0) \^m 16 ECONOMIE EASYJETTOPMAN^ De mogelijke 'verbanning' van Schiphol naar Lelystad, vliegtaks en vliegschaamte. De topman van easyJet, de tweede luchtvaartmaatschappij van Europa, is in Nederland om politici, actievoerders en Schiphol ervan te overtuigen dat ze de verkeerde weg inslaan. Kort Beleggers lopen niet hard voor Peloton De beursgang van Peloton Interactive, een bedrijf dat speciale fitnessapparatuur maakt, is uitgelopen op een sof. Het aandeel zakte kort na het beursdebuut in New York tot wel 10 procent onder de introductieprijs van 27 dollar per aandeel. Het bedrijf haalde 1,16 miljard dollar op met de beursgang. Het in 2012 opgerichte Peloton Interactive verkoopt hometrainers en loopbanden in combinatie met tablets. Op die schermen zijn live-trai ningen te zien. Het bedrijf heeft nu een to tale beurswaarde van 7,6 miljard dollar. Persbureau Bloomberg spreekt van de 'op twee na slechtste beursgang in de VS in de afgelopen tien jaar van een bedrijf dat mini maal 1 miljard dollar ophaalde bij beleggers'. Nieuwe bedrijven die de beurs op willen gaan hebben het momenteel zwaar. Beleg gers lijken wat bevreesd na de moeizame pogingen van de aanbieder van flexibele werkruimtes WeWork naar de beurs te brengen. Jaguar Landrover sluit fabriek vanwege brexit Autobouwer Jaguar Land Rover gooit zijn Britse fabrieken in november een week dicht. Dit is volgens topman Ralf Speth het directe gevolg van de brexit op 31 oktober. Ook als de Britten besluiten om de brexit uit te stellen, gaan de deuren van de Britse fa brieken een week op slot. Het autoconcern heeft zo'n 20 miljoen onderdelen per dag nodig. Bij een no deal-brexit zouden stren gere grenscontroles de invoer van auto-on derdelen sterk bemoeilijken. McDonald's test vegaburger McDonald's zet bij 28 Canadese restaurants een plantaardige burger van Beyond Meat op het menu. De fastfoodketen wil de nieuwe burger twaalf weken uitproberen. McDonald's biedt de plantaardige burgers aan onder de naam PLT wat staat voor 'plant', 'lettuce' en 'tomato'. Het is de tegen hanger van de BLT-sandwich, waar spek, sla en tomaat in zit. RELX DSM Fugro ABN AMRO lygskam; vlieg schaamte. Johan Lundgren, sinds 2017 topman van easyJet, moet niets hebben van de vondst uit zijn ge boorteland, Zwe den. ,,Maar dat had u ook niet van mij verwacht. Ik ben het totaal niet eens met het sentiment achter vlieg schaamte. Stoppen met reizen, stop pen met vliegen heeft grote invloed op hoe je zaken doet, hoe je mensen ontmoet en ervaringen opdoet. Dat zijn juist verworvenheden waarmee we de afgelopen decennia zo ver zijn gekomen.'' ,,Deze zomer heeft een recordaantal mensen met easyJet gevlogen. Het is dus niet de vraag óf mensen willen vliegen, maar meer met wie ze willen vliegen. Met maatschappijen die hun verantwoordelijkheid nemen en zich inspannen de impact op mensen en het milieu te verminderen, of met maatschappijen die blijven opereren alsof er niets aan de hand is?'' „Politici denken dat belasting alles oplost. Maar de opbrengst van de Ne derlandse vliegtaks komt niet ten goede aan het milieu. De heffing is straks even hoog voor vluchten over korte en lange afstand, terwijl de in vloed van vliegen op het milieu gro- Maak van vliegen niet weer een privilege voor de rijken ter is naarmate je verder vliegt. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat over stappende passagiers op Schiphol die heffing niet gaan betalen. Die be lasten het milieu toch net zo goed?'' ,,Het hele punt over vliegtarieven is verschrikkelijk elitair. Wiens porte monnee bepaalt wie nog mag vlie gen en wie niet? Je staat aan de ver keerde kant van de geschiedenis als je de klok terugdraait en van vliegen weer een privilege voor de rijken maakt.'' ,,Het kabinet maakt een denkfout. Vliegtaks wordt ingevoerd per passa gier, niet per vlucht. Als reizigers voor zo'n heffing opdraaien, gaat daar voor maatschappijen geen prikkel van uit om te investeren. Wij geven nu miljarden uit aan de nieuwste Air bustoestellen, die 15 procent minder brandstof gebruiken. Dat is goed voor het milieu en voor ons, met de stij gende olieprijzen. Denkt men werke lijk dat wij dat ook kunnen doen met al die heffingen en belastingen? DSn komt misschien uit wat sommigen nu ten onrechte beweren: dat de luchtvaart niet investeert in het mi lieu.'' ,,Die vliegtuigen zijn een tussen oplossing. Hybride en elektrisch vlie gen is wat ons betreft de uiteindelijke oplossing. We werken met Airbus, FITNESSAPPARATUUR SLAAT NIET AAN ANGST STRENGERE GRENSCONTROLES CANADA HEEFT DE PRIMEUR O vrijdag 27 september 2019 GO De digitale uit gever was kop loper bij de hoofdfondsen. De vitaminespe cialist eindigde ook in het linker AEX-rijtje van de stijgers. De bodemonder zoeker was de grootste daler in de MidKap. £2% De bank gaat flink onderuit op de beurs. o 'Er is geen reden voor vliegschaamte' Herman Stil Amsterdam Toch kan naming and shaming u reizigers kosten. De Nederlandse overheid grijpt nu in op vliegprijzen met de invoering van een vliegtaks en oproepen voor kerosinebelasting. Hogere prijzen zullen mensen toch ontmoedigen om te vliegen? Men verwacht dat de impact maat schappijen dwingt meer milieu maatregelen te nemen. 15 procent reductie is toch niet vol doende om de impact van de lucht vaart op het milieu te compense ren? Plant Lettuce. Tomato.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16