magazine Lein JOL Keith Bakker weer gezocht voor zedendelict Haags centrum bomvol door klimaatprotest .ps Directeur klanten geeft toe: Natuurlijk schaam ik me Modeldieren Aangever onbekend, wellicht oud-vriendin ÊteiUtlWn «AA 4* K,v,* PW* Otfrt I V Het frietje (of patatje) is jarig. Maandag is het 150 jaar geleden dat de gefrituurde aardappel voor het eerst in Nederland werd gegeten. Inmiddels is friet bakken of halen in veel gezinnen een wekelijkse routine. Marian Smit van Frietboetiek BT'je Anders in Middelburg is een expert die niet op routine bakt. Versgesneden Zeeuwse aardappelen op de juiste manier voor- en afgebakken: de klanten staan ervoor in de rij. zeeland 2 Deze krant heeft honderden recente klach ten in handen die zijn binnengekomen bij Nuon, dat de naam van moederbedrijfVat- tenfall overneemt. Daaruit ontstaat een schokkend beeld. Vaak zijn het familiele den die opkomen voor hun oude, demente en soms blinde vader of moeder die een contract in gerommeld zijn. Verkopers doen zich voor als 'tariefcontroleur' of zijn zogenaamd van de netbeheerder. Ze spie gelen geregeld de verbruikskosten bewust lager voor. Dit komt boven op eerdere onthullingen, waarin verkopers van het bedrijf zelf toege ven dat smoesjes worden gebruikt om bin nen te komen, er wordt gesjoemeld met het verwachte maandverbruik en contracten worden getekend onder valse voorwendse len. Eén van de verkopers stelde zelfs 'een oplichter in dienst van Nuon' te zijn. „Natuurlijk schaam ik me'', zegt directeur klanten Cindy Kroon over deze misstan den. ,,Het zou wel heel onmenselijk zijn als ik dat niet zou doen." Kroon bestrijdt echter dat die malafide praktijken wijdverspreid zijn. ,,We hebben uitgebreide kwaliteits controles, bellen elke sale na. Er is bedenk- Als ik dit lees, komt het ook gewoon in mijn hart binnen tijd, we hebben de coulanceregel." Ze is ge raakt door de publicaties, zegt ze. ,,Als ik dat lees, dan komt het ook gewoon meteen in mijn hart binnen. Dan denk je: wat erg. Maar ook: dit is mijn verantwoordelijkheid. Gelukkig heb ik in die zin mijn menselijk heid bewaard." Maar extra maatregelen neemt Nuon niet, volgens Kroon zijn er al sancties voor verkopers die hun boekje te buiten gaan. ,,Als we erachter komen dat je niet volgens onze gedragscode handelt, heb je een pro bleem. Het leidt tot waarschuwingen, meer training en mogelijk tot ontslag." Ook roept ze klanten op om zich bij het bedrijf te mel den als ze met dergelijke praktijken te ma ken krijgen. Ook de Autoriteit Consument en Markt heeft slachtoffers van malafide verkoop in middels uitdrukkelijk opgeroepen zich te melden. De toezichthouder wil agressieve en misleidende werving bij energiecon tracten aanpakken. Op basis van de meldin gen wordt besloten op welke problemen de ACM zich richt. Economie Kater Abatutu is een ster op televisie, in videoclips en op het witte doek Nieuwsmedia Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 8 maar zonder P4 Nuon door het stof na foute colportage Voor het eerst sinds de onthullingen over malafide verkooppraktijken door Nuon steekt de energiereus de hand in eigen boezem. Dat oude, soms zelfs de mente of blinde klanten met babbel trucs contracten worden aangesmeerd, is pijnlijk, erkent directeur klanten, Cindy Kroon. Niels Klaassen Carla van der Wal Amsterdam —Cindy Kroon, directeur Nuon Nat herfstweer pzc.nl Ook voor het laatste JA regionale nieuws Jaargang 261 De PZC is onderdeel van: Prijs €3,70 1688 5 5 5 5 47" finish nabij,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 1