ECONOMIE 15 Misstanden bij verkoop energie rende mensen die nota bene een sticker 'geen colportage' op de deur hebben. Meerdere malen wordt geklaagd over verkoop aan blinde ouderen. Dan het gesjoemel: een oudere krijgt een zake lijk contract aangesmeerd, waarbij een Kamer van Koophandel-nummer van het Hoogheemraadschap wordt ge bruikt. Anderen moeten aan het eind van het jaar fors bijbetalen, terwijl be loofd was dat de energie goedkoper zou worden. „Natuurlijk schaam je je. Het zou wel heel onmenselijk zijn als ik dat niet zou doen, tuurlijk doet dit me wat. Maar dat betekent ook dat je vervolgens moet bepalen wat je daarmee gaat doen. We willen heel graag dat deze klanten zich bij ons melden.'' ,,Als we erachter komen dat verkopers niet volgens onze gedragscode hande- len, hebben ze een probleem. Het leidt tot waarschuwingen, meer training en mogelijk tot ontslag. Na de verkoop aan de deur zijn er verschillende momenten om op je besluit terug te komen. Boven dien zijn er veel controlemomenten.'' ,,Nee, dat zijn geen twee universums. Wat we zeggen is: ja, het gaat weleens mis. Maar dan zoeken we het uit en los sen we het netjes op.'' Dan leggen de verslaggevers twee foto's op tafel. Op de eerste foto is een topver- koper van Nuon te zien, in brons gego ten. Janneke Teunissen, die als rechter hand van Kroon bij het interview zit, lijkt te schrikken. Kroon kijkt naar de tweede foto, waarop de verkoper naast zijn eigen borstbeeld poseert. Of ze hem herkennenKroon: ,,Nee.'' Teunissen: ,,Die heeft vroeger bij ons gewerkt, voor mijn tijd.'' ,,Het is niet mijn stijl, maar wat is er mis mee? We hebben hier ook pla quettes waarvoor mensen genomi neerd kunnen worden die bijvoor beeld uit dienst gaan en een bijzon dere prestatie hebben geleverd. Zo'n gebaar vind ik niet verkeerd.'' ,,Dan is het achteraf buitengewoon pijnlijk en onverdiend als hij een standbeeld heeft gekregen. Maar ik heb nu niet genoeg informatie om op deze casus in te gaan.'' ,,We kijken voortdurend of de prik kel niet leidt ongewenste resultaten, door te kijken of de bonussen redelij kerwijs te halen zijn en hoe groot die moeten zijn. Maar ik denk dat de dis cussies over bonussen bekend zijn: je moet daar voorzichtig mee zijn. Daarom belonen we ook alleen op basis van daadwerkelijke verkopen. De bedenktijd van veertien dagen moet al voorbij zijn. En ik wijs er toch nog een keer op: ter afronding van het verkoopproces maken we zogenoemde happy calls, waarin we vragen: hoe was het gesprek voor u?'' ,,Als zo iemand zich bij ons meldt, gaan we terug naar het begin, naar het gesprek dat plaats heeft gevon den. We proberen te achterhalen wat daar is misgegaan. Tegelijk vraag ik me soms af hoe die verrassing aan het einde van het jaar kan ontstaan. Zo worden er tussentijdse waarschu wingen gestuurd als een voorschot niet voldoende blijkt te zijn. En tij- dens het verkoopproces zelf krijgt de klant een paar maal terug wat er is besproken, bijvoorbeeld tijdens het verplichte telefoongesprek dat een klant heeft voor de handtekening wordt gezet. Ook daarna zijn er veel kansen om alsnog nee te zeggen. We gaan heel ver om te controleren of de klant het begrepen heeft.'' Er worden nu initiatieven genomen om de markt te verbeteren, met een centraal register voor fraude rende verkopers bijvoorbeeld. Waarom wil Nuon daar niet aan? ,,Ik ben niet mordicus tegen, maar ik ben niet zo enthousiast als de rest, voel er niet zo veel voor om een soort zwartboek aan te leggen. Mensen zijn aan het werk. Soms maakt ie mand een fout en leert daarvan. Daarbij vind ik het ook belangrijk dat wij zelf regie houden over de kwali teitscontrole, zodat we uitstralen dat we heel strikte normen hebben. Dat is in het licht van dit gesprek natuur lijk lastig, jullie stellen prikkelende vragen over