0)
\^m
16 ECONOMIE
EASYJETTOPMAN^
De mogelijke 'verbanning' van Schiphol naar Lelystad,
vliegtaks en vliegschaamte. De topman van easyJet, de
tweede luchtvaartmaatschappij van Europa, is in Nederland
om politici, actievoerders en Schiphol ervan te overtuigen dat
ze de verkeerde weg inslaan.
Kort
Beleggers lopen niet
hard voor Peloton
De beursgang van Peloton Interactive, een
bedrijf dat speciale fitnessapparatuur maakt,
is uitgelopen op een sof. Het aandeel zakte
kort na het beursdebuut in New York tot
wel 10 procent onder de introductieprijs van
27 dollar per aandeel. Het bedrijf haalde 1,16
miljard dollar op met de beursgang. Het in
2012 opgerichte Peloton Interactive verkoopt
hometrainers en loopbanden in combinatie
met tablets. Op die schermen zijn live-trai
ningen te zien. Het bedrijf heeft nu een to
tale beurswaarde van 7,6 miljard dollar.
Persbureau Bloomberg spreekt van de 'op
twee na slechtste beursgang in de VS in de
afgelopen tien jaar van een bedrijf dat mini
maal 1 miljard dollar ophaalde bij beleggers'.
Nieuwe bedrijven die de beurs op willen
gaan hebben het momenteel zwaar. Beleg
gers lijken wat bevreesd na de moeizame
pogingen van de aanbieder van flexibele
werkruimtes WeWork naar de beurs te
brengen.
Jaguar Landrover sluit
fabriek vanwege brexit
Autobouwer Jaguar Land Rover gooit zijn
Britse fabrieken in november een week
dicht. Dit is volgens topman Ralf Speth het
directe gevolg van de brexit op 31 oktober.
Ook als de Britten besluiten om de brexit uit
te stellen, gaan de deuren van de Britse fa
brieken een week op slot. Het autoconcern
heeft zo'n 20 miljoen onderdelen per dag
nodig. Bij een no deal-brexit zouden stren
gere grenscontroles de invoer van auto-on
derdelen sterk bemoeilijken.
McDonald's test vegaburger
McDonald's zet bij 28 Canadese restaurants
een plantaardige burger van Beyond Meat
op het menu. De fastfoodketen wil de
nieuwe burger twaalf weken uitproberen.
McDonald's biedt de plantaardige burgers
aan onder de naam PLT wat staat voor
'plant', 'lettuce' en 'tomato'. Het is de tegen
hanger van de BLT-sandwich, waar spek, sla
en tomaat in zit.
RELX
DSM
Fugro
ABN AMRO
lygskam; vlieg
schaamte. Johan
Lundgren, sinds
2017 topman van
easyJet, moet niets
hebben van de
vondst uit zijn ge
boorteland, Zwe
den. ,,Maar dat had u ook niet van mij
verwacht. Ik ben het totaal niet eens
met het sentiment achter vlieg
schaamte. Stoppen met reizen, stop
pen met vliegen heeft grote invloed
op hoe je zaken doet, hoe je mensen
ontmoet en ervaringen opdoet. Dat
zijn juist verworvenheden waarmee
we de afgelopen decennia zo ver zijn
gekomen.''
,,Deze zomer heeft een recordaantal
mensen met easyJet gevlogen. Het is
dus niet de vraag óf mensen willen
vliegen, maar meer met wie ze willen
vliegen. Met maatschappijen die hun
verantwoordelijkheid nemen en zich
inspannen de impact op mensen en
het milieu te verminderen, of met
maatschappijen die blijven opereren
alsof er niets aan de hand is?''
„Politici denken dat belasting alles
oplost. Maar de opbrengst van de Ne
derlandse vliegtaks komt niet ten
goede aan het milieu. De heffing is
straks even hoog voor vluchten over
korte en lange afstand, terwijl de in
vloed van vliegen op het milieu gro-
Maak van
vliegen niet
weer een
privilege voor
de rijken
ter is naarmate je verder vliegt. Ik
vind het ook onbegrijpelijk dat over
stappende passagiers op Schiphol
die heffing niet gaan betalen. Die be
lasten het milieu toch net zo goed?''
,,Het hele punt over vliegtarieven is
verschrikkelijk elitair. Wiens porte
monnee bepaalt wie nog mag vlie
gen en wie niet? Je staat aan de ver
keerde kant van de geschiedenis als je
de klok terugdraait en van vliegen
weer een privilege voor de rijken
maakt.''
,,Het kabinet maakt een denkfout.
Vliegtaks wordt ingevoerd per passa
gier, niet per vlucht. Als reizigers
voor zo'n heffing opdraaien, gaat daar
voor maatschappijen geen prikkel
van uit om te investeren. Wij geven
nu miljarden uit aan de nieuwste Air
bustoestellen, die 15 procent minder
brandstof gebruiken. Dat is goed voor
het milieu en voor ons, met de stij
gende olieprijzen. Denkt men werke
lijk dat wij dat ook kunnen doen met
al die heffingen en belastingen? DSn
komt misschien uit wat sommigen
nu ten onrechte beweren: dat de
luchtvaart niet investeert in het mi
lieu.''
,,Die vliegtuigen zijn een tussen
oplossing. Hybride en elektrisch vlie
gen is wat ons betreft de uiteindelijke
oplossing. We werken met Airbus,
FITNESSAPPARATUUR SLAAT NIET AAN
ANGST STRENGERE GRENSCONTROLES
CANADA HEEFT DE PRIMEUR
O
vrijdag 27 september 2019
GO
De digitale uit
gever was kop
loper bij de
hoofdfondsen.
De vitaminespe
cialist eindigde
ook in het linker
AEX-rijtje van de
stijgers.
De bodemonder
zoeker was de
grootste daler in
de MidKap.
£2%
De bank gaat
flink onderuit op
de beurs.
o
'Er is geen
reden voor
vliegschaamte'
Herman Stil
Amsterdam
Toch kan naming and shaming
u reizigers kosten.
De Nederlandse overheid grijpt nu
in op vliegprijzen met de invoering
van een vliegtaks en oproepen
voor kerosinebelasting.
Hogere prijzen zullen mensen toch
ontmoedigen om te vliegen?
Men verwacht dat de impact maat
schappijen dwingt meer milieu
maatregelen te nemen.
15 procent reductie is toch niet vol
doende om de impact van de lucht
vaart op het milieu te compense
ren?
Plant Lettuce. Tomato.