MG komt met elektrische SUV van AUTO 00-WIT-00 18 VRAAG ANTWOORD Een elektrische SUV voor nog geen 30.000 euro: het Chinese merk MG verrast de concurrentie met een auto die volgende maand al in Nederland te koop is. Waarom geen EU-logo op witte kentekenplaat? Langere garantie? Ja, maar wel onder voorwaarden ERIK KOUWENHOVEN Waarom rijden zo weinig auto's met cruisecontrol? Vooral in Nederland, met zijn fiscale voordeel voor elektrische auto's én omvangrijke netwerk van laadpalen, liggen er kansen voor de Chinese nieuwkomer MG. Met de ZS, een SUV met een vanaf-prijs van 29.900 euro, laat MG zelfs de Hyundai Kona en Kia e-Niro duur lijken. Het zou weleens de eer ste elektrische auto kunnen zijn die ook particuliere kopers massaal over de streep trekt. De Chinese SUV is groot, ruim, biedt veel voor weinig en blijft ver verwijderd van de ondergrens van 50.000 euro voor leaserijders, zodat slechts vier procent bijtelling betaald hoeft te worden. En hoewel de volle dig elektrische MG ZS nergens in uitblinkt, valt hij tijdens een eerste proefrit ook op geen enkel vlak tegen. Bovendien is levering vanaf vol gende maand al mogelijk. MG hoopt dit jaar nog tussen de 2000 en 3000 auto's in Nederland te kunnen verko pen. Dat moet volgens de Neder landse verkoopdirecteur Frank Meijer lukken door het aanbod sim pel te houden, met twee uitvoerin gen en vijf kleuren. ,,We verkopen geen sprookjes'', zegt Meijer. ,,Er zijn enkele duizenden auto's onderweg en die kunnen we snel leveren vanaf het vierde kwartaal.'' Alleen online Met een productie van meer dan zeven miljoen auto's per jaar hoort SAIC, het Chinese moederbedrijf van MG, bij de zes grootste autofabrikan ten ter wereld. Maar in Nederland zal het vooralsnog een uitdaging zijn om een proefrit te maken: je kunt de auto uitsluitend online bestellen. ,,Binnen een week laten we weten wie onze partner wordt als het gaat om onder houd'', zegt Meijer. ,,Ook komen er twee brandstores: een in Amsterdam en een op een nader aan te wijzen locatie in Nederland.'' De 4,31 meter lange MG ZS is een bestaand model dat al een jaar of drie wordt verkocht met benzinemotor. De ombouw naar elektrisch zorgde 'We verkopen geen sprookjes. Er zijn enkele duizenden auto's onderweg' voor geen enkel compromis. Doordat er geen mega-accu werd geplaatst, bleef bijvoorbeeld de bagageruimte compleet intact: die is met 448 liter inhoud ruim 60 liter groter dan gemiddeld. Je zit prima achter het stuur van de MG ZS, ook als je langer bent dan 1,90 meter. De achterbank is eveneens ruim en ook hier zit je goed 'achter jezelf. We reden met de Luxury-uitvoe- ring, die 31.900 euro kost en waarvan MG verwacht het meest te verkopen. Wegrijden is een kwestie van de startknop indrukken en de draai- knop in het midden van het dash board in stand D zetten. Bij lagere snelheden is nog een licht gierend geluid te horen, maar vanaf 120 km/u overheerst de wind. Het maakt rijden met deze auto tot een heerlijk rust gevende ervaring. Maar hij trekt ook vrijdag 27 september 2019 De kentekenplaat voor fiet- sendragers en kleine aan hangwagens is wit en heeft niet de blauwe NL/Europa aanduiding die de gele ken tekenplaten hebben. In het buitenland zien ze dus je nationaliteit niet. Waarom is dat? Of moet je wellicht zelf een NL-sticker aanbrengen? —Kees Balder Allereerst: het is verboden om zelf een NL-sticker op een kentekenplaat te plakken. Je mag daar zelfs helemaal niets aan veranderen. En verder: volgens de RDW hebben witte kentekenplaten geen NL-aanduiding en EU- logo omdat ze in grotere aan tallen mogen worden afgege ven, voor gebruik op meer dere aanhangwagens en fietsdragers. Mede daarom is besloten de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo'n EU- logo maakt de productie van een kentekenplaat duurder. Gele kentekenplaten worden slechts voor één voertuig afgegeven en daarom vindt de RDW het gerechtvaardigd dat de productie wat meer mag kosten. In deze rubriek kwam laatst de extra lange garantie termijn van sommige auto merken aan de orde. Ik wil er even op wijzen dat de auto dan meestal wel bij een merkdealer onderhouden moet worden. —M. Klugt Dat is inderdaad een nuttige toevoeging. Wettelijk vast gelegd is dat een autofabri kant in Europa minimaal twee jaar garantie moet geven. Aan de extra jaren kan een fabrikant voorwaarden ver binden, bijvoorbeeld dat de auto altijd in onderhoud bij een merkdealer moet zijn. Prijsbreker Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Waarom rijden er zo weinig automobilisten in Nederland op de cruisecontrol? Ik gebruik die waar mogelijk altijd. Het rijdt ontspannen en voorkomt snelheids boetes. —J.F.P. Geul Lang niet elke auto heeft cruisecontrol. Bovendien is het gebruik in Nederland niet altijd ideaal, vanwege de overvolle wegen. Een cruise control werkt het prettigst als er ruimte is, anders moet je de vaste snelheid telkens onderbreken omdat er een andere auto opdoemt. De zogenoemde adaptive cruisecontrol houdt automa tisch afstand tot het overige verkeer en dan heb je er minder omkijken naar. Maar ook daarmee rijd je niet altijd ontspannen. Als er weinig ruimte is, voegen andere automobilisten vaak kort voor je in, waardoor jouw auto telkens automatisch afremt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18