ABN Amro nam kritiek DNB niet serieus genoeg gMtis ECONOMIE 17 WINTERSPORT ■NOORWEGEN Muziek moet wachten va. 249,- Ou LUNDGREN Safran en Wright Electric aan een toestel voor 150 passagiers waarmee we vanaf 2035 bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Londen kunnen vlie gen. Voor langere afstanden denken we aan een CO2-opslag.'' ,,Ze hebben het fout. Ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan. De indu strie en de wetenschap denken er an ders over. De discussie is niet óf elek trisch vliegen commercieel gaat luk ken, maar of dat in 2035 of in 2040 ge beurt.'' „Dramatische ingrepen in de lucht vaart zullen de economie ondergra ven, de werkgelegenheid schaden en een oplossing voor het milieu juist verder weg brengen. Nu hebben we een luchtvaartindustrie die in staat is te investeren. Neem je die investe ringkracht weg met draconische maatregelen, dan komt er nooit een oplossing.'' ,,In alle plannen worden maatschap pijen die in de toekomst investeren, zoals wij, over één kam geschoren met maatschappijen die zeggen: wij vliegen dertig jaar door met onze toe stellen. Het lowcostmodel is per pas sagier aantoonbaar minder milieube lastend dan het overstapnetwerk van traditionele maatschappijen. Onze uitstoot ligt nu op 78,5 gram, dat is CO2 per passagierskilometer. Dat brengen we vóór 2022 terug naar 72 gram. Wij willen daar erkenning voor. Maar in plaats daarvan wordt op Schiphol het transfernetwerk voor getrokken.'' ,,Het oorspronkelijke plan van de re gering om concurrentie tussen Schiphol en Lelystad te reguleren, kon gewoon niet. Brussel heeft daar terecht een stokje voor gestoken. Een product als het onze, waar aantoon baar vraag naar is, beperken en activi teiten promoten die niet efficiënt zijn, zoals die overstapvluchten, is op termijn niet levensvatbaar. En de rei ziger is altijd de dupe.'' ,,Onze 45 bestemmingen en zes mil joen reizigers dragen wel degelijk bij aan het netwerk van Schiphol. Dat sommige bestemmingen overlappen met vluchten van andere maatschap pijen, levert juist gezonde concurren tie op. Alleen worden w^' daar altijd op aangesproken." ,,Wij vliegen alleen van de grote vliegvelden naar de grote vliegvel den; dat wil de reiziger, die wil niet vliegen vanaf tweederangs vliegvel den die niemand kent. In Londen of Parijs gebruiken we meerdere velden, maar dan alleen de grote. Dat zie ik in Nederland niet gebeuren. Alhoewel we niet dogmatisch zeggen dat we nooit naar Lelystad zullen gaan. We zullen alleen onze vliegrechten op Schiphol nooit opgeven.'' Het Openbaar Ministerie heeft grote twijfels of ABN Amro wel voldoende doet om criminele klanten en terroristen de voet dwars te zetten. Eerder werd de bank al op de vingers getikt door De Nederlandsche Bank (DNB), de toezichthouder op de financiële sector, omdat ABN Amro zijn poortwachtersrol te lichtvaardig opvatte. Blijkbaar heeft de bank de boodschap van DNB niet 'be grepen', want het krijgt nu een strafrechtelijk onderzoek aan de broek. Banken zijn de ingang van het fi nanciële systeem. Criminelen die geld willen witwassen hebben een bank nodig om dat te doen. Het zelfde geldt voor terroristen die geld willen doorsluizen. De over heid eist van banken dat zij onge wenste personen en fout geld te genhouden. Die rol als 'poort wachter' neemt ABN Amro vol gens het OM niet serieus genoeg. Nieuwe klanten dienen eerst grondig te worden onderzocht. Is zo'n persoon een veroordeelde cri mineel dan kan de bank een reke ning weigeren. Ook moeten nieuwe klanten kunnen aantonen dat hun vermogen eerlijk is ver kregen. In de praktijk blijkt dat cri minelen helemaal niet op dat soort vragen zitten te