30 mille Goedkoopste BMW rijdt als de beste 8,3 19 Test Merk MG is al bijna een eeuw oud jÉMpiËi snel op: 0-100 km/u in 8,2 seconden. De besturing is lekker zwaar en gevoelig en de remmen zijn goed te doseren. Vaak remt een auto als deze bij gas loslaten al heel snel af, maar de mate van regeneratie, het terug winnen van energie, is hier hand matig in drie trappen in te stellen. 'Amerikaans' Op zijn rijgedrag valt weinig aan te merken, al heeft de 1518 kilogram wegende MG een ietwat 'Ameri kaanse' wegligging: sportief door de bocht vindt hij niet fijn, maar het onderstel slokt daardoor wel alle ver keersdrempels en dwarsrichels met groot gemak op. Hard en comfortabel rechtdoor gaan kan de MG als de beste. Doordat hij niet te zwaar is, helt hij niet extreem over in bochten. Kleine minpuntjes zijn het stuur- wiel dat niet in hoogte verstelbaar is en het bescheiden touchscreen. Ver der zien we een keurige afwerking, prima materialen en veel ruimte. Pre cies wat de Nederlandse leaserijder wil dus. Hij of zij moet nog wel vrede hebben met de relatief geringe reik wijdte van 263 kilometer (WLTP- norm). Een concurrent als de Hyun dai Kona zit daar met een bereik van 449 kilometer ver boven. Ook met opladen behoort de MG niet tot de top, met zijn waterge- koelde accu van 44,5 kWh. Hij kan binnen 40 minuten worden opgela den tot 80 procent. De topsnelheid is nog een dingetje, want die houdt met maximaal 140 km/u niet over. Tot de standaarduitrusting beho ren zaken als Apple Car Play, Android Auto en allerlei handige opties waar voor je bij de concurrentie moet bij- betalen. De Luxury-versie voegt daar zaken aan toe als een regensensor, Hill Descent Control, een panorama dak, rijstrookbewaking, achteruitrij- camera en dodehoekwaarschuwing. De MG ZS is in Europa voorlopig alleen in Nederland en Noorwegen te koop. Aan het eind van het jaar komen daar Zweden, Denemarken, Frankrijk en België bij. MG geeft vijf jaar algemene garantie, acht jaar garantie op de accu, en tien jaar op eventuele roestvorming. Rest de vraag hoe MG deze auto tegen zo'n lage prijs kan leveren. Al lereerst omdat auto's in China door de lage loonkosten relatief goedkoop te produceren zijn. Maar ook het klei nere accupakket drukt de prijs. Daar naast heeft MG een bestaand model omgebouwd, wat de ontwikkelings kosten heeft beperkt. BMW 118iA (140 pk/103 kW), vanaf €34.929 De liefhebbers die in het verleden een BMW kochten, deden dat vaak vanwege de veelgepre zen rijkwaliteiten van het merk. Briljante motortechniek en een voorbeeldig stuur- en weggedrag. Sportieve rijders waardeerden in het bij zonder de achterwiel aandrijving, omdat auto's daarmee in het grensgebied van hun kunnen vaak beter bestuurbaar blijven. Toch durft BMW daar met de komst van de nieuwe 1 Serie afscheid van te nemen. De reden? Voorwielaandrijving met een dwarsgeplaatste motor leidt tot meer in terieurruimte. En met alle moderne technolo gie zijn er tegenwoordig genoeg hulpjes aan boord om een auto aan het wegdek gekleefd te houden. De nieuwe 1 Serie ver toont dan ook nog steeds een sportief en uitda gend weggedrag. Na tuurlijk neigt hij in een te snel genomen bocht uit de koers te raken, typisch trekje van een voorwielaandrijver, maar dan grijpt de tractiecon- trole razendsnel in. Het interieur is niet verrassend als je de andere BMW's van deze generatie kent. En het infotainment is minder geavanceerd dan bij Mer cedes, maar wel helemaal bij de tijd. Het interieur is veel ruimer dan bij de vorige generaties, terwijl de auto toch niet groter is geworden. Achterin is er nu echt voldoende zit ruimte. Enig minpunt blijft de flinke tunnel in de vloer bij de achter bank. De bagageruimte biedt 20 liter meer inhoud dan voorheen en heeft het volwassen formaat van een Golf. Anders dan de type aanduiding doet ver moeden heeft deze BMW een 1,5 liter grote driecilinder turbo-ben zinemotor (140 pk/103 kW). Die motor (testver- bruik 1 op 12,3) maakt de 1 Serie snel en hij past in combinatie met de fijne automaat goed bij de sportieve aspiraties. —Niek Schenk 'wTffnW vrijdag 27 september 2019 GO uit China De nieuwe 1 Serie is niet groter geworden, maar biedt toch meer binnenruimte. foto's bart hoogveld BMW vervangt de 1 Serie en neemt daarbij afscheid van een tradi tie: achterwielaandrij ving. Is de goedkoop ste BMW nu minder sportief? Uitdagend weg gedrag. Mooie aandrijflijn. Flinke bagageruimte. H Standaard uitrus ting valt op som mige punten tegen. Flinke tunnel in de vloer achterin. De nieuwe BMW 1 Serie is de best rij dende auto in zijn klasse: vooral de kwa liteit van de besturing en de wegligging zijn ongeëvenaard. Hij kan de achterwielaandrij ving gemakkelijk mis sen. Jammer alleen dat hij in de uitrusting steken laat vallen. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities -vK* iilSP^pl riABi: - LIJ" '-'A Het van origine Britse sport wagenmerk MG bestaat al ruim 90 jaar. MG is een afkor ting van Morris Garages en werd opgericht in 1924 door de Britse autopionier William Mor ris. De verkoop kwam pas goed op gang toen zijn manager Cecil Kimber een gat in de markt zag voor snellere Morris auto's met sportieve inslag. Het waren getunede tweezits sport wagens en coupés op basis van bestaande Morris-modellen. In de jaren 50 en 60 groeide het merk enorm dankzij de rela tief betaalbare MG TD en de MGA en MGB. Maar in de jaren 90 stierf het merk een stille dood nadat het eerst nog was overgenomen door Rover en vervolgens door BMW. In het jaar 2000 werd MG kortstondig nieuw leven ingeblazen met de MG TF, maar in 2005 ging het alsnog failliet. De merknaam werd verkocht aan een Chinese firma en kwam uiteindelijk in handen van SAIC. y MG hoopt met deze ZS de Euro pese markt open te breken. foto mg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19