II
Seizoen van 'slik op de weg' is nu echt begonnen
3
5
Een straffe windkracht 7 tot 8 in de
rug jaagt de Bylgia over de golven voor
de Normandische kust, op weg naar
Zierikzee. Na dik twintig jaar keert het
beroemde schip terug in Nederlandse
wateren.
VIER VRAGEN AAN IVO HAARTSEN
De Bylgia - gebouwd in
Brouwershaven -
werd vermaard door
de tocht rond de we
reld van zeezeiler
Eilco Kasemier tussen 1976 en
1978. Hij deed dat niet alleen in z'n
eentje, maar ook tegen de wind in
en van oost naar west. Op 18 au
gustus 1978 voer Kasemier IJmui-
den binnen, waar hij door duizen
den mensen werd toegejuicht.
Zijn avontuur kreeg nog meer be
kendheid door het dikke stripboek
Alleen rond de Wereld, met tekenin
gen van Gerard van Straaten.
Schipper Ole van den Ouden
kwam het schip bij toeval op het
spoor in Griekenland, kocht het en
vaart nu in etappes naar huis. Eil-
co's zoon Folkert stapte in Brest
aan boord voor de oversteek naar
zijn woonplaats Zierikzee. De Byl
gia blijft daar een paar dagen lig
gen, totdat Ole doorvaart voor het
laatste stuk naar de nieuwe thuis
haven Gouda.
Folkert: ,,Het verhaal gaat door.
Eilco zou dit graag hebben meege
maakt. Dat weet ik zeker, omdat
Bylgia zijn droom, verhaal en pas
sie heeft verwezenlijkt. Het is dan
ook een grote eer om samen met
Ole vanuit Brest de Bylgia terug
naar Nederland te zeilen."
Eilco Kasemier overleed juni vo
rig jaar op 96-jarige leeftijd, een
maand voordat Ole via de website
van een zeilmakelaar ontdekte dat
het schip te koop lag. De Bylgia
Het is een grote eer
om met Ole de Bylgia
terug naar Nederland
te zeilen
was omgedoopt tot Orca en eigen
dom van een Sloveen, die er twin-
tig jaar mee had rondgevaren op
de Middellandse Zee.
,,Het stripboek van Gerard van
Straaten over de avonturen van
Eilco ligt bij mij op de bovenste
boekenplank. Dat heb ik verslon
den", vertelt Ole. ,,Zelf ben ik geen
fanatiek zeiler, ik bouw huizen,
ben architect. Maar de avonturen
van Eilco hebben mij wel altijd
enorm gefascineerd. Ik ben hem
zo lang mogelijk blijven volgen.
Totdat hij en ook de Bylgia uit
beeld verdwenen."
Toen Ole lucht kreeg van de 'ex-
Bylgia' die te koop lag, aarzelde hij
geen moment, vertelt hij. ,,Ik
moest en zou aan boord zijn! Ge
woon voelen en beleven van de
ruimte waarin Eilco zijn avontuur
had volbracht. Ik was toen nog
niet direct van plan de Bylgia te
kopen. Maar we hebben die dag
gevaren en het klikte. Ik had direct
het gevoel: zij moet naar Neder
land. Ze hoort bij onze maritieme
historie. Er staat niet voor niets
een schaalmodel van de Bylgia in
het museum in Amsterdam. Haar
weer terug halen, maakt het ver
haal compleet."
Nieuwe liefde
Met dat doel voor ogen ging Ole
voor zijn vertrek uit Griekenland -
nu bijna drie maanden geleden -
ook op zoek naar de zoon en doch
ter van Eilco en sprak hij met de
bouwer Willem Kesteloo en ont
werper Dick Koopmans van het
schip. Zo leerde hij zijn nieuwe
liefde nog beter kennen.
De grande dame onder de zee
zeilschepen weert zich nog altijd
kranig tegen golven van zeven,
acht meter hoog, heeft Ole inmid
dels meerdere malen op de thuis
reis ervaren. ,,Geen enkel pro
bleem. De Bylgia is werkelijk oer
degelijk."
