30 mille
Goedkoopste BMW
rijdt als de beste
8,3
19
Test
Merk MG is
al bijna een
eeuw oud
jÉMpiËi
snel op: 0-100 km/u in 8,2 seconden.
De besturing is lekker zwaar en
gevoelig en de remmen zijn goed te
doseren. Vaak remt een auto als deze
bij gas loslaten al heel snel af, maar
de mate van regeneratie, het terug
winnen van energie, is hier hand
matig in drie trappen in te stellen.
'Amerikaans'
Op zijn rijgedrag valt weinig aan te
merken, al heeft de 1518 kilogram
wegende MG een ietwat 'Ameri
kaanse' wegligging: sportief door de
bocht vindt hij niet fijn, maar het
onderstel slokt daardoor wel alle ver
keersdrempels en dwarsrichels met
groot gemak op. Hard en comfortabel
rechtdoor gaan kan de MG als de
beste. Doordat hij niet te zwaar is,
helt hij niet extreem over in bochten.
Kleine minpuntjes zijn het stuur-
wiel dat niet in hoogte verstelbaar is
en het bescheiden touchscreen. Ver
der zien we een keurige afwerking,
prima materialen en veel ruimte. Pre
cies wat de Nederlandse leaserijder
wil dus. Hij of zij moet nog wel vrede
hebben met de relatief geringe reik
wijdte van 263 kilometer (WLTP-
norm). Een concurrent als de Hyun
dai Kona zit daar met een bereik van
449 kilometer ver boven.
Ook met opladen behoort de MG
niet tot de top, met zijn waterge-
koelde accu van 44,5 kWh. Hij kan
binnen 40 minuten worden opgela
den tot 80 procent. De topsnelheid is
nog een dingetje, want die houdt met
maximaal 140 km/u niet over.
Tot de standaarduitrusting beho
ren zaken als Apple Car Play, Android
Auto en allerlei handige opties waar
voor je bij de concurrentie moet bij-
betalen. De Luxury-versie voegt daar
zaken aan toe als een regensensor,
Hill Descent Control, een panorama
dak, rijstrookbewaking, achteruitrij-
camera en dodehoekwaarschuwing.
De MG ZS is in Europa voorlopig
alleen in Nederland en Noorwegen
te koop. Aan het eind van het jaar
komen daar Zweden, Denemarken,
Frankrijk en België bij. MG geeft vijf
jaar algemene garantie, acht jaar
garantie op de accu, en tien jaar op
eventuele roestvorming.
Rest de vraag hoe MG deze auto
tegen zo'n lage prijs kan leveren. Al
lereerst omdat auto's in China door
de lage loonkosten relatief goedkoop
te produceren zijn. Maar ook het klei
nere accupakket drukt de prijs. Daar
naast heeft MG een bestaand model
omgebouwd, wat de ontwikkelings
kosten heeft beperkt.
BMW 118iA (140 pk/103 kW), vanaf €34.929
De liefhebbers die in
het verleden een BMW
kochten, deden dat vaak
vanwege de veelgepre
zen rijkwaliteiten van
het merk. Briljante
motortechniek en een
voorbeeldig stuur- en
weggedrag.
Sportieve rijders
waardeerden in het bij
zonder de achterwiel
aandrijving, omdat
auto's daarmee in het
grensgebied van hun
kunnen vaak beter
bestuurbaar blijven.
Toch durft BMW daar
met de komst van de
nieuwe 1 Serie afscheid
van te nemen. De reden?
Voorwielaandrijving
met een dwarsgeplaatste
motor leidt tot meer in
terieurruimte. En met
alle moderne technolo
gie zijn er tegenwoordig
genoeg hulpjes aan
boord om een auto aan
het wegdek gekleefd te
houden.
De nieuwe 1 Serie ver
toont dan ook nog steeds
een sportief en uitda
gend weggedrag. Na
tuurlijk neigt hij in een
te snel genomen bocht
uit de koers te raken,
typisch trekje van een
voorwielaandrijver, maar
dan grijpt de tractiecon-
trole razendsnel in.
Het interieur is niet
verrassend als je de
andere BMW's van deze
generatie kent. En het
infotainment is minder
geavanceerd dan bij Mer
cedes, maar wel helemaal
bij de tijd. Het interieur
is veel ruimer dan bij de
vorige generaties, terwijl
de auto toch niet groter is
geworden. Achterin is er
nu echt voldoende zit
ruimte. Enig minpunt
blijft de flinke tunnel in
de vloer bij de achter
bank. De bagageruimte
biedt 20 liter meer
inhoud dan voorheen
en heeft het volwassen
formaat van een Golf.
Anders dan de type
aanduiding doet ver
moeden heeft deze
BMW een 1,5 liter grote
driecilinder turbo-ben
zinemotor (140 pk/103
kW). Die motor (testver-
bruik 1 op 12,3) maakt de 1
Serie snel en hij past in
combinatie met de fijne
automaat goed bij de
sportieve aspiraties.
—Niek Schenk
'wTffnW
vrijdag 27 september 2019
GO
uit China
De nieuwe 1 Serie is niet groter geworden, maar
biedt toch meer binnenruimte. foto's bart hoogveld
BMW vervangt de 1
Serie en neemt daarbij
afscheid van een tradi
tie: achterwielaandrij
ving. Is de goedkoop
ste BMW nu minder
sportief?
Uitdagend weg
gedrag. Mooie
aandrijflijn. Flinke
bagageruimte.
H Standaard uitrus
ting valt op som
mige punten tegen.
Flinke tunnel in de
vloer achterin.
De nieuwe BMW 1
Serie is de best rij
dende auto in zijn
klasse: vooral de kwa
liteit van de besturing
en de wegligging zijn
ongeëvenaard. Hij kan
de achterwielaandrij
ving gemakkelijk mis
sen. Jammer alleen
dat hij in de uitrusting
steken laat vallen.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
-vK* iilSP^pl
riABi: - LIJ" '-'A
Het van origine Britse sport
wagenmerk MG bestaat al
ruim 90 jaar. MG is een afkor
ting van Morris Garages en
werd opgericht in 1924 door de
Britse autopionier William Mor
ris. De verkoop kwam pas goed
op gang toen zijn manager
Cecil Kimber een gat in de
markt zag voor snellere Morris
auto's met sportieve inslag. Het
waren getunede tweezits sport
wagens en coupés op basis van
bestaande Morris-modellen.
In de jaren 50 en 60 groeide
het merk enorm dankzij de rela
tief betaalbare MG TD en de
MGA en MGB. Maar in de jaren
90 stierf het merk een stille
dood nadat het eerst nog was
overgenomen door Rover en
vervolgens door BMW. In het
jaar 2000 werd MG kortstondig
nieuw leven ingeblazen met de
MG TF, maar in 2005 ging het
alsnog failliet. De merknaam
werd verkocht aan een Chinese
firma en kwam uiteindelijk in
handen van SAIC.
y MG hoopt met
deze ZS de Euro
pese markt open
te breken. foto mg