wachten en afha ken. Banken moeten ook (stren- ger) naar hun bestaande klanten kijken. Zijn zij wel zuiver op de graat? En laten zij zich (ook) niet in met vreemde transacties?! Zoals? Een fruithandelaar die zaken doet met Colombia en steeds grote con tante bedragen stort: dat is ver dacht. Is de fruithandel een dek mantel voor cocaïnehandel of im porteert de man echt bananen uit Colombia? De bank moet dat soort transacties en die klant grondig onderzoeken. Als er een vermoe den is dat er geld wordt witgewas sen, moet dat gemeld worden bij een meldpunt. De bank kan ook besluiten de klant de deur te wij zen. Op alle fronten, liet DNB eerder dit jaar weten. ING kreeg vorig jaar een megaboete van 775 miljoen euro, omdat het te weinig deed om witwassen tegen te gaan. Ook Ra bobank kreeg een boete. ABN Amro en de Triodos Bank werden op de vingers getikt door de toe zichthouder, omdat ze te weinig deden. Ook verzekeraar Vivat kreeg een reprimande van DNB. Banken zijn 'helemaal niet laks'. Tenminste dat zeggen ze zelf. Ze spenderen honderden miljoenen aan het optuigen van afdelingen die klanten en transacties door lichten. Bij ABN Amro is al meer dan 10 procent van het personeel hiermee belast. Nederlandse ban ken wijzen ook op de enorme taak die ze hebben. Jaarlijks voeren hun klanten samen meer dan 10 mil jard transacties uit. En dan hebben de banken ook nog eens miljoenen klanten die nageplozen dienen te worden. Dat er af en toe iets ge mist wordt, is volgens de banken bijna onvermijdelijk. vrijdag 27 september 2019 GO De milieubeweging vindt dat lucht fietserij, die is bedoeld om de aan dacht af te leiden. Heeft u het gevoel dat politici dat begrijpen? Hoe moet het dan? Eigenlijk wilde Johan Lundgren (52) zich na ver trek uit de top bij reisgigant TUI in 2016 weer op de muziek storten. Zijn verzameling ana loge opnameappa ratuur vormde in 2017 de basis voor een professionele geluidsstudio in Palma de Mallorca, maar daarna viel zijn Soundcloudpa- gina droog. De mu ziek moet na zijn aanstelling als eer ste niet-Britse top man bij easyJet even wachten. Lundgren stu deerde klassieke trombone aan con servatoria in Zwe den, Groot-Brittan- nië en de VS. Bij een auditie werd hij naar eigen zeggen door meer getalen teerde musici weg geblazen. Hij koos voor de keerzijde van zijn muziekstudie: het vele reizen. Lund gren werd reisleider in de toenmalige Sovjet-Unie voor de Zweedse tourope rator Fritidsrese- gruppen. Later ging hij er, na economi sche studies in Stockholm en Lau sanne, op kantoor werken. Na overname door TUI klom hij daar snel op in de hiërar chie van de groot ste reisgroep van Europa. Hij werd topman Britse eilanden en in 2011 vicetopman van het concern. De Zweed is sinds december 2017 de eerste niet-Brit die de luchtvaartmaat schappij easyJet leidt. Zoals met de plannen om vliegver keer dat niet aan dat netwerk bij draagt, naar Lelystad te verhuizen? U bent het fundamenteel oneens met een gedwongen afscheid van Schiphol. Dus is Lelystad geen optie? Waarom vliegen jullie dan wel vanaf drie vliegvelden bij Londen en twee bij Parijs? Opnieuw ligt een grote Neder landse bank onder vuur, omdat ze te weinig doet om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. Eerder kregen ING en Rabobank boetes, nu loopt er een onderzoek naar ABN Amro. Peet Vogels Amsterdam Wat is er aan de hand? Wat doet ABN Amro fout? Wat moeten bank doen? Waar laten banken in het alge meen steken vallen? Waarom zijn banken zo laks? Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 69 of ga naar uw reisbureau. k'jk °P oad.nl/Mntersport-noorwegen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17