Ole van den Ouden en zijn be
manning verwachten morgen
rond 13.00 uur aan te komen in
Zierikzee.
vrijdag 27 september 2019
Marcel Modde
Zierikzee
- Folkert Kasemier, zoon van
solozeiler Eilco Kasemier
Oerdegelijke dame keert terug
Jan van Damme
Vlissingen
De afgelopen twee dagen was
het nat. Het regende dusdanig
dat er voor het eerst dit herfst
seizoen op grote schaal slik op
de polderwegen terechtkwam.
Vooral de boeren die nu hun
aardappelen en bieten van het
land halen hebben met dat pro
bleem te kampen.
Ivo Haartsen (36) is één van de
mannen van Loonbedrijf Dekker
Haartsen bij Biervliet. Hij werkt
daar op de zware klei, die in een
nat najaar aan de banden van
tractoren, aanhangwagens en
machines blijft plakken.
j Is vandaag de dag dat het sei
zoen van slik op de weg echt
I begint?
,,Dat mag je wel zeggen. Wie nu
bieten oogst heeft er volop mee te
maken. Voor de aardappelen is het
op dit moment te nat. Omdat onze
bieten pas half oktober voor de
suikerfabriek staan ingepland, valt
het dus bij ons vandaag mee."
2 Zijn boeren zelf wel bezig
met het voorkomen van
gladde, slikkerige wegen?
„Zeker. En al vele jaren. Zo'n twin
tig jaar geleden doken bij de bie-
tenoogst de eerste overlaadwa-
gens op. Dat zijn oude, uitgeklede
bietenrooiers die nog wel een bun-
ker hebben om bieten in op te
slaan. De eigenlijke bietenrooier
laadt zijn voorraad op de akker
over op de overlaadwagen, die ver
volgens naar de kiepkarren rijdt die
op de weg staan te wachten. De
tractor met aanhangwagen komt
niet op het land. Zo heb je dus
geen slik op de weg. Veel boeren
hier in de buurt werken al op die
manier. Een voordeel is ook dat
een overlaadwagen op grote,
brede banden staat. Die doet min
der schade aan de bodemstruc
tuur dan een kiepkar."
Bij verplaatsing van het ene
perceel naar het andere
krijg je nog wel lekkere vette
kluiten op de weg. Is daar iets aan
te doen?
,,Dat is niet te voorkomen. Daarom
zetten we waarschuwingsborden.
En we hebben een tractortje met
een rubberen schuif voorop en een
ijzeren schuif achter. Daarmee haal
je de meeste slik weg."
,,Het waterschap controleert
streng. Als je niet snel genoeg
schoonmaakt, wordt er op jouw
kosten een loonwerker ingezet. Die
komt dan met een watertank en
aparte borstels. Kosten: 1200 euro
per keer. Dat heb je liever niet.
Sommige boeren hebben zelf al
zo'n tank met borstels. Wij overwe
gen ook zo'n apparaat aan te
kopen."
4 Ondanks die maatregelen
gebeuren er nog steeds on
gelukken.
,,We hebben de laatste jaren auto's
in de sloot en tegen een boom
gehad. Dodelijke ongevallen. Dat
heeft vooral te maken met het af
nemend geduld van automobilisten.
Iedereen heeft haast, mensen zijn
gewend dat elke bestelling meteen
thuis wordt afgeleverd. Je mag op
deze wegen 60 kilometer per uur,
maar er wordt makkelijk 80 of nog
harder gereden. Met een half oog
op de telefoon. Het begrip is echt
minder dan vroeger. Als mensen
een zwaailicht zien denken ze 'hoe
snel kom ik daar voorbij' in plaats
van 'even rustig aan".
M Schipper Ole van den Ouden (r) met opstappers Folkert
Kasemier (m) en Schelto van Heemstra op de Bylgia ter
hoogte van Normandië. De Bylgia. fotos ole van den ouden