ABN Amro nam
kritiek DNB niet
serieus genoeg
gMtis
ECONOMIE 17
WINTERSPORT
■NOORWEGEN
Muziek
moet
wachten
va. 249,- Ou
LUNDGREN
Safran en Wright Electric aan een
toestel voor 150 passagiers waarmee
we vanaf 2035 bijvoorbeeld tussen
Amsterdam en Londen kunnen vlie
gen. Voor langere afstanden denken
we aan een CO2-opslag.''
,,Ze hebben het fout. Ze hebben hun
huiswerk niet goed gedaan. De indu
strie en de wetenschap denken er an
ders over. De discussie is niet óf elek
trisch vliegen commercieel gaat luk
ken, maar of dat in 2035 of in 2040 ge
beurt.''
„Dramatische ingrepen in de lucht
vaart zullen de economie ondergra
ven, de werkgelegenheid schaden en
een oplossing voor het milieu juist
verder weg brengen. Nu hebben we
een luchtvaartindustrie die in staat is
te investeren. Neem je die investe
ringkracht weg met draconische
maatregelen, dan komt er nooit een
oplossing.''
,,In alle plannen worden maatschap
pijen die in de toekomst investeren,
zoals wij, over één kam geschoren
met maatschappijen die zeggen: wij
vliegen dertig jaar door met onze toe
stellen. Het lowcostmodel is per pas
sagier aantoonbaar minder milieube
lastend dan het overstapnetwerk van
traditionele maatschappijen. Onze
uitstoot ligt nu op 78,5 gram, dat is
CO2 per passagierskilometer. Dat
brengen we vóór 2022 terug naar
72 gram. Wij willen daar erkenning
voor. Maar in plaats daarvan wordt op
Schiphol het transfernetwerk voor
getrokken.''
,,Het oorspronkelijke plan van de re
gering om concurrentie tussen
Schiphol en Lelystad te reguleren,
kon gewoon niet. Brussel heeft daar
terecht een stokje voor gestoken. Een
product als het onze, waar aantoon
baar vraag naar is, beperken en activi
teiten promoten die niet efficiënt
zijn, zoals die overstapvluchten, is op
termijn niet levensvatbaar. En de rei
ziger is altijd de dupe.''
,,Onze 45 bestemmingen en zes mil
joen reizigers dragen wel degelijk bij
aan het netwerk van Schiphol. Dat
sommige bestemmingen overlappen
met vluchten van andere maatschap
pijen, levert juist gezonde concurren
tie op. Alleen worden w^' daar altijd
op aangesproken."
,,Wij vliegen alleen van de grote
vliegvelden naar de grote vliegvel
den; dat wil de reiziger, die wil niet
vliegen vanaf tweederangs vliegvel
den die niemand kent. In Londen of
Parijs gebruiken we meerdere velden,
maar dan alleen de grote. Dat zie ik in
Nederland niet gebeuren. Alhoewel
we niet dogmatisch zeggen dat we
nooit naar Lelystad zullen gaan. We
zullen alleen onze vliegrechten op
Schiphol nooit opgeven.''
Het Openbaar Ministerie heeft
grote twijfels of ABN Amro wel
voldoende doet om criminele
klanten en terroristen de voet
dwars te zetten. Eerder werd de
bank al op de vingers getikt door
De Nederlandsche Bank (DNB),
de toezichthouder op de financiële
sector, omdat ABN Amro zijn
poortwachtersrol te lichtvaardig
opvatte. Blijkbaar heeft de bank
de boodschap van DNB niet 'be
grepen', want het krijgt nu een
strafrechtelijk onderzoek aan de
broek.
Banken zijn de ingang van het fi
nanciële systeem. Criminelen die
geld willen witwassen hebben een
bank nodig om dat te doen. Het
zelfde geldt voor terroristen die
geld willen doorsluizen. De over
heid eist van banken dat zij onge
wenste personen en fout geld te
genhouden. Die rol als 'poort
wachter' neemt ABN Amro vol
gens het OM niet serieus genoeg.
Nieuwe klanten dienen eerst
grondig te worden onderzocht. Is
zo'n persoon een veroordeelde cri
mineel dan kan de bank een reke
ning weigeren. Ook moeten
nieuwe klanten kunnen aantonen
dat hun vermogen eerlijk is ver
kregen. In de praktijk blijkt dat cri
minelen helemaal niet op dat soort
vragen zitten te wachten en afha
ken. Banken moeten ook (stren-
ger) naar hun bestaande klanten
kijken. Zijn zij wel zuiver op de
graat? En laten zij zich (ook) niet
in met vreemde transacties?!
