■s
--
ZEELAND 17
mIêËÜÊÊêSë
Het afgelopen jaar waren er verschillende incidenten met
sportvliegtuigen in de buurt van Breda International Airport. Verslaggever Sandra
Moerland ervaart zelf hoe het is om een sportvliegtuig te besturen.
Rondom Breda Interna
tional Airport vonden in
iets meer dan een jaar
tijd zeven ongelukken
plaats. In juni van dit
jaar kwamen twee sportvliegtuigen
in de lucht met elkaar in botsing; een
daarvan stortte neer, de twee inzit
tenden kwamen om het leven. Begin
september schoot een sportvliegtuig
van de baan af tijdens het maken van
een doorstart. Het toestel was enorm
beschadigd, maar de twee leerlingen
en de piloot kwamen gelukkig met
de schrik vrij.
Het maakt nieuwsgierig: wat ge
beurt er eigenlijk in de cockpit van
die sportvliegtuigjes en hoe gaat het
er daar aan toe als alles volgens plan
ning gaat? Wat maakt dat er elke dag
weer mensen in willen stappen, ook
na de recente reeks incidenten?
Aan de veiligheidsprocedures ligt
het in ieder geval niet dat het soms
misgaat, stelt Herman Hendriks, ei-
genaar van vliegschool Breda Avia
tion. ,,We zijn altijd bezig met de vei
ligheid. We willen allemaal elke dag
veilig thuiskomen. Ook op de snel
weg gaat het niet altijd goed.''
Wie achter de stuurknuppel mag
kruipen, moet goed weten waar hij
mee bezig is. Een sportvliegopleiding
omvat 150 uur aan klassikale theorie
lessen. De examens worden afgeno
men bij het CBR. Voor de volledige
opleiding moet je denken aan een be
drag van zo'n 15.000 euro.
Intimiderend
Voor één keer stappen ook wij in, om
zelf te ervaren hoe het eraan toe gaat
achter de stuurknuppel. Ik ontmoet
mijn instructeur Louis Kapoen, die
me naar een Aquila sportvliegtuigje
brengt. Eenmaal in de cockpit zie ik
veel metertjes en knoppen; nogal in
timiderend. Gelukkig hoef ik me
vandaag niet druk te maken om die
knoppen en het gros van de meter-
tjes, we vliegen vandaag op zicht. De
lucht is ontzettend helder, mijn in
structeur gokt dat we zo'n 150 kilo-
meter zicht hebben.
Wat bij deze eerste vliegles wél be
langrijk is, is een uit de kluiten ge
wassen joystick. Daar kan ik mee om
hoog of omlaag. Twee pedalen die ik
met beide voeten moet bedienen heb
ik nodig om te sturen tijdens het
taxiën. Tussen mij en Kapoen in zit
de gashendel. Als we een rondje gere
den hebben en klaarstaan op de baan
mag ik de hendel volledig vooruit
zetten, wat betekent dat we vol gas
geven. Op Kapoens teken trek ik mijn
stuur een beetje naar achteren, waar
door we loskomen van de grond.
We klimmen tot zo'n 300 meter
hoogte. We ervaren een beetje tur
bulentie, wat in zo'n klein sport
vliegtuigje een stuk enger is dan in
een grote Boeing. Maar het fenome
nale uitzicht maakt veel goed. Een
maal in de lucht valt het allemaal wel
mee: ,,Doe je armen maar over el
kaar'', zegt Louis, die zelf de daad bij
het woord voegt. ,,Het vliegtuig
vliegt zelf.'' Zo lang we rechtdoor
gaan, hoef ik amper te sturen en blij
ven we vrijwel op dezelfde hoogte.
Ookop de
snelweg gaat
het niet altijd
goed
Tijdens mijn vlucht zie ik Rotter
dam en Antwerpen liggen. Ik mag
zelf kiezen waar ik heen wil. Mijn
eigen huis van boven zien lijkt me
leuk, dus we vliegen naar Sint-Anna-
land. Na twee rondjes - meer mag
niet - boven mijn huis keren we weer
om. Binnen een paar minuten, we
vliegen namelijk zo'n 190 kilometer
per uur, zijn we terug in de buurt van
het vliegveld en is het tijd om te
landen. Niet geschikt voor begin
nende piloten, dus die landing neemt
Kapoen volledig op zich.
Veiligheid
In totaal hebben we 40 minuten in
de lucht doorgebracht en die zijn, let
terlijk, voorbij gevlogen.
Op de vraag of iedereen kan leren
vliegen, antwoordt mijn instructeur
met een volmondig 'ja'. ,,Het is net
als fietsen en autorijden. Het is een
vaardigheid die je moet leren'', ver
telt hij.
En als je dan eenmaal solo de lucht
in gaat, staat veiligheid voorop. ,,Je
moet ervoor zorgen dat je voldoende
vliegt en dat je op de hoogte bent van
alle procedures. Als je zes weken niet
gevlogen hebt, moet je een currency
check doen: een vaardigsheidscon-
trole ondergaan. Dat is een eis van de
vliegschool. Anders krijg je gewoon
geen vliegtuig mee.''
zaterdag 28 september 2019
P*wiB®$8B6
Louis Kapoen instrueert verslaggeefster Sandra Moerland voorafgaand aan haar eerste vliegles. foto peter van trijen/pix4profs
'Vliegen is eigenlijk
net als fietsen en autorijden'
Sandra Moerland
Bosschenhoofd
-Herman Hendriks,
eigenaar vliegschool
Breda Aviation