r j :l Hoeveel scooters zouden er zijn op Bali? Miljoenen? Iedereen die er woont heeft er wel een en toeristen huren ze graag. Logisch, want op de smalle wegen zijn het handige vervoersmiddelen. Een exemplaar huren kan op elke straat hoek en praktisch elk logement biedt gemotoriseerde paarden krachten aan. Sterker nog, infor meer op straat bij een willekeurige voorbijganger en tien tegen één dat er in een paar minuten een rijklare scooter klaarstaat. Soorten en maten te over, van elegante Vespa's tot stoere crossmotoren in retrostijl. In toeristentrekpleister Ubud huur ik een Honda Vario 125cc via mijn homestay, een gastenverblijf bij een lokale familie. Dat kost me voor een maand 1,2 miljoen roepia, om gerekend zo'n 75 euro, inclusief helm. Het is een Honda zonder ver snellingen, prettig voor een begin neling als ik. Stijlvol is-ie niet, maar hij haalt wel 80 kilometer per uur. En hij is robuust. Ik vind dat belang rijk, want ik wil in zes dagen zo'n 600 kilometer afleggen over wegen van onbekende kwaliteit. Vanuit Ubud, in het midden van het eiland, oostwaarts tot aan de kust, om die in noordelijke richting te volgen tot aan het westelijkste punt en dan terug naar Ubud. Bali's noordelijke helft is nog niet zo toeristisch, een aantrekkelijk vooruitzicht. Rijstvelden De eerste bestemming is Sidemen, een dorp 70 kilometer oostelijk van Ubud, beroemd om zijn terrasvor mige rijstvelden. Ik hijs mijn back pack op mijn rug, de tas met foto apparatuur draag ik op mijn buik, de tocht kan beginnen. Binnen een halfuur zijn de wegen al rustiger dan in het overvolle Ubud. Gelukkig is het zadel groot genoeg om de bagage op te laten rusten, wordt het toch een comfortabele rit. D e route voert door tropisch regenwoud, afgewisseld met akker land. In rivieren zwemmen kinde ren en doen vrouwen de was. Langs de weg groeien huizenhoge vijgen- - mi ft ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2019 39

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 127