De kiezer is polarisatiemoe en daarom vijlen politieke partijen i I A 18 De boze burger is uit, nuance in. Veel mensen zijn klaar met het geschreeuw in het maatschappelijk debat. Politieke partijen herontdekken ook het gematigde midden en passen hun koers én toon aan. 'Mensen maken zich zorgen over de verharding in de maatschappij' HANS VAN SOEST et was even wennen. Mark Rutte die fron taal de aanval opende op grote bedrijven en hun graaiende top mannen, deze zomer. Het is hoog tijd, aldus de VVD-leider, dat de winsten terugvloeien naar de werknemer, de gewone man. En het was even wennen, tij dens de Algemene Politieke Be schouwingen vorige week. Terwijl partijen elkaar tijdens dit belang rijkste debat van het jaar normali ter al te graag onder vuur nemen, was de stemming dit jaar opval lend mild. Ze waren het op som mige punten zelfs gewoon met el kaar eens. Waren onze politici ineens be vangen door een golf altruïsme? In theorie zou dat kunnen, maar waarschijnlijker is dat de partijen de datum van 17 maart 2021 in het achterhoofd hebben, de verkiezin gen voor de Tweede Kamer. Alle onderzoeken wijzen de zelfde kant op: wie de grootste partij wil worden, moet de gema tigde kiezer aan zich weten te bin den. En die gemiddelde kiezer heeft genoeg van geschreeuw, ge gil en extreme standpunten. Hij is een beetje polarisatiemoe. Fatsoen ,,De meeste Nederlanders hechten aan fatsoen'', zegt onderzoeker Paul Dekker van Sociaal en Cultu reel Planbureau (SCP). Uit onder zoek van Maurice de Hond bleek deze week dat de meeste kiezers de vriendelijke toon tijdens de Al gemene Beschouwingen waar deerden. Alleen de achterban van FvD, PVV en SP waren er gemid deld negatief over. ,,Mensen maken zich zorgen over de polarisatie, dat keert tel kens in onze onderzoeken terug'', vertelt Dekker. Het SCP steekt aanhoudend de thermometer in de samenleving om te peilen wat er leeft. ,,Het is echt manifest: mensen beginnen er in onze on derzoeken vaak zelf over dat ze zich zorgen maken over de verhar ding in de maatschappij.'' Hoewel middenpartijen de afge lopen decennia steeds meer aan hang verloren aan partijen op de flanken, zijn de meeste kiezers in hun opvattingen nog steeds niet uitgesproken links of rechts. Dek ker ziet het terug in zijn onderzoe ken. ,,Als je thema's over immigran ten of de Europese Unie voorlegt, blijkt dat mensen helemaal niet erg voor of tegen zijn, maar juist twijfelend in het midden zitten. Ze geven vaak aan het gevoel te hebben een uitgesproken stand punt te moeten hebben, terwijl de meeste mensen juist heel genuan ceerd zijn en zich zowel bij de voor- als tegenargumenten iets kunnen voorstellen.'' Dekker noemt het voorbeeld van het vluchtelingenvraagstuk. ,,Zelfs mensen die zich als vrijwil liger inzetten voor vluchtelingen kunnen wel degelijk kritisch zijn over wat nieuwkomers krijgen. Door alle heftige meningen in de media, of op sociale media, zijn mensen soms beschroomd om toe te geven dat ze in het midden zit ten met hun opvattingen.'' Ook blijken veel kiezers hele maal niet zoveel moeite te hebben met politieke compromissen als wel wordt gedacht. Hoewel in SCP-onderzoeken geklaagd wordt dat de besluitvorming in Den Haag transparanter moet (zo komt er na verkiezingen vaak een re geerakkoord waarin weinig van alle beloftes is overgebleven), blijkt ook dat een groeiende groep Nederlanders aangeeft dat het 'een goede zaak is' dat politici zoeken naar een middenweg. De grote groep kiezers in het midden voelt zich verwaarloosd in een tijd waarin alle aandacht uit gaat naar Gele Hesjes of anti- Zwarte Piet'ers. Na de enorme ver kiezingsnederlaag van de PvdA in 2017, schreef het wetenschappelijk bureau van die partij dat 'de steun van de middenklasse noodzakelijk is voor de PvdA om weer een bete kenisvolle partij te kunnen zijn'. Sindsdien werkt de PvdA in sa menwerking met reclamebureau N=5 aan een aantrekkelijker merk. 'Zeker zijn', is het motto dat nu al anderhalf jaar voortdurend terug keert. Daarmee wil de partij uit stralen dat het oog heeft voor de noden van de middenklasse: fat soenlijke zorg voor hun ouders, goed onderwijs voor hun kinderen en een zeker pensioen voor later. En zo vijlen alle partijen in het midden aan hun merk. Groen Links probeert al langer aantrek kelijker te worden voor 'de ge wone man in het midden'. Na een kantinetour door het land zei GroenLinks-leider Jesse Klaver bij de Algemene Politieke Beschou wingen dat het maar eens afgelo pen moest zijn met dat elkaar vlie gen afvangen, 'daar helpen we Ne derland niet verder mee'. Die milde, coöperatieve toon staat in ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2019 GO Alles voor de gewone man in H

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 66