Weduwendorp EUWS 11 'Je had alleen de dominee' In deze tijd van het jaar komt alles weer op je af. Dan vraag ik de dokter om een pilletje om rustiger te worden j *nM f»,« 4 *«*A i"# y«f f MJ4 -J*m 9M0M* M ïT»1*! 'i* j *m aitfltf* m<0*- 0* l«« 5*« kunnen handelen, bang zijn dat ze zichzelf emotioneel niet in de hand hebben.'' Dat de razzia nog steeds gevoelig ligt, merkte 'import'-Puttenaar Jack Hage in 2015. Hij vatte een plan op voor een speelfilm. Het kwam hem op honende opmerkingen via sociale media te staan. Hij was zelfs niet meer welkom bij het shantykoor. De film is er nooit gekomen. Michel Kooij, voorzitter van de Stichting Sa men Verder, kent het voorval. Hij zegt dat de razzia-geschiedenis nog heel diep onder de huid zit in Putten. ,,Je ziet het terug bij ouderen, die er nog steeds niet over willen praten, omdat ze de woorden niet kunnen vinden om het leed te beschrijven. Ze vinden het moeilijk als anderen dan aan hun verdriet komen.'' In de omgang met het verleden on derscheidt hij drie stromingen in het dorp. ,,Er is een groep nabestaanden die zegt: 'deze geschiedenis is van ons, daar moeten anderen van afblij ven'. Er zijn ook nabestaanden die sa men met anderen, buitenstaanders, de schouders onder nieuwe initiatie ven willen zetten. En er zijn steeds meer mensen die geen directe relatie met de razzia hebben, maar er wel door geboeid zijn'', zegt Kooij. ,,Die laatste groep wordt steeds groter.'' Zijn stichting (Samen Verder) beoogt een brug te slaan tussen die groepen. Dat valt niet altijd mee. ,,Putten is wat dit betreft nog behoorlijk ver zuild." Ook tussen zijn stichting en de Stichting Oktober '44 schuurt het soms. ,,De naoorlogse razzia-geschie denis is van iedereen. Niet alleen van de nabestaanden. Dat willen ze wel- eens vergeten in Putten.'' De verwerking van het drama is in middels in een nieuwe fase beland. Vorig jaar legden Puttenaren samen met vrijwilligers uit Duitsland een ontmoetingstuin aan in Ladelund. Eerder al waren groepen Puttenaren - onder wie derde generatie nabe staanden - in estafettevorm naar het dorp aan de Deense grens gerend. Michel Kooij met zijn Stichting Sa men Verder is hier de aanjager van. ,,De herdenkingscultuur in Neder land is aan het veranderen. Wil je jongere generaties bereiken, dan kun je niet meer volstaan met het plech tige 'opdat wij nooit vergeten' of een kranslegging. Wij willen met respect voor de traditionele herdenking in Putten andere manieren zoeken om het razziaverhaal te vertellen. Bij voorbeeld door elkaar te ontmoeten.'' Gerrie Zeegers is vaak mee geweest met de vanuit Putten georganiseerde groepsreizen naar Duitsland. En nog gaat ze er eens per jaar met een groep nabestaanden op vakantie. ,,Het zijn reizen met een lach en een traan'', zegt ze. De inwoonster van Mijdrecht ('We zijn al 47 jaar weg uit Putten') is vóór de verzoeningsgedachte. ,,De mensen die er nu wonen, kunnen er ook niets aan doen.'' Ring Het verdriet verdwijnt echter nooit. ,,Dat wordt met het klimmen van de jaren alleen maar sterker. Ik heb er steeds meer moeite mee. Je gaat er ook meer over nadenken.'' Zeegers laat een ring zien, die ze altijd draagt. ,,Die is van vader geweest. Na de oor log kregen we een zakje met per soonlijke bezittingen opgestuurd. De ring, een vulpen, zijn horloge. Hij is als een beest behandeld, maar pünkt- lich waren ze, de Duitsers.'' Al in de vroege naoorlogse jaren werd Putten