge ogen heeft gegooid in het reeds opgenomen programma van Channel 5 mag hij nog niet zeggen, maar het pu bliek reageerde volgens Hart- hoorn enthousiast op het bouw werk. ,,Veel mensen vonden het leerzaam. Want hoewel de watersnoodramp van 1953 ook En geland heeft getroffen, zijn hier maar weinig mensen die er iets over weten.'' GOES De Goese veste vormt vanaf donderdag vier dagen lang het decor voor een groots opgezet lichtspektakel. De derde editie van het evene ment Veste Verlicht heeft het thema 'goud' gekregen. De Gouden Eeuw is de in spiratie hiervoor. 'Zonder te ontkennen dat de zeventiende eeuw ook schaduwkanten had, werpen we een licht op deze periode waarin de handel, kunst en wetenschap bloei den', stelt de organisatie. Ruim tien kunstenaars zetten de Oostvest in het licht met hun creaties. Omdat het dit jaar honderd jaar geleden is dat Le onard Springer het ontwerp voor de Oostwal maakte, wordt elke boom verlicht. Het evenement vond meer dan twintig jaar geleden voor het eerst plaats. Twee jaar gele den, tijdens het themajaar Goes-Azië, volgde een tweede editie. Die sloeg zo aan dat de stichting Rondom De Stenen Brug besloot niet weer twintig jaar te wachten. Elke avond heeft een thema. Zo staat de donderdag in het teken van zen en is de vrijdagavond gere serveerd voor de kinderen. Informatie: vesteverlicht.nl. RILLAND Maatschappelijke duizendpoot Willem van Zon uit Rilland is vrijdag op 70-jarige leeftijd overleden. Van Zon was actief in ver schillende vrijwilligersfunc ties. Hij maakte zich vooral sterk voor ouderen en pro beerde door allerlei activitei ten hen bij de maatschappij betrokken te houden. Zo zat hij zowel in het bestuur van de Seniorenraad Reimerswaal als van de de Stichting Senio ren Reimerswaal. Hij was één van de oprichters van het so ciaal team in Rilland. In die hoedanigheid trad hij op als gastheer van het di gicafé in De Nieuwe Vlied- berg, waar ouderen met aller lei vragen terecht kunnen. Ook was hij lid van de Oran jevereniging in zijn woon plaats. Tijdens de laatste gemeen teraadsverkiezingen stond Van Zon op de vierde plaats van Leefbaar Reimerswaal, net niet hoog genoeg om ver kozen te worden tot raadslid. Ondanks dat was hij wel ac tief als burgerraadslid voor de partij en nam hij geregeld deel aan vergaderingen van de Opinieraad en Themaraad. Voor zijn maatschappelijke verdiensten werd Van Zon in april nog benoemd tot lid in de orde van Oranje-Nassau. dinsdag 1 oktober 2019 Juryleden bekijken de modelspoorbaan van Wim Harthoorn en zijn team, met boven de 'badkuipspoorlijn' bij Kruiningen en onder het gehucht Baarsdorp. foto wim harthoorn Britten vergapen zich aan noodspoor Rob Paardekam Kruiningen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52