Hi-tech meetinstrument Geen fabriek ontsnapt aan het oog van Tropomi. Dit instrument - een Nederlandse vinding - brengt luchtvervuiling op de hele aardbol in beeld. Voor een beter klimaat. Bosbrand in de Amazone is heel duidelijk zichtbaar Satelliet meet kleuren TONNY VAN DER MEE Het televisiescherm in de gang van het KNMI toont de huidige positie van Tropomi. Het instrument zweeft op 829 kilometer hoogte bo ven zuidelijk Afrika. Met een snel heid van ruim 7 kilometer per seconde vliegt het noordwaarts richting Europa. Tropomi (TROPOspheric Monitoring Instru ment) meet de chemische samenstelling van de troposfeer, de onderste laag van de dampkring (tot 10 a 15 kilometer hoogte). Daar bevinden zich de meeste luchtvervuilende stoffen. Zo'n 100 kilometer lager zweeft OMI (Ozon Monitoring Instrument), de oudere broer van Tropomi. Nog voordat OMI werd gelanceerd in 2004, werd al begonnen met de bouw van de op volger. De onderzoekers gingen ervan uit dat OMI vijfjaar dienst zou doen. ,,Maar OMI is uit zonderlijk stabiel gebleken'', vertelt Pieternel Levelt, afdelingshoofd satellietwaarnemingen bij het KNMI en hoogleraar aan de TU Delft. OMI en Tropomi zijn de trots van het KNMI. Onlangs wonnen ze met OMI een prestigieuze Amerikaanse prijs (William T. Pecora Award) voor hun baanbrekende onderzoek naar de samenstelling van de aardatmosfeer. Levelt: ,,We zijn wereldwijd leidend. Ik zie de komende tien jaar geen ander instrument dat dit kan verbete ren.'' Tropomi is in 2017 gelanceerd, vastgekoppeld aan Sentinel-5 Precursor. Deze satelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA is onder deel van het aardobservatieprogramma Coper nicus. Het meet - net als OMI - de luchtkwaliteit boven de aarde, maar nog uitgebreider en veel nauwkeuriger. Hoogstaand De techniek is verfijnd en hoogstaand. Het in strument meet eerst het zonlicht. Dat wordt ver geleken met het zonlicht dat door de dampkring weerkaatst wordt. De verschillen in licht geven aan welke gassen in welke hoeveelheid in de tro posfeer zitten (zie graphic). Op de beelden is in één oogopslag zichtbaar waar de uitstoot van schadelijke stoffen door au toverkeer, industrie en elektriciteitscentrales groot is. Groen is een schoon gebied, de rood bruine vlekken de meest vervuilde. Levelt wijst de probleemgebieden aan: het Duitse Ruhrgebied, Parijs en de Route du Soleil in Frankrijk, de scheepvaartroutes op de Middel landse Zee, de Povlakte in Noord-Italië, maar ook Amsterdam en Rotterdam. ,,Dit laat zien dat we een van de hoogste concentraties stikstof dioxide van Europa hebben.'' Dankzij de hogere resolutie brengt Tropomi gebieden veel nauwkeuriger in beeld dan zijn voorgangers. Het zoomt in op een gebied van 3,5 bij 5,5 kilometer, terwijl dat bij OMI 23 bij 14 ki lometer was. „Scherper kunnen kijken is een be langrijk verbetering", zegt Levelt. ,,We zien veel meer details. We kunnen nu zelfs een elektrici teitscentrale als bron van vervuiling onderschei den, en het verschil in vervuiling tussen de haven van Rotterdam en het centrum van de stad.'' Alle data zijn heel snel en voor iedereen toe gankelijk via internet. De huidige bosbranden in het Amazonegebied zijn duidelijk zichtbaar. De metingen worden bijvoorbeeld ook gebruikt om luchtvaartverkeer om te leiden als een vulkaan uitbarsting leidt tot grote aswolken. Obama Doordat de resultaten over een lange termijn worden verzameld en vergeleken, zien de onder zoekers of maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren effect hebben. Trots vertelde Barrack Obama in 2016 in een filmpje dat de uitstoot van stikstofdioxide is verminderd. De toenmalig Amerikaanse president maakte bij zijn uitleg dankbaar gebruik van gegevens die OMI aan leverde. ,,Lange datareeksen worden steeds belangrij- Tropomi ZICHTBAAR SPECTRUM ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2019 GO Tropomi vergelijkt het zonlicht met licht dat weerkaatst uit de atmosfeer. ULTRAVIOLET Stikstof dioxide (N02) I Oz Form: i j^^^Zwaveld Wolken STIKSTOFDIOXIDE IMETHAAN. INFRAROOD Grote vervuilers betrapt vanuit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 70