II Seizoen van 'slik op de weg' is nu echt begonnen 3 5 Een straffe windkracht 7 tot 8 in de rug jaagt de Bylgia over de golven voor de Normandische kust, op weg naar Zierikzee. Na dik twintig jaar keert het beroemde schip terug in Nederlandse wateren. VIER VRAGEN AAN IVO HAARTSEN De Bylgia - gebouwd in Brouwershaven - werd vermaard door de tocht rond de we reld van zeezeiler Eilco Kasemier tussen 1976 en 1978. Hij deed dat niet alleen in z'n eentje, maar ook tegen de wind in en van oost naar west. Op 18 au gustus 1978 voer Kasemier IJmui- den binnen, waar hij door duizen den mensen werd toegejuicht. Zijn avontuur kreeg nog meer be kendheid door het dikke stripboek Alleen rond de Wereld, met tekenin gen van Gerard van Straaten. Schipper Ole van den Ouden kwam het schip bij toeval op het spoor in Griekenland, kocht het en vaart nu in etappes naar huis. Eil- co's zoon Folkert stapte in Brest aan boord voor de oversteek naar zijn woonplaats Zierikzee. De Byl gia blijft daar een paar dagen lig gen, totdat Ole doorvaart voor het laatste stuk naar de nieuwe thuis haven Gouda. Folkert: ,,Het verhaal gaat door. Eilco zou dit graag hebben meege maakt. Dat weet ik zeker, omdat Bylgia zijn droom, verhaal en pas sie heeft verwezenlijkt. Het is dan ook een grote eer om samen met Ole vanuit Brest de Bylgia terug naar Nederland te zeilen." Eilco Kasemier overleed juni vo rig jaar op 96-jarige leeftijd, een maand voordat Ole via de website van een zeilmakelaar ontdekte dat het schip te koop lag. De Bylgia Het is een grote eer om met Ole de Bylgia terug naar Nederland te zeilen was omgedoopt tot Orca en eigen dom van een Sloveen, die er twin- tig jaar mee had rondgevaren op de Middellandse Zee. ,,Het stripboek van Gerard van Straaten over de avonturen van Eilco ligt bij mij op de bovenste boekenplank. Dat heb ik verslon den", vertelt Ole. ,,Zelf ben ik geen fanatiek zeiler, ik bouw huizen, ben architect. Maar de avonturen van Eilco hebben mij wel altijd enorm gefascineerd. Ik ben hem zo lang mogelijk blijven volgen. Totdat hij en ook de Bylgia uit beeld verdwenen." Toen Ole lucht kreeg van de 'ex- Bylgia' die te koop lag, aarzelde hij geen moment, vertelt hij. ,,Ik moest en zou aan boord zijn! Ge woon voelen en beleven van de ruimte waarin Eilco zijn avontuur had volbracht. Ik was toen nog niet direct van plan de Bylgia te kopen. Maar we hebben die dag gevaren en het klikte. Ik had direct het gevoel: zij moet naar Neder land. Ze hoort bij onze maritieme historie. Er staat niet voor niets een schaalmodel van de Bylgia in het museum in Amsterdam. Haar weer terug halen, maakt het ver haal compleet." Nieuwe liefde Met dat doel voor ogen ging Ole voor zijn vertrek uit Griekenland - nu bijna drie maanden geleden - ook op zoek naar de zoon en doch ter van Eilco en sprak hij met de bouwer Willem Kesteloo en ont werper Dick Koopmans van het schip. Zo leerde hij zijn nieuwe liefde nog beter kennen. De grande dame onder de zee zeilschepen weert zich nog altijd kranig tegen golven van zeven, acht meter hoog, heeft Ole inmid dels meerdere malen op de thuis reis ervaren. ,,Geen enkel pro bleem. De Bylgia is werkelijk oer degelijk." Ole van den Ouden en zijn be manning verwachten morgen rond 13.00 uur aan te komen in Zierikzee. vrijdag 27 september 2019 Marcel Modde Zierikzee - Folkert Kasemier, zoon van solozeiler Eilco Kasemier Oerdegelijke dame keert terug Jan van Damme Vlissingen De afgelopen twee dagen was het nat. Het regende dusdanig dat er voor het eerst dit herfst seizoen op grote schaal slik op de polderwegen terechtkwam. Vooral de boeren die nu hun aardappelen en bieten van het land halen hebben met dat pro bleem te kampen. Ivo Haartsen (36) is één van de mannen van Loonbedrijf Dekker Haartsen bij Biervliet. Hij werkt daar op de zware klei, die in een nat najaar aan de banden van tractoren, aanhangwagens en machines blijft plakken. j Is vandaag de dag dat het sei zoen van slik op de weg echt I begint? ,,Dat mag je wel zeggen. Wie nu bieten oogst heeft er volop mee te maken. Voor de aardappelen is het op dit moment te nat. Omdat onze bieten pas half oktober voor de suikerfabriek staan ingepland, valt het dus bij ons vandaag mee." 2 Zijn boeren zelf wel bezig met het voorkomen van gladde, slikkerige wegen? „Zeker. En al vele jaren. Zo'n twin tig jaar geleden doken bij de bie- tenoogst de eerste overlaadwa- gens op. Dat zijn oude, uitgeklede bietenrooiers die nog wel een bun- ker hebben om bieten in op te slaan. De eigenlijke bietenrooier laadt zijn voorraad op de akker over op de overlaadwagen, die ver volgens naar de kiepkarren rijdt die op de weg staan te wachten. De tractor met aanhangwagen komt niet op het land. Zo heb je dus geen slik op de weg. Veel boeren hier in de buurt werken al op die manier. Een voordeel is ook dat een overlaadwagen op grote, brede banden staat. Die doet min der schade aan de bodemstruc tuur dan een kiepkar." Bij verplaatsing van het ene perceel naar het andere krijg je nog wel lekkere vette kluiten op de weg. Is daar iets aan te doen? ,,Dat is niet te voorkomen. Daarom zetten we waarschuwingsborden. En we hebben een tractortje met een rubberen schuif voorop en een ijzeren schuif achter. Daarmee haal je de meeste slik weg." ,,Het waterschap controleert streng. Als je niet snel genoeg schoonmaakt, wordt er op jouw kosten een loonwerker ingezet. Die komt dan met een watertank en aparte borstels. Kosten: 1200 euro per keer. Dat heb je liever niet. Sommige boeren hebben zelf al zo'n tank met borstels. Wij overwe gen ook zo'n apparaat aan te kopen." 4 Ondanks die maatregelen gebeuren er nog steeds on gelukken. ,,We hebben de laatste jaren auto's in de sloot en tegen een boom gehad. Dodelijke ongevallen. Dat heeft vooral te maken met het af nemend geduld van automobilisten. Iedereen heeft haast, mensen zijn gewend dat elke bestelling meteen thuis wordt afgeleverd. Je mag op deze wegen 60 kilometer per uur, maar er wordt makkelijk 80 of nog harder gereden. Met een half oog op de telefoon. Het begrip is echt minder dan vroeger. Als mensen een zwaailicht zien denken ze 'hoe snel kom ik daar voorbij' in plaats van 'even rustig aan". M Schipper Ole van den Ouden (r) met opstappers Folkert Kasemier (m) en Schelto van Heemstra op de Bylgia ter hoogte van Normandië. De Bylgia. fotos ole van den ouden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33