MG komt met elektrische SUV van
AUTO
00-WIT-00
18
VRAAG ANTWOORD
Een elektrische
SUV voor nog
geen 30.000 euro:
het Chinese merk
MG verrast de
concurrentie
met een auto die
volgende maand
al in Nederland
te koop is.
Waarom geen
EU-logo op witte
kentekenplaat?
Langere garantie?
Ja, maar wel onder
voorwaarden
ERIK KOUWENHOVEN
Waarom rijden
zo weinig auto's
met cruisecontrol?
Vooral in Nederland, met
zijn fiscale voordeel voor
elektrische auto's én
omvangrijke netwerk
van laadpalen, liggen er
kansen voor de Chinese nieuwkomer
MG. Met de ZS, een SUV met een
vanaf-prijs van 29.900 euro, laat MG
zelfs de Hyundai Kona en Kia e-Niro
duur lijken. Het zou weleens de eer
ste elektrische auto kunnen zijn die
ook particuliere kopers massaal over
de streep trekt.
De Chinese SUV is groot, ruim,
biedt veel voor weinig en blijft ver
verwijderd van de ondergrens van
50.000 euro voor leaserijders, zodat
slechts vier procent bijtelling betaald
hoeft te worden. En hoewel de volle
dig elektrische MG ZS nergens in
uitblinkt, valt hij tijdens een eerste
proefrit ook op geen enkel vlak tegen.
Bovendien is levering vanaf vol
gende maand al mogelijk. MG hoopt
dit jaar nog tussen de 2000 en 3000
auto's in Nederland te kunnen verko
pen. Dat moet volgens de Neder
landse verkoopdirecteur Frank
Meijer lukken door het aanbod sim
pel te houden, met twee uitvoerin
gen en vijf kleuren. ,,We verkopen
geen sprookjes'', zegt Meijer. ,,Er zijn
enkele duizenden auto's onderweg
en die kunnen we snel leveren vanaf
het vierde kwartaal.''
Alleen online
Met een productie van meer dan
zeven miljoen auto's per jaar hoort
SAIC, het Chinese moederbedrijf van
MG, bij de zes grootste autofabrikan
ten ter wereld. Maar in Nederland zal
het vooralsnog een uitdaging zijn om
een proefrit te maken: je kunt de auto
uitsluitend online bestellen. ,,Binnen
een week laten we weten wie onze
partner wordt als het gaat om onder
houd'', zegt Meijer. ,,Ook komen er
twee brandstores: een in Amsterdam
en een op een nader aan te wijzen
locatie in Nederland.''
De 4,31 meter lange MG ZS is een
bestaand model dat al een jaar of drie
wordt verkocht met benzinemotor.
De ombouw naar elektrisch zorgde
'We verkopen
geen
sprookjes.
Er zijn enkele
duizenden
auto's
onderweg'
voor geen enkel compromis. Doordat
er geen mega-accu werd geplaatst,
bleef bijvoorbeeld de bagageruimte
compleet intact: die is met 448 liter
inhoud ruim 60 liter groter dan
gemiddeld. Je zit prima achter het
stuur van de MG ZS, ook als je langer
bent dan 1,90 meter. De achterbank is
eveneens ruim en ook hier zit je goed
'achter jezelf.
We reden met de Luxury-uitvoe-
ring, die 31.900 euro kost en waarvan
MG verwacht het meest te verkopen.
Wegrijden is een kwestie van de
startknop indrukken en de draai-
knop in het midden van het dash
board in stand D zetten. Bij lagere
snelheden is nog een licht gierend
geluid te horen, maar vanaf 120 km/u
overheerst de wind. Het maakt rijden
met deze auto tot een heerlijk rust
gevende ervaring. Maar hij trekt ook
vrijdag 27 september 2019
De kentekenplaat voor fiet-
sendragers en kleine aan
hangwagens is wit en heeft
niet de blauwe NL/Europa
aanduiding die de gele ken
tekenplaten hebben. In het
buitenland zien ze dus je
nationaliteit niet. Waarom is
dat? Of moet je wellicht zelf
een NL-sticker aanbrengen?
—Kees Balder
Allereerst: het is verboden
om zelf een NL-sticker op
een kentekenplaat te plakken.
Je mag daar zelfs helemaal
niets aan veranderen.
En verder: volgens de RDW
hebben witte kentekenplaten
geen NL-aanduiding en EU-
logo omdat ze in grotere aan
tallen mogen worden afgege
ven, voor gebruik op meer
dere aanhangwagens en
fietsdragers. Mede daarom is
besloten de kosten zo laag
mogelijk te houden. Zo'n EU-
logo maakt de productie van
een kentekenplaat duurder.
Gele kentekenplaten worden
slechts voor één voertuig
afgegeven en daarom vindt
de RDW het gerechtvaardigd
dat de productie wat meer
mag kosten.
In deze rubriek kwam laatst
de extra lange garantie
termijn van sommige auto
merken aan de orde. Ik wil
er even op wijzen dat de
auto dan meestal wel bij een
merkdealer onderhouden
moet worden. —M. Klugt
Dat is inderdaad een nuttige
toevoeging. Wettelijk vast
gelegd is dat een autofabri
kant in Europa minimaal twee
jaar garantie moet geven.
Aan de extra jaren kan een
fabrikant voorwaarden ver
binden, bijvoorbeeld dat de
auto altijd in onderhoud bij
een merkdealer moet zijn.
Prijsbreker
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Waarom rijden er zo weinig
automobilisten in Nederland
op de cruisecontrol? Ik
gebruik die waar mogelijk
altijd. Het rijdt ontspannen
en voorkomt snelheids
boetes. —J.F.P. Geul
Lang niet elke auto heeft
cruisecontrol. Bovendien is
het gebruik in Nederland niet
altijd ideaal, vanwege de
overvolle wegen. Een cruise
control werkt het prettigst als
er ruimte is, anders moet je
de vaste snelheid telkens
onderbreken omdat er een
andere auto opdoemt. De
zogenoemde adaptive
cruisecontrol houdt automa
tisch afstand tot het overige
verkeer en dan heb je er
minder omkijken naar. Maar
ook daarmee rijd je niet altijd
ontspannen. Als er weinig
ruimte is, voegen andere
automobilisten vaak kort voor
je in, waardoor jouw auto
telkens automatisch afremt.