voorbeelden waar het niet goed gegaan is. Maar ik houd me vast aan de grote meerderheid, waar bij het wel goed gaat.'' Als wij ontdekken dat verkopers niet volgens onze gedragscode handelen, hebben ze een probleem ,,Ik herken dat niet. Maar als dat zo is, zou ik het buitengewoon pijnlijk vin den. Nee, ik kan er helemaal niet om lachen.'' Na afloop van het interview beant woordt Nuon nog de vraag wat er met het standbeeld van de 'topverko- per' gebeurd is na diens vertrek. ,,Het beeld belandde in een kast. Daar staat het nog altijd, terwijl we uitzoeken hoe we het duurzaam kunnen recy clen'', meldt een woordvoerder. zaterdag 28 september 2019 GO Dit is een kleine greep uit de lange lijst. Als u dit hoort, schaamt u zich dan niet? Hébben ze gedaan. Veel is terug te vinden in jullie eigen systemen. Vaak komen anderen voor gedupeerden op: kinderen, of een boze buurvrouw die ontdekt dat een verstandelijk be perkte dochter heeft getekend voor haar bijna blinde en dove moeder. Cindy Kroon, directeur klanten bij Nuon-Vatten- fall: ,,We gaan heel ver om te controleren of de klant het begre pen heeft.'' FOTO PIM RAS Toch lijken er twee universums te bestaan: de wereld van de klachten over de malafide praktijken en daar tegenover jullie belevingswereld: niemand die zich in de problemen herkent, alles gaat volgens protocol. Dit was tot vorig jaar een van jullie topverkopers. Hij werd beloond met onder meer een cruise en kreeg dit In januari van dit jaar publiceert deze krant over misstanden bij de deur-aan-deurver- koop bij Nuon. Een verkoper klapt uit de school en zegt 'een oplichter' in dienst van de energiereus te zijn. Al snel volgen meer getuigenissen, van (ex-)verkopers, die be nadrukken dat forse verbeteringen nodig zijn. Smoezen worden aan de deur gebruikt om 'sales te maken', klanten komen duur der uit dan voorge spiegeld. Nuon benadrukt een grote speler op de markt te zijn en daar door snel in beeld te komen bij klachten. Maar ook bij andere energiebedrijven gaat het mis. Zo ook bij de telefonische verkoop van Essent. Op een per ongeluk ingespro ken voicemail is te horen hoe zij echt denken over klanten, die ze zelfs uitschel den: je moet geld van ze afpakken. Essent legt uiteindelijk zijn te lefonische verkoop stil en stelt een meldpunt en een onderzoek in. Daaruit komen vol- gens een woordvoer der geen structurele misstanden naar voren. Eneco besluit in maart alle telefonische verkoopgesprekken op te nemen, als deze krant met voorbeelden van misleiding en agressieve deur-aan- deurverkoop naar het energiebedrijf stapt. De Autoriteit Consument en Markt heeft consumenten die gedupeerd zijn, in middels opgeroepen zich te melden en stelt 'agressieve en mislei dende werving' aan te willen pakken. standbeeld bij de kantine van jullie vestiging in Zwolle. Maar hij ging agressief te werk, zeggen bron nen, zocht het randje op, tot het niet meer zo kon. Vorig jaar kreeg hij een 'gefundeerde waarschu wing'. Hij meldde zich ziek en stapte over naar een concurrent, voor wie hij nu de deuren af gaat. Kroon: ,,We moeten dit uitzoeken.'' Is het normaal dat je een 'topver- koper' een standbeeld geeft? Alleen blijkt het handelen van deze man dus reden voor een serieuze waarschuwing. Algemener dan: hoe zorgen jullie dat de honger naar beloningen geen normvervaging veroorzaakt? Iemand kan in alle vriendelijkheid een verkeerde voorstelling van zaken geven, waarna een klant pas bij de afrekening merkt dat hij meer moet betalen dan gedacht. Wij legden met een verborgen ca mera vast hoe er bij Nuon over klanten wordt gesproken. 'Dat het niet klopt weet jij, dat weet ik, dat weet de klant niet.' Onlangs hoor den we hoe daar tegenwoordig nog over gegrapt wordt. Dat geeft toch te denken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15