■s -- ZEELAND 17 mIêËÜÊÊêSë Het afgelopen jaar waren er verschillende incidenten met sportvliegtuigen in de buurt van Breda International Airport. Verslaggever Sandra Moerland ervaart zelf hoe het is om een sportvliegtuig te besturen. Rondom Breda Interna tional Airport vonden in iets meer dan een jaar tijd zeven ongelukken plaats. In juni van dit jaar kwamen twee sportvliegtuigen in de lucht met elkaar in botsing; een daarvan stortte neer, de twee inzit tenden kwamen om het leven. Begin september schoot een sportvliegtuig van de baan af tijdens het maken van een doorstart. Het toestel was enorm beschadigd, maar de twee leerlingen en de piloot kwamen gelukkig met de schrik vrij. Het maakt nieuwsgierig: wat ge beurt er eigenlijk in de cockpit van die sportvliegtuigjes en hoe gaat het er daar aan toe als alles volgens plan ning gaat? Wat maakt dat er elke dag weer mensen in willen stappen, ook na de recente reeks incidenten? Aan de veiligheidsprocedures ligt het in ieder geval niet dat het soms misgaat, stelt Herman Hendriks, ei- genaar van vliegschool Breda Avia tion. ,,We zijn altijd bezig met de vei ligheid. We willen allemaal elke dag veilig thuiskomen. Ook op de snel weg gaat het niet altijd goed.'' Wie achter de stuurknuppel mag kruipen, moet goed weten waar hij mee bezig is. Een sportvliegopleiding omvat 150 uur aan klassikale theorie lessen. De examens worden afgeno men bij het CBR. Voor de volledige opleiding moet je denken aan een be drag van zo'n 15.000 euro. Intimiderend Voor één keer stappen ook wij in, om zelf te ervaren hoe het eraan toe gaat achter de stuurknuppel. Ik ontmoet mijn instructeur Louis Kapoen, die me naar een Aquila sportvliegtuigje brengt. Eenmaal in de cockpit zie ik veel metertjes en knoppen; nogal in timiderend. Gelukkig hoef ik me vandaag niet druk te maken om die knoppen en het gros van de meter- tjes, we vliegen vandaag op zicht. De lucht is ontzettend helder, mijn in structeur gokt dat we zo'n 150 kilo- meter zicht hebben. Wat bij deze eerste vliegles wél be langrijk is, is een uit de kluiten ge wassen joystick. Daar kan ik mee om hoog of omlaag. Twee pedalen die ik met beide voeten moet bedienen heb ik nodig om te sturen tijdens het taxiën. Tussen mij en Kapoen in zit de gashendel. Als we een rondje gere den hebben en klaarstaan op de baan mag ik de hendel volledig vooruit zetten, wat betekent dat we vol gas geven. Op Kapoens teken trek ik mijn stuur een beetje naar achteren, waar door we loskomen van de grond. We klimmen tot zo'n 300 meter hoogte. We ervaren een beetje tur bulentie, wat in zo'n klein sport vliegtuigje een stuk enger is dan in een grote Boeing. Maar het fenome nale uitzicht maakt veel goed. Een maal in de lucht valt het allemaal wel mee: ,,Doe je armen maar over el kaar'', zegt Louis, die zelf de daad bij het woord voegt. ,,Het vliegtuig vliegt zelf.'' Zo lang we rechtdoor gaan, hoef ik amper te sturen en blij ven we vrijwel op dezelfde hoogte. Ookop de snelweg gaat het niet altijd goed Tijdens mijn vlucht zie ik Rotter dam en Antwerpen liggen. Ik mag zelf kiezen waar ik heen wil. Mijn eigen huis van boven zien lijkt me leuk, dus we vliegen naar Sint-Anna- land. Na twee rondjes - meer mag niet - boven mijn huis keren we weer om. Binnen een paar minuten, we vliegen namelijk zo'n 190 kilometer per uur, zijn we terug in de buurt van het vliegveld en is het tijd om te landen. Niet geschikt voor begin nende piloten, dus die landing neemt Kapoen volledig op zich. Veiligheid In totaal hebben we 40 minuten in de lucht doorgebracht en die zijn, let terlijk, voorbij gevlogen. Op de vraag of iedereen kan leren vliegen, antwoordt mijn instructeur met een volmondig 'ja'. ,,Het is net als fietsen en autorijden. Het is een vaardigheid die je moet leren'', ver telt hij. En als je dan eenmaal solo de lucht in gaat, staat veiligheid voorop. ,,Je moet ervoor zorgen dat je voldoende vliegt en dat je op de hoogte bent van alle procedures. Als je zes weken niet gevlogen hebt, moet je een currency check doen: een vaardigsheidscon- trole ondergaan. Dat is een eis van de vliegschool. Anders krijg je gewoon geen vliegtuig mee.'' zaterdag 28 september 2019 P*wiB®$8B6 Louis Kapoen instrueert verslaggeefster Sandra Moerland voorafgaand aan haar eerste vliegles. foto peter van trijen/pix4profs 'Vliegen is eigenlijk net als fietsen en autorijden' Sandra Moerland Bosschenhoofd -Herman Hendriks, eigenaar vliegschool Breda Aviation

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 145