een 'broeinest van te genstellingen' genoemd. Deze con clusie trok het duo Wildschut en Treurniet, dat namens de voorloper van het Niod onderzoek deed naar het drama. Het tweetal interviewde kort na de oorlog 79 Puttenaren, een dwarsdoorsnede van de bevolking. De uitkomsten waren zo brisant, dat ze in de doofpot verdwenen, zegt plaatselijk historicus Evert de Graaf. ,,De regering hield het rapport vijftig jaar achter slot en grendel.'' In Putten haat men het verzet, was één van de conclusies. Het verzet had Put ten in het verderf gestort met ondoor dachte acties. ,,Dat paste natuurlijk he lemaal niet in de naoorlogse lijn van Wilhelmina en prins Bernhard, die het verzet op een voetstuk plaatsten.'' Een andere conclusie uit het rap port - dat Puttenaren zich gewillig naar de slachtbank lieten leiden - is pas decennia later ontkracht. De stel ling, breed geloofd, kwam bij de la tere psychiater Andries van Dantzig vandaan, zelf ex-gevangene van kamp Neuengamme. Hij had ze zien lijden. Volgens hem berustten de diepgelovige Puttenaren in hun lot. Het was Gods wil. ,,Die mythe is ge lukkig doorgeprikt'', zegt De Graaf. ,,De Puttenaren kwamen aan op het einde van de oorlog met een barre winter. Ze hadden moeite zich als nieuwkomers aan te passen in de kampen. De meeste mannen van de razzia stierven in de Todeslager Hu- sum en Ladelund, de ergste buiten kampen van Neuengamme.'' Volgens De Graaf heeft de buiten wereld lange tijd een verkeerd beeld gehad van het dorp. ,,Wildschut en Treurniet zetten Putten ook neer als een conservatief, achterlijk boeren dorp, waar zwarthandel en inteelt aan de orde van de dag waren. Totale onzin, gebaseerd op vooroordelen.'' In de naoorlogse jaren ontstond een verwijdering tussen Putten en de rest van Nederland. Nadat konin gin Juliana in 1949 het monument ter nagedachtenis aan de razzia - de Vrouw van Putten - onthulde, keerde het dorp zich af van de Nationale Do denherdenking op 4 mei. Tot 1985 zou Putten alleen nog het eigen drama van 2 oktober 1944 herdenken. ,,Putten had genoeg aan zijn eigen verdriet'', zegt De Graaf. ,,De razzia had diepe sporen getrokken.'' dinsdag 1 oktober 2019 GO if. rf i Jg* y*,»i '■HM 1 w* r- «4fWi i JU.'**** 11 oktober 1944. Op deze dag marcheer den 1439 gevangenen van het kamp Amers foort naar het station. Daarvandaan werden ze met de trein afge voerd naar werkkam pen in Noord-Duits- land. Onder hen waren 660 mannen uit Put ten. FOTO NIOD De in Putten woon achtige schrijver Henk Vaessen heeft zich voor zijn boek Stille Finale in de ver werking van het drama verdiept. Hij begrijpt de worsteling. ,,De nabestaanden konden nergens met hun problemen te recht. Iedereen zat met dezelfde ballast. Daarom sprak men er niet over. Mensen had den genoeg aan zich zelf'', zegt Vaessen. „Professionele hulp was er niet, je had al leen de dominee.'' De razzia plaatste Put ten in een ongewild isolement, zegt Vaes- sen. ,,Heel het land was in euforie na de bevrijding. Behalve op één plek, daar waren ze in de rouw. Dat was in Putten. De buiten wereld koppelde Put ten aan orthodox christendom. Daar droegen de foto's in de media van in het zwart geklede wedu wen ook aan bij. Maar Putten is een plaats als alle andere. Alleen hebben ze hier wel te maken met een gigan tische, dramatische erfenis.'' -Riet Ceelen- Hendriksen, met een foto van haar vader

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11