'De Nachtwacht is magistraal. Je kunt het nooit vatten en er eindeloos over fantaseren' „Wil je een koekje?'' Het is zijn openingszin, nog voordat Taco Dibbits (51) zijn bezoek goed en wel de hand heeft ge schud. ,,Sorry, ik heb wat energie nodig.'' Straks komt de NOS, half journalistiek Nederland hing vanochtend aan de lijn; zijn schema loopt uit. Iedereen wil weten wat hj nu vindt van het afschaffen van de term 'Gouden Eeuw'. Zijn collega's van het Amsterdam Museum besloten het begrip niet langer te gebruiken, omdat dit geen recht zou doen aan de negatieve kanten van de zeventiende eeuw: armoede, oorlog, mensenhandel. De directeur van het Amsterdamse Rijks museum tapt twee grote mokken koffie bij de automaat, stapelt er een schaaltje koeken bovenop, en steekt van wal, met zijn ken merkende enthousiasme als het gaat om kunst en geschiedenis. ,,Wat ik daarvan vind? Wij schaffen de term niet af. De Gouden Eeuw had zijn schaduwzijde, het westen was heel rijk, oostelijke provincies juist arm, en we vinden het belangrijk om de periode vanuit verschillende perspectie ven te bekijken. Volgend jaar doen we een tentoonstelling over de slavernij, daarin vertellen we ook over die schaduwzijde. Als je de term afschaft, schrijf je ook een deel van de geschiedenis weg.'' Bovendien, zegt hij, associëren veel mensen de Gouden Eeuw vooral met de bloeiperiode in de schilderkunst. De Hollandse Meesters, Rembrandt, Jan Steen, Vermeer, Frans Hals. ,,Op dat gebied was het een periode van grote vernieuwing, echt een gouden eeuw.'' Niet dat termen nooit herzien kunnen worden, zegt Dibbits. Van hem geen ver ontwaardigd gebries over het te grabbel gooien van Neerlands erfgoed. Als begrip pen als beledigend worden ervaren, gaan ze ook bij het Rijks in de ban. Het woord Eskimo zul je er bijvoorbeeld niet meer aantreffen, net zomin als de hottentot of indiaan. ,,Je groeit mee met de geschiedenis en de tijd. Jij zou het ook niet leuk vinden als we het in het hele museum over kaas koppen zouden hebben.'' Zo zijn er elke dag discussies, zegt hij. Niet erg, mooi juist. ,,Ik vind het belangrijk dat het museum midden in de maatschappij staat. Iédereen moet zich er thuis voelen.'' Inclusiviteit, noem het een modewoord, is de boodschap - iedereen telt mee. Drie jaar geleden volgde Taco Dibbits Wim Pijbes op als directeur van het Rijks museum. Je zou met enig overdrijven kun nen zeggen dat hij het Rijksmuseum ^s. Waar Pijbes bekendstond als de flamboy ante directeur die het in 2013 heropende museum wereldwijd op de kaart zette, is Dibbits de man van de inhoud. In 2002 kwam hij er werken als conservator zeven- tiende-eeuwse schilderkunst, in 2009 werd hij directeur Collecties. Hij groeide op nog geen kilometer afstand van het majestu euze gebouw op, en fietste elke dag op weg naar school onder het roemruchte tunnel tje door, van het Museumplein naar de Stadhouderskade. Zijn liefde voor kunst werd er geboren. Toen hij 8 was, bekeek hij met zijn ouders hoe De Nachtwacht werd gerestaureerd na dat een verwarde man het schilderij in 1976 met een mes had bewerkt. ,,Die had tijdens het eten van een biefstuk bedacht dat hij in De Nachtwacht wilde snijden. Dat was natuurlijk heiligschennis! Je kon naar de restauratie, de gordijnen gingen dicht op het moment dat mannen in witte jassen 10

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 98