Zoals?
Een fruithandelaar die zaken doet
met Colombia en steeds grote con
tante bedragen stort: dat is ver
dacht. Is de fruithandel een dek
mantel voor cocaïnehandel of im
porteert de man echt bananen uit
Colombia? De bank moet dat soort
transacties en die klant grondig
onderzoeken. Als er een vermoe
den is dat er geld wordt witgewas
sen, moet dat gemeld worden bij
een meldpunt. De bank kan ook
besluiten de klant de deur te wij
zen.
Op alle fronten, liet DNB eerder
dit jaar weten. ING kreeg vorig jaar
een megaboete van 775 miljoen
euro, omdat het te weinig deed om
witwassen tegen te gaan. Ook Ra
bobank kreeg een boete. ABN
Amro en de Triodos Bank werden
op de vingers getikt door de toe
zichthouder, omdat ze te weinig
deden. Ook verzekeraar Vivat
kreeg een reprimande van DNB.
Banken zijn 'helemaal niet laks'.
Tenminste dat zeggen ze zelf. Ze
spenderen honderden miljoenen
aan het optuigen van afdelingen
die klanten en transacties door
lichten. Bij ABN Amro is al meer
dan 10 procent van het personeel
hiermee belast. Nederlandse ban
ken wijzen ook op de enorme taak
die ze hebben. Jaarlijks voeren hun
klanten samen meer dan 10 mil
jard transacties uit. En dan hebben
de banken ook nog eens miljoenen
klanten die nageplozen dienen te
worden. Dat er af en toe iets ge
mist wordt, is volgens de banken
bijna onvermijdelijk.
vrijdag 27 september 2019
GO
De milieubeweging vindt dat lucht
fietserij, die is bedoeld om de aan
dacht af te leiden.
Heeft u het gevoel dat politici dat
begrijpen?
Hoe moet het dan?
Eigenlijk wilde
Johan Lundgren
(52) zich na ver
trek uit de top bij
reisgigant TUI in
2016 weer op de
muziek storten. Zijn
verzameling ana
loge opnameappa
ratuur vormde in
2017 de basis voor
een professionele
geluidsstudio in
Palma de Mallorca,
maar daarna viel
zijn Soundcloudpa-
gina droog. De mu
ziek moet na zijn
aanstelling als eer
ste niet-Britse top
man bij easyJet
even wachten.
Lundgren stu
deerde klassieke
trombone aan con
servatoria in Zwe
den, Groot-Brittan-
nië en de VS. Bij
een auditie werd hij
naar eigen zeggen
door meer getalen
teerde musici weg
geblazen.
Hij koos voor de
keerzijde van zijn
muziekstudie: het
vele reizen. Lund
gren werd reisleider
in de toenmalige
Sovjet-Unie voor de
Zweedse tourope
rator Fritidsrese-
gruppen. Later ging
hij er, na economi
sche studies in
Stockholm en Lau
sanne, op kantoor
werken.
Na overname door
TUI klom hij daar
snel op in de hiërar
chie van de groot
ste reisgroep van
Europa. Hij werd
topman Britse
eilanden en in 2011
vicetopman van het
concern.
De Zweed is sinds
december 2017 de
eerste niet-Brit die
de luchtvaartmaat
schappij easyJet
leidt.
Zoals met de plannen om vliegver
keer dat niet aan dat netwerk bij
draagt, naar Lelystad te verhuizen?
U bent het fundamenteel oneens
met een gedwongen afscheid van
Schiphol.
Dus is Lelystad geen optie?
Waarom vliegen jullie dan wel
vanaf drie vliegvelden bij Londen
en twee bij Parijs?
Opnieuw ligt een grote Neder
landse bank onder vuur, omdat
ze te weinig doet om witwassen
en terrorismefinanciering te
voorkomen. Eerder kregen ING
en Rabobank boetes, nu loopt er
een onderzoek naar ABN Amro.
Peet Vogels
Amsterdam
Wat is er aan de hand?
Wat doet ABN Amro fout?
Wat moeten bank doen?
Waar laten banken in het alge
meen steken vallen?
Waarom zijn banken zo laks?
Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 69 of ga naar uw reisbureau.
k'jk °P oad.nl/Mntersport-noorwegen